Jump to content
Sigmasailor

e-Niro - Stamtafel

Recommended Posts

Leuk voor degenen die nog een paar euro’s over hebben en bang zijn dat het laden van een EV te lang duurt is de Lucid Air binnenkort beschikbaar. In 2,5 s naar de 100 en in 20 minuten weer vol (480 km) geladen. Mits aan de juiste ‘pomp’ natuurlijk. Tesla heeft het nakijken...

https://www.sprout.nl/artikel/scaleups/deze-tesla-killer-echt-next-level-en-betaald-met-saoedische-oliedollars?utm_medium=email&utm_source=nieuwsbrief-sprout&utm_campaign=nbr_20200914

Edited by Hippe lip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Hippe lip zei:

Leuk voor degenen die nog een paar euro’s over hebben en bang zijn dat het laden van een EV te lang duurt is de Lucid Air binnenkort beschikbaar. In 2,5 s naar de 100 en in 20 minuten weer vol (480 km) geladen. Mits aan de juiste ‘pomp’ natuurlijk. Tesla heeft het nakijken...

https://www.sprout.nl/artikel/scaleups/deze-tesla-killer-echt-next-level-en-betaald-met-saoedische-oliedollars?utm_medium=email&utm_source=nieuwsbrief-sprout&utm_campaign=nbr_20200914

Heb het ook gelezen. Maar eerst maar even zien wat de echte acceleratie, echte bereik, echte laadtijd, echte etc. en vooral de echte accucapaciteit en prijs is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Hippe lip zei:

Leuk voor degenen die nog een paar euro’s over hebben en bang zijn dat het laden van een EV te lang duurt is de Lucid Air binnenkort beschikbaar. In 2,5 s naar de 100 en in 20 minuten weer vol (480 km) geladen. Mits aan de juiste ‘pomp’ natuurlijk. Tesla heeft het nakijken...

https://www.sprout.nl/artikel/scaleups/deze-tesla-killer-echt-next-level-en-betaald-met-saoedische-oliedollars?utm_medium=email&utm_source=nieuwsbrief-sprout&utm_campaign=nbr_20200914

169.000 dollar .... dan maar even wachten tot de dollarkoers flink onderuit gaat :-) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
169.000 dollar .... dan maar even wachten tot de dollarkoers flink onderuit gaat :-) 

Doe me dan maar een Taycan, dan hou je nog geld over voor een praktische EV ernaast

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 9-9-2020 om 13:16, Marc Fellman zei:

Maar eens even kijken, was vooraf vooral ook benieuwd naar de Aiways U5 (en natuurlijk stiekum de Mustang :) ). Nog steeds eigenlijk geen info van de Aiways behalve wat (duitse proefritten) maar vooral qua ruimte was deze ook wel interressant.

leuke tip die extra kofferbak ruimte. Wie gaat er een mal maken/tekenen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, The Dude zei:

leuke tip die extra kofferbak ruimte. Wie gaat er een mal maken/tekenen?

En wie gaat een mal printen van 100cm bij 80cm? ;) (ofzo)

Als je hem uit twee losse delen maakt is het relatief eenvoudig. De kant bij de achterbank is rechthoekig. Het stuk aan de bumperkant zaag je op breedt, maar te diep. Vervolgens die diepte langzaam weghalen tot je tevreden bent. Even wat tijd aan een liniaal en de decoupeerzaag besteden. Komt helemaal goed. :)

 

bjKXaIDN1rDFJvPG6SuIBZ93.jpg?f=fotoalbum

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien Off-topic hier niet bestaat en er redelijk wat meer-fasen hier aanwezig is hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn broer huurt sinds een tijdje een schuur om in te klussen, hij heeft een flink arsenaal aan elektrische gereedschappen, dus om dat te verrekenen met de huurbaas is er een tussenmeter geplaatst.
Pasgeleden viel ons op dat wanneer het licht werd uitgezet op de tussenmeter het REV-lichtje aan ging, wat aangeeft dat de meter verkeerdom zou zitten. Licht weer aan = lichtje uit...

Vandaag kwamen we tot de ontdekking dat de meter in 14 dagen afwezigheid zo'n 140kWh heeft geregistreerd!
Dus zijn we verder gaan zoeken; we hebben ontdekt dat loskoppelen van de zaagmachine het lichtje uit laat gaan, waarschijnlijk is daarmee ook dat schijnverbruik weg, want het lijkt erop dat de stroom die achterstevoren loopt ook telt!

Maar hoe kan dit? Ik heb de aansluiting nagekeken: de machine werkt op 3 fasen zonder nul. In de kast zit een snelheidsschakelaar die "iets" doet met de fasen, NA het werkrelais. Het werkrelais schakelt de spanning van de kabel naar de snelheidsschakelaar. Spoelspanning van het relais is 24V~, komend vanaf een trafo die primair tussen twee fasen hangt, dus met 400V~ gevoed wordt, zodra de stekker er in zit.
Kan dit die "terugloop" veroorzaken?

Als ik 140kWh terugreken naar continu-verbruik zou dat 416W zijn en dat is dat trafootje echt niet, dat is maximaal 50VA, maar nog eerder de helft...

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? En hoe los ik dit op? Er IS een nul-aansluiting op de trafo, zou de kabel vsn 4 naar 5 aderig wisselen en de trafo tussen fase en nul dit kunnen verhelpen?

Ik moet alles nog precies gaan meten, maar met wat input kan ik hopelijk wat gerichter zoeken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Murcielaygo Zit er een aardlekschakelaar ergens in de voeding naar die machine? Dat zou wel eens een leerzame exercitie kunnen zijn....

Share this post


Link to post
Share on other sites
[mention=5939]Murcielaygo[/mention] Zit er een aardlekschakelaar ergens in de voeding naar die machine? Dat zou wel eens een leerzame exercitie kunnen zijn....

Er zit een aardlek in de voedingskast van de schuur, dus voor de tussenmeter, maar wel NA de aardlek van het perceel.
Overigens allemaal aangelegd door een professional, dus ik heb geen reden te twijfelen aan deze installatie.
Het probleem lijkt echt op de machine te zitten, ik ga de link op CO zeker even lezen en hopelijk dit weekend even meten met meer dan enkel mijn Multimeter uit de auto...
Ik hebben fatsoenlijke stroomtang en een grafische DMM, maar die had ik niet bij me...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ben wel benieuwd. Hou je ons op de hoogte?

Doe ik zeker!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By MoodyBlues
      Goedemorgen allemaal, dat wij een Kia gaan kopen staat vast, maar er heerst nog wat twijfel en dan is er geen betere plek dat de Kiaclub waar anderen al voor vergelijkbare keuzes hebben gestaan en inmiddels al ervaring hebben met de e-Soul en/of e-Niro.
      Concreet de twee vragen:
      Zijn er mensen met een gezin (wij hebben 2 jonge kinderen) die de kofferbak van de e-Soul als belemmering ervaren? Ook voor op vakantie in Europa, liefst zonder dakkoffer. Het viel ons op dat de e-Soul op de snelweg best wat windgeruis langs de A-stijlen laat horen, dit viel gelijk op en bij de e-Niro was dit niet het geval. In onze korte test maakte het weinig uit of je 100 km/u of 130 km/u op de teller reed, vanaf zo'n 90 a 100 begonnen we het te horen en dat bleef gewoon zo, harder rijden maakte het geluid niet harder, maar naar 80 zakken deed het wel verdwijnen. Beetje achtergrond:
      Wij kunnen i.c.m. inruilbonus en subsidie voor vrijwel hetzelfde geld een splinternieuwe e-Soul MY21 ExecutiveLine kopen of een tweedehands e-Niro MY21 ExecutiveLine. Het gaat dus om privé aanschaf (mede dankzij overwaarde woning) en we zoeken een elektrische auto waar we de komende 8-10 jaar mee uit de voeten kunnen. Qua eisen voldoen alleen de Kia's (naast de Tesla Model 3 die we allebei niet willen om meerdere redenen) en zodoende is het enerzijds heel interessant om een splinternieuwe e-Soul te kunnen kopen, maar hoewel de kinderen op de achterbank bijna net zo goed zitten als in de huidige Lexus IS 300h (scheelt misschien een paar cm) is met name de kofferbak dus wel en mogelijk pijnpunt.
      Ik heb de e-Soul opgemeten en de 315 liter komt volgende dealer vanaf de dubbele bodem (als die naar boven zit) tot aan de hoedenplank. Als ik de vloer onder de dubbele bodem bereken kom ik op zo'n 106 liter extra, dus totaal 421 liter. Daarmee slechts 30 liter kleiner dan de e-Niro die weliswaar ook een dubbele laadvloer heeft, maar wat ingenomen wordt door een flinke bak met wat kleinere opbergruimtes daarin. Voor dagelijks gebruik is die 315 liter echt geen enkel probleem, meer de weekendjes weg en vakanties.
      Wat ons in de e-Soul aanspreekt is dat het dak zo recht loopt, althans: vanuit praktisch oogpunt want heel mooi is het niet, maar dat betekent wel dat je tot het dak kan stapelen. Bij de e-Niro kan dat ook, maar die loopt toch serieus veel schuiner af, maar is standaard wel een stuk dieper van achterbank naar achterklep gemeten.
      Daarnaast speelt mee dat we in de basis het liefste wel de e-Niro zouden willen hebben, maar doordat een nieuwe vanwege het feit dat deze buiten de subsidie valt gewoon bijna 10k duurder is dan de e-Soul, komen we bij een tweedehands uit en daar zijn op elk moment maar een handjevol van te koop tot 40k (incl. btw).
      MY19 gaat het dus om en 1-fase laden is geen probleem, wij hebben een eigen parkeerplek met (straks) een eigen laadpaal. Het gemis van de app vind ik twijfelachtig, ik begreep dat met de MijnKIA app (ipv UVO) wel de laadstatus in % uitgelezen kan worden, dat zou ik het belangrijkste vinden als we in Europa bij een wegrestaurant even wat eten/drinken en aan het wachten zijn tot de 80% bereikt is, dan wil écht niet steeds heen en weer moeten lopen of gokken wanneer het klaar is. Voorverwarmen van de UVO app is fijn, maar op vakantie gaat dat niet nodig zijn en op andere dagen staat de auto 's ochtends voor de deur, dus kan ik er ook even naartoe lopen, dat vind ik geen probleem.
      Het kleinere scherm (8" vs. 10.25") vind ik ietwat jammer, maar niet het einde van de wereld omdat ik waarschijnlijk toch Apple CarPlay wil gebruiken. Tenzij ik een laadpaal zoek en wil zien of die beschikbaar is, dan lijkt de Kia navi me wel fijn en dan is het jammer dat de e-Niro MY19 slechts bij de dealer bijgewerkt wordt en geen status van de laadpalen kan laten zien i.t.t. de e-Soul MY21.
      En wat betreft het windgeruis viel het na de e-Soul proefrit ook op toen we weer in onze Lexus IS stapten dat het daar veel stiller was, dat verschil ervaarden we niet met de e-Niro t.o.v. de Lexus IS. En heel eerlijk: ja Lexus is echt wel een stapje luxer en comfortabeler dan Toyota, maar ik merk dat Kia daar tussen zit en dat voor prijzen die ze bij Toyota ook vragen (als we naar hybrides kijken), dus erg knap. Alleen is het dus even de vraag of het windgeruis van de e-Soul niet snel gaat irriteren.
      Als laatste het uiterlijk: de e-Soul vind ik een prachtige voorkant hebben, lelijke achterkant en lompe buitenspiegels die van een VW Caddy af lijken te komen. De e-Niro daarentegen is absoluut niet mooi van buiten, maar ook nergens lelijk en overall gewoon degelijk en in balans qua design. Heerlijk onopvallende auto, het is pas sinds wij de e-Niro overwegen dat het ons is opgevallen hoeveel Niro's er wel niet rondrijden (veel hybride ook natuurlijk). Het interieur is in beide gevallen gewoon meer dan prima. Ik moet bekennen: ik rijd inmiddels al 14 jaar Toyota en daarna Lexus, maar het complete gebrek aan EV erkenning aan hun zijde heeft de relatie doen bekoelen en ben erg gecharmeerd van wat Kia de laatste pakweg 10 jaar allemaal op de markt heeft gebracht. Ik ken ook een aantal mensen die Kia rijden, maar dat gaat om een Picanto, Rio en Ceed, dus helaas geen e-Soul of e-Niro, al zijn die allemaal wel gewoon erg tevreden.
      Ik hoor graag jullie ervaringen, dank je wel alvast.
    • By Jepe63
      Hallo allemaal , ik vind het een zalige wagen maar vind het jammer dat deze prijsklasse van wagen geen automatische achterklep heeft.
      Mijn vraag , heeft iemand deze al vervangen of laten wijzigen naar een automatische ?
    • By Cabjo
      https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5174606/meer-schade-door-elektrische-autos-het-zijn-potentiele-moordenaars-tesla
    • Guest Evi Levels
      By Guest Evi Levels
      Beste lezer,
      Mijn bestelde zakelijke lease Kia e-niro wordt over enkele maanden geleverd (1 november 2020). Wegens privé omstandigheden wil ik deze order ter overname aanbieden. Heeft iemand interesse in de Kia e-niro tegen 8% bijtelling vanaf november dit jaar? Dan ontvang ik graag een bericht.
      Vriendelijke groet,
      Evi
    • By KIF
      Op 2-7-20 een nieuwe Kia E-Niro opgehaald en gelijk was er een duidelijk ratelend geluid linksvoor te horen. Vanaf ongeveer 80km per uur en bij het gas geven. Bij het uitrollen hoor je niets. Vandaag bij de dealer geweest, maar die hebben het nog niet kunnen verhelpen. Ze hadden dit niet eerder gehoord. Dat vind ik moeilijk te geloven. Hoe groot is dit probleem? Hebben meer kia e-niro eigenaren hier last van? Op het forum lees ik er wel wat over, maar of dit nou heel veel voorkomt............ ben hier wel erg benieuwd naar.
×
×
  • Create New...