Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

e-Niro - Stamtafel

Ga naar de oplossing Opgelost door Derrek,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
39 minuten geleden, zei Hippe lip:

Laadstekkers moeten ze wel standaardiseren, anders ga je nooit ver komen. Zelfs Tesla, die een heel eigen laadnetwerk uitrolde. Gebruikt die standaardplug. Ze hadden ‘m makkelijk zó kunnen maken dat de standaardplug wel in een Tesla past, maar de plug van een Teslalaadpaal niet in een andere auto. Maar dat hebben ze niet gedaan.

Eigenlijk hadden ze dat wel gedaan als ik het goed heb, de oudere model S types kunnen alleen via een adapter snelladen aan een normale paal, omdat die modellen ook het DC laden via de type 2 stekker lieten lopen.
https://www.ad.nl/auto/tesla-model-s-en-x-krijgen-een-ccs-adapter-voor-snelladen-zonder-supercharger~ac1cc92f/?cb=912ecbe312b4dbb2c9e977c9cb3653f9&auth_rd=1
Eigenlijk wel een fraaiere oplossing dan de dubbele stekker die we nu hebben, maar er was volgens mij iets dat AC en DC niet over dezelfde pinnen mocht volgens de NEN standaarden. 

Geplaatst

Volgens mij heeft Elin Musk ooit verweet dat ze wel een eigen stekker MOESTEN maken, omdat er in die tijd nog niet geschikts was...

De V2L adapter van MG schijnt €269 te kosten.

• Like 1
  • 2 weken later...
Geplaatst
Op 5-4-2022 om 12:38, zei gjcvro:

Right..💤 Als je niet wil kun je dat ook gewoon zeggen, zwakke excuses zijn er meer dan genoeg.

Was een geintje hoor....Dat snapte je toch wel.

Ben serieus aan het nadenken over een Niro EV....

Geplaatst

Tot nu toe wezen kijken naar nieuwe Niro EV, EV6, de Ioniq 5 en de ID.3, 4 en 5.

Die laatsten gaan het zeker niet worden….

Geplaatst
1 uur geleden, zei Derrek:

Tot nu toe wezen kijken naar nieuwe Niro EV, EV6, de Ioniq 5 en de ID.3, 4 en 5.

Die laatsten gaan het zeker niet worden….

In mijn geval zou het dan de Ioniq5 worden en dat heeft met mijn lengte te maken. De EV6 is achterin lager, té laag voor mij. Ik zit wel eens achterin en dat past dus niet in de EV6…

Geplaatst (aangepast)

Persoonlijk vind ik de ioniq5 van buiten mooier, Interieur heb ik nog nooit bekeken.

Maar eerlijk gezegd bevalt de afmeting van de Niro me denk ik beter waardoor er grote kans zou zijn dat ik daar toch weer voor koos, ook vwb de kosten.

En als straks het voordeel op de wegenbelasting vervalt zal gewicht ook weer een issue worden. (maar de niro is ook geen lichtgewicht)

aangepast door gjcvro
  • 3 weken later...
Geplaatst

Vanaf 2025 alleen nog maar volledig elektrisch leasen?

We gaan nog wat problemen tegemoet de komende jaren, niet alleen met de netbelasting, maar ook met het aantal openbare laadpalen. Ik hoop niet dat er hierdoor al teveel ruzies bij de laadpaal ontstaan, maar het zou me niet verbazen. 🤷‍♂️

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1998696816/staatssecretaris-vanaf-2025-alleen-nog-elektrisch-leasen?utm_source=whatsapp&utm_medium=referral&utm_campaign=whatsapp

Geplaatst
Vanaf 2025 alleen nog maar volledig elektrisch leasen?
We gaan nog wat problemen tegemoet de komende jaren, niet alleen met de netbelasting, maar ook met het aantal openbare laadpalen. Ik hoop niet dat er hierdoor al teveel ruzies bij de laadpaal ontstaan, maar het zou me niet verbazen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1998696816/staatssecretaris-vanaf-2025-alleen-nog-elektrisch-leasen?utm_source=whatsapp&utm_medium=referral&utm_campaign=whatsapp

Zullen meer mensen een eigen laadpaal nemen of op het werk meer laadpalen moeten komen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geplaatst
Op 13-6-2022 om 09:41, zei gjcvro:

......En als straks het voordeel op de wegenbelasting vervalt zal gewicht ook weer een issue worden. (maar de niro is ook geen lichtgewicht)

Maar heel veel (de meeste?) plug in hybrides zijn even zwaar of zelfs zwaarder. Nu zijn ook de meeste andere EV's zwaarder dan de e-Niro en e-Soul.

Geplaatst
2 minuten geleden, zei Leon van Haren:

Zullen meer mensen een eigen laadpaal nemen of op het werk meer laadpalen moeten komen

Klopt, maar dat vermindert de druk op het elektriciteitnet niet, integendeel!

• Like 1
Geplaatst
3 uur geleden, zei Peter-036:

Klopt, maar dat vermindert de druk op het elektriciteitnet niet, integendeel!

Hangt er van af, als het bedrijf het dak vol legt met zonnepanelen, en die stroom kan rechtstreeks de auto's in, of misschien wel via een opslag accu.. Zou het wel een mee kunnen vallen en die auto's hoeven in de avond dan weer niet aan de paal te hangen. Ben wel heel benieuwd hoe ze de misgelopen accijns van de benzine en diesel gaan terugpakken.

• Like 1
Geplaatst

Daar zit wat in, maar een accu (vreselijk duur.....voorlopig toch nog) om auto-accu's mee te laden? Dat denk ik niet. Tegen dat de opslagaccu's zoveel goedkoper zijn geworden, is het stroomnet ook wel aangepast :). (Dat zegt alles over mijn verwachting van die tijdlijn.)

Geplaatst

Ik weet in ieder geval 1 plek bij een verzekeraar, kan ff niet op de naam komen,  waar de gelijkspanning van de panelen niet eens meer wordt omgezet in wisselspanning voor het net, maar via een speciale lader rechtstreeks de auto in gaat. Dacht dat daar wel nog een soort buffer accu tussen zit. En thuisaccu's worden ook goedkoper, alle EV's waarvan de accu niet meer geschikt is voor rijden, kan deze nog wel ingezet worden voor opslag.

De oplossingen komen er 'vanzelf', eerst moet je zorgen dat het probleem er is, zoals ze nu mee bezig zijn ;-) 

• Haha 1
Geplaatst

Weet wel dat Solar Edge een omvormer voor zonnepanelen heeft met ingebouwde EV lader, dwz als er iets opgewekt wordt probeert ie dat eerst in de auto te stoppen, daarna gaat ie pas terug leveren aan het net.

Geplaatst
1 uur geleden, zei gjcvro:

Ik weet in ieder geval 1 plek bij een verzekeraar, kan ff niet op de naam komen,  waar de gelijkspanning van de panelen niet eens meer wordt omgezet in wisselspanning voor het net, ...... 

Vreemd verhaal. Daar heeft een verzekeraar toch niets mee te maken?

Geplaatst
39 minuten geleden, zei Kia pannenkoek:

Weet wel dat Solar Edge een omvormer voor zonnepanelen heeft met ingebouwde EV lader, dwz als er iets opgewekt wordt probeert ie dat eerst in de auto te stoppen, daarna gaat ie pas terug leveren aan het net.

Het probleem is dan dat je je EV wel overdag op moet (kunnen) laden; 's nachts is er immers geen zon..

Geplaatst
2 uur geleden, zei gjcvro:

Ik weet in ieder geval 1 plek bij een verzekeraar, kan ff niet op de naam komen,  waar de gelijkspanning van de panelen niet eens meer wordt omgezet in wisselspanning voor het net, maar via een speciale lader rechtstreeks de auto in gaat. Dacht dat daar wel nog een soort buffer accu tussen zit. En thuisaccu's worden ook goedkoper, alle EV's waarvan de accu niet meer geschikt is voor rijden, kan deze nog wel ingezet worden voor opslag.

De oplossingen komen er 'vanzelf', eerst moet je zorgen dat het probleem er is, zoals ze nu mee bezig zijn ;-) 

Ik denk dat je in de war bent met een zonnepaneel voor een camper. Zo heb ik op een zelfvoorzienende zelfbouwcamper een groot (standaard formaat) zonnepaneel op het dak gemonteerd en daaraan inderdaad een omvormer van de HV DC van de zonnepanelen naar een geregelde 13 V DC voor de beide accu’s (boord- en startaccu) in de camper. Beide 170 Ah groot en dit werkt geweldig! In de zon zijn ze met een uurtje of 3 vol!

Er zijn veel knoeiers en cowboys in de hype zonnepanelen markt, maar voor woningen zullen de goede installateurs aan de zonnepanelen toch echt een omvormer hangen om de HV DC spanning (kan tot wel bijna 1000 Volt zijn) van de panelen om te zetten naar met een gesynchroniseerd 230V 50 Hz zodat het overtollige vermogen aan het net worden (terug)geleverd .

Wel denk ik dat je het beste een EV kunt nemen als je ook de mogelijkheid hebt om een eigen laadpaal te gebruiken en alleen maar zo nu en dan van de openbare laadpalen gebruik hoeft te maken bijvoorbeeld als je een lange afstand moet afleggen (vakantie). Je hebt dan altijd plek en je kunt dan elke nacht ja EV volladen met “eigen” (goedkopere) stroom

Voor een laadpaal kun je naar mijn mening het beste een goed slim laadstation gebruiken die vanuit het elektriciteitsnet de auto kan laden. Een slim laadstation heeft allereerst een mogelijkheid tot “load balancing”; dit is om ervoor te zorgen dat de maximale capaciteit van je hoofdzekering(en) niet overschreden wordt door de laadstroom naar je EV dan even terug te regelen. Daarvoor worden afzonderlijke meetspoeltjes om de draad/draden naar je hoofdzekering in je stoppenkast gezet en doorgaans met UTP kabel met je laadstation verbonden zodat het laadstation het laden dan navenant tijdelijk even terug kan regelen. Zo hoef je dus geen zwaardere hoofdzekeringen te nemen wat ook nog een stuk meer vastrecht bij de netbeheerder kost.

De slimste laadstations hebben daarenboven nog de mogelijkheid om met behulp van extra meetspoeltje(s) de eventueel opgewekte stoom uit zonnepanelen te kunnen meten en aan de hand daarvan de laadregeling automatisch aan te passen

Vervolgens kun je zelf de prioriteiten bepalen waar het laadstation de laadstroom vandaan haalt. Bijvoorbeeld prioriteit 1 de stroom uit je zonnepanelen, prioriteit 2 goedkope nachtstroom uit het net en tenslotte als laatste de duurdere dagstroom.

Een extra huisaccu systeem is vooralsnog voorlopig niet zo zinvol. De 100% salderingsregeling gaat nog weer een jaar extra door zodat je voorlopig je opgewekte stoom van zonnepanelen “kosteloos” kunt “opslaan” in het elektriciteitsnet en daarna wordt de salderingsregeling in nog eens 8 jaar afgebouwd naar nul.

• Like 1
Geplaatst
10 uur geleden, zei Leon van Haren:

Het lastige deel zit ‘m in de EV-rijders zonder eigen oprit of parkeerplek bij/aan huis. Die hebben geen mogelijkheid voor een eigen laadpaal. en dat zijn er meer dan je denkt.

Ik prijs mezelf erg gelukkig met een eigen oprit! 

• Like 1
Geplaatst
3 uur geleden, zei Kia pannenkoek:

Nee hoor ben niet in de war..Klik

Daar heb ik geen lader van SolarEdge voor nodig. Mijn Zappi doet precies hetzelfde, misschien wel meer. Ook die kan ik instellen dat er uitsluitend met ‘overschot’ van de PV-panelen geladen wordt. Dat doe ik zelfs al sinds begin april. De Zappi houdt de boel precies in balans, waardoor je ziet dat ondanks de fluctuaties in zonne-opbrengst, het verbruik door de meter op (nagenoeg) nul gehouden wordt! 👌

En ik heb ‘m zodanig in mijn groepenkast aangesloten dat ik mijn auto met 32A kan laden, ondanks dat ik een netaansluiting van 3x 25A heb. De voeding van het net en de voeding van de panelen komen bij elkaar op de zekering van de laadpaal en de instellingen op de Zappi zorgen dat er nooit meer dan 25A uit het net getrokken wordt.
Op die manier loopt er nergens in de groepenkast een stroom die groter is dan 25A, behalve vanaf de laadpaalzekering (die 32A is) en van daaraf naar de laadpaal (met een 6 mm2 kabel).

• Like 2
Geplaatst
1 uur geleden, zei Hippe lip:

Daar heb ik geen lader van SolarEdge voor nodig. Mijn Zappi doet precies hetzelfde,

Maar Hippe lip, ik heb SolarEdge toch niet genoemd? Ik had het over slimme laadstations zoals onder andere de (inderdaad geavanceerde) Zappi. Wat je vertelt is precies wat ik bedoel.

Geplaatst
11 uur geleden, zei Derrek:

Maar Hippe lip, ik heb SolarEdge toch niet genoemd? Ik had het over slimme laadstations zoals onder andere de (inderdaad geavanceerde) Zappi. Wat je vertelt is precies wat ik bedoel.

Maar @Derrek, ik haal jou toch ook niet aan bij dat verhaal? Dat ging toch over de link van @Kia pannenkoek?

🤷‍♂️

Geplaatst
35 minuten geleden, zei Hippe lip:

Maar @Derrek, ik haal jou toch ook niet aan bij dat verhaal? Dat ging toch over de link van @Kia pannenkoek?

🤷‍♂️

Je hebr gelijk. Kia Pannenkoek citeerde mij. Niet goed gekeken. Sorry.

• Like 1
Geplaatst
17 uur geleden, zei Kia pannenkoek:

Nee hoor ben niet in de war..Klik

Niet duidelijk is of deze SolarEdge load balancing ondersteunt. Daarnaast begrijp ik dat de SolarEdge de maximum laadsnelheid van 7,4 kW 32A alleen haalt als de zonnepanelen voldoende stroom leveren om bij te springen, dus als de zon staat en dus overdag. De meeste particuliere rijders zullen echter hun auto vooral ’s nachts op willen laden en dan werkt het niet.

Dit is dan alleen zinvol in specifieke omstandigheden waar vooral overdag geladen wordt zoals bij bedrijven. Echter het is voor een 1 fase aansluiting op het net; de meeste bedrijven hebben 3 fase en dan lijkt me een afzonderlijk 3 fase 11/22 kW slim laadstation (zoals de Zappi) een betere optie.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...