Ga naar inhoud

e-Niro - Stamtafel


Sigmasailor
Ga naar de oplossing Opgelost door Derrek,

Aanbevolen Berichten

Er zit schot in de ontwikkeling van een nieuwe generatie accu’s: Lithium-metaal. Met ⅔ van het accugewicht kom je meer dan 2x zo ver als nu. De dichtheid is nl 560mWh/kg, terwijl die van de li-ion-batterij maar 160 Wh/kg is. Geen idee trouwens hoe het met de energie-inhoud (Wh/l) is. Ik hoop dat die er ook op vooruit gaat.

Nu nog de stap naar massaproductie en de auto’s met huidige accutechniek zijn meteen een stuk minder waard … :cool:

https://www.technischweekblad.nl/nieuws/stabielere-lithium-metaalbatterij-2

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


56 minuten geleden, Hippe lip zei:

Nu nog de stap naar massaproductie en de auto’s met huidige accutechniek zijn meteen een stuk minder waard … :cool:

En helemaal als de waterstofauto verder ontwikkeld wordt...:)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


14 minuten geleden, Derrek zei:

En helemaal als de waterstofauto verder ontwikkeld wordt...:)

Tja, ik weet niet of je dit ironisch bedoelde, maar ik kijk daar anders tegenaan. Zeker voor licht vervoer zoals een personenauto.

Ten eerste kost het maken van de waterstof (uitgaande van elektriciteit) érg veel energie en daarmee dus een stuk duurder in brandstofgebruik per kilometer.

Ten tweede is de auto complexer. In basis is het namelijk ook een EV, maar er is nog extra techniek aan toegevoegd om van de waterstof elektriciteit te maken. Dat maakt de auto duurder in productie/ aanschaf en complexer, waardoor meer kans op een storing ergens.

Maar ja, dat is mijn visie maar, hè… ;-)

aangepast door Hippe lip
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Voorlopig zet ik mijn geld in op de accu's..

https://www.google.com/search?q=waterstof+vs+elektrisch&oq=watersof+vs+&aqs=chrome.1.69i57j0i13l6j0i22i30l3.4781j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

en:
http://www.olino.org/blog/nl/wp-content/uploads/2017/02/hydrogencar.png

Maar de techniek staat nu eenmaal niet stil en er zijn al meer gekke dingen gebeurt..

aangepast door gjcvro
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, gjcvro zei:

Dat plaatje had ik idd in gedachten toen ik zei dat het produceren van waterstof veel energie kost. Je verbruikt met een waterstofauto dus 3x zoveel elektriciteit dan wanneer je die elektra direct gebruikt, zonder H2 als tussenstap. Dus dat is al 3x zo duur. Daar komt dan nog bij dat het omzetten van E naar H2 niet gratis gebeurt, dus wat zal het uiteindelijk zijn; 4-5x zo duur per kWh (kostprijs)? Subsidiëring niet meegerekend dus!

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, gjcvro zei:

Vooral het stuk over co2 opslaan voor eeuwig.. Is dat dan de volgende tijdbom die we maken?

Dat CO2 opslaan onder de grond is inderdaad het slechtste idee dat ik ken. Kernafval opslaan heeft nog een halfwaardetijd, maar die CO2 komt vroeg of laat weer omhoog en dus is dat alleen maar het doorschuiven van het probleem naar de toekomst.

En die blauwe waterstof die je aanhaalt? Niet voor niets had ik het over waterstof met elektriciteit als bron. Waterstof uit aardgas is idd geen goed idee. Helemaal mee eens.

Ergo (als we het over personenauto’s hebben): gewoon elektrisch rijden met een BEV en niet met waterstof!

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, Hippe lip zei:

Dat CO2 opslaan onder de grond is inderdaad het slechtste idee dat ik ken

Toch is dat wat de natuur vele miljoenen jaren geleden heeft gedaan. An sich niet zo'n probleem tot het moment dat de mens besloot dat je hier energie uit kon winnen. Ergo: onze aarde warmt op :taz:

Een van de problemen is het opslaan van (duurzame) elektrische energie. Hier voor kun je accu's gebruiken welke verontreinigende componenten bevatten en een beperkte levensduur hebben. Je kunt het ook gebruiken om er (weliswaar met verlies) waterstof mee te produceren welke relatief eenvoudig en langdurig is op te slaan. Een combinatie van beide lijkt mij i.i.g. niet onmogelijk.

aangepast door HenkM
Link naar reactie
Delen op andere sites


Accu hoeft niet per se verontreinigende componenten te bevatten..
https://stroomwinkel.nl/natrium-ion-zoutwater-accu-12v.html
Vaak wordt omwille van de omvang daarvoor gekozen, maar als je wat meer ruimte reserveert wordt het aantal mogelijkheden steeds groter. Zo kun je ook energie opslaan als warmte:
https://www.ed.nl/eindhoven/bestse-accu-voor-het-opslaan-van-zonne-energie-werkt-en-trekt-dus-de-aandacht~a1597f80/#:~:text=Van Assendelft Fotografie-,Bestse accu voor het opslaan van zonne-energie werkt%2C en,is er interesse uit Veldhoven.
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


57 minuten geleden, gjcvro zei:

Zo kun je ook energie opslaan als warmte:

Klopt maar warmte zie ik me niet 1,2,3 in mijn auto "tanken". Over het rendement van het opwarmen van de "massa" lees k niets maar 100% rendement bestaat niet. Voor het verwarmen van huizen (evt. i.c.m. een warmtepomp) een leuk idee. Vaak is dan echter een warmtepomp nodig vanwege de lagere dT. Dan kies ik weer liever een warmtepomp die de energie uit aardwarmte terug wint. Voor de warmte accu's is relatief veel ruimte nodig en Nederland is al zo klein (en grondprijzen hoog).

Let wel dat al deze projecten vooralsnog erg veel geld kosten voor dat er een acceptabele pay-out tijd gerealiseerd wordt. Met behulp van subsidie komen ze misschien een heel stuk maar de Haagse en Europese subsidie kraan blijkt niet een stabiele en betrouwbare bron te zijn.

58 minuten geleden, gjcvro zei:

Accu hoeft niet per se verontreinigende componenten te bevatten..

Ruim 1 kW met een gewicht van 53 kg voor een kleine €1000,= kan ik helaas niet serieus nemen zelfs als er een nul van af gaat.

Er wordt niets vermeld over levensduur of garantie. Elektrolytische processen zijn normaliter aflopend.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Aardwarmte is ook een soort van accu, want in de zomer moet je (dacht ik) tegenwoordig in de zomer ook warmte in de aarde stoppen.

En nee je auto kun je er niet mee tanken, maar het is wel een manier om je overschot weg te werken. Zet je thuis ook nog een thuisaccu neer dan kun je dat gebruiken om je auto uit te tanken en met het vele thuiswerken staat de auto ook nog eens enkele dagen per week stil op de oprit (als je tenminste aan huis kunt laden), vaak ook voldoende om hem af te toppen.

 Er is gewoon niet 1 oplossing maar er komen er meerdere, ieder met een eigen doel. Waarschijnlijk krijgt waterstof ook een doel in alles, maar voorlopig nog niet in de personenauto naar mijn idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites


14 uur geleden, HenkM zei:

Een combinatie van beide lijkt mij i.i.g. niet onmogelijk.

Dat is een waterstofauto. Die heeft een accu die de elektromotor(en) voedt en naar behoefte wordt bijgevuld door een brandstofcel die waterstof en zuurstof omzet in stroom. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uur geleden, gjcvro zei:

Aardwarmte is ook een soort van accu, want in de zomer moet je (dacht ik) tegenwoordig in de zomer ook warmte in de aarde stoppen.

Dat hoeft niet hoor. Er zit genoeg "energie" in de aarde. Er wordt wel warmte in de aarde gestopt, maar de reden is dat de woning dan gekoeld wordt en de warmtepomp (in "omgekeerde stand") de warmte kwijtraakt in de aarde.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


15 minuten geleden, Derrek zei:

Dat is een waterstofauto. Die heeft een accu die de elektromotor(en) voedt en naar behoefte wordt bijgevuld door een brandstofcel die waterstof en zuurstof omzet in stroom. 

Tevens geeft deze combinatie de mogelijkheid weer "ouderwets" snel te tanken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


20 uur geleden, Hippe lip zei:

Dat plaatje had ik idd in gedachten toen ik zei dat het produceren van waterstof veel energie kost. Je verbruikt met een waterstofauto dus 3x zoveel elektriciteit dan wanneer je die elektra direct gebruikt, zonder H2 als tussenstap. 

Dat klopt inderdaad in de huidige stand van ontwikkeling en met de ogen van vandaag. Het rendement zal nog wel wat verbeteren, maar waterstof als brandstof wordt pas echt interessant als er zoveel opgewekte wind- en zonne-energie komt dat men het op het moment van opwekken (zon en/of wind) niet meer kwijt kan. Je kunt het dan "weggooien" of opslaan, onder andere in waterstof. Dan wordt de kostprijs van stroom zo laag dat het behalve gunstig voor het milieu in de toekomst ook financieel voordeliger wordt dan benzine/aardgas/steenkool en ook goedkoper dan "de kostprijs van een "kubieke kilometer aan accu's. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


34 minuten geleden, Derrek zei:

Je kunt het dan "weggooien"

Op dit moment worden er al windmolens stilgezet omdat het net deze stroom niet kan verwerken (energie centrales hebben maar een beperkte "turn-down ratio". Het stoppen van een centrale is economisch niet handig. Dus worden molens gestopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 17-8-2021 om 15:18, Hippe lip zei:

Tja, ik weet niet of je dit ironisch bedoelde, maar ik kijk daar anders tegenaan. Zeker voor licht vervoer zoals een personenauto.

Ten eerste kost het maken van de waterstof (uitgaande van elektriciteit) érg veel energie en daarmee dus een stuk duurder in brandstofgebruik per kilometer.

Ten tweede is de auto complexer. In basis is het namelijk ook een EV, maar er is nog extra techniek aan toegevoegd om van de waterstof elektriciteit te maken. Dat maakt de auto duurder in productie/ aanschaf en complexer, waardoor meer kans op een storing ergens.

Maar ja, dat is mijn visie maar, hè… ;-)

Ik lees je reactie nu pas, maar het is niet ironisch bedoeld.

Na een workshop over de Toyota Mirai en een stukje rijden in 2017 ben ik de voordelen gaan zien van waterstof in de toekomst.

Wat je schrijft klop allemaal. Er zijn (nog) veel nadelen over kosten en complexiteit. Kosten is “maar” geld en alhoewel niet onbelangrijk in het dagelijks leven, in tegenstelling tot vroeger toen geld een hoeveelheid onderliggend goud had ergens in een grote kluis is het nu allemaal “bancair” geld en bestaat alleen in de computers van de banken en overheden. Zoals de Europese bank die steeds naar behoefte van de politiek en de economie geld bijdrukt en zelfs dag drukken is niet echt. Er wordt helemaal niets gedrukt maar fictief gedrukt in een computer.

Het is mss even wennen….

Als je de autotechniek vergelijkt van een VW kever uit 1960 en de elektronisch gecontroleerde technieken van nu dan is de complexiteit ook een wereld van verschil. Toch rijden we nu zorgeloos met deze auto’s met allerlei systemen, sensoren, regelingen, kathalisatoren, LED lampen etc. etc. (zeker als je Aziatisch rijdt!). En de auto’s van nu zijn veel betrouwbaarder, sterker, sneller, veiliger, comfortabeler en zuiniger geworden dankzij de visionairs van toen en de ontwikkelingen in de automobielindustrie erna. En dat is allemaal nog niets vergeleken met bijvoorbeeld de lucht- en ruimtevaart.

In mijn visie zie ik in de toekomst veel meer voordelen voor waterstof als de nodige energieopslag dan accu’s. Accu’s zijn wel handig om te gebruiken als relatief beperkte en kortstondige opslag om fluctuaties op te vangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, Derrek zei:

Dat hoeft niet hoor. Er zit genoeg "energie" in de aarde. Er wordt wel warmte in de aarde gestopt, maar de reden is dat de woning dan gekoeld wordt en de warmtepomp (in "omgekeerde stand") de warmte kwijtraakt in de aarde.

Ik dacht een keer gelezen te hebben dat het wettelijk verplicht is. Maar ik kan het niet zo snel terugvinden. Dat je er een soort energiemeter tussen moet zetten die registreert hoeveel warmte je onttrekt en hoeveel je weer terugstopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 minuten geleden, Derrek zei:

In mijn visie zie ik in de toekomst veel meer voordelen voor waterstof als de nodige energieopslag dan accu’s. Accu’s zijn wel handig om te gebruiken als relatief beperkte en kortstondige opslag om fluctuaties op te vangen.

Tenzij er weer een nieuw opslagmedium gevonden wordt ala accu die per m2 net zo veel of meer energie op kan slaan. Er wordt nu op allerlei fronten hard ontwikkeld en wat vandaag nieuw is is morgen al weer verouderd. Daarom vind ik het bijzonder als mensen nu al zeker lijken te weten dat waterstof de toekomst is..

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 minuten geleden, gjcvro zei:

Daarom vind ik het bijzonder als mensen nu al zeker lijken te weten dat waterstof de toekomst is..

of mensen die nu al zeker lijken te weten dat accu's de toekomst is..

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 6-8-2020 om 19:37, Derrek zei:

Hoe kan dit de oplossing zijn van een topic als de stamtafel? :smartass:

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat snap ik ook wel, maar gezien het topic "van alles wat" is het raar om een bericht als antwoord te markeren. Als het het antwoord is op een deel discussie zou dat of een nieuw topic moeten zijn zodat het voor een ander ook nog terug te vinden is, of gewoon niet markeren. Nu is het domweg raar dat je bovenaan het topic dit hebt staan..image.png.5560274908b63edf8185226c49d3ea7c.png
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...