Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

e-Niro - Stamtafel

Ga naar de oplossing Opgelost door Derrek,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
Op 9-4-2022 om 12:43, zei Hippe lip:

@Terp1234

Je hebt een mooie keuze gemaakt. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en dank voor je bijdragen hier. Mij lonkt de EV6 ook wel, maar wij rijden maar 20k km per jaar, dus is er voorlopig geen enkel excuus om ‘m te vervangen.

Waarom ben je ‘m nu al gaan vervangen? Had je een kort leasecontract? Of heb je ‘m zelf zakelijk gekocht? Dan is houden en doorrijden voorlopig toch veel goedkoper wegens lage afschrijving en lage bijtelling? 150k km is toch nog helemaal nix voor onze trouwe e-Niro, lijkt me.

Ik denk dat wij de volle 7 garantiejaren vol gaan maken. Een mogelijke reden om eerder over te stappen zou V2G kunnen zijn, maar dat zie ik het eerste jaar nog niet als standaard op de markt komen. Kia doet hier in NL met de EV6 wel proeven daarmee. In mijn zuinigheidsstreven zou zo’n functie een reden tot overstap kunnen zijn.

Inderdaad een kort leasecontract. Voor corona reed ik 75.000 km/jaar en had daardoor maar een contract van 2 jaar, die kon ik vorig jaar nog maximaal met 1 jaar verlengen. Ik had ook nog graag even doorgereden met 4%. De €28.000 die ze nog voor de e-Niro vroegen om over te nemen waren mij iets te veel en eigenlijk is die als tweede auto voor ons te groot. Het stomme is dat de catalogprijs van de eerste e-Niro's net €270 te hoog is voor de 2e-hands subsidie. 
We hebben de e-Niro voor aflevering aan onze schoonzus nog even goed schoon gemaakt en wat ziet die er dan nog piekfijn uit! Echt nog bijna als nieuw weer en rijdt nog als een zonnetje. Tegen de tijd dat onze bij-Polo af is (maar dat gaat heel langzaaam), hoop ik dat er iets van een EV2 of EV3 uit is. Eigenlijk is de EV6 ook groter dan wij nu echt nodig hebben (kinderen al deels het huis uit), EV5 was ook goed geweest denk ik. Maar ja, in dat segment is er nog te weinig en iets uit de VAG-groep trekt mij echt niet. Is het dus de EV6 uit nood geworden. Waarom komen de meeste nieuwe EV's toch nog steeds in het te dure segment uit?
V2G of V2H vind ik ook erg interessant, maar voor de netbeheerders (waar ik zelf werk) zijn er nog wat uitdagingen op te lossen. Hopelijk komt daar snel meer vaart in.

Geplaatst
12 uur geleden, zei Sigmasailor:

Als je V2L (= soort van simpele V2G) neemt val je helaas buiten de subsidie.

Dat is wel heel erg makkelijk te omzeilen: álle modellen van de Niro EV hier in NL zijn V2G-geschikt. Dus als je die functie graag wilt, dan kun je die stekker (adapter) gewoon los bestellen.

En als tweaker zou je ‘m zelfs zelf kunnen maken. Er zit namelijk helemaal nix bijzonders in. Gewoon een Mennekes-stekker in de laadaansluiting van de auto, een schakelaar en een stopcontact. Meer is het niet. Er zit niet eens enige logica in! Google maar eens en je ziet hoe simpel het schema is!

• Like 1
Geplaatst
Gewoon een Mennekes-stekker in de laadaansluiting van de auto, een schakelaar en een stopcontact. Meer is het niet. Er zit niet eens enige logica in! Google maar eens en je ziet hoe simpel het schema is!

Interessant! Alleen vergeet je 1 onderdeel; een weerstand van 62 Ohm...
En als je nog meer zoekt is het ook interessant te zien dat bijv. bij een MG ZS EV er een andere weerstandswaarde gebruikt is, die bij Kia/Hyundai (EV6/Ioniq5) dus niet werkt...
Geplaatst
25 minutes ago, Murcielaygo said:

Interessant! Alleen vergeet je 1 onderdeel; een weerstand van 62 Ohm...
En als je nog meer zoekt is het ook interessant te zien dat bijv. bij een MG ZS EV er een andere weerstandswaarde gebruikt is, die bij Kia/Hyundai (EV6/Ioniq5) dus niet werkt...

Ziet er inderdaad simpel uit. En dat voor iets wat bij KIA/Hyundai zo’n 550 dollar kost….

Geplaatst
Op 10-4-2022 om 22:26, zei Hippe lip:

Dat is wel heel erg makkelijk te omzeilen: álle modellen van de Niro EV hier in NL zijn V2G-geschikt. Dus als je die functie graag wilt, dan kun je die stekker (adapter) gewoon los bestellen.

En als tweaker zou je ‘m zelfs zelf kunnen maken. Er zit namelijk helemaal nix bijzonders in. Gewoon een Mennekes-stekker in de laadaansluiting van de auto, een schakelaar en een stopcontact. Meer is het niet. Er zit niet eens enige logica in! Google maar eens en je ziet hoe simpel het schema is!

Voor Terugleveren heb je toch weer een inverter nodig die van 400 DC weer 240 AC maakt? Lijkt mij wat complexer dan een weerstand en een stekker.

Geplaatst
3 uur geleden, zei Sigmasailor:

Voor Terugleveren heb je toch weer een inverter nodig die van 400 DC weer 240 AC maakt? Lijkt mij wat complexer dan een weerstand en een stekker.

En toch is dat alles dat je nodig hebt.

Plus natuurlijk een auto die dat aan kan. En dat blijkt niet elke uitvoering te zijn. Ik las dat in België de goedkopere modellen dat niet kunnen en dat hier in NL alle modellen het kunnen, ook degene die zonder die stekker geleverd worden!

Geplaatst
11 hours ago, Hippe lip said:

Plus natuurlijk een auto die dat aan kan. En dat blijkt niet elke uitvoering te zijn. Ik las dat in België de goedkopere modellen dat niet kunnen en dat hier in NL alle modellen het kunnen, ook degene die zonder die stekker geleverd worden!

Nu hopen dat er een third party leverancier van die adapters komt. Het is iets wat je zelf kan maken maar dan krijg je nooit zo’n mooie behuizing. De eigen KIA/Hyundai adapters zijn wel erg prijzig voor wat het technisch doet, voor iets wat ik 1 a 2 keer per jaar zou gaan gebruiken is me dat veel te duur.

Geplaatst (aangepast)
2 uur geleden, zei Erikdeb:

Nu hopen dat er een third party leverancier van die adapters komt. Het is iets wat je zelf kan maken maar dan krijg je nooit zo’n mooie behuizing. De eigen KIA/Hyundai adapters zijn wel erg prijzig voor wat het technisch doet, voor iets wat ik 1 a 2 keer per jaar zou gaan gebruiken is me dat veel te duur.

Koop zo’n mennekesstekker, een gewone 230V-contrastekker en een stukkie snoer en frutsel er ergens zo’n schakelaar bij en je bent klaar. Voor de zekerheid kun je er nog een zekering tussen zetten en je bent helemaal veilig.

Wat maakt het nou uit of het allemaal samen in één mooie behuizing zit of dat er een stukkie snoer tussen zit? Gaat het om de functie, oftewel is het een siervoorwerp of een gebruiksvoorwerp? Voor mij zou het dat laatste zijn in elk geval.

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst
Op 12-4-2022 om 22:47, zei Hippe lip:

Lijkt mij toch sterk. Er is best, behoudens de stekker, wat extra elektronica nodig om een inverter van 400V DC naar 230V AC te maken. Dat zullen ze toch niet 'zomaar' in iedere Niro EV stoppen? Als je naar de specs kijkt zie je het er ook alleen bij het duurste model bij staan. Ik hoop natuurlijk dat het er wel standaard in ziet maar iets zegt mij dat dat te mooi is om waar te wezen.

Geplaatst

Toch denk ik dat ze dat wel "zomaar" in alle auto's stoppen. Want dan hoeven ze slechts 1 gelijkrichter/inverter te ontwikkelen, te maken en op voorraad te houden. En die kan dan niet alleen in de EV6, maar ook in een nieuwe eNiro of eSoul gebruikt worden.
Het is niet voor niets dat je steeds vaker auto's ziet met een eigen "store" om reeds aanwezige dingen vrij te schakelen.

Nu ik heb gezien wat er in de stekker van Kia/Hyundai zit durf ik gerust te zeggen dat ze je afzetten met dat ding.
Het is echt letterlijk een stekker, een contrastekker(stopcontact), weerstand, schakelaar en een LED met voorschakeling.

Zonder zelfs een EV te hebben kan ik die bouwen. Ja, dan heb je geen klepje waar je stekker in valt. Maar dan kun je er wel meteen een aansluiting aan maken zoals je die wilt. Op een lengte die je wilt.
En een gewone Mennekens stekker (eigenlijk contrastekker) is zo ruim van binnen dat je daar makkelijk een schaekelaar in kwijt kunt, zelfs 1 met ingebouwd lichtje...

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

@Murcielaygo

Ach, als je het zo gaat bekijken, neem dan een spanningsslof met schakelaar en 4 meter snoer als uitgangspunt. De aarddraad kun je gebruiken als schakeldraad, want aarding heeft natuurlijk geen zin met zo’n zwevend netwerk. De stekker van het snoer knip je eraf en die zet je aan de mennekesstekker. Zo heb je alles netjes verwerkt, inclusief schakelaar en lampje, en kun je meerdere apparaten aansluiten.
Mocht je die aarddraad toch willen of nodig hebben, dan zul je er zelf een 4-adreig snoer aan moeten zetten.

Die schakelaar zou ik liever aan het eindpunt hebben dan aan het begin, bij de auto. Als je kampeert bijvoorbeeld wil je niet dat iemand die langs je auto loopt stiekem of per ongeluk de boel uitschakelt.

Zo heb je een zeer handzame en nette, praktische oplossing.

Edit:
Oh wacht, ik zie net dat de schakelaar tussen PE en PP zit, dus je zult wel een 4- of 5-aderige kabel nodig hebben, afhankelijk van of je de aarde erbij wilt hebben. Maar het lijkt me het handigste en netste als je wel de schakelaar van de spanningsslof gebruikt. Je zult de boel van binnen in die slof dus een beetje aan moeten passen, maar dat lijkt me geen probleem.

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

Ik ga 'm niet bouwen, want geen EV en andere dingen te doen. Maar dat zou idd een oplossing kunnen zijn.

Misbruik van de Aarde ben ik geen fan van; ik verwacht dat deze toch in gebruik is als beveiliging. En ik zou de schakelaar voor het inschakelen toch op de Mennekens willen, omdat die ook bepaalt of je deze kunt verwijderen uit de auto...

Maar goed, als ik tijd heb en mijn werkbank weer operationeel zou zoiets m.i. voor minder dan €100 te maken zijn; de Mennekens is het duurst...

• Like 1
Geplaatst
2 minuten geleden, zei Murcielaygo:

Misbruik van de Aarde ben ik geen fan van; […]

In een normale installatie in huis ben ik het volkomen met je eens, maar aangezien er hier een mennekes-stekker aan dit snoer zit zal die nooit in een huisinstallatie terecht kunnen komen.

Geplaatst
aangezien er hier een mennekes-stekker aan dit snoer zit zal die nooit in een huisinstallatie terecht kunnen komen.

Daar gaat het niet om; ik ben er redelijk zeker van dat die aardedraad wel degelijk een beveiligende functie heeft.
Ook zou het gebruik van een tafelcontactdoos MET randaarde voor iemand de suggestie kunnen opwekken van een schijnveiligheid.

"Misbruik" van de aardedraad in een kabel mag overigens wel, mits je de kabel aan de gestripte einden met bijv. tape in de juiste kleur omwikkelt. Dat heb ik bij mijn tuinverlichtibg gedaan, waar ik 3 aders YMVK nodig had, waarvan 2 als schakeldraad en 1 als voeding.
In die kabel zijn dus nul en aarde ongekleurd naar zwart (met een rode marker op aarde om de schakeling duidelijk te houden).

Maar we dwalen af, ook al mag dat hier
Geplaatst (aangepast)
1 uur terug, zei Murcielaygo:

"Misbruik" van de aardedraad in een kabel mag overigens wel, mits je de kabel aan de gestripte einden met bijv. tape in de juiste kleur omwikkelt.

Dan moet ik je teleurstellen: afwijkend gebruik van alle kleuren aders is toegestaan, mits duidelijk aangegeven aan beide zijden (uiteinden), maar de aarddraad is hiervan uitgezonderd. Volgens de geldende regels (NEN1010) mag dat absoluut niet

Geel/groene (PE) aders mogen voor geen enkel ander doel dienen dan als beschermingsleiding! Zie toelichting.

Maar inderdaad, we dwalen af, ook al mag dat hier emoji851.png

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst

Weer wat geleerd!
Maar ik ga mijn verlichting toch niet aanpassen; die halve meter, YMVK, in een buis, op de muur, zichtbaar een doos in, lopend naar een schakelaar... Dat moeten ze maar begrijpen. En doen ze dat niet, dan afblijven.
Maar dat laatste gaat op voor alles mbt techniek; als je het niet snapt? Niet aan komen!

En omdat we hier toch geen echte topic hebben; mijn solar draait goed nu! De eerste dagen met 20kWh+ zijn al geweest en met de stijgende temperaturen draait de CVi ook een stuk minder.
Warmwatervoorziening is eindelijk ook goed met een upgrade van 55 naar 120 liter voorraad (op een norm van 96 liter) en het koken op inductie is erg fijn; ik vind het -als redelijk onervaren kok- in ieder geval fijner dan gas.

• Like 2
Geplaatst
11 uur geleden, zei Murcielaygo:

Toch denk ik dat ze dat wel "zomaar" in alle auto's stoppen. Want dan hoeven ze slechts 1 gelijkrichter/inverter te ontwikkelen, te maken en op voorraad te houden. En die kan dan niet alleen in de EV6, maar ook in een nieuwe eNiro of eSoul gebruikt worden.
Het is niet voor niets dat je steeds vaker auto's ziet met een eigen "store" om reeds aanwezige dingen vrij te schakelen.

Een gelijkrichter (handjevol relatief goedkope diodes) is wat minder prijzig dan een inverter (zeker voor 16A). Ik hoop dat ik ongelijk heb en dat de inverter er wel standaard in zit. Ik geloof het niet om de simpele reden dat je V2L alleen bij de executive lijn (valt buiten subsidie) genoemd wordt. Ik denk dat Kia een heel andere filosofie dan Tesla volgt. We gaan het zien; altijd fijn om een 'noodaggregaat' op de oprit te hebben staan.

Geplaatst

Het zal vanzelf wel bekend worden...

Ik weet iig wel door het Googlen dat ik deed nav Hippe Lips opmerkingen dat de MG ZS EV het ook standaard aan boord zou hebben en die auto is naar mijn idee wel van een andere klasse dan de EV6/Ioniq5...
De Kia V2L-adapter werkt op die MG overigens NIET; de gebruikte weerstandswaatden zijn anders...

• 1 maand later...
Geplaatst (aangepast)
Op 15-4-2022 om 21:00, zei Murcielaygo:

Ik weet iig wel door het Googlen dat ik deed nav Hippe Lips opmerkingen dat de MG ZS EV het ook standaard aan boord zou hebben […]

Ehh, dat was jouw eigen opmerking, dat dit ook in de MG zit…

En dat die weerstandwaarde in de adapter van de MG anders is, dat is natuurlijk het allerkleinste probleem. Zo’n ding (die weerstand) kost een duppie, dus ik weet niet waar je je zorgen over maakt?

aangepast door Hippe lip
Geplaatst
Ehh, dat was jouw eigen opmerking, dat dit ook in de MG zit…

Klopt, maar dat vond ik, omdat ik ging zoeken nav jouw opmerking. Ik heb nergens gezegd dat jij dat gezegd zou hebben.

En dat die weerstandwaarde in de adapter van de MG anders is, dat is natuurlijk het allerkleinste probleem. Zo’n ding (die weerstand) kost een duppie, dus ik weet niet waar je je zorgen over maakt?

Dat maakt mij geen bal uit. Maar ik vind het wel frappant en jammer dat er voor het laden blijkbaar wel een standaard is aan weerstandswaarden voor instellen van laadstroom, maar voor V2L niet, waardoor je de adapters dus niet zonder meer kunt uitwisselen tussen voertuigen.

Die van Kia en Hyundai blijkbaar wel, maar Kia/Hyundai en MG dus blijkbaar niet.
Geplaatst

Omdat, zoals altijd, fabrikanten er een hekel aan hebben om iets te standaardiseren, dat moet vaak weer door een overheidsinstantie worden afgedwongen, die nog slechter snappen hoe het zou moeten werken..

Het is eigenlijk al een wonder dat er überhaupt standaard stekkers zijn voor het laden. Dat we nog maar 3? types hebben aan de snelladers?

Geplaatst
3 uur geleden, zei Murcielaygo:

[…] Maar ik vind het wel frappant en jammer dat er voor het laden blijkbaar wel een standaard is aan weerstandswaarden voor instellen van laadstroom, maar voor V2L niet, waardoor je de adapters dus niet zonder meer kunt uitwisselen tussen voertuigen.

Laadstekkers moeten ze wel standaardiseren, anders ga je nooit ver komen. Zelfs Tesla, die een heel eigen laadnetwerk uitrolde. Gebruikt die standaardplug. Ze hadden ‘m makkelijk zó kunnen maken dat de standaardplug wel in een Tesla past, maar de plug van een Teslalaadpaal niet in een andere auto. Maar dat hebben ze niet gedaan.

Dat zo’n adapter niet werkt op een ander merk vind ik niet vreemd. Elk merk heeft graag dat je HUN accessoires koopt, en niet die van een ander merk. Dat zie je wel meer. Met tonercartridges ben ik dat meer dan eens tegengekomen: identieke cartidges voor meerdere merken (OEM binnenwerk), maar toch past die voor merk A niet in het apparaat van merk B. Dan zit er ergens één onderdeeltje net anders waardoor het niet past.

En hier is dat niet anders: net één weerstandje waardoor die adapter van MG niet werkt op een Kia.

Zijn de prijzen van die adapters bij MG en bij Kia ongeveer hetzelfde? Heb ik (nog) niet naar gekeken.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...