Ga naar inhoud

e-Niro - Stamtafel


Sigmasailor
Ga naar de oplossing Opgelost door Derrek,

Aanbevolen Berichten

  • 2 weken later...

Vandaag vol goede moed een route in de navi willen zetten. Eerst google maps, beetje geschoven met de route zodat het niet alleen maar snelwegrijden is. Nu dus dit in de auto krijgen. Optie 1 met de connect app, alleen een eindpunt. Optie 2 Google maps naar telefoon zenden, route kwijt alleen de bestemming zit er nog in.

Optie 3 in de auto gaan zitten en een route maken. Bij het derde tussenpunt: Max aantal tussenpunten bereikt..

Zie ik nog een optie over het hoofd of moet ik toch weer de tomtom op de ruit plakken?

De meeste navigatiesystemen zijn duidelijk bedoeld voor a naar b

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 minuut geleden, zei gjcvro:

Vandaag vol goede moed een route in de navi willen zetten. Eerst google maps, beetje geschoven met de route zodat het niet alleen maar snelwegrijden is. Nu dus dit in de auto krijgen. Optie 1 met de connect app, alleen een eindpunt. Optie 2 Google maps naar telefoon zenden, route kwijt alleen de bestemming zit er nog in.

Optie 3 in de auto gaan zitten en een route maken. Bij het derde tussenpunt: Max aantal tussenpunten bereikt..

Zie ik nog een optie over het hoofd of moet ik toch weer de tomtom op de ruit plakken?

De meeste navigatiesystemen zijn duidelijk bedoeld voor a naar b

Ik heb zelf de auto met connect nog niet :P maar als ik het zo lees kan het misschien ook door 'teveel stops' dat het overzetten van telefoon naar kia niet werkt. 
Kun je niet 2 of 3 routes maken? 1 naar stop 1 van stop 1 naar stop 2  van 2 naar stop 3  etc.. en dan deze na elke keer uploaden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vandaag vol goede moed een route in de navi willen zetten. Eerst google maps, beetje geschoven met de route zodat het niet alleen maar snelwegrijden is. Nu dus dit in de auto krijgen. Optie 1 met de connect app, alleen een eindpunt. Optie 2 Google maps naar telefoon zenden, route kwijt alleen de bestemming zit er nog in.
Optie 3 in de auto gaan zitten en een route maken. Bij het derde tussenpunt: Max aantal tussenpunten bereikt..
Zie ik nog een optie over het hoofd of moet ik toch weer de tomtom op de ruit plakken?
De meeste navigatiesystemen zijn duidelijk bedoeld voor a naar b

Kun je de route van Google maps dan niet gewoon met Carplay of Android op je scherm toveren?
Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, zei gjcvro:

Vandaag vol goede moed een route in de navi willen zetten. Eerst google maps, beetje geschoven met de route zodat het niet alleen maar snelwegrijden is. Nu dus dit in de auto krijgen. Optie 1 met de connect app, alleen een eindpunt. Optie 2 Google maps naar telefoon zenden, route kwijt alleen de bestemming zit er nog in.

Optie 3 in de auto gaan zitten en een route maken. Bij het derde tussenpunt: Max aantal tussenpunten bereikt..

Zie ik nog een optie over het hoofd of moet ik toch weer de tomtom op de ruit plakken?

De meeste navigatiesystemen zijn duidelijk bedoeld voor a naar b

Je kunt je telefoon toch koppelen en Google Maps op het display krijgen? Als je je gewenste route op je telefoon kunt krijgen, dan heb je het met die koppeling op het scherm in je auto (en dus niet in de navi van de auto). Dat is toch wat je wilt?

Als Google of TomTom het niet kan, dan is het wel een vreemdere wens die dus de ‘standaard’ navi’s ook niet kan. Dan is het ook niet zo vreemd dat de Kia-navi het ook niet kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Alleen de route is niet voldoende, de navigatie moet ook werken. Met een tomtom kan het, zo rij ik in de andere auto in de vakantie, met routes die ik van te voren bedacht heb. Dus ik moet in Android auto, de navi van google hebben, en die kon dan weer niet bij de route die ik had uitgezet in maps.. of ik zie iets over het hoofd. vandaar dat ik het hier dumpte.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@gjcvro

Ik ben bang dat ik je niet helemaal snap.

1. Je zegt dat je het op Google Maps (dus op je telefoon wel kan)? Wat gaat er dan mis als je je telefoon met AA aan je auto koppelt en de Maps (die op je telefoon draait, want dáár doet-ie wat je wilt) op het scherm van je auto weergeeft?

2. Als het met Tomtom werkt, dan kun je die toch ook met de AA-koppeling op het scherm van je auto weergeven? Of heb je Tomtom niet op je telefoon staan? Dat is dan jammer en dan is dát mss de oplossing? Hoewel punt 1 me toch het eenvoudigste lijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik stel de vraag hier maar even omdat de EV het enige raakvlak is met mijn vraag; wie heeft er hier zonnepanelen? Hoeveel (of hoe zwaar in Watt piek) en wat is jullie daadwerkelijke opbrengst van de panelen?

Reden van mijn vraag is een pilot voor een gasloze woning, waarbij er 19 panelen geplaatst worden (7030Wp) en een CVi verwarming. Die laatste is er al, de PV is vertraagd.
Maar we worden nu geconfronteerd met een dag(!)verbruik van ca.60kWh terwijl we nog koken op gas.
Ons verbruik WAS ca. 7 tot 11kWh/dag en ik betwijfel nu of de PV voldoende kan compenseren voor deze vertienvoudiging aan verbruik.

Een berekening leert me dat ik ca. 16kWh/dag zou mogen verwachten, maar ik zoek praktijkvoorbeelden.

En ondertussen is het huis nog koud ook, ondanks het verbruik...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik stel de vraag hier maar even omdat de EV het enige raakvlak is met mijn vraag; wie heeft er hier zonnepanelen? Hoeveel (of hoe zwaar in Watt piek) en wat is jullie daadwerkelijke opbrengst van de panelen?

Reden van mijn vraag is een pilot voor een gasloze woning, waarbij er 19 panelen geplaatst worden (7030Wp) en een CVi verwarming. Die laatste is er al, de PV is vertraagd.
Maar we worden nu geconfronteerd met een dag(!)verbruik van ca.60kWh terwijl we nog koken op gas.
Ons verbruik WAS ca. 7 tot 11kWh/dag en ik betwijfel nu of de PV voldoende kan compenseren voor deze vertienvoudiging aan verbruik.

Een berekening leert me dat ik ca. 16kWh/dag zou mogen verwachten, maar ik zoek praktijkvoorbeelden.

En ondertussen is het huis nog koud ook, ondanks het verbruik...

Wij hebben 10 panelen met een vermogen van 3100Wp. Onze opbrengst was vorig jaar 3,29MWh. Oftewel ongeveer 9kWh per dag gemiddeld. De panelen liggen wel pal op het zuiden met minimale schaduw.

Wij hebben in de zomer regelmatig 19 à 20 kWh per dag. Afgelopen zondag al 18 kWh op 1 dag. Misschien kun je iets met deze cijfers.

Wij hebben nog een conventionele CV-ketel en ik laad mijn auto niet aan huis.

We hebben er bewust voor gekozen om alleen ons daadwerkelijke verbruik te compenseren met de panelen. En dat lukt nu al 2 jaar ruimschoots. Ja
Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, zei Murcielaygo:

Ik stel de vraag hier maar even omdat de EV het enige raakvlak is met mijn vraag; wie heeft er hier zonnepanelen? Hoeveel (of hoe zwaar in Watt piek) en wat is jullie daadwerkelijke opbrengst van de panelen?

Reden van mijn vraag is een pilot voor een gasloze woning, waarbij er 19 panelen geplaatst worden (7030Wp) en een CVi verwarming. Die laatste is er al, de PV is vertraagd.
Maar we worden nu geconfronteerd met een dag(!)verbruik van ca.60kWh terwijl we nog koken op gas.
Ons verbruik WAS ca. 7 tot 11kWh/dag en ik betwijfel nu of de PV voldoende kan compenseren voor deze vertienvoudiging aan verbruik.

Een berekening leert me dat ik ca. 16kWh/dag zou mogen verwachten, maar ik zoek praktijkvoorbeelden.

En ondertussen is het huis nog koud ook, ondanks het verbruik...

Even uit nieuwsgierigheid: die CVi-verwarming, is dat die inductieketel?

In dat geval weet ik niet goed hoe ik het tactisch moet brengen, maar het doet me pijn om het je te vertellen. Het lijkt een apparaat dat niet beter kan verwarmen dan met een COP van nog geen 1, een rendement van nog 95-98% volgens de fabrikant. Dat is dus met hetzelfde (of zelfs iets slechter) rendement als een gewone elektrische spiraal, een dompelaar. Dat verklaart je hoge verbruik. een gewone elektrische boiler haalt hetzelfde rendement maar is in aanschaf stukken goedkoper.

Een warmtepomp heeft een rendement van vele keren hoger. Een slechte haalt een jaarrendement van 300% (sCOP=3), een goeie installatie komt boven de 500% (sCOP=5) uit.

Hoeveel gas (m3) gebruikte je vóór je overstap? je dagverbruik van 60 kWh komt overeen met een gasverbruik van ca. 6-7 m3, al ik het heel grof uitreken. Kan dat kloppen?

Zie ook dit draadje op Tweakers.

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is inderdaad een inductie systeem van TI-Green.
Sterker nog; het artikel onderaan de productpagina betreft "mijn" woningstichting Leystromen.

Ons is voorgehouden dat de kosten voor ons als bewoner gelijk zouden zijn aan die van stoken op gas.
Kijkend naar mijn historisch verbruik zou bij het wegvallen van het gas (met aanhouden van vastrecht ivm backup het eerste jaar) mijn stroomverbruik uit het net mogen verdrievoudigen om dit waar te maken.

Dat verbruik is normaliter 7 tot 11kWh op een dag. Met 60kWh+ aan dagverbruik is dat dus 6 tot 9x meer.
Op het dak komt een PV-systeem van 7030Wp, volgens een berekening van oa Vattenfall kun je dan rekenen op 16kWh opbrengst GEMIDDELD per dag.
Het net-verbruik is dan nog steeds veel hoger.

Het PV-systeem ligt nog niet, wegens enkele rotte pannenlatten, deze worden volgende week gerepareerd, vervolgens moet het PV-bedrijf terug komen.
Oriëntatie is 10 panelen op oost en 9 op west alles met SolarEdge optimizers.

De inschatting mbt ons gasverbruik is een goede; in het winterseizoen zo'n 7m3 per dag.

Nu snap ik ook wel dat ik 's zomers veel meer ga opwekken dan verbruiken, dus ik wil het op zich nog wel aankijken, maar we zitten gewoon in een koud huis! En dat dan met een baby van 7 weken die het dus merkbaar koud heeft.

En dan hangt er ook nog eens een thermostaat die ca. 1° boven daadwerkelijk aangeeft en dus niet gaat stoken. Waarbij de delta om te schakelen ook nog eens op 2°+ lijkt te liggen. Wat mij betreft dus een onding.

Voor mij is dit niet acceptabel, dus als ik geen fatsoenlijk antwoord krijg van de woningstichting gaat vanmiddag de hoofdschakelaar uit en de gaskraan weer open.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het grootste nadeel is dat op het moment dat je de meeste strook opwekt, je het minste hoeft te verwarmen. Oftewel heb je in de zomer een flink overschot, in de winter een flink tekort. Zolang salderen werkt maakt dat niet zo uit, maar als dat stopt ben je wel de sjaak. Normaal kun je voor elke kuub gas 10kwh tellen, zoals je ook al kunt zien aan het antwoord van hippe lip. Als dat veel meer is zoals je nu aangeeft, dan is er iets mis. Wellicht is je systeem ook niet goed ingeregeld, of zit er veel lucht in je systeem.

Sowieso snap ik de keuze voor de inductieverwarming niet, zeker niet nu de warmtepompen steeds beter gaan presteren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zit hier in een 'nul op de meter' huis (opgeleverd in 2020) met 22 panelen op het platte dak, zuid georienteerd, zonder schaduw (=7600Wp), water/water warmtepomp voor vloerverwarming (met hulp van een boiler ook voor warm tapwater), heel goed geisoleerd, en had het eerste jaar het dubbele aan opbrengst tov het verbruik. Halverwege vorig jaar die EV aangeschaft, en ik verwacht,zolang er gesaldeerd wordt, bijna alle gebruik uit de panelen te kunnen halen.........maar 't duurt nog wel een jaartje voor ik dat zeker weet 😄.

@Murcielaygo Kun je de ruimte waar de baby ligt wat bijverwarmen met een IR paneel, da's qua kosten vermoedelijk prettiger dan 't hele huis verder op te warmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dank voor jullie reacties zo ver.

Mbt de keuze voor inductie; dit is een pilot. In het buur-huis is tegelijkertijd PVT geplaatst. Twee dezelfde huizen met verschillende systemen om te kunnen vergelijken.
In andere woningen is/wordt geëxperimenteerd met IR-panelen met sensoren en bijv. warmtepompen. Maar dat betreft met name nieuwbouw "Nul Op de Meter".

Voordeel aan CVi gaat met name om kosten van aanschaf (Leystromen heeft 9500 woningen in bezit) en vervangingsgemak.
Voor een warmtepomp heb je een buiten-unit nodig, extra leidingen en zit je ook met geluidshinder van die buitenkast.
Idee is dat CVi bijna 1-op-1 in plaats van de gasketel zou kunnen, dus dat er enkel een zwaardere aansluiting en een kabel naar de CV nodig is.

Insteek is ook dat de woonlasten voor de huurder in principe ongeveer gelijk moeten blijven. Hoe dat gaat lopen met wegvallen van de salderingsregeling is ook nog een vraagstuk.

Overigens is dit de eerste "bewoonde ombouw"; andere woningen binnen de pilot, waaronder het huis hiernaast, zijn omgezet "tussen twee huurders".

Mbt bijverwarmen waar mijn dochtertje slaapt; wij doen aan "rooming in"; ze ligt bij ons op de kamer, want dat is veel makkelijker met borstvoeding geven.
Op haar kamertje gebruiken we momenteel enkel de commode, de rest staat vol met spullen van zolder die daar weg moesten om ruimte te maken voor de ombouw.

Ik heb ondertussen ook contact gehad met de projectleider; ze nemen ons probleem wel serieus, dus het zal wel goed komen, maar de voorlichting en communicatie laat wel te wensen over.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb ooit een beetje zitten tellen, maar verwarmen op elektriciteit is/was ongeveer 3 keer zo duur als op gas (was een jaar of 5 geleden) dus om het rendabel te maken moest je minimaal een scop van 3 hebben.

Met inductie kom je nooit boven de 1 dus dat komt niet uit. Wat ze nu blijkbaar willen proberen is te compenseren met zonnepanelen. Nadeel is het omgekeerde seizoen van de zonnepanelen en je verwarming Dus ik ben wel benieuwd hoe ze dat bedenken met het vervallen van de salderingsregeling. En een accu helpt ook niet voor seizoen overbrugging, dan heb je echt een mega accu nodig.

Al met al klinkt het als een kansloos experiment in mijn oren, maar ik ben dan ook geen specialist.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


De pilot loopt voor een jaar. Als blijkt dat het niet uit komt gaan we terug naar gas. De PV blijft dan wel, daarvoor gaan we dan een vergoeding betalen, maar de opwekking is dan wel voor ons.

2050 lijkt nog ver weg, maar ik juich het toe dat de woningstichting vooruit kijkt en niet tot het laatste moment wacht. En omdat je zonder ombouw geen inzicht hebt moet er wel ergens een keer iets geprobeerd worden.

Omdat de techniek me interesseert heb ik me opgegeven voor de pilot. Helaas ben ik niet geheel of voldoende voorgelicht, anders had ik dit misschien niet gedaan.
Maar er nu uitstappen doe ik niet; dan zijn de 3 weken overlast helemaal voor niks geweest...

De installatie is nu overigens een stuk ingewikkelder dan in de toekomst een ombouw zou worden; in het kader van de pilot is er nu een hoop extra monitoring aangebracht EN hangt de gas-CV nog op zijn plaats. Die is dan binnen een half uur weer in gebruik te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


15 uur geleden, zei Murcielaygo:

Ons is voorgehouden dat de kosten voor ons als bewoner gelijk zouden zijn aan die van stoken op gas.
Kijkend naar mijn historisch verbruik zou bij het wegvallen van het gas (met aanhouden van vastrecht ivm backup het eerste jaar) mijn stroomverbruik uit het net mogen verdrievoudigen om dit waar te maken.

Ik weet niet hoe-om jij rekent, maar tot voor kort kostte elektriciteit 2,5 à 3x zoveel als gas per kWh. Theoretisch zit in een m3 gas bijna 10 kWh, maar uit je gasketel komt effectief 8-9 kWh. Dat betekent dat als je dezelfde hoeveelheid warmte (kWh’s) wil opwekken met elektriciteit, dat je dat minstens 2,5 tot 3x zoveel gaat kosten. Dat verschil gaat in de komende jaren alleen maar toenemen. Daarom weet ik zeker dat dit project gaat mislukken. Ik hoop voor je dat iemand jouw extra stroomverbruik gaat betalen, want dit proefjaar gaat echt schreeuwend duur worden voor je.

Heb je het artikel op Tweakers gelezen waar ik naar linkte? Daar zie je een aantal technisch georiënteerde mensen hun mening geven op dit apparaat. Het gaat écht een flop worden. Dat kan niet anders. Ten eerste omdat er uit één kWh elektra nog niet eens één kWh warmte voor je CV komt (rendement 95-98% volgens de fabrikant), terwijl een warmtepomp dat 3-5 keer zoveel warmte levert. En dat een buitenunit veel herrie maakt hoeft niet. Dat hangt heel erg van merk en type af. Er zijn tegenwoordig behoorlijk stille systemen. Ik ben energiecoach en houd me de laatste tijd heel veel bezig met warmtepompen, maar die inductie-CV gaat het echt niet worden.

En áls je dan zonodig ‘gewoon’ elektrisch wilt verwarmen, kies dan voor een elektrische boiler. Die verwarmt je CV-water minstens zo goed als die CVi, maar kost echt hééél veel minder en is stukken eenvoudiger. 

Ik hoop serieus dat je goede afspraken hebt (en op papier) dat de extra energiekosten vergoed gaan worden, want hier loop je echt op leeg en daar zit je niet op te wachten met zo’n pasgeborene in huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Interessante discussie.

Zelf nu ruim 3 jaar 22 AEG glas-glas zonnepanelen van 300Wp verdeeld over het oosten, zuiden en westen. De opbrengsten zijn:

2019: 6240 kWh

2020: 6280 kWh

2021: 5880 kWh

Gemiddeld is dat over 6600 Wp een opbrengst van 6133 kWh per jaar. De opbrengst berekening van Vattenfal (Murcielaygo 16 kW/dag) lijkt dus wel te kloppen.

De opbrengst van de panelen is meer dan we gebruiken (goed zelf geïsoleerde 2-onder-1 kap woning uit 1962 met conventionele Hr+ ketel op gas en een airco/warmtepomp op elektra). Lever dus per saldo terug en dat is rendabel. Wordt elk jaar wat minder omdat de salderingsregeling wordt afgebouwd tot 2031 en vervangen wordt door een terugleververgoeding, maar dan is de investering er al lang uit en is alles wat het de 15 jaar daarna oplevert “gratis” meegenomen.

Daarom nog 6 panelen bijbesteld (meer dakruimte heb ik niet). Schakel langzaam maar zeker over naar elektrisch verwarmen (warmtepomp) en de volgende auto wordt wellicht een elektrische (Niro?).

Heb nu pas een mono block warmtepomp (airco die ook verwarmd) in de woonkamer geïnstalleerd om te kijken hoe dat bevalt. ’s Ochtends voor opstaan slaat deze aan om de kamer te verwarmen. En meegenomen is dat deze in de zomer kan koelen maar dat was niet de belangrijkste reden om dit te gaan proberen.

 Heb ook wat ervaring met IR-panelen maar dat is me slecht bevallen. Niet te gebruiken als (hoofd)verwarming. Het zijn mooie verhalen over “straling als de zon” maar dat is flauwe kul. Het zijn gewoon platen die elektrisch heet gemaakt worden met een spiraal erin en om een ruimte er de hele dag mee te verwarmen is niet alleen moeilijk maar kost ook een vermogen (rendement <1). Het “voordeel” van IR panelen moet je halen uit het slecht tijdelijk gebruik van enkele uren per dag zodat de overige uren het verbruik 0 is. IR panelen zijn mogelijk alleen zinvol als bijverwarming voor ruimtes waar je slechts zo nu en dan komt, dus voor enkele uren en als je er vlak voor gaat zitten.

Mijn indruk is dat warmtepompen vooral vanwege het rendement (>3) het meest aantrekkelijk is als vervanging van gas. Al of niet lucht-lucht, lucht-water of water-water. Het nadeel van de eerste twee is dat het vermogen terugloopt als de buitentemperatuur laag (onder -7 graden) komt. Ze verwarmen dan nog wel, maar de capaciteit wordt minder en er is dan een back-up nodig voor zeer koude dagen/nachten. Bijvoorbeeld een gas-back-up of een elektrische spiraal in de binnen unit. Nu worden de temperaturen de komende jaren naar verwachting eerder hoger dan lager, maar toch.

 1 m3 gas is ongeveer 10 kWh. Met een warmtepomp haal je er dan ongeveer 30 kWh warmte uit en dat is qua kosten momenteel vergelijkbaar met gasverwarming. Gas wordt naar verwachting echter steeds duurder en elektriciteit steeds goedkoper….

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


10 minuten geleden, zei Derrek:

Interessante discussie.

Zelf nu ruim 3 jaar 22 AEG glas-glas zonnepanelen van 300Wp verdeeld over het oosten, zuiden en westen.

Glas-glas zijn wel de mooiste panelen. Hoogste rendement en gaan het langste mee, maar kosten ook het meeste. Die had ik bijna gekozen, maar gezien mijn leeftijd (66) en dus te verwachten resterende jaren leek dat niet rendabel. De gewone halen het ook wel.

Quote

Mijn indruk is dat warmtepompen vooral vanwege het rendement (>3) het meest aantrekkelijk is als vervanging van gas. Al of niet lucht-lucht, lucht-water of water-water. Het nadeel van de eerste twee is dat het vermogen terugloopt als de buitentemperatuur laag (onder -7 graden) komt. Ze verwarmen dan nog wel, maar de capaciteit wordt minder en er is dan een back-up nodig voor zeer koude dagen/nachten. Bijvoorbeeld een gas-back-up of een elektrische spiraal in de binnen unit. Nu worden de temperaturen de komende jaren naar verwachting eerder hoger dan lager, maar toch.

 1 m3 gas is ongeveer 10 kWh. Met een warmtepomp haal je er dan ongeveer 30 kWh warmte uit en dat is qua kosten momenteel vergelijkbaar met gasverwarming. Gas wordt naar verwachting echter steeds duurder en elektriciteit steeds goedkoper….

Ja, de calorische waarde van gas is inderdaad bijna 10 kWh, maar effectief haal je er met een gasketel, jaarrond gerekend, iets meer dan 8, hooguit 9 kWh uit. De ketel draait lang niet altijd op zijn hoogste theoretische rendement.

Tot voor kort kostte een kWh elektrisch ca. 2,5 keer zoveel als een kWh gas. Dat betekent dat een warmtepomp qua verbruikskosten rendabel is zodra de sCOP (gemiddelde COP jaarrond) boven die 2,5 ligt. Dat doet vandaag de dag elke WP op zijn sloffen. L/L zeker, L/W ook. En bij W/W haal ik een rendement van boven de 5,5, het lijkt zelfs richting de 6 te gaan. Dat betekent dat de verbruikskosten half zoveel zijn als met een gasketel (bij de gegeven prijsverhouding gas-elektra).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...