Ga naar inhoud

Kia e-Niro 2019 laad wel heel snel van 70 naar 100%


KiaMetMia

Aanbevolen Berichten

Ik heb een Kia e-Niro uit 2019. Nu rijd ik veel snelweg, het bereik op dit moment is wel aardig teruggelopen. Het is nu meestal zon 260 km.

Opvallend is alleen dat het bereik bij circa 70% vrijwel gelijk is aan het bereik bij 100% geladen, ook staat er bij 70% laden aangegeven dat het nog uren gaat duren, maar is hij opeens binnen een half uur al helemaal vol. Zie ook deze screenshots:

https://www.dropbox.com/s/mwo2nl4wdkty32j/84676674_223057962056782_4109731369477734400_n.png?dl=0

https://www.dropbox.com/s/z7qhsfmtynwspws/85148183_512606462724762_2594062544867950592_n.png?dl=0

Nu vroeg ik me af, is dit normaal? Kan de laatste 30% niet goed gebruikt worden in de winter? Of moet ik me zorgen gaan maken over de kwaliteit van mijn Accu? Ik laad altijd op aan een normale laadpaal aan in de buurt met wisselstroom...

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een bereik van 260 km? Ben je een forse rijder, heb je een zware rechter voet? Anders is dat bij de huidige temperaturen en een accuvulling van 100% toch echt niet in orde.

Houd ons hier op de hoogte, want dit soort accuproblemen hebben we hier nog niet gezien!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat bereik van 260km op een volle accu lijkt me wel erg laag. Wat is je gemiddelde verbruik per rit.. kan je dat enigzins rijmen met het bereik als je daadwerkelijk 100% en dus 64kwh hebt.. of meer met 70%/45kwh?

Begrijp ik nou trouwens dat hij op 9:13 ineens van 69% vol naar 100% vol is geschoten?

Link naar reactie
Delen op andere sites


De sprong van 69 naar 100% in de app zou nog door een update van de data op dat moment kunnen komen. Als je de app opent laat deze even nog oude data zien, na enkele seconden wordt de actuele stand zichtbaar. 

Maar 260km bij 100% is inderdaad wel erg weinig...

aangepast door Nirotto
Link naar reactie
Delen op andere sites


Bereik bij een volgeladen accu thuis moet veel hoger dan 260km zijn. Mijn eigen e-Niro heb ik in november 2019 gekregen. Bereik rond de 280-290 met wintermodus aan. De auto kan natuurlijk niet ruiken wat je werkelijk verbruik wordt. Ik rijd ook regelmatig op de snelweg, maar houd het in de aanloop naar maart 2020 op 100 km/u. Natuurlijk scheelt dat in het verbruik ten opzichte van 140 km/u. Het verschil tussen 70% en 100% opladen moet heel behoorlijk zijn. En van 70 naar 100% laden op bijvoorbeeld een thuislaadpunt kost echt meer dan een half uur. Heb je de laadlimieten voor AC en DC laden in het EV scherm goed staan? Zou wat sneu zijn als AC laden tot 70% begrensd is. Leg het voor aan je dealer. Je koopt of leaset geen e-Niro om er maar 260km mee op een volle accu te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dan toch maar eens contact opnemen met de dealer...

We rijden 90% snelweg, maar houden ons netjes aan de limiet. Meestal is dat 100 km/u in Eco modus.

De screenshots hebben boven in beeld dezelfde tijd, maar de eerste is circa 30 minuten eerder gemaakt. Hij schiet dus van 70 naar 100.

Verder wel wintermodus aan, maar laadbereik gewoon maximaal.

Hoeveel kms hebben jullie beschikbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Na 16 dagen en 2450km. Normaal ergens rond de 400 bij 100%. Vertekend een beetje, aangezien ik een lange rit met veel tegenwind heb gemaakt. Maar rond de 400, misschien hoger moet je wel kunnen komen. Zelfs bij 4-5C in de ochtend.

Link naar reactie
Delen op andere sites


We hebben er net een paar dagen snelweg op zitten. Wel rustig gereden. Nu net weer ‘vol’ geladen op 90% en 350 km bereik, oftewel ca. 390 km bij 100%. Auto van half mei 2019.

A976ACD7-9316-40B2-B71D-0395AADB19DE.thumb.jpeg.380dd2c81d3f5737965823d202b87637.jpeg

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Altijd zo rond de 450 kilometer of 315 kilometer als ik hem tot 70% vol laad. Ik houd maximaal 95 aan op de snelweg en maak er een sport van het rustig aan te doen., Ik sta nu op 13,9 kWh/100 km na 15.000 kilometer (tellertje nog nooit gereset). Als je er bij 100% maar goed 200 kilometer mee haalt is er iets mis of heb je wel een heel zware rechterpoot.

Als hij niet op tot 70% laden staat klopt het echt niet dat van 70-100 snel verloopt. Als ik hem (maandelijk) tot 100% laad gaat dat altijd heel geleidelijk; het laatste kwartier wat langzamer tijden het balanceren van de cellen. Ik kan het ook zien aan het stroomverbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op zich kan 262km range wel op 100%; als dit gebaseerd is op je rijstijl en je rijdt altijd goed door..

Vandaag een rit van 140 km vol op snelwegtempo. Veel stukken waar je 130 mag, dus scc op 137 groot deel van de rit (wat op de gps 130 is :cool:) 

Bij aankomst 50% lading over, terwijl we wind mee hadden. Aldaar aan de laadpaal voor de terugweg. Terugweg nog iets meer verbruikt geloof ik (niet precies bijgehouden). 

Dus als je altijd gewoon 130 rijdt, kan een range van 262 best realistisch zijn. 

‘springen’ van 70% naar 100% zou idd door trage update van de info tussen auto en app verklaard kunnen worden..?
Ook de ‘uren’ geschatte laadtijd is dan outdated info omdat de app info gewoon nog niet ververst is.

aangepast door dekatvandeburen
Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mij gaat half maart de 100 in? Dit zal voor sommigen positief zijn voor de range, voor anderen wordt het een stuk rustiger en overzichtelijker op de weg :-|.
Overigens los je daarmee de sprong van 70 naar 100 % laden niet op. Ben je er al mee naar de dealer geweest?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dinsdag gaat hij naar de dealer. De 70 naar 100 kan bijna geen APP probleem zijn, gezien hij bij 70% ook echt circa 260 km bereik aan geeft en dit bij 100% echt maar een paar km meer is.

We rijden wel 120 met een uitschieter naar 130 waar dat mag, maar op de meeste plekken hier in de buurt is de limiet al 100 en de snelweg vol, dus de hele weg haal je dat sowieso nooit. Heb toch het gevoel dat we wat meer range zouden moeten hebben als ik de verhalen hier zo lees.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik meen al eens ergens gelezen te hebben dat er een deel van het accupakket vervangen is. Weet alleen niet meer of dat Hyundai/Kia was of een ander merk. Het hele accupakket is opengemaakt en er is een aantal cellen (subpakket?) vervangen. Dat klinkt wel logisch en haalbaar. Het zou me niet verbazen als de dealer uit kan lezen welk deel van het hele pakket afwijkingen vertoont.

We gaan het horen...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dinsdag gaat hij naar de dealer. De 70 naar 100 kan bijna geen APP probleem zijn, gezien hij bij 70% ook echt circa 260 km bereik aan geeft en dit bij 100% echt maar een paar km meer is.
We rijden wel 120 met een uitschieter naar 130 waar dat mag, maar op de meeste plekken hier in de buurt is de limiet al 100 en de snelweg vol, dus de hele weg haal je dat sowieso nooit. Heb toch het gevoel dat we wat meer range zouden moeten hebben als ik de verhalen hier zo lees.
Ligt ook aan het tempo waarmee je naar die max snelheid optrekt. Ook dat kan heel veel km schelen. Ik merk het verschil tussen mijn zoon en mij icm optrekken en bereik

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


We hebben ANWB verzekering met zon tracker, dus we rijden relatief rustig.

Garage vermoed dat er iets mis is met accu, maar deze vestiging was te klein om dat goed te verhelpen.

Nu dus binnenkort naar grotere vestiging, ze zouden me terugbellen, maar dat is nog niet gebeurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Kleine update, het ziet er naar uit dat ik een nieuw accupakket ga krijgen. Hoop eind deze week meer te weten.

Deze week de Kia e-Soul te leen, leuke auto, maar ik heb toch liever mijn Niro. Wel is de range daarmee gewoon 380 km, wat erg fijn is. Verder opvallend is het scherm dat echt groter en scherper is :).

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...