Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
1 uur terug, MDVS69 zei:

Ook benieuwd naar waarom LED lampen een ventilator dan hebben. 

Niet allen LEDlampen hebben een ventilator. Zo hebben de Philips Luxeon Lumileds geen geforceerde koeling en hebben dat ook niet nodig. Bij deze lampen volstaat een passieve koeling met koelvinnen.

Ik raad zelfs af om LED- lampen met geforceerde koeling in je auto te plaatsen. Die motortjes zijn immers mechanische bewegende onderdelen kunnen immers slijten en daardoor stuk gaan. Buiten dat je kunt afvragen waarom die ventilatortjes bij die lampen nodig zijn. Dat zou kunnen zijn omdat dan kleinere koelvinnen gebruikt kunnen worden, maar dat zie ik niet bij deze LEDlampen. Die koelvinnen zijn vrijwel even groot. Dus kwaliteit misschien?

LEDlampen zijn veel efficiënter dan gloeilampen (daarom gaan we ook in onze woningen over naar ledverlichting) maar ook in een ledlamp wordt niet alle energie omgezet in licht. Een relatief klein gedeelte van de energie gaat ook bij een LEDlamp naar warmte.

Gloeilampen zijn gebaseerd op het zeer eenvoudige systeem van een metalen draadje dat met stroom zover verhit wordt dat dit draadje gaat gloeien en licht gaat uitstralen. Gloeilampen moeten dus wel (zeer) heet worden, anders gaat het draadje niet gloeien en heb je geen licht. En heet worden ze. Probeer maar eens een brandend halogeenlampje vast te houden (met blote handen). Dit is echter een zeer inefficiënt principe.

LEDlampen (Light Emitting Diode) daarentegen zijn gebaseerd op een ander principe van verschillende metaalverbindingen waarbij, door er stroom door te laten gaan, atomen elektronen afstaan waardoor (simpel gezegd) hoogfrequent trillingen ontstaan (= licht). Licht is immers niets anders dan hoogfrequent trillingen. Warmte is hierbij in principe niet nodig.

Dat er toch iets warmte in de kern van de LED ontstaat komt doordat de metalen niet ideaal zijn en iets, (weliswaar een lage) weerstand hebben en er stroom doorheen gaat. Maar ze worden niet zo heet dat ze gaan gloeien.

LEDlampen worden in de kern dus wel iets warm en, afhankelijk van de kwaliteit van de materialen en het vermogen, is dit meer of minder. Die interne warmte moet weg kunnen en daarvoor worden er koelvinnen toegepast op hoogvermogen autolampen zoals die voor de koplampen. Bij goede lampen (als die van Philips) zijn deze koelvinnen voldoende en is geforceerde koeling niet nodig.

De meeste halogeenlampen zijn 55 of 60 Watt; LEDlampen verbruiken doorgaans slechts 35 Watt terwijl ze toch ongeveer 3 x zoveel licht geven. Je kunt dus uitrekenen dat LEDlampen 5 x meer licht halen uit 1 Watt. Dus 5 x efficiënter. Dit betekent 5 x meer licht en 5 x minder warmte. En dat is zelfs inclusief de ballast!

Geplaatst

Ik kan de redenatie volgen en weet ook dat LED efficienter is dan Halogeen, maar....

Waarom doet Kia hier dan zo moeilijk over, en halen ze zelfs de LED lampen uit hun accesoirelijst?

Geplaatst
5 uur geleden, Derrek zei:

Niet allen LEDlampen hebben een ventilator. Zo hebben de Philips Luxeon Lumileds geen geforceerde koeling en hebben dat ook niet nodig. Bij deze lampen volstaat een passieve koeling met koelvinnen.

Ik raad zelfs af om LED- lampen met geforceerde koeling in je auto te plaatsen. Die motortjes zijn immers mechanische bewegende onderdelen kunnen immers slijten en daardoor stuk gaan. Buiten dat je kunt afvragen waarom die ventilatortjes bij die lampen nodig zijn. Dat zou kunnen zijn omdat dan kleinere koelvinnen gebruikt kunnen worden, maar dat zie ik niet bij deze LEDlampen. Die koelvinnen zijn vrijwel even groot. Dus kwaliteit misschien?

LEDlampen zijn veel efficiënter dan gloeilampen (daarom gaan we ook in onze woningen over naar ledverlichting) maar ook in een ledlamp wordt niet alle energie omgezet in licht. Een relatief klein gedeelte van de energie gaat ook bij een LEDlamp naar warmte.

Gloeilampen zijn gebaseerd op het zeer eenvoudige systeem van een metalen draadje dat met stroom zover verhit wordt dat dit draadje gaat gloeien en licht gaat uitstralen. Gloeilampen moeten dus wel (zeer) heet worden, anders gaat het draadje niet gloeien en heb je geen licht. En heet worden ze. Probeer maar eens een brandend halogeenlampje vast te houden (met blote handen). Dit is echter een zeer inefficiënt principe.

LEDlampen (Light Emitting Diode) daarentegen zijn gebaseerd op een ander principe van verschillende metaalverbindingen waarbij, door er stroom door te laten gaan, atomen elektronen afstaan waardoor (simpel gezegd) hoogfrequent trillingen ontstaan (= licht). Licht is immers niets anders dan hoogfrequent trillingen. Warmte is hierbij in principe niet nodig.

Dat er toch iets warmte in de kern van de LED ontstaat komt doordat de metalen niet ideaal zijn en iets, (weliswaar een lage) weerstand hebben en er stroom doorheen gaat. Maar ze worden niet zo heet dat ze gaan gloeien.

LEDlampen worden in de kern dus wel iets warm en, afhankelijk van de kwaliteit van de materialen en het vermogen, is dit meer of minder. Die interne warmte moet weg kunnen en daarvoor worden er koelvinnen toegepast op hoogvermogen autolampen zoals die voor de koplampen. Bij goede lampen (als die van Philips) zijn deze koelvinnen voldoende en is geforceerde koeling niet nodig.

De meeste halogeenlampen zijn 55 of 60 Watt; LEDlampen verbruiken doorgaans slechts 35 Watt terwijl ze toch ongeveer 3 x zoveel licht geven. Je kunt dus uitrekenen dat LEDlampen 5 x meer licht halen uit 1 Watt. Dus 5 x efficiënter. Dit betekent 5 x meer licht en 5 x minder warmte. En dat is zelfs inclusief de ballast!

Zeer heldere LED uitleg. Zal morgen eens onder de kap kijken of ze een ventilator hebben of alleen ribben. 

Geplaatst
1 uur terug, RikLijkendijk zei:

Ik kan de redenatie volgen en weet ook dat LED efficienter is dan Halogeen, maar....

Waarom doet Kia hier dan zo moeilijk over, en halen ze zelfs de LED lampen uit hun accesoirelijst?

LED of Xenon want bij mij hebben ze na 10 weken rijden en 2 maal een defecte Xenon geadviseerd op kosten dealer of Kia over te stappen op LED. 

Geplaatst
19 minuten geleden, MDVS69 zei:

LED of Xenon want bij mij hebben ze na 10 weken rijden en 2 maal een defecte Xenon geadviseerd op kosten dealer of Kia over te stappen op LED. 

Advies Kia bij DynamicPlus is dus LED (zie boven), in de Executive zit ook LED, dus waarom in de DynamicLine geen LED? Ben bang dat de Kia-dealers het antwoord ook niet weten. De een vindt het prima, de ander aarzelt en gaat moeilijk doen over garantie.  Redelijk verwarrend allemaal.

Geplaatst

Mijn LED's met ventilator draaien in de Niro al meer dan 2 jaar. Mocht er een sneuvelen heb ik een reserve set bij me.

Bij de Motor meer dan een jaar (dimlicht altijd aan). Mocht het dimlicht sneuvelen kan deze wisselen met die van het groot licht.

Geplaatst
Op ‎16‎-‎11‎-‎2019 om 14:03, surfingjohn zei:

Moeilijk doen over de garantie Kia?

Mocht e.e.a. kapot gaan, gewoon de oude standaard geleverde lampen terug zetten!

Alleen hopen dat dat dan nog past als de boel gesmolten is...

Geplaatst (aangepast)

Ik krijg er maar geen genoeg van.:clown:

Zoekend op youtube kwam ik een interessante uitleg tegen over de verschillende aspecten van Halogeen vs HID vs LED.

Het hele verhaal duurt 25 minuten (en is in het Engels) maar is wat mij betreft zeker de moeite waard.

Dus voor de geïnteresseerden onder u:

aangepast door RikLijkendijk
  • Like 1
  • 1 jaar later...
Geplaatst (aangepast)

Vandaag HB3 9005 LED koplampen geplaatst die ik via Amazon besteld heb. Na een paar dagen binnen en gewoon plug-and-play vervangen. Wat een verbetering ten opzichte van de standaard gelige halogeen lampen. Nu mooie Xenon witte kleur en schijnen veel verder. Geen foutmeldingen in het systeem tot nu toe. Ben er zeer tevreden mee. 

Link: https://www.amazon.nl/dp/B08FMJQX3D?ref_=pe_19967891_422502961_302_E_DDE_dt_1

aangepast door Iscorpio
Geplaatst

Ook aan de tegenliggers gevraagd wat ze van jouw nieuwe verlichting vinden?

Je weet dat je bij de APK een afkeur oploopt (en bij controle langs de weg een bekeuring) wanneer je niet-originele lampen gebruikt en de vervangende lamp niet voorkomt in de lijst bij de typetoelating?

Geplaatst

Ik had in mijn vorige Niro van 2018 HB3 9005 gebaseerd op Philips LumiLED van autoledplaza, ca EUR100.
Lampen zijn ventilatorloos, worden absoluut niet warm, maar de lichtbundel was niet optimaal qua breedte en spreiding op de weg.

Ik heb nu in mijn nieuwe Niro door de dealer geplaatste LED hoofdverlichting, prijs EUR 299, maar vele malen beter qua lichtbundel.
Mijn dealer gaf aan dat deze optie zo'n beetje identiek was aan wat Kia vanaf fabriek monteert en de APK keuring geen enkel probleem zou zijn mbt de koplamp verlichting. Ik ben geneigd hem te geloven met wat ik ervaar.

Geplaatst
1 uur geleden, Flying_Dutchman zei:

Ook aan de tegenliggers gevraagd wat ze van jouw nieuwe verlichting vinden?

Je weet dat je bij de APK een afkeur oploopt (en bij controle langs de weg een bekeuring) wanneer je niet-originele lampen gebruikt en de vervangende lamp niet voorkomt in de lijst bij de typetoelating?

Jammer dat mensen direct een (negatief) oordeel hebben zonder dat ze het hier zelf gezien en getest hebben. Als het goed bedoelt advies is prima, dank!

• Thanks 1
Geplaatst
5 uur geleden, SimonV zei:

Ik had in mijn vorige Niro van 2018 HB3 9005 gebaseerd op Philips LumiLED van autoledplaza, ca EUR100.
Lampen zijn ventilatorloos, worden absoluut niet warm, maar de lichtbundel was niet optimaal qua breedte en spreiding op de weg.

Ik heb nu in mijn nieuwe Niro door de dealer geplaatste LED hoofdverlichting, prijs EUR 299, maar vele malen beter qua lichtbundel.
Mijn dealer gaf aan dat deze optie zo'n beetje identiek was aan wat Kia vanaf fabriek monteert en de APK keuring geen enkel probleem zou zijn mbt de koplamp verlichting. Ik ben geneigd hem te geloven met wat ik ervaar.

Ik ben benieuwd welke lichtbron ze gaan plaatsen

• 4 weken later...
Geplaatst
Op 15-12-2020 om 17:34, Iscorpio zei:

Vandaag HB3 9005 LED koplampen geplaatst die ik via Amazon besteld heb. Na een paar dagen binnen en gewoon plug-and-play vervangen. Wat een verbetering ten opzichte van de standaard gelige halogeen lampen. Nu mooie Xenon witte kleur en schijnen veel verder. Geen foutmeldingen in het systeem tot nu toe. Ben er zeer tevreden mee. 

Link: https://www.amazon.nl/dp/B08FMJQX3D?ref_=pe_19967891_422502961_302_E_DDE_dt_1

Ik heb deze vanavond ook binnengekregen en de installatie was 5 minuten werk in het donker. Ik dacht 3 tientjes daar kan ik me geen buil aan vallen. Meteen even een rondje gereden maar ik kan niet zeggen dat ik direct dol enthousiast ben. Wel mooi wit licht, op dimlicht is de afstelling prima, hoewel de lamp wel het profiel van een breedstraler heeft. Ook aan de linkerkant is de aftekening van het licht duidelijk te zien. Je moet de koplamp wel vrij laag afstellen. Ik heb geen knipperende tegenliggers gezien.

Groot licht is een ander verhaal. Direct voor je is het erg licht, waardoor je in de verte waar het minder licht is minder ziet dan ik had gehoopt. De lichtbundel is dus niet sterk naar voren gericht, maar heel breed naar alle kanten. Misschien is het wennen, we gaan het zien.

Die ietwat goedkope uitstraling van twee kleuren licht aan de voorkant is wel weg. 

• 3 maanden later...
Geplaatst (aangepast)

Ik heb nu 3,5 jaar mijn Niro Business uitvoering, zit toch te denken er nu eens LED koplampen in te zetten.

Zijn er nog nieuwe ervaringen met rijders van de Niro? Of ervaringen van rijders die al een tijdje met zelf vervangen LED lampen rijden?

Met 2 linker handen ook nog te doen graag

aangepast door surfingjohn
  • 1 jaar later...
Geplaatst

Via Google kwam ik ook hier uit, ik ben op zoek naar led verlichting voor mijn Kia Niro uit 2018.

Net met de dealer gesproken (Hansen in Venray) en die geven aan dat het van uit de dealer niet mogelijk is. Zelfs niet de hele koplamp unit vervangen.

Zijn er ondertussen nog Niro rijders die succesvol led verlichting in de koplampen hebben?

Geplaatst (aangepast)
9 uur geleden, zei JohnnyDrama:

Zijn er ondertussen nog Niro rijders die succesvol led verlichting in de koplampen hebben?

Ja. Prima (scherp afgetekend) lichtbeeld en geen afkeur op strooilicht.

KLIKKERDEKLIK zitten nu in.

Ook in mijn vorige Niro (FE) zelf LED's geplaatst met gelijk resultaat.

aangepast door HenkM
Geplaatst
8 uur geleden, zei HenkM:

Ja. Prima (scherp afgetekend) lichtbeeld en geen afkeur op strooilicht.

KLIKKERDEKLIK zitten nu in.

Ook in mijn vorige Niro (FE) zelf LED's geplaatst met gelijk resultaat.

Dankjewel Henk! Ik ga ze toch ook gewoon zelf vervangen en bewaar de halogeen wel voor als ik problemen krijg met de Apk 

Geplaatst
Op 25-5-2022 om 14:14, zei JohnnyDrama:

Via Google kwam ik ook hier uit, ik ben op zoek naar led verlichting voor mijn Kia Niro uit 2018.

Net met de dealer gesproken (Hansen in Venray) en die geven aan dat het van uit de dealer niet mogelijk is. Zelfs niet de hele koplamp unit vervangen.

Zie HIER

Geplaatst (aangepast)

Dankjewel Satjunk.

ik heb deze lampen besteld en komen vandaag binnen. Hopelijk vind ik dit weekend de tijd om ze te vervangen. Ik zal hier een update plaatsen.

aangepast door JohnnyDrama
Geplaatst
1 minuut geleden, zei JohnnyDrama:

Dankjewel Satjunk.

ik heb deze lampen besteld en komen vandaag binnen. Hopelijk vind ik dit weekend de tijd om ze te vervangen. Ik zal hier een update plaatsen.

Je link werkt niet...

• 2 weken later...
Geplaatst

Ben net zelf aan de slag gegaan met deze lampen van Amazon. Ondanks dat ik niet heel handig ben was het echt binnen 5 minuten klaar. Stelde niets voor en heb de instructies aangehouden uit dit filmpje.

Heb gekeken hoe hoog de halogeen lampen kwamen op de muur en daarna de led lampen aangesloten en gekeken hoe hoog die kwamen en dat is gelijk aan elkaar. Heb ook tot op heden nog geen licht signalen gehad van tegenliggers.

Heb ook 2 foto’s gemaakt, mijn camera heeft een kras vandaar die rare licht weerkaatsing.

een hele verbetering als je het mij vraagt! 

7C903745-2BD5-4634-8E98-D8E7E985F179.jpeg

AA68D9A9-DD86-4327-BB68-303BF60CF136.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...