Michel_1970 Geplaatst 26 Juli, 2021 Geplaatst 26 Juli, 2021 56 minuten geleden, gjcvro zei: Weet iemand of de tesla wall connector werkt icm de e-niro 2021 Beste @gjcvro, na wat zoekwerk op het www kom je al snel tot de conclusie dat je dan wel iets moet aanschaffen. Zoiets als dit maar of het dan ook echt werkt, hmmmm. Tesla connectoren...... Quote
gjcvro Geplaatst 26 Juli, 2021 Geplaatst 26 Juli, 2021 De wall connector heeft gewoon een type 2 aansluiting: Eigenschappen Wall Connector Tot 77 km aan bereik per uur opladen bij nieuwe auto's Type 2-kabel Max. 32 A uitgangsvermogen Ondersteunt 400 V drie fasen Y-, 230 V drie fasen Delta- en 230 V één fase Y-elektriciteitsnetten Ondersteunt TT-, TN- en IT-elektriciteitsnetten Ingebouwde RCD Type A + DC 6mA-bescherming Wifi-connectiviteit (2,4 GHz 802.11 b/g/n) 7,3 m (24 ft) kabellengte Goedgekeurd voor installatie binnen en buiten (IP55) Frontplaat van gehard wit glas Quote
gjcvro Geplaatst 26 Juli, 2021 Geplaatst 26 Juli, 2021 Dus de aansluiting zou moeten passen, alleen lees ik wel wat problemen met de zappi, geen idee of er nog meer laadpalen zijn met problemen, vandaar de vraag of iemand toevallig al een keer zijn my2020/2021 aan een tesla charger heeft gehangen. Aangezien mijn auto pas november komt, maar ik wel komende weken de laadpaal wil plaatsen (vakantieklusje) is het wel lekker om te weten wat wel en niet werkt. De zappi heb ik wel over gedacht, maar ik zie daar voor mezelf nog niet de meerwaarde uit komen om de 500 euro extra aan uit te geven. Quote
Hippe lip Geplaatst 28 Juli, 2021 Geplaatst 28 Juli, 2021 (aangepast) Op 27-7-2021 om 01:03, gjcvro zei: Dus de aansluiting zou moeten passen, alleen lees ik wel wat problemen met de zappi, geen idee of er nog meer laadpalen zijn met problemen, vandaar de vraag of iemand toevallig al een keer zijn my2020/2021 aan een tesla charger heeft gehangen. Aangezien mijn auto pas november komt, maar ik wel komende weken de laadpaal wil plaatsen (vakantieklusje) is het wel lekker om te weten wat wel en niet werkt. De zappi heb ik wel over gedacht, maar ik zie daar voor mezelf nog niet de meerwaarde uit komen om de 500 euro extra aan uit te geven. Ik gebruik de Zappi nu zo’n twee jaar tot volle tevredenheid. Of die bij jou past hangt van een aantal dingen af. Afgezien van zelfbouw is er voor zover ik weet geen laadpaal waar zoveel intelligentie in zit. Zo kan je dit ding zo instellen dat je auto laadt met uitsluitend zonnestroom die anders aan het net teruggeleverd zou worden. Een waardevolle optie als de saldering afgebouwd wordt (is). Hij regelt de laadstroom netjes aan de hand van het overschot. Op die manier wordt er (met een marge van een paar Watt) nix verbruikt en nix teruggeleverd. Heb je geen zonnepanelen, dan heb je natuurlijk niets aan deze functie. Oh ja, loadbalancing heeft de Zappi natuurlijk sowieso. 28 Juli, 2021 aangepast door Hippe lip 1 Quote
gjcvro Geplaatst 28 Juli, 2021 Geplaatst 28 Juli, 2021 Dat zijn allemaal dingen die ik ws niet zomaar geregeld krijg. Ik heb wel een dikke stroomkabel naar de garage liggen, maar geen signaalkabel, en die is daar ook niet zomaar te krijgen. Voor al het leuke extra's heb je een signaal nodig (en nog meer hardware gok ik) Zonnepanel heb ik inderdaad, net als (nu nog) een overschot aan stroom Zelfbouw heb ik ook overwogen maar levert ook niet echt groot financieel voordeel op, en ws wel weer wat vrustratie en uitzoekwerk als het niet functioneert. En als de laadpaal zelf slim genoeg is, en eventueel een API heeft zou ik zelf ook nog wel kunnen met de aansturing maar ik vraag me echt af of het de moeite (nu) waard is. De komende jaren hebben we toch nog de (deel)saldering. Quote
Peter-036 Geplaatst 28 Juli, 2021 Geplaatst 28 Juli, 2021 (aangepast) Tja, ik heb zojuist m'n laadpaal geplaatst gekregen van Eneco mobility...........kost me eenmalig zo'n 2400 euro, en maandelijks 8,41 euro. Maar hij stond er 17 dagen na acceptatie van de offerte! Nu wel voorbereid op laden tot 22 kW , en blijkt dat de E-Soul slechts een 1 fase lader aan boord heeft . Ik had er eerder naar moeten kijken , maar mocht er visite komen met een snellere on board-lader, dan kunnen ze! Tevens binnen een week de bestelde 'Frunk' uit Oostenrijk binnen, dus de kabels kunnen voorin! 28 Juli, 2021 aangepast door Peter-036 aanvulling. Quote
gjcvro Geplaatst 28 Juli, 2021 Geplaatst 28 Juli, 2021 Dan moet je wel een zwaardere 3-fase aansluiting hebben voor 22kW. red je niet met 3x25A 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst 28 Juli, 2021 Geplaatst 28 Juli, 2021 Dan moet je wel een zwaardere 3-fase aansluiting hebben voor 22kW. red je niet met 3x25ADan heb je idd 3x 25A nodig en mag er verder geen verbruik zijn... Quote
gjcvro Geplaatst 28 Juli, 2021 Geplaatst 28 Juli, 2021 (aangepast) nee, 22k kom je gewoon niet aan. max 17k op 3x25 en dan mag er niks aan staan. Je moet dan naar 3x35. maar als straks alles elektrisch wordt, inclusief warmtepomp en koken en zo, komt het wel snel in zicht. 28 Juli, 2021 aangepast door gjcvro Quote
Peter-036 Geplaatst 29 Juli, 2021 Geplaatst 29 Juli, 2021 Allereerst: er stond "tot 22 kW". Maar ik verwachtte toch al niet meer dan 12 tot 14kW over te houden van m'n 3x 25A, vanwege inderdaad een warmtepomp en dat soort zaken. Maar ook nu op die éénfase lader laad ik al 2x zo snel als met de 'grannylader', en ik stekker nu direct, in plaats van eerst een kabeltje naar buiten te moeten gooien. Quote
Murcielaygo Geplaatst 29 Juli, 2021 Geplaatst 29 Juli, 2021 Dan heb je idd 3x 25A nodig en mag er verder geen verbruik zijn...Ik zie het nu pas; dat moest natuurlijk 3x 32A zijn. Maar daarop betaal je veel meer vastrecht... Quote
Hippe lip Geplaatst 2 Augustus, 2021 Geplaatst 2 Augustus, 2021 Op 28-7-2021 om 18:28, gjcvro zei: Dan moet je wel een zwaardere 3-fase aansluiting hebben voor 22kW. red je niet met 3x25A Toch is dat wat ik hier gerealiseerd heb. Ik heb een 3x25A netaansluiting, maar ik heb ook zonnepanelen met 3-fase omvormer. Die is ook op de (32A) zekering van de laadpaal aangesloten, een Zappi. En die Zappi heeft de nodige intelligentie aan boord die de boel bewaakt: niet meer dan 25A uit het net trekken (wordt bij de hoofdschakelaar gemeten) en max 32A naar de laadpaal. Als de zonnepanelen 7A leveren dan kom ik aan die max. Ik heb er al op vol vermogen mee geladen; werkt prima! 1 Quote
Jojan265 Geplaatst 3 Augustus, 2021 Geplaatst 3 Augustus, 2021 Dat snap ik niet. Je auto heeft toch een omvormer(lader) van 11 kW aan boord. Hoe kan je dan met 22 kW laden? 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 6 Augustus, 2021 Geplaatst 6 Augustus, 2021 Op 3-8-2021 om 07:03, Jojan265 zei: Dat snap ik niet. Je auto heeft toch een omvormer(lader) van 11 kW aan boord. Hoe kan je dan met 22 kW laden? Mijn auto is van 2019 en heeft een éénfaselader aan boord. Die kan met mijn aanpassingen met 32A laden, wat anders niet zou kunnen met 25A hoofdzekeringen. De versies met 3-faseladers kunnen op één fase ook met 32A laden. En verder kan mijn laadpaal nu (als er voldoende zon-opbrengst is) 3x 32A leveren. Dat kan dan niet aan een e-Niro, maar wel aan een e-auto met een 22 kW laadcircuit. Z ben ik op alles voorbereid. 2 Quote
gjcvro Geplaatst 6 Augustus, 2021 Geplaatst 6 Augustus, 2021 Even checken of wat ik wil kan. Ik wil de lader binnen hangen in de garage, en dan de laadkabel door een gat in de muur naar buiten brengen. Laden is dan toch alleen kabel in de auto pluggen en het laden begint? Laadpaal heeft geen pasjes of zo. Een simpels webasto pure. Quote
Peter-036 Geplaatst 7 Augustus, 2021 Geplaatst 7 Augustus, 2021 Ja dat moet kunnen, alleen dan zelf elke keer de schakelaar omzetten, want er is geen pasje, maar ze hebben het wel over een laadsleutel/schakelaar. Als je 'm permanent op laden laat staan, is er een klein risico dat iemand anders er gebruik van maakt, of dat er water in de stekker komt (met mogelijke gevolgen wanneer er stroom op staat). En als alles goed is, kun je de stekker niet uit de auto trekken tijdens het laden (is overigens desgewenst anders in te stellen) dus dan moet je 'm toch al uitschakelen. Quote
Case Geplaatst 7 Augustus, 2021 Geplaatst 7 Augustus, 2021 11 uur geleden, gjcvro zei: Even checken of wat ik wil kan. Ik wil de lader binnen hangen in de garage, en dan de laadkabel door een gat in de muur naar buiten brengen. Laden is dan toch alleen kabel in de auto pluggen en het laden begint? Laadpaal heeft geen pasjes of zo. Een simpels webasto pure. Ik heb mijn Wallbox Pulsar Plus (ook geen RFID) ook binnen neergehangen (vooral omdat hij nogal veel licht geeft, en ik de overburen daar niet mee wil 'verblijden'). De kabel gaat door de muur. Bij thuiskomst in het voorbijlopen de stekker inpluggen in de auto kost maar een paar seconden extra tijd (als opladen nodig is). Ik zie mijn buurman steeds hannesen met de losse kabel uit de kofferbak; ben blij dat ik het anders heb opgelost. Quote
gjcvro Geplaatst 7 Augustus, 2021 Geplaatst 7 Augustus, 2021 1 uur terug, Peter-036 zei: Ja dat moet kunnen, alleen dan zelf elke keer de schakelaar omzetten, want er is geen pasje, maar ze hebben het wel over een laadsleutel/schakelaar. Als je 'm permanent op laden laat staan, is er een klein risico dat iemand anders er gebruik van maakt, of dat er water in de stekker komt (met mogelijke gevolgen wanneer er stroom op staat). En als alles goed is, kun je de stekker niet uit de auto trekken tijdens het laden (is overigens desgewenst anders in te stellen) dus dan moet je 'm toch al uitschakelen. Ik neem aan dat ik de sleutel gewoon op 'aan' kan laten staan, maar dat behalve de signaaldraden de rest gewoon spanningsloos is. Wat ik tot nog toe aan binnenwerk gezien heb is dat er gewoon een dik relais in de lader zit die alles afkapt op het moment dat er geen signaal is van de auto. Verder kan ik nog steeds een stekkerhouder maken die er voor zorgt dat de stekker gewoon droog blijft. Het risico van illegaal gebruik heb ik dan wel, maar er staat ook een camera op de oprit gericht dus als het gebeurt kan ik dat zien en alsnog maatregelen nemen dat het niet nog een keer gebeurt die les kan me hooguit 20 euro kosten? Voordeel van de sleutelschakelaar is dat die waarschijnlijk ook simpel om te bouwen is naar iets elektronisch met een afstandsbediening. 1 uur terug, Case zei: Ik heb mijn Wallbox Pulsar Plus (ook geen RFID) ook binnen neergehangen (vooral omdat hij nogal veel licht geeft, en ik de overburen daar niet mee wil 'verblijden'). De kabel gaat door de muur. Bij thuiskomst in het voorbijlopen de stekker inpluggen in de auto kost maar een paar seconden extra tijd (als opladen nodig is). Ik zie mijn buurman steeds hannesen met de losse kabel uit de kofferbak; ben blij dat ik het anders heb opgelost. Van de webasto wordt dat ook gezegd (veel licht) ondanks dat het instelbaar is. Maar dat is met een streep zwarte tape ook nog wel op te lossen. Paar kleine gaatjes er in maken dat je nog iets ziet en klaar. Ging me meer om het beschermen van de kast. Komt anders pal op het zuiden te hangen met weinig tot geen bescherming. En het houdt de optie open om de kabel in de winter weer naar binnen te trekken en de auto dus binnen te stallen/laden. Alleen dat laatste ben ik ook nog niet uit, hangt er vooral vanaf hoe goed de preheat functie werkt, want ik heb een hekel aan ruiten krabben, dus staan de auto's in de winter binnen. Maar binnen opladen is nog een drempel waarover ik twijfel vandaar eerst buiten. 1 Quote
Nosmo Geplaatst 7 Augustus, 2021 Geplaatst 7 Augustus, 2021 On 7/27/2021 at 1:03 AM, gjcvro said: Dus de aansluiting zou moeten passen, alleen lees ik wel wat problemen met de zappi, geen idee of er nog meer laadpalen zijn met problemen, vandaar de vraag of iemand toevallig al een keer zijn my2020/2021 aan een tesla charger heeft gehangen. Aangezien mijn auto pas november komt, maar ik wel komende weken de laadpaal wil plaatsen (vakantieklusje) is het wel lekker om te weten wat wel en niet werkt. De zappi heb ik wel over gedacht, maar ik zie daar voor mezelf nog niet de meerwaarde uit komen om de 500 euro extra aan uit te geven. Ik heb een Tesla wall connector voor het laden van mijn e_Golf, en die werkt perfect. We willen hem gaan ook gebruiken voor de e-Niro van mevrouw Nosmo zodra die geleverd is. Volgens de dealer zou dit geen geen probleem zijn. De reden dat ik een tesla charger gekocht heb is omdat die vaak goedkoop nieuw in doos op marktplaats te koop zijn en het is een goede kwaliteit no nonsense lader. De stekker is gewoon een type-2 dus die past. Zodra de e-Niro er is laat ik wel weten of er nog problemen waren. Quote
gjcvro Geplaatst 7 Augustus, 2021 Geplaatst 7 Augustus, 2021 Dankjewel voor je antwoord, ik heb ondertussen een webasto pure besteld. Ongeveer net zo duur maar met ingebouwde gelijkstroom bescherming dus is de speciale aardlek die je bij de tesla wel nodig hebt overbodig Quote
Murcielaygo Geplaatst 7 Augustus, 2021 Geplaatst 7 Augustus, 2021 "Kabel naar binnen trekken"?Wil je dan iedere keer de bedrading losmaken? Of een dusdanig groot gat in de muur dat de stekker er doorheen past? Lijkt me niet echt bevorderlijk voor de aansluitingen, zeker niet gezien de stromen die er kunnen lopen.Vwb de opmerking over regen op de stekker; als er niet geladen wordt staat er enkel (lage) spanning op de pilot-pinnen. Pas als die connectie (als laatste in de stekker door kortere pinnen) is gemaakt zal de wallbox spanning op de andere pennen zetten.En de vergrendeling van de stekker gaat natuurlijk uit als je op de knop in de auto drukt om het laden te stoppen... Quote
gjcvro Geplaatst 7 Augustus, 2021 Geplaatst 7 Augustus, 2021 't is maar maximaal 16A dus zo dramatisch hoge stromen lopen er nou ook weer niet. Ik heb de lader nog niet bekeken, maar ja 2x per jaar de kabel even losmaken lijkt me niet het einde van de wereld. Mocht dat zo lopen. Quote
Peter-036 Geplaatst 7 Augustus, 2021 Geplaatst 7 Augustus, 2021 2 uur geleden, Murcielaygo zei: En de vergrendeling van de stekker gaat natuurlijk uit als je op de knop in de auto drukt om het laden te stoppen... Dat kun je zelf veranderen met keuze uit: altijd los- los wanneer er niet geladen wordt of alleen los als de auto ontgrendeld is (en dan vergrendeld het weer als de deuren ook weer op slot gaan). Quote
gjcvro Geplaatst 11 Augustus, 2021 Geplaatst 11 Augustus, 2021 De laadpaal (webasto pure) is vandaag aangesloten en even getest met een Tesla, want de Kia is er nog niet. Laadpaal werkte prima, voorlopig begrensd op 10A dus zo ongeveer met 6/7 kWh werd er geladen. Nou wachten tot november 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.