Ga naar inhoud

Actieradius


Bassie-D
Ga naar de oplossing Opgelost door Marc Fellman,

Aanbevolen Berichten

Hallo,

Ik heb sinds 31-01-2019 een E-Niro. Ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn met deze auto. Ik zou graag vernemen wat de ervaringen met de actieradius zijn. Mijn ervaringen zijn dat de e-niro zeker 35% minder actieradius heeft dan aangegeven. Dan heb ik niet eens echt gas gegeven. Als ik de auto tot 100% vol heb geladen geeft hij nog maar een actieradius aan van 355km. Los van het feit dat deze auto fantastisch rijdt valt me de actieradius enorm tegen.

 

Groet Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites


De GOM (guess-o-meter) van de e-Niro voorspelt je actieradius aan de hand van een aantal ritten terug (dacht 20). Constant snelweg op 130km/u voor een langere tijd zal die actieradius niet veel goeds doen.. je geeft aan dat je niet echt gas hebt gegeven.. aan wat voor snelheden moeten we aan denken? Veel snelweg? Dat maakt allemaal uit met een EV, maakt niet uit welke..

Link naar reactie
Delen op andere sites


De GOM (guess-o-meter) van de e-Niro voorspelt je actieradius aan de hand van een aantal ritten terug (dacht 20). Constant snelweg op 130km/u voor een langere tijd zal die actieradius niet veel goeds doen.. je geeft aan dat je niet echt gas hebt gegeven.. aan wat voor snelheden moeten we aan denken? Veel snelweg? Dat maakt allemaal uit met een EV, maakt niet uit welke..
Dat is een antwoord waar ik iets aan heb. Bij Kia weten ze me nog steeds niet te vertellen hoe die actieradius berekend wordt. Ik rijd normaal veel binnendoor en heb nu enkele snelwegritten gemaakt. Dit maakt bij mij (nog) geen verschil in actieradius.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


En binnendoor met een snelheid van... 80? 100? Neem ik aan? Dan moet je makkelijk 400 kunnen halen.. misschien kun je de meters resetten en weer over een tijdje kijken hoe het gaat? Het hangt allemaal af van je rechtervoet (normal wel..).

Link naar reactie
Delen op andere sites


En binnendoor met een snelheid van... 80? 100? Neem ik aan? Dan moet je makkelijk 400 kunnen halen.. misschien kun je de meters resetten en weer over een tijdje kijken hoe het gaat? Het hangt allemaal af van je rechtervoet (normal wel..).
Binnendoor 50-80, snelweg 120-130, heb mijn rechtervoet niet flink laten zakken dus daarom valt het me erg tegen.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wel appart.. een aantal mensen hier halen de 400 en dat is incl snelweg km... op een dag zoals gister maakt het wel uit dat er veel wind op stond, dit is ook van grote invloed.. veel tegenwind zorgt ervoor dat je actieradius snel kleiner wordt... hier een uitleg hoe de actieradius wordt berekend misschien helpt het je een beetje in je zoektocht naar antwoorden http://

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Gisteren terug gekomen uit GB. Vorige week zondag vol (via AC) vertrokken, onderweg DC geladen, thuis weer vol geladen tot 100%.

totaal gereden 1137 km, totaal verbruikt 177 kW, gemiddeld dus 15,56 kWH/100 km, dat is een range van 410 km.

Ik ben er niet ontevreden mee.

Maar wel gereden met een max van 100 km/h. Om echt zuinig te rijden moet je, denk ik, max 130 vergeten. Lekker rechts met de lorries mee, iets harder dan zij, op de adaptief CC, inhalen wanner er links plaats is, relax!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 minutes ago, Hekbogser said:

Gisteren terug gekomen uit GB. Vorige week zondag vol (via AC) vertrokken, onderweg DC geladen, thuis weer vol geladen tot 100%.

totaal gereden 1137 km, totaal verbruikt 177 kW, gemiddeld dus 15,56 kWH/100 km, dat is een range van 410 km.

Ik ben er niet ontevreden mee.

Maar wel gereden met een max van 100 km/h. Om echt zuinig te rijden moet je, denk ik, max 130 vergeten. Lekker rechts met de lorries mee, iets harder dan zij, op de adaptief CC, inhalen wanner er links plaats is, relax!!

Dit dus... maar @Bassie-D geeft aan dat hij veel binnendoor rijdt dus dan zou de actieradius iets hoger moeten zijn lijkt me? Je kunt ook aan je verbruik zien dat je minder actieradius hebt, als je al rond de 210 Wh/km gaat zitten is dat al onzuinig zeg maar... Wat is je gemiddelde verbruik @Bassie-D? Als deze hoog is dan moet je het hier gaan zoeken en kijken hoe je die omlaag krijgt, dan zul je zien dat je actieradius ook groeit...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat geeft het actuele verbruik in het EV-menu aan tijdens de rit? Bij 100 km/h staat deze bij mij op 14 kW, dit is ook met winterbanden.
Bij mij op snelweg, met snelheden tussen 100-130 staat hij op 20,4. Ik trek langzaam door naar de maximale snelheid. Adaptive cruise control aan en tuffen maar. Ondanks dat is het verbruik erg hoog. Mijn laagst behaalde gebruik is 17,6 en toen ben ik als een slak binnendoor gereden.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk dat je hiermee het gemiddelde gebruik voor de rit bedoelt? Vanuit het EV-menu kan je ook het actuele energieverbruik bekijken voor rijden, ac, elektronica en accuverzorging. 
Dat klopt, actueel zal ik eens bekijken onder het rijden!

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 minuten geleden, Bassie-D zei:

Ik heb overigens wel de wintermodus functie aanstaan. Weet niet of dit iets doet aan de actieradius. Zie geen verschil als ik hem uitzet.
 

Wintermodus staat bij mij ook aan maar heeft geen functie als de temperatuur boven de -10 is. Welke modus rij je en heb je de airco op driver-only staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wintermodus staat bij mij ook aan maar heeft geen functie als de temperatuur boven de -10 is. Welke modus rij je en heb je de airco op driver-only staan?
Eco modus, airco staat niet eens aan. Heb ook de Heat knop alleen aan als de stoelverwarming niet voldoende is.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Goh ,als ik het zo bekijk snap ik niet dat je niet veel zuiniger rijdt. In het begin van dit draadje dacht ik nog dat je er een ‘sportieve’ (:innocent:) ICE-rijstijl op nahield, maar je geeft telkens feedback die het tegendeel laat zien. Echt zuinig verbruik krijg je pas bij echt rustig rijden (=niet hard optrekken) en niet te hard (max. 100).

Er is natuurlijk helemaal niets tegen vlot optrekken en hard rijden, maar dan weet je dat je een hoger verbruik hebt en voor veel EV-rijders is het juist een sport om (binnen redelijke grenzen) het maximale bereik uit de ritten te halen.

Als het geen e-Niro was zou ik nog gaan vragen of de handrem er mss nog op staat....:cool:

aangepast door Hippe lip
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Goh ,als ik het zo bekijk snap ik niet dat je niet veel zuiniger rijdt. In het begin van dit draadje dacht ik nog dat je er een ‘sportieve’ (:innocent:) ICE-rijstijl op nahield, maar je geeft telkens feedback die het tegendeel laat zien. Echt zuinig verbruik krijg je pas bij echt rustig rijden (=niet hard optrekken) en niet te hard (max. 100).
Er is natuurlijk helemaal niets tegen vlot optrekken en hard rijden, maar dan weet je dat je een hoger verbruik hebt en voor veel EV-rijders is het juist een sport om (binnen redelijke grenzen) het maximale bereik uit de ritten te halen.
Als het geen e-Niro was zou ik nog gaan vragen of de handrem er mss nog op staat....:cool:
Ik heb ondertussen de recuperatie op niveau 1 gezet en merk meteen een verschil in verbruik. Door het automatisch afremmen moet je weer meer gas geven om op snelheid te komen terwijl je normaal de auto door laat rollen. Dit ga ik de komende dagen eens uitproberen....

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Zet je banden eens op 3 bar, dat kan nog iets schelen in je verbruik. De dealer levert je auto af met de banden op 2.3bar namelijk. Ik heb er meerdere honderden duizenden kilometers op 3 tot 3,5 bar gereden en de banden slijten niet verkeerd af.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Je banden een halve bar harder oppompen dan geadviseerd is altijd een goed idee.

1. Zowel te harde als te zachte banden beïnvloeden de rijeigenschappen in negatieve zin 

2. Te harde banden beïnvloeden de eigenschappen maar een klein beetje; bij te zachte banden echter gaan de eigenschappen hard achteruit. 

Conclusie:

a. Met juist opgepompte banden gaan de rijeigenschappen langzaam achteruit omdat banden altijd langzaam zachter worden 

b. Met banden van 0,5 bar te hard mis je bijna nix en worden de eigenschappen alleen maar beter als de band langzaam zachter wordt. 

Ik pomp ze dus graag wat te hard op en controleer zo nu en dan om te zorgen dat ze niet onder de geadviseerde druk komen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


32 minuten geleden, Hippe lip zei:

Je banden een halve bar harder oppompen dan geadviseerd is altijd een goed idee.

1. Zowel te harde als te zachte banden beïnvloeden de rijeigenschappen in negatieve zin 

2. Te harde banden beïnvloeden de eigenschappen maar een klein beetje; bij te zachte banden echter gaan de eigenschappen hard achteruit. 

Conclusie:

a. Met juist opgepompte banden gaan de rijeigenschappen langzaam achteruit omdat banden altijd langzaam zachter worden 

b. Met banden van 0,5 bar te hard mis je bijna nix en worden de eigenschappen alleen maar beter als de band langzaam zachter wordt. 

Ik pomp ze dus graag wat te hard op en controleer zo nu en dan om te zorgen dat ze niet onder de geadviseerde druk komen. 

dit vind ik een wat vreemde conclusie,

volgens mij zou het moeten zijn;

wil je een grotere e-range, pomp de banden dan wat harder op, maar let er wel op dat dit (iets) ten koste gaat van de eigenschappen van de banden..

Link naar reactie
Delen op andere sites


11 uur geleden, King Niro zei:

dit vind ik een wat vreemde conclusie,

volgens mij zou het moeten zijn;

wil je een grotere e-range, pomp de banden dan wat harder op, maar let er wel op dat dit (iets) ten koste gaat van de eigenschappen van de banden..

Dit gaat alleen over de bandenspanning, ongeacht de auto, en in combinatie met veiligheid. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


12 uur geleden, Hippe lip zei:

Je banden een halve bar harder oppompen dan geadviseerd is altijd een goed idee.

Snap ik. Ging mij meer over het woord "altijd".

Fabrikanten geven niet voor niets de gewenste (ideale) bandenspanning op. Als je niet van plan bent regelmatig de spanning te controleren, is jouw optie misschien een goed idee. Als je minder rol weerstand wil hebben ook. 

Mijn ervaring is overigens dat de bandenspanning niet eens zo hard zakt, of zelfs helemaal niet. Ik controleer regelmatig, de auto (Nu Golf en straks E-niro) controleert ook. Als je dan nog winterbanden wisselt, gaat dit over een periode van 6 maanden. Ikzelf vindt veiligheid en comfort belangrijker dan de e-range, maar dat is persoonlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...