Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Onze eerste trip met de voor ons nieuwe caravan zit er op. We zouden vrijdag 25 april vertrekken, maar gedurende de ochtend op de dag ervoor realiseerden we ons dat het inpakken sneller verliep dan gedacht. Ondanks de regen voor vertrek de caravan beladen gewogen, wat incl. kogeldruk op 1230kg uit kwam. Dus op donderdag 24 april vertrokken we na de lunch richting de Ardèche om de heenreis in drie ipv twee dagen te doen. De eerste nacht stonden we op een Camping Hohenbusch in de Ardennen. Helaas hadden we de eerste dag alleen maar regen. De volgende dag zijn we doorgereden tot Langres in de Haute-Marne en hebben overnacht bij Camping Le Lac de la Liez. Prima camping, met mooi uitzicht op (de naam zegt het al) een meer. image.thumb.jpeg.92b9ad7469eaef8a0d9365d875de1970.jpeg

Vanuit daar was het nog lange dag rijden naar de Ardèche, vooral vanwege de grote drukte vanaf Lyon. Gelukkig was het laatste stuk naar de camping erg mooi en leuk rijden.

image.thumb.jpeg.bbd1bc15c071143ea4194ec33c17060b.jpeg

Onze camping in de Ardèche zat in Sampzon, nabij het bekende Vallon Pont d'Arc. De week in de Ardèche bevatte zowel veel zon als enorme regenbuien. Helaas was het gras op onze plek vermoord door andere kampeerders en werd het een erg modderige bedoeling van tijd tot tijd.

De reis terug hebben we in 2 dagen gedaan met een overnachting in de Vogezen. Deze reisdagen verliepen zonder enorme drukte en voelden veel rustiger aan. De Kia is een geweldenaar met de caravan erachter, maar vanwege het forse verbruik (op zijn slechtst een etappe 1:6 met forse tegenwind, vele klimmetjes en CC op 104) en de kleine tank als PHEV uitvoering is het goed dat we met onze kinderen toch regelmatig moeten stoppen.😅

image.thumb.jpeg.b3c55ed8c8130c72d6e5ca3514aa7842.jpeg

Helaas zijn we onderweg één van onze Emuk spiegels verloren op de A7 ter hoogte van Vienne. Onderweg met wat gebel en gegoogle een Franse kampeerwinkel gevonden waar ze caravanspiegels verkochten. Daar de universele Milenco Aero set gekocht en deze  vrij snel goed passend gekregen op de Sportage. Op het verbruik na, voor de Sportage als caravantrekker niks dan lof! Super stabiele combinatie die heerlijk rijdt, ook met de hulpsystemen geen issues gehad.

aangepast door Headlong
Fotos
Geplaatst
11 minuten geleden, zei Headlong:

Onze eerste trip met de voor ons nieuwe caravan zit er op. We zouden vrijdag 25 april vertrekken, maar gedurende de ochtend op de dag ervoor realiseerden we ons dat het inpakken sneller verliep dan gedacht. Ondanks de regen voor vertrek de caravan beladen gewogen, wat incl. kogeldruk op 1230kg uit kwam. Dus op donderdag 24 april vertrokken we na de lunch richting de Ardèche om de heenreis in drie ipv twee dagen te doen. De eerste nacht stonden we op een Camping Hohenbusch in de Ardennen. Helaas hadden we de eerste dag alleen maar regen. De volgende dag zijn we doorgereden tot Langres in de Haute-Marne en hebben overnacht bij Camping Le Lac de la Liez. Prima camping, met mooi uitzicht op (de naam zegt het al) een meer. image.thumb.jpeg.92b9ad7469eaef8a0d9365d875de1970.jpeg

Vanuit daar was het nog lange dag rijden naar de Ardèche, vooral vanwege de grote drukte vanaf Lyon. Gelukkig was het laatste stuk naar de camping erg mooi en leuk rijden.

image.thumb.jpeg.bbd1bc15c071143ea4194ec33c17060b.jpeg

Onze camping in de Ardèche zat in Sampzon, nabij het bekende Vallon Pont d'Arc. De week in de Ardèche bevatte zowel veel zon als enorme regenbuien. Helaas was het gras op onze plek vermoord door andere kampeerders en werd het een erg modderige bedoeling van tijd tot tijd.

De reis terug hebben we in 2 dagen gedaan met een overnachting in de Vogezen. Deze reisdagen verliepen zonder enorme drukte en voelden veel rustiger aan. De Kia is een geweldenaar met de caravan erachter, maar vanwege het forse verbruik (op zijn slechtst een etappe 1:6 met forse tegenwind, vele klimmetjes en CC op 104) en de kleine tank als PHEV uitvoering is het goed dat we met onze kinderen toch regelmatig moeten stoppen.😅

image.thumb.jpeg.b3c55ed8c8130c72d6e5ca3514aa7842.jpeg

Helaas zijn we onderweg één van onze Emuk spiegels verloren op de A7 ter hoogte van Vienne. Onderweg met wat gebel en gegoogle een Franse kampeerwinkel gevonden waar ze caravanspiegels verkochten. Daar de universele Milenco Aero set gekocht en deze  vrij snel goed passend gekregen op de Sportage. Op het verbruik na, voor de Sportage als caravantrekker niks dan lof! Super stabiele combinatie die heerlijk rijdt, ook met de hulpsystemen geen issues gehad.

Erg leuk en interessant verhaal, ik heb meteen een paar vragen.

Wat was jou kogeldruk ?

Wat was jou gewicht van alleen de caravan ?

Heb je zo nu en dan ook nog alleen Elektrisch gereden ?

Geplaatst (aangepast)

Kogeldruk was 78,3kg.

Gewicht van de beladen caravan was linkerwiel (bestuurderszijde) 616kg en rechterwiel 536kg. In onze caravan zitten de keuken, boiler, toiletruimte en watertank allemaal aan de linkerkant. Voor de volgende reis ga ik nog wat meer zwaardere dingen in de banken van de treinzit in het midden van de rechterzijde leggen om zo een wat betere verdeling tussen links en rechts te krijgen. Met rijden heb ik er in elk geval niks van gemerkt. 

Zeker ook sommige stukken volledig elektrisch gereden, dat gaat prima en net zo makkelijk als in de HEV stand. Sterker nog op een van de ritten heb ik niet eens doorgehad dat ik elektrisch reed op de snelweg, ik was vergeten de HEV stand in te schakelen na het aanzetten/starten na de stop.

aangepast door Headlong
Geplaatst
1 uur terug, zei Headlong:

Kogeldruk was 78,3kg.

Gewicht van de beladen caravan was linkerwiel (bestuurderszijde) 616kg en rechterwiel 536kg. In onze caravan zitten de keuken, boiler, toiletruimte en watertank allemaal aan de linkerkant. Voor de volgende reis ga ik nog wat meer zwaardere dingen in de banken van de treinzit in het midden van de rechterzijde leggen om zo een wat betere verdeling tussen links en rechts te krijgen. Met rijden heb ik er in elk geval niks van gemerkt. 

Zeker ook sommige stukken volledig elektrisch gereden, dat gaat prima en net zo makkelijk als in de HEV stand. Sterker nog op een van de ritten heb ik niet eens doorgehad dat ik elektrisch reed op de snelweg, ik was vergeten de HEV stand in te schakelen na het aanzetten/starten na de stop.

Bedankt voor deze info, bij ons moeten we nog wegen. Het ledig gewicht is 1074kg, wij mogen dus tot 1350 laden, daar zit nu bij een dakluifel van 4 m. Een Mover, een Auto Level System ( automatisch waterpas zetten en poten uitdraaien ) een lichte tafel + 2 lichte stoelen, een rainblocker voor een zijkant van de luifel, in de disselbak een 6l gasfles samen met een 2.5kg reserve. Het reservewiel ( 22kg ) wat andere lichte spulletjes, op de dissel de fietsendrager maar nog geen fietsen er op gehad, en uiteraard, kleding, keuken uitzet enz enz.  Op dit moment is de kogeldruk dan slechts 50kg maar gemeten zonder reservewiel en fietsen. ( ik denk zelf dat dit te weinig is, in de achterklep staat een hondenkar, op de achterbank de hond en 2 tassen en dat is het.  

Ik vind dat zodra je in HEV wegrijd dat het echt lang duurt dat hij over schakelt naar zijn tweede versnelling, hij maakt dan rond de 2500 toeren, om te helpen laat ik dan mijn gas iets los zodat hij dan wel eerder overschakelt, ik rijd dan in Nederland zo 95 km/pu op Cruise en trekt hij hem lekker mee, ik heb op een afstand van rond de 100 km 1 op 16 gereden en vind dat heel netjes, ik schat bij ons het totale gewicht zonder fietsen rond de 1300kg .Bij jou is dat dus wat lichter omdat jij juist meer gewicht in de auto hebt.  Ik ben dus nog aan het kijken hoe ik de kogeldruk hoger kan krijgen zo rond de 75 kg, als ik op de dissel ga staan waar normaal de fietsen komen ziet mijn vrouw de caravan een 5 cm zakken, meer niet en dan ben ik zelf 100kg🥱

Geplaatst

Wij hadden in de disselkast ook het reservewiel, 1 grote gasfles voor de caravan en 1 kleine gasfles voor de skottle. Op de dissel een fietsendrager met 1 fiets en een kinderfiets. 

Ik denk dat je met de fietsen en het reservewiel in de disselkast al een heel eind de juiste kan op zal gaan qua kogeldruk. 50kg is inderdaad echt erg laag, dat rijdt niet comfortabel en vooral niet stabiel. Het suggereert in elk geval dat er teveel gewicht aan de achterzijde van de caravan zit. Ik zou zeker gaan streven naar 75kg kogeldruk, iets meer zal waarschijnlijk nog lekkerder rijden. Soms kunnen kleine verschuivingen van gewicht in de caravan al het gewenste resultaat behalen.

Geplaatst
2 uur geleden, zei Headlong:

Wij hadden in de disselkast ook het reservewiel, 1 grote gasfles voor de caravan en 1 kleine gasfles voor de skottle. Op de dissel een fietsendrager met 1 fiets en een kinderfiets. 

Ik denk dat je met de fietsen en het reservewiel in de disselkast al een heel eind de juiste kan op zal gaan qua kogeldruk. 50kg is inderdaad echt erg laag, dat rijdt niet comfortabel en vooral niet stabiel. Het suggereert in elk geval dat er teveel gewicht aan de achterzijde van de caravan zit. Ik zou zeker gaan streven naar 75kg kogeldruk, iets meer zal waarschijnlijk nog lekkerder rijden. Soms kunnen kleine verschuivingen van gewicht in de caravan al het gewenste resultaat behalen.

Ik hoop inderdaad dat met het reservewiel en de 2 fietsen dat mijn kogeldruk ook minimaal 75 kg gaat worden, het probleem is dat we nu al achterin bijna niets van zwaarte hebben, daar zit bij ons de watertank die ik niet vul onderweg en aan de andere kant zit de accu voor de mover en het levelsystem, ook daar kan niet veel bij, in de bovenkastjes achterin zitten ook de niet al te zware spulletjes dus zwaardere goederen verplaatsen van achter naar voren of op de as is helaas niet meer mogelijk, ook in het serviceluik zitten spullen die totaal niet al te zwaar zijn, dit ook allemaal om het totaal gewicht van 1350 kg niet te overschrijden, in de achterklep van de kia staat de hondenkar die totaal nog geen 20 kilo weegt en verder komt daar niet veel meer bij en als we is een snel weekendje weg gaan dan hebben we ook de fietsen niet altijd op de dissel, dus het wordt echt even puzzelen hoe ik en de kogeldruk omhoog kan voeren en zien te voorkomen dat ik niet boven het totaal gewicht van 1350kg kom.   Er zit trouwens ook een mega voortent bij met meerdere zakken met stokken maar die laten we lekker in de garage liggen want die gaan we toch niet gebruiken, het is een Isabella Voortent en de kans dat we die gaan gebruiken is zeer klein, hij is 1 keer gebruikt en heeft zowel zijn eigen tentstokken en ook nog extra verstevigingstokken, misschien gaan we die wel verkopen, mocht het zo zijn dan zal ik hem sowieso eerst hier op het forum aanbieden.

Geplaatst (aangepast)

Fraaie combinatie hoor!

Even voor mijn nieuwsgierigheid: wordt het gewicht van de fietsen aan de caravan toegerekend of aan de auto? Caravan zeker he?

En nog een vraagje: toen je op de dissel ging staan, had je er op dat moment geen kogeldrukweger onder staan?

aangepast door Geer00
Geplaatst
1 minuut geleden, zei Geer00:

Fraaie combinatie hoor!

Even voor mijn nieuwsgierigheid: wordt het gewicht van de fietsen aan de caravan toegerekend of aan de auto? Caravan zeker he?

En nog een vraagje: toen je op de dissel ging staan, had je er op dat moment geen kogeldrukweger onder staan?

Het gewicht van de fietsen wordt inderdaad ook weer aan het gewicht van de caravan toegevoegd.  Als je de caravan moet wegen bv op een weegbrug dan wordt het totaal gewicht genoteerd, het zal hopelijk bij mij ook wat aan de kogeldruk doen maar toen ik inderdaad op de dissel ging staan hing de caravan wel aan de Kia maar zag mijn vrouw nagenoeg geen verschil in het zakken aan de voorkant, op dat moment had ik er geen disselweger onder omdat hij nog aan de auto vastzat, maar mocht ik het met de kogeldrukmeten willen wegen dat ik er bv op sta dan moet de caravan wel goed stabiel staan want die drukmeter die ik heb is maar een smal ding en ben veels te bang dat hij er onder vandaan schiet en de caravan met een klap op het wiel klapt die net iets hoger zit dan de kogeldrukmeter

Geplaatst (aangepast)

Ik begrijp het. je zult dus nooit precies weten wat die 2 fietsen met je kogeldruk doen ............ Maar ach, 2 fietsen dan praat je toch al snel over 40 tot 50 kg. Hel lijkt mij toch dat dat best iets van kogeldrukgewicht (2e woordwaarde) in de schaal zal leggen.

En dat jouw gewicht de dissel niet veel deed zakken is niet zo vreemd. Dat gewicht wordt opgevangen door de achterveren van de auto. Zegt dus volgens mij niet zo veel.

aangepast door Geer00
Geplaatst
Zojuist, zei Geer00:

Ik begrijp het. je zult dus nooit precies weten wat die 2 fietsen met je kogeldruk doen ............ Maar ach, 2 fietsen dan praat je toch al snel over 40 tot 50 kg. Hel lijkt mij toch dat dat best iets van kogeldrukgewicht (2e woordwaarde) in de schaal zal leggen.

Nou wat ik moet gaan doen is de volgende keer dat ik de caravan ophaal dat ik dan de fietsen op de dissel monteer en dan de kogeldrukmeter er onder zet, ben erg benieuwd wat de kogeldruk dan wordt, ook met het reservewiel in de disselbak.  

Geplaatst

Ik gok erop dat je misschien zelfs wel moet uitkijken dat je niet te hoog komt .........................

Geplaatst
Op 6-5-2025 om 14:22, zei Headlong:

Ik heb zo'n digitale kogeldrukweger gekocht bij Obelink, die bevalt prima!

Heb je daar een link van 

Geplaatst
Op 8-5-2025 om 11:50, zei Headlong:

https://www.obelink.nl/obelink-verstelbare-digitale-disselweger.html

Is tot op 1 cijfer achter de komma nauwkeurig. Vlakke ondergrond is aan te raden, anders even een plankje onder het pootje gebruiken.

Wij rijden dezelfde type sportage, is het bij jou ook zo dat zodra je benzine rijd dat het dan ook met de caravan erachter dat het dan best lang duurt dat hij van zijn eerste versnelling naar zijn tweede overschakelt met als gevolg een best hoog toerental.?  Ook met caravan verder met opschakelen duurt het langer dan normaal, ik moet dan zelf een fractie gas loslaten om hem dan zelf te laten doorschakelen.  Herken jij dat ?

Geplaatst

Ja dat herken ik wel. Ik vind het volkomen logisch en goed voor de techniek. Bij te lage toerentallen komt er erg veel druk/krachten op de draaiende delen van de motor, als de motor veel (trek)kracht moet leveren is dat voor de techniek beter als het bij wat hogere toerentallen gebeurd. Bij een handgeschakelde auto zou ik met de caravan erachter ook meer toeren draaien. 

Geplaatst
Op 11-5-2025 om 11:38, zei Headlong:

Ja dat herken ik wel. Ik vind het volkomen logisch en goed voor de techniek. Bij te lage toerentallen komt er erg veel druk/krachten op de draaiende delen van de motor, als de motor veel (trek)kracht moet leveren is dat voor de techniek beter als het bij wat hogere toerentallen gebeurd. Bij een handgeschakelde auto zou ik met de caravan erachter ook meer toeren draaien. 

Ben ik zeker met je eens maar als ik bv in zijn eerste versnelling wegrijd met de caravan dan kan het zomaar gebeuren dat het best behoorlijk lang kan duren voordat hij daadwerkelijk gaat overschakelen zelf met als gevolg een hoop motorgeluid en veel toeren en dan moet ik iets gas loslaten en schakelt hij dan eindelijk wel over, dit is trouwens alleen op benzine en heb ik dit bij de vorige onderhoudsbeurt ook al aangegen, dus ook zonder caravan, ik moet er nog steeds voor langs rijden als mijn accu geheel leeg is en ze het direct op benzine zelf kunnen testen. In Juni moet ik weer voor een beurt en zal ik het weer aangeven en hem dan met lege accu afleveren.🫣😉

Geplaatst (aangepast)

Beste caravanKianen.

Dat er in de software van de versnellingsbak een "probleem" zit in het overschakelen van 2 naar 3, dat weten we allemaal al wel denk ik. Wij hebben allemaal een comfortabele auto waarin we zo zuinig mogelijk (ik althans) en met zo weinig mogelijk toeren rijden. Niks mis mee.

In de bergen zonder caravan, en op vlakke wegen met caravan (en in de bergen met caravan zeer zeker) is het echter een ander verhaal. Dan moet de (benzine) motor meer toeren maken om voldoende kracht te kunnen ontwikkelen. Het gaat dan om het koppel, ook wel trekkracht genoemd. Bij zowel de HEV als de PHEV wordt het maximale koppel van 265 Nm bereikt bij een toerental van 1500 tpm. En daar zit hem de truc. Wanneer de bak overschakelt naar een versnelling hoger, dan zakt het toerental met ik schat tussen 800 en 1100 tpm. Als je dus overschakelt bij 2000 tpm, dan zakt het toerental naar 1000, veel te weinig om verder te versnellen (op termijn sloop je zelfs je motor). Schakel je over bij 2500 tpm dan zou je zeggen: dat is ideaal want de hogere versnelling pakt hem op bij de maximale trekkracht, maarrrrrrrrrrrr ................................... Ook het vermogen van een motor speelt een rol. Het kan namelijk best zo zijn dat de maximale trekkracht ook nog bij 3000 tpm aanwezig is (bij een zogenaamde mooie vlakke koppelkromme). In dat geval kan het zo zijn dat wanneer je bij 4000 tpm overschakelt, je terugvalt op een toerental waarbij de motor 2x zo veel vermogen levert als bij een terugval tot 2000 tpm. Volgt u mij nog?

Met een caravan achter je auto moet je dus wat comfort inleveren om de motor goed te laten ademen en om een optimale koeling te behouden. In de meeste gevallen zal het rijden in de hoogste versnelling al niet eens tot de (verantwoorde) mogelijkheden behoren.

Wees bijvoorbeeld niet te bang om met een caravan op een stijgende helling in de 2e versnelling te rijden met 5000 tpm. Afhankelijk van de omstandigheden kan dat verstandiger zijn dan in z'n 3 met 4000 tpm te rijden.

Overigens kun je natuurlijk altijd ook nog flipperen en op je gevoel afgaan.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken

aangepast door Geer00
  • Thanks 2
Geplaatst
8 uur geleden, zei Geer00:

Beste caravanKianen.

Dat er in de software van de versnellingsbak een "probleem" zit in het overschakelen van 2 naar 3, dat weten we allemaal al wel denk ik. Wij hebben allemaal een comfortabele auto waarin we zo zuinig mogelijk (ik althans) en met zo weinig mogelijk toeren rijden. Niks mis mee.

In de bergen zonder caravan, en op vlakke wegen met caravan (en in de bergen met caravan zeer zeker) is het echter een ander verhaal. Dan moet de (benzine) motor meer toeren maken om voldoende kracht te kunnen ontwikkelen. Het gaat dan om het koppel, ook wel trekkracht genoemd. Bij zowel de HEV als de PHEV wordt het maximale koppel van 265 Nm bereikt bij een toerental van 1500 tpm. En daar zit hem de truc. Wanneer de bak overschakelt naar een versnelling hoger, dan zakt het toerental met ik schat tussen 800 en 1100 tpm. Als je dus overschakelt bij 2000 tpm, dan zakt het toerental naar 1000, veel te weinig om verder te versnellen (op termijn sloop je zelfs je motor). Schakel je over bij 2500 tpm dan zou je zeggen: dat is ideaal want de hogere versnelling pakt hem op bij de maximale trekkracht, maarrrrrrrrrrrr ................................... Ook het vermogen van een motor speelt een rol. Het kan namelijk best zo zijn dat de maximale trekkracht ook nog bij 3000 tpm aanwezig is (bij een zogenaamde mooie vlakke koppelkromme). In dat geval kan het zo zijn dat wanneer je bij 4000 tpm overschakelt, je terugvalt op een toerental waarbij de motor 2x zo veel vermogen levert als bij een terugval tot 2000 tpm. Volgt u mij nog?

Met een caravan achter je auto moet je dus wat comfort inleveren om de motor goed te laten ademen en om een optimale koeling te behouden. In de meeste gevallen zal het rijden in de hoogste versnelling al niet eens tot de (verantwoorde) mogelijkheden behoren.

Wees bijvoorbeeld niet te bang om met een caravan op een stijgende helling in de 2e versnelling te rijden met 5000 tpm. Afhankelijk van de omstandigheden kan dat verstandiger zijn dan in z'n 3 met 4000 tpm te rijden.

Overigens kun je natuurlijk altijd ook nog flipperen en op je gevoel afgaan.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken

Je hebt het zeer zeker duidelijk omschreven,  bedankt hiervoor, ik zal in vervolg de kia rustig de tijd gunnen om zelf pas over te schakelen wanneer hij dat nodig vindt. Ik zal ook proberen te monitoren bij welke toeren hij van een bepaalde versnelling wisselt en dat hier dan doorgeven.

Bedankt nogmaals @Geer00👍😉

Geplaatst (aangepast)

ennuhhhhh wat dat flipperen betreft: Het is met een caravan erachter sowieso in mijn ogen aan te bevelen om in de sportstand te rijden. Hangt beter aan het gas, vanzelf wat hoger in de toeren voordat er opgeschakeld wordt. Dan benut je het koppel vanzelf en automatisch wat beter. Ben je op een vlakke snelweg eenmaal op kruissnelheid, dan kun je prima terug naar economy.

En een caravan kost extra benzine, daar is nou eenmaal weinig aan te doen.

aangepast door Geer00
Geplaatst (aangepast)

Wellicht dat dat voor de HEV het geval is, maar voor de PHEV in elk geval niet. Ik heb geen enkel moment in de eco/auto-stand het gevoel gehad dat er sprake was van te weinig kracht of een te trage gasreactie.

Wel denk ik dat er sneller meer batterij bijgeladen wordt in de Sport stand.

aangepast door Headlong
Geplaatst (aangepast)
39 minuten geleden, zei Headlong:

Wellicht dat dat voor de HEV het geval is, maar voor de PHEV in elk geval niet. Ik heb geen enkel moment in de eco/auto-stand het gevoel gehad dat er sprake was van te weinig kracht of een te trage gasreactie.

Wel denk ik dat er sneller meer batterij bijgeladen wordt in de Sport stand.

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar jouw gevoel hoeft niet persé te stroken met hetgeen het beste voor de motor is. Overigens mag je er wat mij betreft gerust op vertrouwen dat de bak in de eco stand af fabriek goede schakelmomenten kiest voor jouw combinatie.

Voor mijn gevoel is de bak in de sportstand bij zware belasting net iets "beter bij de les". Ik heb overigens ook niet gezegd dat je in de sport stand moet rijden, maar dat het in mijn ogen aan te bevelen is.

aangepast door Geer00
Geplaatst
Eens dat je moet waken voor situaties die niet goed zijn voor de techniek!

Daar zou de techniek zelf al voor moeten waken.
Goed geschreven software zorgt ervoor dat de techniek binnen de voorgeschreven marges van belasting blijft.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...