Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
4 uur geleden, Bram E-Niro zei:

Met een beetje gelukt komt er een koppeling van abrp met je kia account en dan heb je ook de dongel niet meer nodig .

Hmm, wel een leuk idee, maar ik verwacht niet dat dit gaat gebeuren. Niet voor de MY20 (per merk een aparte koppeling maken?) en al helemaal niet voor de MY19 (proprietary van Kia NL).

Heeft ABRP trouwens een API? Dan zou je wel zelf die koppeling kunnen bouwen. We kunnen de live autogegevens uit de MY19 immers wel zelf online uitlezen. Als je die dan aan ABRP zou kunnen koppelen heb je het helemaal voor elkaar!

Geplaatst
4 uur geleden, Hippe lip zei:

Hmm, wel een leuk idee, maar ik verwacht niet dat dit gaat gebeuren. Niet voor de MY20 (per merk een aparte koppeling maken?) en al helemaal niet voor de MY19 (proprietary van Kia NL).

Heeft ABRP trouwens een API? Dan zou je wel zelf die koppeling kunnen bouwen. We kunnen de live autogegevens uit de MY19 immers wel zelf online uitlezen. Als je die dan aan ABRP zou kunnen koppelen heb je het helemaal voor elkaar!

voor telsa is er wel een koppeling . dus verwacht daarom dat die er ook wel komt voor andere auto's , verwacht de meest voorkomende ev als eerste natuurlijk . De E niro word best veel verkocht dus ik heb er wel vertrouwen in dat de koppeling er komt . Als er een API beschikbaar is / of komt wordt de koppeling maken natuurlijk makkelijker

Geplaatst
Op 6-3-2020 om 12:02, Petertenboer zei:

Gisteren de Dongle van Amazon.de binnengekregen en vanochtend alles geïnstalleerd in mijn auto.

De volgende stappen doorlopen om via EVNotify de data naar ABRP over te zetten:

• De dongle in de OBD poort gestoken
  • Op de Iphone bluetooth aanzetten
  • EVNotify openen (wel ingelogd zijn) en via instellingen menu OBD Dongle zoeken.
  • Vervolgens opslaan via het schijfje rechtsbovenin
  • Terug naar de eerste pagina en de dat komt binnen
  • Hierna abrp openen op je laptop of ipad
  • Inloggen op abrp en via setup aangeven dat je wilt koppelen met EVNorify.
  • De stappen doorlopen en op de webinterface van EVNotify toestemming geven.
  • Vervolgens zie je in ABRP app rechtsbovenin de SOC % en laadsnelheid.

Ik ben er tevreden over, wellicht hebben jullie er wat aan.

@Petertenboer Heb je er ook al een echte rit van een half uur of meer mee gemaakt? Ik heb er vandaag weer eens mee gespeeld, maar heb moeite om de verbinding met de dongel live te houden. Als EVNotify actief is in mijn beeldscherm, dan valt-ie na twee minuten in slaap en als het scherm uit is, ben je meteen de verbinding kwijt.

En ik meende dat als ABRP actief is (vooraan staat in beeld) dat EVNotify het op de achtergrond ook niet lang volhoudt; óf meteen stopt met gegevens doorgeven, óf er na een paar minuten mee ophoudt.

Ergens zal ik wel iets verkeerd doen, maar wát?

Geplaatst (aangepast)

Je kunt in de instellingen van evnotify aangeven dat je wilt dat ie niet gaat slapen. Ik heb deze stappen ook gevolgd en gaat bij mij prima. Echter mist er wel een stap. Je moet evnotify wel toegang geven tot je gps gegevens (zie screenshot) location synchronisation

anders krijg je in abrp die soc rechts boven niet te zien. Bij mij crashte abrp steeds als ik dan op de auto icoon rechtsboven clickte. Moest het zelfs opnieuw installeren. Na een mail naar de makers van de app kwamen ze erachter dat evnotify de gps gegevens van mn telefoon niet mocht gebruiken en dat abrp daarom crasht. Gaan ze bij de volgende update ook fixen.

image.png

aangepast door korsowito
  • Like 1
Geplaatst

@korsowito Dank! Ik had bij de instellingen van de telefoon gekeken, bij zowel ABRP als bij EVNotify en nix gevonden over die ‘Keep display active’. Stom van me om niet in de app zelf te kijken...:roll:

En dank ook voor de tip om de locatie te delen. Want dat was mijn tweede punt, dat ik die gegevens van EVNotify niet in de app van ABRP vond. Wel in de online versie van ABRP trouwens. Goed van je dat je dit aan de makers hebt teruggekoppeld.

Nou, heb ik morgen weer wat om te spelen :cowboy:

Geplaatst

No problem, denk dat je nu out of the woods bent. Ik ga binnenkort een langere rit (langer dan 20 minuten iig) doen. Dan zal ik zien hoe het zich houdt...

Geplaatst
12 uur geleden, korsowito zei:

Je kunt in de instellingen van evnotify aangeven dat je wilt dat ie niet gaat slapen. Ik heb deze stappen ook gevolgd en gaat bij mij prima. Echter mist er wel een stap. Je moet evnotify wel toegang geven tot je gps gegevens (zie screenshot) location synchronisation

anders krijg je in abrp die soc rechts boven niet te zien. Bij mij crashte abrp steeds als ik dan op de auto icoon rechtsboven clickte. Moest het zelfs opnieuw installeren. Na een mail naar de makers van de app kwamen ze erachter dat evnotify de gps gegevens van mn telefoon niet mocht gebruiken en dat abrp daarom crasht. Gaan ze bij de volgende update ook fixen.

image.png

@Hippe lipIk heb de meldingen zo staan als hier getoond in EVNotify en ook bij mij valt de verbinding af en toe weg. Vervolgens klik ik even op het instellingen logo en dan weer op dashboard en pakt hij de verbinding weer op.

Geplaatst

Nou, ik moest net iemand wegbrengen (ik rijd voor ANWB Automaatje) en op de heenweg had ik EVNotify aangezet met deze instellingen. Dat ging prima. Mijn display ging na een tijdje wel uit, maar op de pkug bleef het blauwe lampje aan en de verbinding was er dus nog. Ook geprobeerd wat er gebeurt wanneer de app naar de achtergrond gaat, maar ook dan blijft de verbinding in stand.

Op de terugweg weer EVNotify gestart en verbonden. Toen ABRP gestart en daar ingelogd. Maar al ik dan op het autootje rechtsboven tik, dan wordt het scherm helemaal wit en kan ik nix meer. Zelfs killen van de app en weer opstarten van ABRP leverde me nix meer dan een wit scherm. Uiteindelijk moest ik de app eraf gooien en opnieuw installeren om ‘m weer aan de praat te krijgen.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Geplaatst

Dit had ik gister ook.. wat ij toen heb gedaan is evNotify geopend en de verbinding gecheckt, deze lag eruit ofzo. Dus toen van tabbladen geswitched om de verbinding via het dashboard weer tot stand te brengen. Daarna deed abrp het weer. Dat witte scherm is een bug in abrp. Als deze geen verbinding kan maken met evNotify gaat ie “stuk”. Probeer wat ik hierboven heb gedaan eens.. wellicht werkt het ook voor je...

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

Nou, we hebben net een rit van ruim een uur achter de rug. EVNotify eerst aangezet. Daar valt overigens op dat die stelselmatig een andere SoC opgeeft daan de auto zelf. Hebben jullie dat ook?

En dan ABRP. Het is me nog niet duidelijk hoe je in (de iOS-app van) ABRP kunt zien dat die gebruik maakt van de gegevens van EVNotify. Kan iemand me dat uitleggen? Hieronder een foto van hoe mijn beeld er tijdens de rit uitziet.

D1B2E7C3-1AC0-4920-BABF-F01FA00D5EC9.thumb.jpeg.c714e67151c63d3e663b3f955758ee39.jpeg

aangepast door Hippe lip
Geplaatst
22 minuten geleden, Hippe lip zei:

Nou, we hebben net een rit van ruim een uur achter de rug. EVNotify eerst aangezet. Daar valt overigens op dat die stelselmatig een andere SoC opgeeft daan de auto zelf. Hebben jullie dat ook?

En dan ABRP. Het is me nog niet duidelijk hoe je in (de iOS-app van) ABRP kunt zien dat die gebruik maakt van de gegevens van EVNotify. Kan iemand me dat uitleggen? Hieronder een foto van hoe mijn beeld er tijdens de rit uitziet.

D1B2E7C3-1AC0-4920-BABF-F01FA00D5EC9.thumb.jpeg.c714e67151c63d3e663b3f955758ee39.jpeg

Zo te zien ben je niet ingelogd in ABRP, althans daar lijkt het op als ik je screenshot zo zie.

Dan zou je in dit scherm van ABRP rechtsbovenin de SOC te zien moeten krijgen.

EVNotify toont twee keer de SOC. Een keer die van de auto en een keer de reële van de BMS.

Geplaatst
16 minuten geleden, 8.3 zei:

Je kan nu ook abrp gebruiken in combinatie met Mijnkia.

Dus geen OBD2 dongle nodig.

https://github.com/TheBazeman/MijnKia

Ik heb het gezien en bekeken.

Lijkt mij, mijzelf kennende, te ingewikkeld om te installeren. Ik heb nu iets wat werkt voor de paar keren dat ik het eventueel nodig heb en dat is voor mij voldoende. Wie het kan installeren en wil gebruiken is het natuurlijk perfect. 

Geplaatst
2 uur geleden, Hippe lip zei:

Als het goed is zie je in het overzicht ook de ‘current SoC’ naast de ‘planned SoC’.

9747B6CA-D4B6-49C9-826C-602050D2891B.png

• Like 1
Geplaatst
5 uur geleden, Petertenboer zei:

EVNotify toont twee keer de SOC. Een keer die van de auto en een keer de reële van de BMS.

Niet twee keer SoC, maar een keer SoC (State of Charge) en een keer SoH (State of Health). Die staat bij ons allemaal ws nog op 100%. 

Geplaatst
4 uur geleden, 8.3 zei:

Je kan nu ook abrp gebruiken in combinatie met Mijnkia.

Dus geen OBD2 dongle nodig.

https://github.com/TheBazeman/MijnKia

Ik lees mss niet goed (ben onderweg), maar waar draai je dit script? Thuis op een Raspberry Pi, of moet dat op een Android telefoon?

Dan gaat de vlieger voor mij niet op: ik gebruik een iPhone. 

Geplaatst

Programmed and tested with Python2, running it on a VM with Ubuntu.

Dus op een pc getest en geprogrammeerd met daarop een virtueel machine met Ubuntu ( linux )

Denk dat je het ook wel werkend krijg op een raspberry

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geplaatst (aangepast)
14 minuten geleden, Hippe lip zei:

Niet twee keer SoC, maar een keer SoC (State of Charge) en een keer SoH (State of Health). Die staat bij ons allemaal ws nog op 100%. 

Bij mij staat in EVNotify linksboven een groene cirkel met “SOC display” en een percentage. In mijn geval 55,5% op dit moment.

Onder het kopje ‘Battery health’ wordt een batterij getoond met daarachter “SOC BMS” met een percentage. In mijn geval 54%.
Daaronder staat de “SOH” in een percentage.

Wellicht heb jij een andere versie van EVNotify of je kijkt niet goed :-)

aangepast door Petertenboer
Niets
Geplaatst
36 minuten geleden, Bram E-Niro zei:

Programmed and tested with Python2, running it on a VM with Ubuntu.

Dus op een pc getest en geprogrammeerd met daarop een virtueel machine met Ubuntu ( linux )

Denk dat je het ook wel werkend krijg op een raspberry

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik heb het draaiend op een Pi en Windows 10 NUC. Let op: voor Python 3 moeten er wat kleine zaken in het script aangepast worden

Geplaatst
36 minuten geleden, HenryV zei:

Ik heb het draaiend op een Pi en Windows 10 NUC. Let op: voor Python 3 moeten er wat kleine zaken in het script aangepast worden

Kun je ook aangeven wát er aangepast moet worden?

Geplaatst
11 uur geleden, Hippe lip zei:

Kun je ook aangeven wát er aangepast moet worden?

Jawel:
- regels 168 en 171 gaven een foutmelding AttributeError: 'NoneType' object has no attribute 'expandtabs'. Uitcommentarieren van de regel lost het probleem op  :)  Is logging dus niet direct van belang
- regel 131 geeft een foutmelding, urllib.urlencode moet in Python3 urllib.parse.urlencode zijn

• Like 1
Geplaatst (aangepast)
13 uur geleden, Petertenboer zei:

Bij mij staat in EVNotify linksboven een groene cirkel met “SOC display” en een percentage. In mijn geval 55,5% op dit moment.

Onder het kopje ‘Battery health’ wordt een batterij getoond met daarachter “SOC BMS” met een percentage. In mijn geval 54%.
Daaronder staat de “SOH” in een percentage.

Wellicht heb jij een andere versie van EVNotify of je kijkt niet goed :-)

Ja, dat laatste dus :shock:

En nu vraag ik me af wat de ene waarde is en wat de andere waarde is. Wie bepaalt die SoC en hoe wordt dat gedaan?

013B4C8F-B6EB-4793-B77A-5B9945BA797B.png

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst (aangepast)

Ik denk dat het zo zit. De BMS heeft 2 SOC's, de werkelijke SOC (denk dus je hele aantal kWh van je accu, dacht iets van 67..) en wat je in de auto op het scherm ziet (64 kWh denk ik?), volg je het nog? State of health is of je degradatie van je accu hebt of niet, maar dat wist je al volgens mij...

De SOC wordt dus door de BMS bepaald want die moet weten hoeveel lading je accu's hebben om zo bijv de laadsnelheid aan te sturen als je gaat snelladen.

aangepast door korsowito

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...