Hippe lip Geplaatst 6 Maart, 2019 Geplaatst 6 Maart, 2019 Domme vragen bestaan niet, dat weet je, hè.... Quote
Ton van Hout Geplaatst 6 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 6 Maart, 2019 Kwestie van semantiek. Quote
Ton van Hout Geplaatst 9 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 9 Maart, 2019 Vandaag heeft de elektricien, mijn achterbuurman, de meterkast netjes gemaakt en de aansluiting voor de Zappi toegevoegd. Na een verbouwing van een paar jaar geleden was er al een extra kast geplaatst met vijf groepen (2x zonnepanelengroep, 2x extra verdieping, 1x bubbelbad) maar dit was een kast die het net niet was. Nu heb ik twee Eaton kasten gekocht en alles is nu dus weer netjes, zoals het hoort te zijn. De oude kasten: 2x nieuwe Eaton kasten en de vier nieuwe 16A automaten en de 32A groep voor de auto. Quote
Ton van Hout Geplaatst 9 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 9 Maart, 2019 De aardlekautomaten moeten getest worden: hij heeft de pennen op de automaat en ik hou de aardepen tegen de aarderail. Geslaagd! Dit is de meting van de 32A autogroep. Stukken netter dan eerst! De draden worden ditmaal netjes in houders geklemd en boven wordt een wandcontactdoos geplaatst met twee aansluitingen voor alle netwerkapparatuur en de NAS. Wel moet ik daar een nieuw stekkerdoos voor kopen want ik heb er nu twee en ik wil er eentje hebben. 1 Quote
Ton van Hout Geplaatst 9 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 9 Maart, 2019 Enkele boosdoeners in de kast. HP Procurve die de camera's van stroom voorziet en de Raspberry Pi gebruik ik als DNS-server middels Pi-Hole software. Dit draait al enkele jaren tot volle tevredenheid en maakt het netwerk reclamevrij. Ook filtert hij phishing, spam en malware sites eruit. Je kan goed zien wanneer we er niet zijn of slapen. Iedere 30 minuten vraagt de Draytek router de tijd op en de NAS doet ook af en toe wat 24 uur per dag. Ook zie je exact wanneer er geklust is want er zijn geen queries tussen 0922 en 1540 Onze kinderen zitten op de tablets spelletjes te doen en dat is goed te zien, er zijn allerlei reclame serverende sites geblokkeerd. Solarmandata ontvangt de opwekdata uit de omvormers voor de zonnepanelen. 2 Quote
Ton van Hout Geplaatst 9 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 9 Maart, 2019 Hier was ik begonnen om de Zappi buiten te monteren, dat is zeer eenvoudig; je hebt slechts drie schroeven nodig en hij zit. Ik heb er RVS schroeven met ringetjes voor gebruikt zodat alles netjes eruit blijft zien. De dikke kabel is de vijf-aderige 6mm2 waardoor ik voorbereid ben op driefasen laden in de toekomst, al zal ik dan wel deze Zappi moeten wisselen voor de nieuwere versie want deze kan slechts eenfase laden, maar wel tot 32 Ampere! De twee draden voor L2 en L3 leg ik netjes aan de kant en de ethernetdraad wordt gebruikt om de spanningsklem in de meterkast te verbinden aan de Zappi om de loadbalancing functie te kunnen gebruiken. De overige aderparen van de ethernetdraad worden aan de kant gelegd, als er overgegaan wordt naar driefasen zullen er op de twee andere fasen ook spanningsklemmen geplaatst moeten worden. Alle bekabeling is er dan op voorbereid. Quote
Ton van Hout Geplaatst 9 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 9 Maart, 2019 Nu moet de spanningsklem in de meterkast nog aangesloten worden op de ethernetdraad, er zit een vijf meter lange draad bij af-fabriek maar dat is omdat ik ongeveer twaalf meter moet overbruggen niet handig. Daarom de ethernetdraad die tussen meterkast en Zappi ligt. Met een tweetal krimpkousjes worden de gesoldeerde draden beschermd tegen kortsluiting en daarna gaan ze met zwart tape verzegeld worden. De draden worden netjes in de groepenkast geplaatst en het deksel gaat er weer op. Dit is dus wat een laadpaal dynamisch maakt: een spanningsklem! Kastjes weer dicht! Ik zal met de Dymo labelmaker nog even een labeltje printen om het woord "Auto" onder de Eaton B32 te zetten. Ik weet waar hij voor is maar mocht er iemand gaan neuzen vind ik het wal zo handig dat het netjes gedocumenteerd is. Quote
Ton van Hout Geplaatst 9 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 9 Maart, 2019 (aangepast) Dan komt nu het moment waar ik op het zitten wachten: spanning zetten op de Zappi laadpaal en daarna de auto snel op te gaan laden! Starting in 10-9-8-7-6-5-4-3-.... Firmware staat op versie 1.76. Er komt binnenkort ook nog een Zappi Hub aan, daarmee kan je via een webinterface de Zappi instellen en firmware laden. Ook is de loadbalancing daar mee in te stellen en de laadprofielen, als je zonnestroom hebt kan je kiezen om deze in je auto te steken. Handig wanneer de salderingsregeling over twee jaar over is. Prima, de auto is niet aangesloten, dat klopt. Nu is de stekker van de Zappi in de auto en hij begint te laden Wanneer de zon goed schijnt zal je dus boven het zonnetje een waarde zien en de waarde boven de Tennet hoogspanningsmast zal lager zijn dan 6.9kW waarbij de waarde bij de auto wel 6.8kW zal blijven. Kortom, missie geslaagd. Wat waren de kosten? Zappi laadpaal: € 599 Zappi Hub: € 99 Groepenkasthardware: € 215 Kabels: € 89 Arbeidsloon: 5 uur vriendentarief, niet veel. Ik ben dus voor € 1002 aan hardware klaar, daar gaat de BTW nog vanaf en het netto deel gaat de boekhouding in. De Zappi en de bekabeling zijn met de MIA-aanvraag meegegaan waardoor ik daar ook nog 36% van terugzie in de vorm van minder af te dragen inkomstenbelasting over 2018. Dit omdat de auto in 2018 besteld is, daarom valt de aanvraag onder het tarief van 2018, de 36%. Netto kost het me dus € 828 * 50% IB = € 414 - MIA € 117 = € 297 Ik vind het betaalbaar in ieder geval. 9 Maart, 2019 aangepast door Ton van Hout 2 Quote
Ton van Hout Geplaatst 9 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 9 Maart, 2019 2 minuten geleden, korsowito zei: Netjes Ton! Dank je Korsowito, hopelijk heeft iemand er iets aan. het was allemaal goed te doen in ieder geval, wel een flink aantal uurtjes werk alles bijelkaar maar het waren uren die ik buiten het werk deed en toch niets verdiende. 1 Quote
King Niro Geplaatst 9 Maart, 2019 Geplaatst 9 Maart, 2019 6 minuten geleden, Ton van Hout zei: Ik vind het betaalbaar in ieder geval. Dat lijkt mij ook. Keurig allemaal. ! 1 Quote
Ton van Hout Geplaatst 9 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 9 Maart, 2019 (aangepast) En nog wat statistieken van Enelogic: Gisteren heb ik met de grannycharger geladen op 10A. En vandaag laadt de auto op 6.8kWh, nu staat onze keramische kookplaat aan en ga ik even buiten kijken hoeveel kW naar de auto gaat. HONGER!!!! En wat gebeurt en buiten? De kookplaat ging wel naar beneden qua vermogen maar het valt me niets tegen. Wel moet ik even kijken naar het actuele verbruik, dat was net 9593W en dat is 41.7A. 9 Maart, 2019 aangepast door Ton van Hout 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 9 Maart, 2019 Geplaatst 9 Maart, 2019 1 uur geleden, Ton van Hout zei: Wel moet ik even kijken naar het actuele verbruik, dat was net 9593W en dat is 41.7A. Heb je naar de actuele spanning gekeken, Ton? Bij 240 V is dat nl precies 40 A! Quote
Hippe lip Geplaatst 9 Maart, 2019 Geplaatst 9 Maart, 2019 2 uur geleden, Ton van Hout zei: Dit is dus wat een laadpaal dynamisch maakt: een spanningsklem! STROOMklem, Ton.... Dat soort dingen blijf ik me over verbazen, maar ja, elektrotechniek is dan ook mijn vakgebied. Toch is het wel makkelijk te onthouden als je een beetje beelddenker bent (en dat ben jij volgens mij wel ). Vergelijk het met een waterleiding en daar haalt nie,and de druk en de waterstroom door elkaar. De spanning is net als bij de waterleiding de spanning, de druk die erop staat. Ook als de kraan dicht staat is die spanning, die druk er. Die gaat zelfs iets naar beneden als je de kraan open draait, net zoals de spanning iets zakt als je stroom verbruikt. Met het woord stroom is het nog veel eenvoudiger: de stroom van de elektriciteit is net als de stroom water door de waterleiding. En die wordt gemeten met die stroomklem. Het gaat er immers om dat er niet meer stroom door de hoofdzekering loopt dan de waarde van die zekering. Helpt dit een beetje voor het begrip? 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 9 Maart, 2019 Geplaatst 9 Maart, 2019 Vergeet ik bijna te vertellen dat je dit verdomde netjes hebt gedaan Ton! Meterkast weer helemaal op orde. Die Eaton heb ik er ook in zitten. Zeer tevreden! Quote
Murcielaygo Geplaatst 9 Maart, 2019 Geplaatst 9 Maart, 2019 Hadden die twee extra aders niet beter afgedopt kunnen worden? Dan zijn ze iig veilig, mocht iemand ze binnen ooit toch aansluiten... Quote
Ton van Hout Geplaatst 9 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 9 Maart, 2019 (aangepast) @Hippe lip Bij vloeistoffen heet dat het debiet, maar ik schaam me diep dat ik het een spanningsklem noem, dank je voor je heldere uitleg. Stroomklem... Aiaiai... En een beelddenker ben ik zeker, dat zie je goed. Credits voor het nette werk zal ik doorgeven aan Mark @Murcielaygo Niemand gaat in mijn meterkast draden aansluiten zonder dat ik het weet dus wat mij betreft kan het geen kwaad. Mark - elektricien - heeft het zo gedaan en als hij het goed vind dan vind ik het ook goed. 9 Maart, 2019 aangepast door Ton van Hout 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 9 Maart, 2019 Geplaatst 9 Maart, 2019 1 uur terug, Ton van Hout zei: @Hippe lip Bij vloeistoffen heet dat het debiet, maar ik schaam me diep dat ik het een spanningsklem noem, Overdrijven is ook een vak...... Quote
Sigmasailor Geplaatst 9 Maart, 2019 Geplaatst 9 Maart, 2019 (aangepast) Leuke, duidelijke en verhelderende foto's; jij doet tenminste echt wat in plaats van er alleen over praten of commentaar te leveren. Grappig wel, je hebt de water- en stroomkraan mooi bij elkaar in de buurt. Ziet er leuk uit die Zappi lader (jaloers, maar ja; ik heb nog een goed werkende LoLo). Knap dat je buurman dat allemaal zo mooi heeft aangesloten in 5 uurtjes. Leuk ding he zo'n Enelogic. Ik blijft het trouwens de mooiste kleur e-Niro vinden (je hebt hem toch niet gewassen?) 9 Maart, 2019 aangepast door Sigmasailor Quote
Hippe lip Geplaatst 10 Maart, 2019 Geplaatst 10 Maart, 2019 (aangepast) Nu nog een drukluchtleiding van je compressor naar buiten (bandenspanning) en je hebt op die hoek een compleet service centrum! 10 Maart, 2019 aangepast door Hippe lip (Tikvout) Quote
Ton van Hout Geplaatst 10 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 10 Maart, 2019 (aangepast) 17 uur geleden, Sigmasailor zei: Leuke, duidelijke en verhelderende foto's; jij doet tenminste echt wat in plaats van er alleen over praten of commentaar te leveren. Grappig wel, je hebt de water- en stroomkraan mooi bij elkaar in de buurt. Ziet er leuk uit die Zappi lader (jaloers, maar ja; ik heb nog een goed werkende LoLo). Knap dat je buurman dat allemaal zo mooi heeft aangesloten in 5 uurtjes. Leuk ding he zo'n Enelogic. Ik blijft het trouwens de mooiste kleur e-Niro vinden (je hebt hem toch niet gewassen?) Dank je voor de vriendelijke woorden, ik probeer inderdaad te begrijpen waar ik over praat door het te ervaren, en mijn nieuwe groepenkast is stukken netter dan het was, ik ben er oprecht blij mee! Hij heeft puik werk geleverd. Enelogic is een goede dienstverlener, ze stuurden dezelfde dag nog een storingsmelding, zie hieronder. Ook als je ineens een vreemd verbruik hebt krijg je mail. Overigens worden tijden in databases altijd op GMT+0 gelogd, de plaatselijke tijd was 09:22 dat de stroom eraf ging. De tijdsstempel 15:10 klopt wel want die is lokaal gegenereerd. Kleur: is gekozen door mijn vrouw en blauw was haar eerste keuze, grijs was een tweede. Dit was omdat ik snel een auto wilde hebben. Het Zappi kastje is prima om te zien, beter dan die kastjes met zo'n grote blauwe LED-ring erop. Deze heeft wel een verlicht display maar dat gaat uit na 30 seconden waardoor je er verder niets van ziet. De auto is nog niet gewassen want we hebben hem pas een maand, dat kan dus nog wel een kwartaal duren voordat het zover is. Wassen doe ik thuis en niet in de wasstraat omdat je dan niet onder de deuren kan komen en ook worden de kieren niet schoon. En dan ga je je ergeren en alsnog een emmer pakken, kan je dus net zo goed gelijk een emmer pakken. Ook worden wielen in de wasstraat niet erg schoon omdat ze alleen de buitenkant schoonmaken. Ik pak een borsteltje en poets ook de binnenkant mee, en de remklauw en het hart van de remschijf ook. Die zal ik wanneer het weer straks beter is in de Hammerite zetten zodat er niets gaan roesten. 4 uur geleden, Hippe lip zei: Nu nog een drukluchtleiding van je compressor naar buiten (bandenspanning) en je hebt op die hoek een compleet service centrum! Ja dat zou handig zijn, nog handiger zou het zijn om een grote loods te hebben waar je in kan parkeren. Kan je de auto altijd droog behandelen. 10 Maart, 2019 aangepast door Ton van Hout Quote
Hippe lip Geplaatst 10 Maart, 2019 Geplaatst 10 Maart, 2019 2 uur geleden, Ton van Hout zei: Ik pak een borsteltje en poets ook de binnenkant mee, en de remklauw en het hart van de remschijf ook. Die zal ik wanneer het weer straks beter is in de Hammerite zetten zodat er niets gaan roesten. Hee, leuk idee! Opvallend kleurtje, of gewoon zwart? 2 uur geleden, Ton van Hout zei: Ja dat zou handig zijn, nog handiger zou het zijn om een grote loods te hebben waar je in kan parkeren. Kan je de auto altijd droog behandelen. Die druklucht buiten is een stuk eenvoudiger (en goedkoper!) te regelen dan die loods. Als die zo makkelijk ging had ik hier ook een loods staan..... Quote
Ton van Hout Geplaatst 10 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 10 Maart, 2019 @Hippe lip Nee, ik heb hamerslag grijs staan en dat is een mooi onopvallende kleur. Opvallen is juist wat ik niet wil... Perslucht buiten is zeker goedkoper dan een loods, jammer is dat hè! Quote
Sigmasailor Geplaatst 10 Maart, 2019 Geplaatst 10 Maart, 2019 Jammer wel dat je bijna (helemaal?) geen olie meer hoeft te verversen, anders kon je tegelijk zo’n handig oliebijvul pistool regelen. Quote
Prlwytzkofsky Geplaatst 10 Maart, 2019 Geplaatst 10 Maart, 2019 Ziet er goed uit!. Uit nieuwschierigheid: wat geeft het dashboard aan als de zappi 6,9kW zegt? Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.