Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Ton's aanstaande e-Niro

Ga naar de oplossing Opgelost door LC88,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hmm, nog fouter dan ik al dacht. Omdat hij een testknop heeft en er RCE op staat dacht ik dat het wel een (gewone) ALS is. google maar eens op SEP RCE1?

Geplaatst

Dat bedoel ik met noob met deze materie :?. Ik heb een newmotion home advanced 2.0 laadpaal.. de aardlekschakelaar is niet vervangen.

Het installatieadvies is een 30 mA type B.

Geplaatst

Het is een sep aardlek automaat zonder dc beveiliging dus als je laadpaal de dc lekstroom beveiliging niet heeft is dit niet de juiste beveiliging .

Welk type new motion laadpaal heb je ?

Zie dit wel vaker of het is zo dat de installateur het niet weet of de meerprijs niet wil betalen .

IMG_2409.thumb.PNG.a3a1fff9d768060001a1d9ad82e84ec9.PNG

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geplaatst (aangepast)

Top, allen bedankt voor de snelle reacties.

De laadpaal heeft DC-lekstroom detectie, dit is volgens mij niet hetzelfde als DC-lekstroom beveiliging. Ik ga wel in overleg met new motion.

aangepast door RWO
Geplaatst

Klopt hij is inderdaad voorzien van dc detectie dus je zit goed . Veel nieuwe laadpalen hebben dat ingebouwd dr zappi v2 ook maar de V1 van zappi dus niet .

5df144724ce97c5bcaf8eb604910cb77.plist

Geplaatst
1 hour ago, RWO said:

Dat bedoel ik met noob met deze materie :?. Ik heb een newmotion home advanced 2.0 laadpaal.. de aardlekschakelaar is niet vervangen.

Het installatieadvies is een 30 mA type B.

Hier zeg je nog dat je een Home Advanced 2.0 hebt. Heb je nu dan toch een 2.1?

Geplaatst

Goed opgelet ik ging uit van 2.1 de 2.0 lijkt geen lekdetectie te hebben voor wat ik op de site kan vinden

Geplaatst

Het is lastig om er goede betrouwbare informatie over te vinden maar het lijkt inderdaad te kloppen .

De dc lekstromen op 1 fase kunnen schijnbaar gewoon door een type A gedetecteerd worden . Op een 3 fase aansluiting niet . Het gevaar blijkt ook alleen op te treden bij een aangesloten Renault Zoe

Bron: https://www.renaultforum.nl/forum/veilig-3-fasen-laden-ze-ready-type-b-etc-uitgelegd-t15662.html

Geplaatst
59 minuten geleden, RWO zei:

Volgens New Motion is type B niet nodig bij een 1 fase aansluiting... 

Dit is een arbitrair punt. Als je de regeltjes bekijkt (NEN 1010) dan is een aardlekschakelaar type B voorgeschreven en wordt er geen uitzondering gemaakt voor een eenfasesysteem. Ik ben benieuwd of ze dat ook kunnen onderbouwen; en dan bedoel ik dat ze het artikelnummer uit de NEN 1010 of ander officieel voorschrift noemen (liefst bron + artikelnummer + artikeltekst. Er is hier in het verleden al heeel veel over gedebatteerd, maar niemand heeft nog kunnen vinden dat ergens zou staan dat het bij één fase niet zou hoeven.

Tot zover de officiële regels....

• Like 1
Geplaatst

Ik begrijp je standpunt maar ik heb te weinig kennis van zaken om een dergelijke discussie te kunnen voeren. Als zelfs de mensen met verstand van deze materie er al niet echt uitkomen.... Ik begreep dat het (wellicht niet volgens de NEN1010) in orde is zo. 

(Kan ook gewoon geen Renault Zoe laten laden... ). Het is een prive laadstation op eigen terrein, niet toegankelijk voor derden. Heb besloten om het te laten voor wat het is.

Geplaatst
Dit is een arbitrair punt. Als je de regeltjes bekijkt (NEN 1010) dan is een aardlekschakelaar type B voorgeschreven en wordt er geen uitzondering gemaakt voor een eenfasesysteem. Ik ben benieuwd of ze dat ook kunnen onderbouwen; en dan bedoel ik dat ze het artikelnummer uit de NEN 1010 of ander officieel voorschrift noemen (liefst bron + artikelnummer + artikeltekst. Er is hier in het verleden al heeel veel over gedebatteerd, maar niemand heeft nog kunnen vinden dat ergens zou staan dat het bij één fase niet zou hoeven.

Tot zover de officiële regels....

Nog even opgezocht en klopt inderdaad dat er nergens over de uitzondering van 1 fase word gesproken .

96cfc99506baccd7646df23eea7d9ea8.plist

Bron : http://nen1010.cobouw.nl/bijzondere-installaties/bijzondere-ruimten/laadinrichtingen-voor-elektrische-voertuigen

Geplaatst (aangepast)

Ja en dit is dan een citaat van het welbekende artikel van Cobouw, maar in de NEN 1010 is het niet anders. Er wordt geen uitzondering gemaakt voor éénfasesystemen; ik heb het tenminste nergens kunnen vinden.

Als iemand dus zegt dat bij éénfaselaadpalen geen type B aardlekschakelaar is voorgeschreven, vraag ‘m dan eens naar zijn motivering. Wáár staat dat beschreven? Graag met bron, artikelnummer en artikeltekst. Niet omdat ik graag gelijk wil hebben; in tegendeel zelfs (ik kan me een uitzondering best voorstellen maar misschien is die er om bepaalde reden juist niet) maar omdat ik open sta voor nieuwe informatie. Ik ben altijd erg nieuwsgierig naar en we kunnen er allemaal van leren.

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst

Op Tweakers is dat onderwerp ook controversieel. Want nee de standaard maakt het onderscheid niet, maar anderzijds kan niemand uitleggen hoe je theoretisch een DC lekstroom kan krijgen als je maar 1 fase hebt aangesloten.

Geplaatst
9 minuten geleden, jwv zei:

[...], maar anderzijds kan niemand uitleggen hoe je theoretisch een DC lekstroom kan krijgen als je maar 1 fase hebt aangesloten.

Kun jij dan wel uitleggen hoe je een DC lekstroom kan krijgen bij gebruik van 3 fasen (+ nul en aarde)?

Geplaatst (aangepast)

Per fase (=1P+N) wordt de heen- en teruggaande stroom gemeten. Bij een groter verschil dan de nominale waarde van de aardlekschakelaar (meestal 30 mA~, of 6 mA=) schakelt die af. De verschilstroom blijft dus niet in het net, maar lekt dus ergens heen, waar die voor gevaar kan zorgen.

aangepast door Case
Geplaatst

Dat is geen antwoord op de vraag. Bij drie fasen kun je namelijk niet per fase (P+N) meten. En dat het verschil niet terug het net in gaat is een open deur. Dat is de essentie van een aardlekschakelaar. 

• Like 1
Geplaatst
47 minuten geleden, Hippe lip zei:

Dat is geen antwoord op de vraag. Bij drie fasen kun je namelijk niet per fase (P+N) meten. En dat het verschil niet terug het net in gaat is een open deur. Dat is de essentie van een aardlekschakelaar. 

Voor 3 -fasen geldt dat de som van de stromen door de 3 fasedraden 0 moet zijn, binnen de gevoeligheid (30 mA~ / 6 ma=) van de aardlekschakelaar.

Geplaatst

bij de Renault Zoe kunnen, doordat er geen galvanische scheiding is, in sommige storingssituaties wél vlakke (= niet-pulserende) DC foutstromen optreden. Een Type A detector op een 1-fase aansluiting (bijv. een thuislader) zal hier nog steeds wel netjes op reageren bij 30 mA. Maar op een 3-fase aansluiting met Type A detector zal het mis gaan: de Type A detector zal door dergelijke DC foutstromen juist niet meer reageren en zelfs andere foutstromen ook niet meer detecteren. Potentieel levensgevaarlijk dus. Een Type B detector zal de vlakke DC foutstromen op drie fasen wél herkennen en dus ook in die situaties keurig aanspreken (= reageren). Daarom is in de internationale normeringen voor 3-fasen laden een Type B detector voorgeschreven.

Bron : https://www.renaultforum.nl/forum/veilig-3-fasen-laden-ze-ready-type-b-etc-uitgelegd-t15662.html

Heeft volgens mij te maken met dat een 3 fase aardlekschakelaar als hij op 3 fase de zelfde lek zou hebben die niet kan meten.

• Like 1
Geplaatst

De uitleg op het renaultforum is helaas niet inhoudelijk. Het is een nogal technisch verhaal. Het gaat erom dat een gelijkstroomfout zorgt voor magnetische verzadiging van de aardlekschakelaar, waardoor die niet meer in staat is om wisselstroomfouten te detecteren. Of dat wel bij een driefase-aardlekschakelaar kan gebeuren, maar niet bij een éénfase variant is me nog niet helemaal duidelijk.

Blijft het feit dat de voorschriften een aardlekschakelaar type B voorschrijven en geen uitzondering maken voor éénfase-aansluitingen van een laadpaal.

Hoe die foute gelijkstromen nou precies lopen (van wasr naar waar) en waardoor (waardoor worden ze veroorzaakt, in eletrotechnische zin) is me nog steeds niet duidelijk. En al helemaal niet waarom ze wel bij een driefase-aansluiting op kunnen treden en niet bij één fase. 

• Like 1
  • 3 maanden later...
Geplaatst

Inmiddels ben ik er weer -er zijn ook andere dingen in het leven dan de Kia- en zal ik de CT-klem op 1 paar twisted kabels gaan aansluiten, nu is het nog niet zo superbelangrijk maar nadat de salderingsregeling ingegaan is zal het belangrijker worden om overdag bij zon te kunnen laden ipv de opwek terug te leveren.

Inmiddels staat er 50.140 km op de teller en bij de kleine beurt van volgende week zal er ook een afneembare trekhaak gemonteerd worden en worden er twee kleine issues opgelost; de kofferbakspoiler rammelt wegens een loszittende bevestiging en de klep van het laadpunt is heel slecht te openen want hij blijft hangen, net voordat hij ver genoeg naar voren komt om je vingers erachter te kunnen plaatsen.

• Like 1
Geplaatst
6 uur geleden, Ton van Hout zei:

Inmiddels ben ik er weer -er zijn ook andere dingen in het leven dan de Kia- en zal ik de CT-klem op 1 paar twisted kabels gaan aansluiten, nu is het nog niet zo superbelangrijk maar nadat de salderingsregeling ingegaan is zal het belangrijker worden om overdag bij zon te kunnen laden ipv de opwek terug te leveren.

Je bent hier ff weggeweest, maar ik neem aan dat je weet dat die salderingsregeling al een aantal jaren geleden is ingegaan? Of bedoel je ‘nadat de salderingsregeling is uitgegaan? Die wordt (pas) vanaf 1 januari 2023 in 8 jaren afgebouwd. 

6 uur geleden, Ton van Hout zei:

[...] en de klep van het laadpunt is heel slecht te openen want hij blijft hangen, net voordat hij ver genoeg naar voren komt om je vingers erachter te kunnen plaatsen.

Dat is een hier inmiddels veel gemeld issue dat over het algemeen wordt opgelost door van de bovenkant van het ‘scharnier’ een stukje af te schuren/slijpen/vijlen. Al is er ook iemand die meldde dat zijn garage zei dat ze het klepje gingen vervangen en daarvoor de halve voorkant gedemonteerd ging worden. Ik hou het er maar op dat die spreker (van de garage) niet gehinderd werd door een overmaat aan kennis van de materie...

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...