Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Het viel mij van de week op dat mijn rijbereik bij 100% lading wat lager was dan ik gewend was.
normaal was dat tussen de 405 en 420 bij 100%,
Maar nu niet meer boven de 400.

Tot ik me bedacht dat er afgelopen vrijdag andere velgen en banden onder gekomen waren (de originele)
als ik terug kijk in de verbruiks historie, klopt dat ook.... precies op die dag is het verbruik hoger geworden.

Met de andere velgen eronder was mijn gemiddelde rit verbruik steeds rond de 16.5 en 17.5 kw/h per 100km... (deze velgen, uiteraard met zomerbanden https://webshop.kia.nl/accessoires/winterwielen/0/Q4400ADS07GRTGW/ )
Met de originele velgen/banden eronder zit dat ruim 1km/w per 100 hoger.
Toeval of ?

20190502_075623.jpg

aangepast door stevedem
Geplaatst
10 uur geleden, korsowito zei:

ik zou verwachten dat het minder of hetzelfde zou zijn.. appart... gewoon even aankijken, misschien gaat die weer omlaag.

Hij zegt het een beetje onduidelijk, maar als ik naar de foto kijk dan lijkt het alsof het verbruik eerst, met originele velgen + zomerbanden, ca. 17,5 kWh/100km was.

Daarna, vanaf 26/4 en met de nieuwe velgen + die zelfde zomerbanden, werd het verbruik ca. 18,5 kWh/100km. Dat is dus ongeveer 1 méér geworden.

Even rekenen:
Eerst 64 kWh / 17,5 kWh per 100 km = 366 km bereik
Nu 64 kWh / 18,5 kWh per 100 km = 346 km bereik

Je levert dus ruwweg 20 km bereik in met je nieuwe velgen. Dat is wat we destijds gokten. Leuk om te zien dat dit nu een beetje onderbouwd wordt, al is het nog maar heel kort. Maar toch!

Geplaatst
1 uur geleden, korsowito zei:

Nou, ik lees het juist andersom Hip, hij had die antraciet velgen eronder en is nu gegaan naar origineel...

Huh? Eerst de originele banden naar andere velgen overzetten en daarna weer terug naar de oorspronkelijke velgen? Die kan ik niet volgen en daarom dacht ik dus dat @stevedem van originele naar andere velgen ging.

Hoe zit dat nou, @stevedem?

Geplaatst

nee... die antraciet velgen zijn mijn zomerspelen... 

de originele heb ik winterbanden om en liggen in mn schuur.

maar omdat ik trillingen heb, wilde de dealer testen met een set originele velgen.

kortom.... met de antraciet velgen was het verbruik lager dan met de originele.

En ja... de bandenspanning stond bij beide gelijk.

• Like 1
Geplaatst

Toch zou het zomaar kunnen dat andere velgen helemaal niet ONzuiniger zijn maar juist zuiniger. Zou dat niet ook afhangen van de snelheden? Zouden de originele velgen van de e-Niro mss wel extra zuinig zijn vanaf 120 km/h? Dan merken veel rijders daar niet veel van omdat ze gemiddeld weinig kilometers maken met snelheden vanaf 120 km/h?

Hoe zit dat, @stevedem, kom jij veel aan die snelheid?

Geplaatst

Als de originele velgen winterhanden hebben, en de antraciet velgen zomerbanden, kan het zomaar aan de banden liggen.

Geplaatst
6 hours ago, Case said:

Als de originele velgen winterhanden hebben, en de antraciet velgen zomerbanden, kan het zomaar aan de banden liggen.

Is verwarrend haha maar kijk een paar posts terug en dan is alles helder :-)

• Haha 1
Geplaatst
22 uur geleden, Hippe lip zei:

Hoe zit dat, @stevedem, kom jij veel aan die snelheid?

Ik rij hoofdzakelijk 80/100 wegen en snelwegen..  op dr snelwegen dan altijd wel wat harder dan mag.... bv 150 op 130 wegen.

@case..... om beide sets zitten dezelfde michelin premacy 3 banden.

andere factoren spelen niet mee eigenlijk... temperatuur is vrijwel gelijk en er zijn verder geen wijzigingen aan de auto gedaan.

zal het de chef werkplaats ook eens voorleggen. die met mn case bezig is.

Geplaatst

Dus met dezelfde banden (ook dezelfde maat?), maar enkel andere velgen verschil in verbruik?
Kan aërodynamica zijn...

Ik weet dat bij de introductie van de Tesla Model 3 gelachen werd over de wieldoppen. Tot bleek dat hun aërodynamica zorge voor een lager verbruik...

• Like 1
Geplaatst
6 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Dus met dezelfde banden (ook dezelfde maat?), maar enkel andere velgen verschil in verbruik?
Kan aërodynamica zijn...

Ik weet dat bij de introductie van de Tesla Model 3 gelachen werd over de wieldoppen. Tot bleek dat hun aërodynamica zorge voor een lager verbruik...

Dat zou inderdaad wel grappig zijn. De "winterwielen" zuiniger dan de "speciale"  aerodynamische standaard velgen.....................

Geplaatst

klopt... zelfde banden, zelfde maat, dezelfde bandenspanning.

we zullen het zeker weten als de velgen er weer onder gaan binnenkort, dan zou het verbruik weer lager moeten zijn dan.

Geplaatst
1 uur geleden, King Niro zei:

Dat zou inderdaad wel grappig zijn. De "winterwielen" zuiniger dan de "speciale"  aerodynamische standaard velgen.....................

Ja, ik ga me nu toch hardop afvragen of die standaardvelgen wel echt 'speciale aerodynamische velgen' zijn...

• Like 1
Geplaatst
On 5/4/2019 at 7:19 PM, Hippe lip said:

Ja, ik ga me nu toch hardop afvragen of die standaardvelgen wel echt 'speciale aerodynamische velgen' zijn...

Ik denk vooral dat er meer factoren spelen dan de OP denkt. Wind bijvoorbeeld. Typisch gevalletje N=1 lijkt me. :D 

Ik weiger in ieder geval te geloven dat de speciale Aero velgen niet effectief zijn. Bij de M3 scheelt het toch 4% op snelweg-snelheden...

• Like 1
Geplaatst
55 minuten geleden, henk smit zei:

ze hebben dat in een wind tunnel. uit geprobeerd wand huday heeft de zelf de wiel platen op de sportvelgen. . 

Met enkel wind recht van voren ?

Geplaatst

En ja hoor... eigen velgen zitten er weer onder sinds gisteren.

En het verbruik is gelijk weer lager.
Rit van 356 km, daarvan is ongeveer de laatste 110 a 120 met mijn eigen velgen, 
De ritjes van 44 en 46 km zijn gelijk aan die van de 2de foto.
Kortom, je mag dus concluderen dat de standaard velgen, naast dat ze gewoon lelijk zijn, ook minder zijn voor je vebruik :-)

20190510_081558.thumb.jpg.3fb185f41424b791719456fe095f24c1.jpg

20190510_081613.jpg

Geplaatst

Met alle respect; Toch geloof ik dit niet. Er kunnen nog zoveel andere factoren spelen (wind, temperatuur, bandenspanning, ander rijgedrag door drukte, etc...), dat je niet op basis van een paar ritjes een uitspraak kunt doen. Alleen onder gecontroleerde omstandigheden kun je zinnige dingen zeggen, m.i. En die omstandigheden heb je simpelweg niet in de buitenwereld...

Geplaatst

tuurlijk speelt dat mee... nu is het iets warmer dan voorheen, vandaar verbruik nu ook iets lager ligt.

Maar het is toch echt opvallend dat zodra de standaard velgen eronder liggen, de eerst volgende rit een hoger verbruik aangeeft, 
en zodra de standaard velgen eronder uit gaat, het verbruik direct iets lager ligt.

Ik pas er echt mijn rijstijl niet op aan hoor.

• Like 1
Geplaatst
9 minuten geleden, stevedem zei:

En ja hoor... eigen velgen zitten er weer onder sinds gisteren.

En het verbruik is gelijk weer lager.
Rit van 356 km, daarvan is ongeveer de laatste 110 a 120 met mijn eigen velgen, 
De ritjes van 44 en 46 km zijn gelijk aan die van de 2de foto.
Kortom, je mag dus concluderen dat de standaard velgen, naast dat ze gewoon lelijk zijn, ook minder zijn voor je vebruik :-)

En welke velgen had je er nu tijdelijk ook alweer onder?

Geplaatst

Ook banden kunnen een verschil maken, ondanks zelfde merk en type zitten er rolweerstand verschillen tussen banden en hoeft dit niet gelijk te zijn. Zelfs bij dezelfde maat zijn er nog verschillen tussen de diverse uitvoeringen voor belasting en snelheid; dit geldt ook voor de geluidsproductie van een band. Dus best kans dat de 18" die je eronder hebt liggen beter rollen dan de 17".

Geplaatst
2 minuten geleden, Fralamjo zei:

Ook banden kunnen een verschil maken, ondanks zelfde merk en type zitten er rolweerstand verschillen tussen banden en hoeft dit niet gelijk te zijn. Zelfs bij dezelfde maat zijn er nog verschillen tussen de diverse uitvoeringen voor belasting en snelheid; dit geldt ook voor de geluidsproductie van een band. Dus best kans dat de 18" die je eronder hebt liggen beter rollen dan de 17".

Het ging hier om fysiek dezelfde banden, die overgezet werden.

• Like 1
Geplaatst

Ok, ik dacht dat hij naar 18" was gegaan, dan is het idd raar. Zouden die originele velgen met zoveel metaal eraan eigenlijk te zwaar zijn en is een open velg beter omdat die bij elke snelheidswisseling minder energie vraagt. Of het is een gevalletje: in de windtunnel voordeel met mooie luchtstroom, maar in de praktijk toch niet. Zal niet de eerste keer zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...