Jump to content

e-Niro - Stamtafel

Sigmasailor
 Share

Go to solution Solved by Derrek,

Recommended Posts

Ik sluit me hierbij aan, met de volgende aanvullingen:

De banden mogen best nog wat harder opgepompt worden: 2,8 of 2,9 bar. Dit schijnt ook gunstig te werken in het tegengaan van cupping.

En bij heel warm weer: Eerst een stukje met alle ramen open rijden, om de ergste hitte uit de auto te krijgen. Daarna pas de airco inschakelen, beginnen op 2 graden lager dan de buitentemperatuur. Naar smaak langzaam temperatuurinstelling verder verlagen. De airco ruim voor het einde van de rit weer uitzetten.

• Like 2

Regeneratie op 3 helpt echt niet. Je hebt dan telkens forse laadverliezen; het rijdt wel het makkelijkste. Ik gebruik standje 1. Het best is standje 0 maar dan moet je telkens wel erg vroeg van het gas af. De uitdaging zit er denk ik vooral in zo veel mogelijk uit te rollen. Dat is het leukste op de korte (stads) ritjes. Op de snelweg zie je een duidelijk verschil (in verbruik) tussen 95 of 105 op de teller. In de regel scheelt het minder dan 5 minuten in reistijd.

10 minutes ago, Sigmasailor said:

Regeneratie op 3 helpt echt niet. Je hebt dan telkens forse laadverliezen; het rijdt wel het makkelijkste. Ik gebruik standje 1. Het best is standje 0 maar dan moet je telkens wel erg vroeg van het gas af. De uitdaging zit er denk ik vooral in zo veel mogelijk uit te rollen. Dat is het leukste op de korte (stads) ritjes. Op de snelweg zie je een duidelijk verschil (in verbruik) tussen 95 of 105 op de teller. In de regel scheelt het minder dan 5 minuten in reistijd.

Ik speel er hele tijd mee. Bv als ik richting een bocht kom, eerst in 1 uitrollen, langzaam naar 2 en dan bij de bocht (als ik nog steeds te snel rijd) naar 3, bocht nemen en vervolgens weer accelereren en op 0 zetten. Ditzelfde doe ik ook bij de stoplichten. Het uitrollen naar roodlicht of uitrollen naar een drempel ipv afremmen.

55 minuten geleden, Xmoo zei:

Ik speel er hele tijd mee. Bv als ik richting een bocht kom, eerst in 1 uitrollen, langzaam naar 2 en dan bij de bocht (als ik nog steeds te snel rijd) naar 3

Kun je dan niet beter gewoon de rem gebruiken? Lijkt me dat je het nu als handrem gebruikt, dan kun je het toch net zo makkelijk, zo niet makkelijker met je voet doen? 

Ik weet dat dit bij Toyota wel kan. Als je daar zachtjes de rem bediend met je voet, wordt de remenergie veroorzaakt door het leveren van energie aan de High Voltage accu. Pas bij heel hard remmen of langzamer dan 10 km/uur gebruik je de mechanische rem en gaat er dus energie verloren (wordt omgezet in warmte en wrijving).

Ik weet (nog) niet of dit bij Kia ook het geval is. Het zou ook zomaar kunnen, dat de rempedaal alleen de mechanisch rem bediend en dan is dit natuurlijk zonde van de energie en zou je die zoveel mogelijk moeten vermijden. 

Ook voor het regenereren van (rem)energie geldt wel altijd dat hier ook verliezen plaatsvinden. Je zult altijd zuiniger zijn als je uitrolt, maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk.

1 hour ago, Jojan265 said:

Ik weet dat dit bij Toyota wel kan. Als je daar zachtjes de rem bediend met je voet, wordt de remenergie veroorzaakt door het leveren van energie aan de High Voltage accu. Pas bij heel hard remmen of langzamer dan 10 km/uur gebruik je de mechanische rem en gaat er dus energie verloren (wordt omgezet in warmte en wrijving).

Ik weet (nog) niet of dit bij Kia ook het geval is. Het zou ook zomaar kunnen, dat de rempedaal alleen de mechanisch rem bediend en dan is dit natuurlijk zonde van de energie en zou je die zoveel mogelijk moeten vermijden. 

Ook voor het regenereren van (rem)energie geldt wel altijd dat hier ook verliezen plaatsvinden. Je zult altijd zuiniger zijn als je uitrolt, maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk.

Dit heb ik een x gehoord tijdens een review van de Xceed Phev. Tevens nog een andere reden waarom ik veel mee speel is dat het mij een (bijna) one pedal drive ervaring geeft.

Bij de HEV werkt het 100% zeker zo, en ik zou het heel erg vreemd vinden als het bij de e-niro niet zo zou werken.

Bij de HEV zit er ook een verbruiksmeter, die plus of min uit kan slaan, neem aan dat de e-niro dit ook heeft, dan kun je zien wanneer hij regenereert en wanneer de remmen worden gebruikt.

Edited by gjcvro

2 uur geleden, gjcvro zei:

Bij de HEV werkt het 100% zeker zo, en ik zou het heel erg vreemd vinden als het bij de e-niro niet zo zou werken.

Bij de HEV zit er ook een verbruiksmeter, die plus of min uit kan slaan, neem aan dat de e-niro dit ook heeft, dan kun je zien wanneer hij regenereert en wanneer de remmen worden gebruikt.

Klopt, het kan ook met de rem. Het is maar net wat je prettiger vindt.

Zeker weten dat de e-Niro de remenergie teruglevert bij gebruik van het rempedaal. Je ziet (als je in eco-stand rijdt) op het dashboard zelfs aangegeven hoevéél energie je teruggewonnen hebt. Er verschijnt bij het remmen een tellertje hoeveel km rijbereik je erbij geremd hebt.

De standaard regeneratie met de flippers, linker flipper vasthouden en het rempedaal doen allemaal hetzelfde. Dat is het leuke aan de Kia, je kunt kiezen hoe je het wilt. Natuurkunde zorgt voor grotere verliezen bij harder vertragen.

• Like 1

32 minutes ago, Hippe lip said:

Welke taal is dat? Beheers je die of gebruik je Google Translate?:cowboy::lol:

Haha is Vietnamese. Het blijkt dat je twee units hebt. Eentje dat met Linux/Android werkt en een ander dat met Linux werkt. Europa hebben voornamelijk de Linux variant.

• Like 1

Op 30-7-2021 om 11:59, Xmoo zei:

De Gen5 Wide infotainment systeem draait op Android 9. Applicaties sideloaden incoming... :P

Android.jpg

Hoe is dit dan? Kan je die gewoon over het bestaande systeem heen zetten? En heb je dan nog wel toegang tot de info van de auto? 

55 minutes ago, DZ14 said:

Hoe is dit dan? Kan je die gewoon over het bestaande systeem heen zetten? En heb je dan nog wel toegang tot de info van de auto? 

Het is zeg maar een achterdeur naar besturingssysteem van de infotainment systeem. Maar het lijkt erop dat wij in Nederland Linux based systemen hebben en niet Android. Dus sideloaden van applicaties via Google Playstore is lastiger.

25 minuten geleden, Xmoo zei:

Het is zeg maar een achterdeur naar besturingssysteem van de infotainment systeem. Maar het lijkt erop dat wij in Nederland Linux based systemen hebben en niet Android. Dus sideloaden van applicaties via Google Playstore is lastiger.

ah zo, ok!

Ik heb dit ergens op het grote www gevonden en de infotainment zit in dit filmpje is van een Stinger maar mogelijk werkt het ook bij andere modellen.
Achterdeur
Komt uit deze forum : https://stingerforum.org/threads/access-to-engineering-mode.12372/page-6

suc6 met proberen.

• Like 1

Op 16-6-2021 om 16:48, Sigmasailor zei:

Respect! Jammer dat het net niet boven de 600 is, gezien jouw cijfers moet dat lukken? Ik denk dat ik maar net aan 550 kom bij 100%.

Screenshot_20210813-074242_MijnKia.thumb.jpg.f48092b4b127cd67fa5f531e9b0f9951.jpg

Gelukt!

Edited by Nick_2019
  • Like 1

3 uur geleden, Sigmasailor zei:

Gefeliciteerd, door wat lange snelweg ritten kom ik nog maar net boven de 520 uit de laatste tijd.

Toch ook niet verkeerd.