Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Kleine en grote ergernissen

Ga naar de oplossing Opgelost door Murcielaygo,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
33 minuten geleden, Fralamjo zei:

Hier sinds vorige week een mail naar Kia over een aantal bugs die ik merk met het laden op tijdschema en op locatie en wat ergernissen in de software. b.v. de LKA uitzetten in het menu (alleen waarschuwen) en vervolgens staat die toch weer in actieve stand na het aanzetten van de auto en zit dat kaboutertje weer aan je stuur te trekken. Ook zou van mij de knop voor de LKA ook de LFA mogen uitzetten, soms wil je gewoon zelf sturen en toch de cruisecontrol gebruiken.

Verder nog steeds een fijne auto.

Klopt,..............startknop indrukken, LKA uitzetten...............is standaard handeling geworden hier....... :) 

Geplaatst
34 minuten geleden, Fralamjo zei:

Hier sinds vorige week een mail naar Kia over een aantal bugs die ik merk met het laden op tijdschema en op locatie en wat ergernissen in de software. b.v. de LKA uitzetten in het menu (alleen waarschuwen) en vervolgens staat die toch weer in actieve stand na het aanzetten van de auto en zit dat kaboutertje weer aan je stuur te trekken. Ook zou van mij de knop voor de LKA ook de LFA mogen uitzetten, soms wil je gewoon zelf sturen en toch de cruisecontrol gebruiken.

Verder nog steeds een fijne auto.

Misschien is het goed als er meer rijders zijn die een brief/mail aan Kia NL sturen over bugs en ergernissen. De kans dát er iets mee gebeurt is weliswaar klein, maar altijd groter dan wanneer niemand iets laat horen.

Geplaatst

Op verzoek van de dealer heb ik hem in de cc gezet. Was namelijk naar hem toegegaan en gevraagd waar ik het beste de diverse opmerken en bugs kon rapporteren.

Geplaatst

DC laden heeft als voordeel minder laadverliezen (6 vs 18%) en bijna alle apparaten ik je huis draaien op DC. Het zorgt voor goedkopere apparatuur omdat de AC naar DC conversie er tussenuit wordt gehaald.

Bij mij kilometrage scheelt DC laden een kleine 1000kWh per jaar. Ook zal ons huishouden straks uit twee of meer EV's bestaan waardoor sneller laden en minder verliezen mogelijke wensen gaan worden. Mijn kinderen zijn nu 6 en 8 en ik voorzie iets als een Renault Twizy voor hen als ze gaan studeren of beginnersvervoer nodig hebben. 

De prijs van die laders gaat ook zakken maar wanneer dit soort technieken gemeengoed worden weet ik ook niet.

Voor nu is sneller laden dan 30A niet nodig, ook al zou een vriend op bezoek komen kunnen zij ook laden en weer thuis kunnen komen.

Geplaatst (aangepast)
4 minuten geleden, Ton van Hout zei:

DC laden heeft als voordeel minder laadverliezen (6 vs 18%) en bijna alle apparaten ik je huis draaien op DC. Het zorgt voor goedkopere apparatuur omdat de AC naar DC conversie er tussenuit wordt gehaald.

Ja, da's makkelijk gezegd, maar dan vergeet je de verliezen bij AC->DC omzetting, ervan uitgaande dat je je DC uit AC maakt.

Sla je je DC van je PV-panelen of windmolen op, dan heb je dáár je (opslag)verliezen zitten. Uiteindelijk kom je ws op dezelfde verliezen in totaal uit.

Mij lijkt nog het leukste als je een gebruikte EV-accu thuis als opslag hebt en die uit je PV kunt opladen. Van daaruit kan je dan je auto DC-snelladen. Maar dan moet er eerst een overschot aan gebruikte accu's zijn, anders zijn die dingen veel te duur.

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

Ik ga er van uit dat ik DC uit mijn panelen haal en geen AC bron (nodig) heb. Over een paar jaar heb ik voldoende zonnepanelen om dat mogelijk te maken al wil dat niet zeggen dat ik dan een DC lader koop.

Geplaatst
9 minuten geleden, Ton van Hout zei:

Ik ga er van uit dat ik DC uit mijn panelen haal en geen AC bron (nodig) heb. Over een paar jaar heb ik voldoende zonnepanelen om dat mogelijk te maken al wil dat niet zeggen dat ik dan een DC lader koop.

Je kan de DC uit je zonnepanelen toch niet rechtstreeks aan je auto aanbieden? Daar zal toch wel weer een DC-DC-omzetting naar de juiste spanning moeten gebeuren. En als je het uit die panelen eerst opslaat, dan moet die DC-spanningsaanpassing daarna alsnog plaatsvinden met een aparte omvormer voor dat doel.

Bovendien heb je, als je geen AC als tussenvorm wilt, een andere omvormer aan je panelen nodig. De omvormers die nu geleverd worden leveren voor zover ik weet allemaal AC om op het lichtnet aangesloten te worden. Worden er hier er al omvormers geleverd die geschikt zijn om accu's op te laden? Of omvormers die beide kunnen, op het lichtnet, maar ook accu's op- en ontladen?

Geplaatst

Ja dat zie je goed, er is een andere infrastructuur voor nodig zoals ik eerder al zei, dat doe je als particulier niet even want er is een omslag in de industrie voor nodig.

Geplaatst

@Ton van Hout off-topic, maar zou beginnen de berekening met 15% verlies te maken voor AC laden. Ik haal dat tenminste en zoals Hippe lip al zegt: ook in het hele AC-DC of DC-DC vlak heb je laadverliezen en wat ook nog speelt is het balanceren van de individuele cellen. Dat doet namelijk het BMS bij langzaam laden en vaak via de eigen AC-DC converter. Bij DC laden en vooral snel is het moeilijker om die cellen te balanceren (dat is wat ik althans begrijp), niet voor niets staat in de handleiding dat je de auto het liest 1x per maand van 20% naar 100% laadt. Dan heeft die alle tijd om eens rustig de accu te laden en te balanceren. Voor de lange termijn ideaal. En vergeet ook niet dat in de toekomst dealers misschien wel het aantal fastcharger cycli gaan meenemen bij het bepalen van inruilprijzen. Tweedehands koop je het beste een auto die zelden aan de fastcharger heeft geleden. Die zal de beste accu hebben en in een EV is een accu misschien wel het belangrijkst slijtage onderdeel. Maar dit verdient eigenlijk een apart draadje.

Geplaatst
1 hour ago, Hippe lip said:

Ha, dat klinkt hoopvol. Kan ik woensdag meteen mee aan de slag!

Je link verwijst naar een Brits forum, waar weer een link staat naar een Duits forum waar het antwoord staat:

https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=120&t=21852&sid=54beb3009a1939ede72c35705cdbe990&start=20

Ik ben al aan de slag gewest. Ik kom wel in het ontwikkelaarsmenu,  kan in daar 'animations' niet vinden. Ik hoor het graag als jij de goede route hebt gevonden.

Geplaatst
1 minuut geleden, Ruud Emous zei:

Ik ben al aan de slag gewest. Ik kom wel in het ontwikkelaarsmenu,  kan in daar 'animations' niet vinden. Ik hoor het graag als jij de goede route hebt gevonden.

Je bent naar Android gegaan en daar heb je onderaan meerdere keren op het Build Number getikt? En dan één stap terug om in de ontwikkelmodus (developer settings) te komen?

Dáár zou idd het menu item 'Animations' te vinden moeten zijn...

Geplaatst
13 minutes ago, Hippe lip said:

Je bent naar Android gegaan en daar heb je onderaan meerdere keren op het Build Number getikt? En dan één stap terug om in de ontwikkelmodus (developer settings) te komen?

Dáár zou idd het menu item 'Animations' te vinden moeten zijn...

Ik kom wel in de engeneering mode, dan is er een keuze menu van 4. Alle 4 doorgelopen, maar niets gevonden. Ik blijf hopen.

Geplaatst

Als ik dit zo lees zou ik ZO geneigd zijn om "gewoon" een 555-timer te maken met een klein reed-relais parallel aan de schakelaar van VESS.
Auto aan, korte wachttijd en het schakelingetje "drukt" even op de toets. Hardware-hack, dus makkelijk omkeerbaar...

• Like 1
Geplaatst
1 uur terug, Fralamjo zei:

@Ton van Hout off-topic, maar zou beginnen de berekening met 15% verlies te maken voor AC laden. Ik haal dat tenminste en zoals Hippe lip al zegt: ook in het hele AC-DC of DC-DC vlak heb je laadverliezen en wat ook nog speelt is het balanceren van de individuele cellen. Dat doet namelijk het BMS bij langzaam laden en vaak via de eigen AC-DC converter. Bij DC laden en vooral snel is het moeilijker om die cellen te balanceren (dat is wat ik althans begrijp), niet voor niets staat in de handleiding dat je de auto het liest 1x per maand van 20% naar 100% laadt. Dan heeft die alle tijd om eens rustig de accu te laden en te balanceren. Voor de lange termijn ideaal. En vergeet ook niet dat in de toekomst dealers misschien wel het aantal fastcharger cycli gaan meenemen bij het bepalen van inruilprijzen. Tweedehands koop je het beste een auto die zelden aan de fastcharger heeft geleden. Die zal de beste accu hebben en in een EV is een accu misschien wel het belangrijkst slijtage onderdeel. Maar dit verdient eigenlijk een apart draadje.

Mijn eigen metingen komen hoger uit, en ook heb k van een leverancier van laadpalen begrepen dat je rustig 20% laadverliezen mag rekenen. Wel verschilt het hoeveel in de accu zit, ik heb het idee dat hoe meer je laadt des te minder procentuele laadverliezen je hebt. In mijn introtopic staat ergens een tabel met metingen.

Geplaatst
2 uur geleden, Ton van Hout zei:

Gevonden op de interwebz: er is wel degelijk een actieve lobby om naar DC over te stappen.

Ja, die is er zeker! En al een tijdje. Toen ik 4 jaar geleden begon aan de bouwplannen voor mijn nieuwe huis heb ik serieus overwogen om nog een leidingstelsel (eventueel alleen lege leidingen) aan te laten leggen voor het DC-circuit. Maar daar is het uiteindelijk niet van gekomen. Ik geloof er wel in dat we straks DC-koelkasten en DC-wasmachines krijgen.

Geplaatst
7 minutes ago, Hippe lip said:

Ja, die is er zeker! En al een tijdje. Toen ik 4 jaar geleden begon aan de bouwplannen voor mijn nieuwe huis heb ik serieus overwogen om nog een leidingstelsel (eventueel alleen lege leidingen) aan te laten leggen voor het DC-circuit. Maar daar is het uiteindelijk niet van gekomen. Ik geloof er wel in dat we straks DC-koelkasten en DC-wasmachines krijgen.

Het is misschien aardig om een keer bij Circl van ABN/AMRO langs te gaan (bij een rondleiding), dat gebpouw draait op enkele uitzonderingen na geheel op DC (USB-stopcontacten en 350v DC).

Geplaatst
10 uur geleden, Ruud Emous zei:

Het is misschien aardig om een keer bij Circl van ABN/AMRO langs te gaan (bij een rondleiding), dat gebpouw draait op enkele uitzonderingen na geheel op DC (USB-stopcontacten en 350v DC).

Leuke tip. Dank je. Waar staat dat gebouw? En weet je toevallig met wie/hoe ik een afspraak kan maken?

Geplaatst (aangepast)

Misschien beter om een apart draadje voor DC te maken. Nu wordt het ergernissen draadje wel een beetje vervuild. Natuurlijk is het wel interessante materie ;)

aangepast door Fralamjo
Geplaatst

Nu beginnen de ergernissen bij mij natuurlijk. En dat de spiegelstand van de twee buitenspiegels niet in te stellen is wanneer je achteruit rijdt vind ik wel heel vervelend. Wij rijden altijd achteruit de oprit op. Dat is veiliger bij het wegrijden; je kunt goed opletten wat er allemaal aankomt.

Maar nu staan die spiegels zó ver naar beneden dat ik geen richting meer kan houden. Achteraan op de oprit hebben we een wit reflectorpaaltje staan (opgevist toen het los in de berm lag) om je op te richten bij hget achteruit rijden. Dat zie je ook in het donker. Zo sjeesten we altijd achteruit de oprit op. Prima zicht en goed te navigeren.

Maar nu moet ik na het in de achteruit zetten eerst ook nog eens die linker spiegel bijstellen voordat ik zie wat ik doe. En omdat die camera ook niet goed helpt bij het richten op een doel verderweg ben ik steeds 'de weg kwijt' als ik de oprit op rijd...

Hoe weet die spiegel naar welke kant hij moet draaien bij het in R zetten? Is dat referentiepunt niet aan te passen?

Geplaatst (aangepast)

Ja, ik denk dat ik dat maar ga doen. Een beetje naar beneden is wel fijn om goed zicht op de stoeprand te hebben, maar dat navelstaren van die spiegels nu, da's nix...:stuart:

aangepast door Hippe lip

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...