Derrek Geplaatst 2 December, 2015 Geplaatst 2 December, 2015 Het valt me op dat de meesten spreken over HUN veiligheid. Ik gebruik al 20 jaar zomer/winterbanden ook voor een ander zijn veiligheid. Een fietser, een andere automobilist die staat te wachten, Het is mijn echtgenote overkomen. Zelf altijd de moeite genomen om winterbanden om te leggen, staat voor een stoplicht te wachten en knalt er een Mitsubishi 4WD achterop. Vond winterbanden niet nodig en te duur. Voor hemzelf natuurlijk. Nu 5 jaar whiplash. Altijd pijn in de nek. 50% arbeidsongeschikt. Geen winterbanden, dan met de trein! en voor diegene die over sneeuw spreekt, ook zonder sneeuw en droog wegdek is de remafstand op winterbanden bij een temperatuur onder plm 7 graden een stuk korter. dat komt omdat het rubber van winterbanden niet zo hard wordt met kou. Dus winterbanden hebben altijd zin in de winter. Winterbanden in de zomer? Respectloos voor andere mensen. Zomerbanden in de winter? Idem. Ben niet zo van verplichten maar wel van stimuleren en verantwoordelijkheden daar leggen waar ze horen. Geen winterbanden en ongeval in de winter, dan altijd schuld. Verzekeringsmaatschappijen kunnen hierin ook veel betekenen. 3 Quote
xtra40 Geplaatst 16 December, 2015 Geplaatst 16 December, 2015 hier een simpel uitleg aan de hand van een filmpje 2 Quote
picaman Geplaatst 16 December, 2015 Geplaatst 16 December, 2015 Het valt me op dat de meesten spreken over HUN veiligheid. Ik gebruik al 20 jaar zomer/winterbanden ook voor een ander zijn veiligheid. Een fietser, een andere automobilist die staat te wachten, Het is mijn echtgenote overkomen. Zelf altijd de moeite genomen om winterbanden om te leggen, staat voor een stoplicht te wachten en knalt er een Mitsubishi 4WD achterop. Vond winterbanden niet nodig en te duur. Voor hemzelf natuurlijk. Nu 5 jaar whiplash. Altijd pijn in de nek. 50% arbeidsongeschikt. Geen winterbanden, dan met de trein! en voor diegene die over sneeuw spreekt, ook zonder sneeuw en droog wegdek is de remafstand op winterbanden bij een temperatuur onder plm 7 graden een stuk korter. dat komt omdat het rubber van winterbanden niet zo hard wordt met kou. Dus winterbanden hebben altijd zin in de winter. Winterbanden in de zomer? Respectloos voor andere mensen. Zomerbanden in de winter? Idem. Ben niet zo van verplichten maar wel van stimuleren en verantwoordelijkheden daar leggen waar ze horen. Geen winterbanden en ongeval in de winter, dan altijd schuld. Verzekeringsmaatschappijen kunnen hierin ook veel betekenen. Dat is goed gezegd, volkomen mee eens! Quote
Paul65 Geplaatst 16 December, 2015 Geplaatst 16 December, 2015 Oef, al 20 jaar winterbanden! Dan was je wel een van de early adopters. 20 jaar geleden werd in Nederland nog nauwelijks gesproken over winterbanden, dat was iets voor de Alpen. We moeten wel een beetje oppassen om winterbanden als oplossing voor alle sneeuw en ijs problemen te zien. In de praktijk zie ik toch vaak mensen die zoiets hebben van 'mij kan niets gebeuren, ik heb toch winterbanden'. Op de motor was ik altijd de pineut. Winterbanden heb je daarvoor niet of nauwelijks en het gevaar van gladheid is groot. Gevolg is dat je langzaam door bochten gaat, vaak gevolgd door een auto die op je spatbord zit. Als je dan onderuit gaat wordt je als bonus gelijk overreden. Kortom, als de omstandigheden slecht zijn op de weg moet je veel meer anticiperen. Winterbanden of niet. Uiteraard zijn winterbanden beter in de winter maar er zijn ongewenste bij-effecten. Quote
picaman Geplaatst 16 December, 2015 Geplaatst 16 December, 2015 Oef, al 20 jaar winterbanden! Dan was je wel een van de early adopters. 20 jaar geleden werd in Nederland nog nauwelijks gesproken over winterbanden, dat was iets voor de Alpen. We moeten wel een beetje oppassen om winterbanden als oplossing voor alle sneeuw en ijs problemen te zien. In de praktijk zie ik toch vaak mensen die zoiets hebben van 'mij kan niets gebeuren, ik heb toch winterbanden'. Op de motor was ik altijd de pineut. Winterbanden heb je daarvoor niet of nauwelijks en het gevaar van gladheid is groot. Gevolg is dat je langzaam door bochten gaat, vaak gevolgd door een auto die op je spatbord zit. Als je dan onderuit gaat wordt je als bonus gelijk overreden. Kortom, als de omstandigheden slecht zijn op de weg moet je veel meer anticiperen. Winterbanden of niet. Uiteraard zijn winterbanden beter in de winter maar er zijn ongewenste bij-effecten. Natuurlijk moet je altijd je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden, zowel op zomer- als op winterbanden. Idd hebben veel dat valse veiligheidsgevoel maar die rijden dan meestal ook altijd roekeloos. Quote
Gast Vitara 2 Geplaatst 17 December, 2015 Geplaatst 17 December, 2015 1 ding wet ik wel....Ik had ze er nu nog niet onder hoeven hebben. Quote
Murcielaygo Geplaatst 17 December, 2015 Geplaatst 17 December, 2015 Is het bij jou dan nog niet onder de 7°C geweest? Hier wel, "dus" hebben ze al nut gehad... Quote
Derrek Geplaatst 17 December, 2015 Geplaatst 17 December, 2015 vaak gevolgd door een auto die op je spatbord zit. Als je dan onderuit gaat wordt je als bonus gelijk overreden. Ik heb, naast de auto, ook jarenlang motor gereden en dan had ik toch liever dat die auto achter me winterbanden had zodat bij een val niet de auto op tijd kon stoppen en in niet werd overreden.... Overigens niet alleen met sneeuw, maar in alle geval met kou want ook dan is de grip van de winterbanden met zachter rubber compount beter. Hoop dat de all weather banden beter worden zodat ze een goed alternatief worden voor het wisselen van banden. Het is nu echter vis noch kuit. Slechter dan zomerbanden en slechter dan winterbanden. Quote
Gast Vitara 2 Geplaatst 17 December, 2015 Geplaatst 17 December, 2015 Is het bij jou dan nog niet onder de 7°C geweest? Hier wel, "dus" hebben ze al nut gehad... Sinds ik ze er onder heb gezet heb ik pas een paar keer gereden bij een temperatuur onder de 7 graden. Daarentegen heel vaak bij een temperatuur van boven de 7 graden. Quote
picaman Geplaatst 17 December, 2015 Geplaatst 17 December, 2015 Sinds ik ze er onder heb gezet heb ik pas een paar keer gereden bij een temperatuur onder de 7 graden. Daarentegen heel vaak bij een temperatuur van boven de 7 graden. Hier vandaag ...15 graden...precies lente. Maar idd, je kan niet alle dagen de banden omwisselen naar het weer. Wintersloffen blijven eronder van november tot halverwege maart. Quote
Smart Geplaatst 17 December, 2015 Geplaatst 17 December, 2015 Zijn we een beetje overtuigd van het nut van winterbanden n.a.v. het filmpje van xtra40? IK WEL!! Dus nu wil ik niet meer horen/lezen dat winterbanden geen zin hebben, ja toch! 3 Quote
bigwade Geplaatst 17 December, 2015 Geplaatst 17 December, 2015 Bandenboeren lachen zich rot. Een geweldige verkoopboost nov. 2016 ivm enorme slijtage Q4 2015.. https://www.flickr.com/photos/bigwade/23443505829 2 Quote
trachycarpus Geplaatst 21 December, 2015 Geplaatst 21 December, 2015 Winterbanden bij zulke temperaturen 10/14c , géén zin toch ? 2 Quote
Wimis on Geplaatst 21 December, 2015 Geplaatst 21 December, 2015 Onzin topic Wel degelijk zin als de temperatuur onder de 7°C is................ Maar in dit geval, lachen met deze warme winter in NL Quote
bigmac Geplaatst 21 December, 2015 Geplaatst 21 December, 2015 4 seizoenenbanden zijn voor winters als deze. Quote
jmo Geplaatst 22 December, 2015 Geplaatst 22 December, 2015 4 seizoenenbanden zijn voor winters als deze. wat een onzin. Zowat alle testen tonen aan dat 4 seizoensbanden nergens in uitblinken (ik druk me mild uit) dus zijn ze deze winter ook niet beter. Overigens moet mss ook even verduidelijkt worden hoe dat zit met de betere prestaties van de betere winterbanden t.o.v. de betere zomerbanden bij temperaturen onder de 7°C. Dat klopt wel (al is 7°C geen exacte wetenschap) de rubbers van de betere zomerbanden presteren bij lage temperaturen (iets) minder goed dan de zachtere rubbers van de betere winterbanden. MAAR daaruit besluiten dat winterbanden slechter presteren boven de 7°C is nog nergens bewezen, ze slijten hoogstens wat sneller. En ook nog dit: dit topic gaat niet over de huidige winter of over het weer maar wel over gebruik van winter- of zomerbanden in winterse omstandigheden. 1 Quote
bigmac Geplaatst 22 December, 2015 Geplaatst 22 December, 2015 Hier een vergelijkingstest tussen zomer/winter en 4 seizoenen banden. Voor mij voldoen de laatste prima, maar ik kom dan ook niet in de bergen in het buitenland (in de winter). http://www.ahc-lwd.nl/pdf/vergelijking-banden-519617.pdf Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.