Ga naar inhoud

Trekhaak voor fietsendrager


Eds
Ga naar de oplossing Opgelost door GerrieT,

Aanbevolen Berichten

Is er bij iemand al iets bekent of er een trekhaak (verwijderbaar of niet) gemonteerd kan worden op de E Niro. Nu de auto wordt uitgeleverd mag en zou het toch wel zo moeten zijn dat dit wel bekent moet zijn bij een goede autobouwer. Bij het zusje van Hyundai was dit bekent bij de start van de leveranties.

Link naar reactie
Delen op andere sites


NIET doen, die Brink. Zeker niet voor een fietsdrager. Alhoewel gemodificeerd (= iets dikkere hulpstukken) blijft het in het basisontwerp fout (een te kleine trekhaak die met hulpstukken toch op de Niro wordt geschroefd). Ook de dikkere hulpstukken blijven torderen en blijft een wiebeltrekhaak. Dat merk je niet  bij het trekken van een aanhangwagen (die mag je sowieso niet trekken) maar des te meer wanneer je een fietsdrager gebruikt. En als je een dergelijke haak hebt laten aansmeren dan is het te laat en kun je niet of moeilijk terug..

Ik zou je, zeker voor alleen een fietsdrager, adviseren om een Auto-Hak trekhaak te laten monteren. Die zijn wel speciaal op de Niro gemaakt en worden zonder hulpstukken direct op de chassisbalken gemonteerd. Geen hulpstukken dus die kunnen ook niet torderen. Bovendien zijn ze zeer voordelig (vaste uitvoering bij Rameder.nl vanaf € 159,- incl. 7-polige aansluiting excl. Montage). Monteren kun je ook bij veel vakgarages “om de hoek” laten doen. Het is relatief eenvoudig werk, zeker als je een brug ter beschikking hebt. Meer dan schroeven en draadjes aansluiten is het niet.

Let op dat je voor alleen een fietsdrager geen constante stroombron hoeft te laten trekken (die heeft een fietsdrager niet nodig). Die moet van voor naar achter worden getrokken en als die weggelaten wordt dan is dat is aanzienlijk minder werk en zal het in de installatieprijs schelen.

Wil je een afneembare trekhaak, dan adviseer ik een van onder af afneembare trekhaak zodat je niet in je achterbumper van je mooie Niro hoeft te (laten) zagen (€ 332,-).

Ik heb zelf zeer goede ervaring met het monteren van een Auto-Hak van onder afneembare trekhaak op een Kia Picanto. Paste perfect en eenvoudig onder te schroeven.

Succes!

aangepast door Derrek
Link naar reactie
Delen op andere sites


Daarop aansluitend kan ik zeggen dat het Brink vergrendelmechanisme bij de verwijderbare variant vervelend en gebruikersonvriendelijk is. Ik zou wachten op wat Kia gaat aanbieden en wanneer het is toegelaten in verband met garantie. Je moet iig toch aansluiten op de kabelboom voor de verlichting van de drager via de 7-polige of 13-polige stekker (voor fietsendrager is 13-polig niet noodzakelijk) en dat betekent dat je toch gaat inpluggen op de bestaande bekabeling en eventueel bij problemen ook problemen hebt met de garantie.

mijn 2 centen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Fralamjo, ik denk dat ik jouw advies opvolg want zo'n haak moet denk ik wel goedgekeurd zijn door de importeur cq KIA want anders zou je wel eens problemen kunnen krijgen inzake garanties. Maar bovendien vind ik het persoonlijk ook een beter gevoel geven in relatie tot veiligheid. Stel je voor dat zo'n haak het begeeft terwijl er op de drager 2 fietsen staan al rijdende op n drukke snelweg........!

Dus KIA maak er alstublieft werkvan om sneller met een oplossing te komen voor de fietsendrager-trekhaak in combinatie met de E-NIRO !

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik begrijp je zorgen. Maar juridisch heb je gewoon garantie ook als een ander erkend bedrijf een trekhaak monteert. Dat is in de wel vastgelegd. Het is dus niet zo dat als de Wegenwacht een lampje vervangt je geen garantie meer hebt op het hele elektrische systeem of op de hele auto. OK. Dat is wat overdreven, maar anders zouden er geen trekhaken door specialisten worden ondergebouwd.

Overigens zijn er ook Kia dealers die wel degelijk ook Auto-Hak trekhaken voor je monteren als je er op staat.

Ik heb nog even gezocht wie Auto-Hak op de Niro kan leveren en monteren. Dat is onder andere het Trekhaakcentrum. Ik heb zelf geen ervaringen met dit bedrijf, maar ze hebben meer dan 50 vestigingen in NL dus het is geen kleintje. Heb gechat met Merel. Ze kunnen Auto-Hak trekheken leveren op verzoek. De levertijd is dan wel 1 week.

De prijs bij hun voor een vaste trekhaak is inclusief installatie € 474,- incl. 7-polige aansluiting. (verticaal afneembaar € 639,-). Maar ik denk dat je in overleg er nog wat van af moet kunnen krijgen als je de constante stroombron weglaat bij de E-Niro.

Zie het als richtprijzen.

aangepast door Derrek
Link naar reactie
Delen op andere sites


Laat ik het zo zeggen: ik wacht wel even totdat Kia aangeeft dat het is toegelaten een trekhaak te installeren voor een fietsendrager. Dat je het bij een ander bedrijf laat installeren is prima, vraag trouwens altijd ook een offerte bij de dealer, soms scheelt dat maar heel weinig en dan laat ik het fijn de dealer doen. Zo heb ik een keer een trekhaak gehad en bleek de normale autoverlichting het achter niet goed te doen... werkplaats chef op boze toon: 'Bij wie heeft u die trekhaak er onder laten zetten?!' Ik: jullie zelf... hoezo? Bleek dat ze de verkeerde verloopkabel hadden gebruikt. Heerlijk om zo'n werkplaatschef af te zien druipen :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites


24 minuten geleden, Eds zei:

Fralamjo, ik denk dat ik jouw advies opvolg want zo'n haak moet denk ik wel goedgekeurd zijn door de importeur cq KIA

De Mobis trekhaak is origneel en gefabriceert door Hyunday/Kia voor de Niro en kan door de dealer worden geleverd. Deze veert (tordeert) niet. Is echter wat prijzig. 

Overigens moet een trekhaak zelf een typegoedkeuring hebben die wordt uitgegeven door de RDW. maar de importeur keurt zelf geen trekhaken. Een auto heeft eveneens geen typegoedkeuring voor bepaalde (merken) trekhaken, alleen een toegestaan trekgewicht dat wordt aangevraagd door de importeur bij de RDW. Bij de E-Niro is dat echter 0 kg. Je mag er dus nooit een aanhanger mee trekken. Maar wel een fietsdrager want die trekt officieel niet aan de auto. trekgewicht = 0 kg. dus. En dat is nu juist het probleem. In de door de Kia Nederland geleverde GDW trekhaken voor de Kia Niro zit beweging (de kogel veert). Die zal dan bij belasting met een fietsdrager met daarop ook nog eens een paar fietsen eerder afbreken dan een trekhaak die niet tordeert. Maar erger nog, je fietsen zullen eerder van een wiebelende trekhaak afbreken dan van een stabiele trekhaak. Ik herken de Niro's met dansende fietsen op de snelweg; dei hebben dus een wiebelhaak van GDW, Brink.....

Je denkt dat Kia de technisch beste trekhaken voor haar uitzoekt, Maar wellicht doen ze dat uit marketing/commerciele overwegingen.

aangepast door Derrek
Link naar reactie
Delen op andere sites


Trouwens: correctie: het was Bosal met zo'n vervelend systeem voor de verwijderbare trekhaak, niet Brink.

Wat betreft de RDW: ik weet niet of zij ook nog uitspraak doen over een trekhaak die alleen als fietsendrager gemonteerd wordt. Eigenlijk verwacht ik het wel want een drager-trekhaak is van invloed op het maximale as-gewicht van de achteras; wat is de maximaal toegestane kogeldruk zonder dat de as-belasting achter te hoog wordt? Ook Kia kan zeggen dat de auto niet geschikt is voor een fietsendrager als fabrikant. Dan toch er één monteren lijkt mij niet verstandig, maar misschien ben ik te voorzichtig ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een trekhaak als fietsendrager op de e-Niro resulteert in een lagere procentuele aslast verschuiving tov de HEV/PHEV versies omdat de eerste 300kg zwaarder is. Als de trekhaak fysiek past zou ik hem gewoon monteren en me niks aantrekken van wie dan ook.

aangepast door Ton van Hout
Link naar reactie
Delen op andere sites


Omdat het om een typegoedkeuring gaat en ik zou zonder typegoedkeuring rijden. Kan je dat begrijpen? Een importeur moet zich aan hele strenge regels houden en als ik langs oom agent rijd met een fietsendrager kijkt de platte pet niet naar me want dat weten ze niet, en al zouden ze het weten is het nog geen probleem want op het kentekenbewijs staat nul kilo aanhangergewicht on/geremd en niets over kogeldruk.

Technisch doe je dan ook niets fout.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat van die aslast t.o.v. de HEV is geen argument. Het kan goed zijn dat de diverse uitvoeringen van de Niro verschillende achterveren hebben, aangepast aan het te dragen gewicht aldaar.

En ik vraag me ook af of je zomaar een trekhaak van een ander model Niro eronder kunt schroeven. Zitten alle bevestigingspunten op dezelfde plaats? Met dat accupakket eronder hebben ze vast een heleboel aan het onderstel aan moeten passen...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij de Kona Electric is het ook gelukt om er een trekhaak voor fietsendrager bij te krijgen (€900) als optie bij Hyundai. Dan zou het met de e-Niro toch ook moeten lukken? Ik kijk erg uit naar mijn e-Niro die in maart zou moeten komen, maar het niet kunnen plaatsen van mijn huidige Thule drager zie ik wel als de hardste dobbers waar ik nog mee worstel.

Link naar reactie
Delen op andere sites


17 uur geleden, Ton van Hout zei:

Omdat het om een typegoedkeuring gaat en ik zou zonder typegoedkeuring rijden. Kan je dat begrijpen? Een importeur moet zich aan hele strenge regels houden en als ik langs oom agent rijd met een fietsendrager kijkt de platte pet niet naar me want dat weten ze niet, en al zouden ze het weten is het nog geen probleem want op het kentekenbewijs staat nul kilo aanhangergewicht on/geremd en niets over kogeldruk.

Technisch doe je dan ook niets fout.

Helemaal mee eens.

Natuurlijk moet er wel gekeken worden of het onderstel van de E-Niro niet anders is dan van de Hybride Niro. Ik denk het eerlijk gezegd niet omdat dezelfde onderstellen vaak voor meerdere modellen (zelfs van verschillende merken) gebruikt worden. Daarbovenop komen dan verschillende carrosserien. Dit omdat het ontwikkelen van onderstellen of het aanpassen daarvan een zeer kostbare zaak is.

Bovendien is de Niro van het begin af ontwikkeld als Hybride en full elektrisch. Het is dus neit zo dat de Niro een later omgebouwd benzinemodel is zoals bijvoorbeeld VW E-Golf.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tja, zo heeft iedereen zijn eigen gedachte. Ik denk dat vanwege de ruimte voor de accu’s juist dat het onderstel anders is als dat van de andere Niro’s. Die rijden vast niet met holle ruimtes waar de e-Niro (veel) accu’s heeft. 

Ik denk dat het onderstel gelijk is aan dat van de Kona. Op die techniek is de e-Niro immers gebouwd. 

Is er al een trekhaak voor de Kona?

aangepast door Hippe lip
Link naar reactie
Delen op andere sites


6 minuten geleden, Terp1234 zei:

Ja, is bij de accessoires van de Kona Electric te bestellen.

Nou, dát lijkt me hoopgevend!

weet iemand ook van welk merk/fabrikant dat ding is? Van de zwabberfabriek of is dit een stevige uit één stuk?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wel bij de Kona was al bekent voor aflevering dat er een trekhaak was. Overigens is het onderstel van de KONA niet gelijk aan dat van de E NIRO. Bovendien is de E-niro anders wat betreft de onderzijde dan zijn phev niro of hybride. Men gebruikt ook andere schokdempers daardoor staat hij iets hoger op de weg. Met ander woorden het is niet 1:1 te vergelijken ook al zouden wij "leken " dat wel willen.

Nogmaals ik vind het jammer dat KIA zelf wel traag is met echte duidelijkheid te geven in plaats van te schrijven: onze afd. R en D is op dit moment een en ander aan het uitzoeken. Geef dan aan per wanneer er duidelijkheid is zo denk ik dan, toch!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heel erg goedkoop is het zeker niet. Hier is een aluminium Uebler voor 4 fietsen in gebruik en die heeft een normale ronde kop nodig als trekhaak. Ik heb volgens mij wel eens een rechthoekige 'draaghaak' op een Toyota Prius gezien. Heeft de bovenstaande combinatie ook zo'n rechthoekige puist ipv een normale ronde?

Link naar reactie
Delen op andere sites


9 uur geleden, Ton van Hout zei:

Heel erg goedkoop is het zeker niet. Hier is een aluminium Uebler voor 4 fietsen in gebruik en die heeft een normale ronde kop nodig als trekhaak. Ik heb volgens mij wel eens een rechthoekige 'draaghaak' op een Toyota Prius gezien. Heeft de bovenstaande combinatie ook zo'n rechthoekige puist ipv een normale ronde?

Er staat bij dat de meeste fietsenrekken er op passen en die passen op een normale kogel. Dat zal deze dan ook wel zijn.

Wordt het niks met een trekhaak op de e-Niro, ben ik bang dat het toch een achterklepdrager wordt voor mij. Zoiets als deze, die kan zelfs nog een e-bike dragen: https://www.dragershop.nl/fietsendragers/op-de-achterklep/fietsendrager-achterklep-bici-ok-elektro-2-fietsen

Link naar reactie
Delen op andere sites


er staat op internet, een test: test fietsendrager achterklep

nadeel vind ik de tijd die het kost om iedere keer zo'n ding te monteren. Ik heb een fietsendrager die ik in nog geen 2 minuten er op heb staan. Naast zo'n fietsendrager achterop, moet je vaak ook nog een verlichtingsbalk kopen, anders is e.e.a. niet goed zichtbaar voor de wet....

Link naar reactie
Delen op andere sites


14 uur geleden, Eds zei:

....Bovendien is de E-niro anders wat betreft de onderzijde dan zijn phev niro of hybride. Men gebruikt ook andere schokdempers daardoor staat hij iets hoger op de weg. Met ander woorden het is niet 1:1 te vergelijken ook al zouden wij "leken " dat wel willen.

Het onderstel is inderdaad bij de diverse modellen anders, maar ik bedoel eigenlijk de bodemplaat. Op een en dezelfde bodemplaat worden verschillende modellen en merken auto's gebouwd. Wel zijn veren, schokdempers, wielen en wielformaten, banden etc. verschillend en aangepast naar model en gewicht. Maar voor de trekhaak bevestiging (daar hebben we het over) maken deze zaken niet uit. Blijft dat het natuurlijk nog helemaal niet zeker is dat een trekhaak van en hybride een op een past. Zo heeft de E-niro geen benzinetank maar daarvoor in de plaats meer accu's en die kunnen inderdaad in de weg zitten.

Met de Hybride Niro hebben we het debakel over de door de importeur geleverde goedgekeurde GDW trekhaken met zelfs een typegoedkeuringsnummer waar je weliswaar goed een aanhanger of caravan mee kunt trekken, maar onbruikbaar zijn voor fietsdragers. Daar worden ze blijkbaar nooit voor getest, maar in Nederland en Belgie gebruiken wen nu eenmaal veel fietsdragers.  Deze officiele importeurs trekhaken zijn niet eens ontworpen voor de Niro, maar het zijn standaard trekhaken die te klein zijn en verlengd worden met hulpplaten om toch op de bevestigingspunten op de chassisbalken te worden geschroefd. En die platen vormen ook het probleem. Die kunnen torderen bij het gebruik van een  fietsdrager.

Overigens is Kia Motors Nederland pas later, na alle problemen, klachten en juridische aanspraken (conformiteitsregel), ook goede Mobis trekhaken voor de Niro gaan leveren. Deze trekhaken zijn wel origineel Kia en gefabriceerd in Noord Korea en van de juiste maat. Blijkbaar konden ze bij de importeur meer verdienen aan goedkoop ingekochte trekhaken? Maar ze hebben zich daarop lelijk verkeken op de kwaliteit. Later hebben ze dikkere hulpplaten gebruikt die dus minder torderen. Maar ze torderen nog steeds. Ik heb de ervaring om met beide trekhaken te rijden en geloof me, het is een wereld van verschil  tussen de Mobis en de GDW (en ook de Brink die hetzelfde ontwerp heeft als de GDW). Met de feitsdragers dus. Voor alle duidelijkheid, voor het trekken van een aanhanger merk je absoluut geen verschil. 

Ik wens jullie verder veel succes met het vertrouwen in de importeur.....

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...