Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Heb de E-Niro nu precies 1 jaar en heb de verbruiksmeter niet gereset om te kijken wat het gemiddeld energieverbruik is. Misschien interessant dit te vergelijken met andere gebruikers.

Aantal gereden Km 13.431

Snelweg/Provenciale wegen/stad: 30/20/50% (Geschat)

Gemiddeld verbruik: 160Wh/100Km

Geplaatst (aangepast)

Wat kost een kWh elektrisch opladen?

Wh of kWh??? Irgend iets klopt niet ...

aangepast door Gerd Bartels
Geplaatst

Dat hangt er maar vanaf. Laad je thuis en heb je zonnepanelen dan ben je voor minder dan 10 cent klaar. Laad je bij Fastnet ga je al gauw naar de 80 cent. Houd ook rekening met zo'n 15% oplaadverliezen.

Geplaatst

Hmm, 135 Wh/ 100km -> 1,35 kWh / 1.000km. De E-Niro had 64 kWh -> 47.000 km ...

Geplaatst

Sorry, het had 160Wh/Km (16KWh/100km) moeten zijn inderdaad

Geplaatst

Hebben jullie ook een overzicht over de gemiddelde kosten van die periode?

Geplaatst

Geen overzicht, wel een globaal idee. wegenbelasting € 0; verzekering: € 417; Stroom: moeilijk te zeggen want voornamelijk uit zonnepanelen en nog een beetje bij een sporadische laadpaal. Verder vooral afschrijving en bijtelling. Ook de rentederving valt wel mee tegenwoordig. Oh ja, onderhoud: €71.

Geplaatst

Na 13,5 maanden en 53.000 km ben ik uitgekomen op een verbruik van 163Wh/km en een bruto rekening van +- € 1250 incl. BTW aan elektra. Dit komt doordat ik een deel op het werk heb kunnen laden voor € 0,00 per kWh en een deel met zonnestroom thuis laad Ik heb niet voldoende panelen om meer 'af de zon' te kunnen laden en daarom zullen er meer zonnepanelen geplaatst worden thuis waardoor de kostprijs voor het rijden verder naar beneden zal gaan na 2023, wanneer de panelen terugverdiend zijn.

Onderhoud was € 72 bij 15dkm, € 129 bij 30dkm en weer € 72 bij 45dkm. Wegens Corona rijdt de auto nu even niet en kost hij alleen verzekering, ongeveer € 80 per maand bruto. (Carmeleon met bijtellingsverzekering -> bij totaalverlies krijg ik een andere auto terug met 4% bijtelling tot einde looptijd in 2014).

Geplaatst

53.000 km en EUR 1.250 -> 2,36 ct/km, dat is heel weinig. Met mijn HEV kom ik op rond 7 ct/km. Ik rij zo rond12.000 km/jaar, dan spaar ik zo rond EUR 550,- ... maar het verschil in aankoopprijs is rond EUR 6.000, dan moet ik zo'n auto 11 jaar rijden ... dus, de rijomstandigheden (afstand en rijdagen) zijn heel belangrijk voor zo'n koop!

Geplaatst

Wij gaan de auto hopelijk rond de 15 jaar rijden waarbij tevens de overweging is geweest dat ik de brandstof thuis grotendeels zal opwekken, dat maakt het plaatje ineens heel anders t.o.v. een auto waar je bij een externe leverancier brandstof moet kopen die je niet zelf kan vervaardigen.

Geplaatst

Ik zit nu op 139 Wh/km (of 13,9 kWh/100 km) over 16000 kilometer. De 15k beurt kostte mij 67,77 euro, wegenbelasting natuurlijk 0. Ik ben van Carmeleon (offerte van iets dik boven de 1000 euro) overgestapt naar ANWB (kreeg zelfs nog 50 euro terug toen Roy Data mij weer een bonus jaar gaf). Ik heb de laadkosten niet bijgehouden maar zal iets van hooguit 500 euro zijn (ik tank 90% thuis tegen 20 cent via de salderingsregeling; ik heb genoeg zonnepanelen voor 25k/jaar). Een verder helemaal geen kosten. Als je de vraagprijzen in Gaspedaal mag geloven krijg ik zelfs meer voor mijn Kia dan ik er voor betaald heb.

Geplaatst
12 uur geleden, Sigmasailor zei:

Ik zit nu op 139 Wh/km (of 13,9 kWh/100 km) over 16000 kilometer. De 15k beurt kostte mij 67,77 euro, wegenbelasting natuurlijk 0. Ik ben van Carmeleon (offerte van iets dik boven de 1000 euro) overgestapt naar ANWB (kreeg zelfs nog 50 euro terug toen Roy Data mij weer een bonus jaar gaf). Ik heb de laadkosten niet bijgehouden maar zal iets van hooguit 500 euro zijn (ik tank 90% thuis tegen 20 cent via de salderingsregeling; ik heb genoeg zonnepanelen voor 25k/jaar). Een verder helemaal geen kosten. Als je de vraagprijzen in Gaspedaal mag geloven krijg ik zelfs meer voor mijn Kia dan ik er voor betaald heb.

Hmm, ik houd op Google sheets een staatje bij van lle kosten; van aanschaf van de auto tot en met onderhoud, verzekering en laadkosten. Daarin zit ook een kolom met de afschrijving. bij elke regel in dat staatje zet ik de kilometerstand en kijk dan op de ANWB koerslijst (http://www.anwb.nl/auto/koerslijst) wat de restwaarde is. Ik noteer de prijs voor verkoop tussen particulieren. Maar dan krijg ik toch echt niet meer dan de nieuwprijs voor die auto. Zit die ANWB-koerslijst dan veel te laag (restwaarde nu bij 18.000 km is ca. 38.100), of is Gaspedaal erg optimistisch?

Geplaatst

De ANWB koerslijst houdt rekening met normale afschrijving over langere gebruiksduur. De gebruikte e-Niro's uit 2019, die nu aangeboden worden, zijn interessant omdat ze nog 3,5-4 jaar 4% bijtelling hebben. Die 'meerwaarde' neemt af naarmate de tijd voortschrijdt.

Geplaatst

Die ‘meerwaarde’ heb je alleen wanneer het een BTW-auto is. Ik rijd particulier, dus die meerwaarde kan ik in mijn geval dan wel vergeten. Ik neem aan dat die ANWB-koerslijst voor mij dan een redelijk correcte weergave van de werkelijkheid is?

Geplaatst

Ik denk dat de ruime meerderheid van e-Niro's BTW auto's zijn. Wat een auto echt opbrengt hangt helemaal van de markt af. Ik denk wel dat de vraagprijzen in Gaspedaal wat aan de optimistische kant zijn?

Geplaatst
1 uur terug, Sigmasailor zei:

Ik denk dat de ruime meerderheid van e-Niro's BTW auto's zijn. Wat een auto echt opbrengt hangt helemaal van de markt af. Ik denk wel dat de vraagprijzen in Gaspedaal wat aan de optimistische kant zijn?

De vraagprijs is niet per se ook de krijgprijs...

Geplaatst

Verbruik is afhankelijk van je voet, de snelheid die je rijdt en wat veel belangrijker is; hoe vaak moet je remmen en optrekken. 
Stadse ritten met stoplichten en rotondes vreten heel veel meer als dat je op een provinciale weg, 80km kan rijden zonder vrijwel af te remmen. 

Dus reken je niet rijk als je wilt vergelijken !

Voorbeeld: met mijn vorige diesel kreeg ik op een traject wat ik dagelijks rijdt te maken met 2 rotondes ipv recht door met stoplichten op de kruising.
Meer verbruik gemiddeld ging van 5.8 naar 6,4  liter per km over langere tijd gemeten.  Dus na de herinrichting van de weg zag ik mijn verbruik voor de dagelijkse woon-werkveer behoorlijk stijgen. 

Nu rijdt ik een PHEV en kan met woon-werkverkeer uit te voeten door alleen op Electra te rijden. 
Da's pas een verschil want ik gebruik vrijwel geen brandstof meer en c.a. € 26,= per maand aan stroom. Kan nu c.a. 50km met een volle accu en vrijwel rijden zonder benzine verbruik. 
De 10 zonnepanelen op mijn dak. leveren meer af dan ik verbruik. Dus dubbele winst - alleen is dat ook betrekkelijk , want de zonnepanelen moest ik ook eerst investeren. 
Gemiddeld verbruik bij een PHEV over 100 km is c.a. 3,1 liter (lange afstand) aan benzine in hybride stand. Dat maakt een plug-in hybride zo mooi als je woon werk verkeer minder dan 50km is,

Door de omstandigheden ga ik nu dus niet naar klanten en heeft Maart mij € 26,= aan energiekosten gekost. Note: Verrekenprijs 23,5 ct per KWH.
Als ik deze stroom had terug geleverd aan Liander had dit mij maar € 7,75 opgeleverd.

Ik zou zeggen doe je voordeel, maar elke situatie, autoweg en gebruik van je voet is anders. 

Geplaatst
21 uur geleden, Rob Lezer zei:

Meer verbruik gemiddeld ging van 5.8 naar 6,4  liter per km over langere tijd gemeten. 

Das wel een hele zware voet, of reed je in een leopard tank :lol:

Geplaatst

Tjonge wat rijden jullie zuinig. Ik zit na ca 2700 km sinds december op 180kw/100. Begin van de winter met verwarming aan gereden. Veel snelweg km met 135km/h en tegenwoordig 110. Ook als ik nu 110 rijdt staat de meter tijdens de rit ongeveer op dit verbruik.
Ik ben er tevreden mee. Actieradius van 380km. Rijdt heel rustig en alles in eco+ en cruise control op de nu zeer lege wegen.

Geplaatst

En op 1 keer na altijd uit eigen panelen geladen. Op papier dan want die doen 3 fase en de auto maar 1 dus zelfs als de zon schijnt lever ik terug en koopt de auto. Want als de zon hard schijnt is mij max zonnepower 7kw over 3 fases. En dat alleen midden op de dag. Probeer wel de eco stand van de Zappi. Laatst had ik 36% groen geladen.
Maar omdat ik mag salderen kost het nog niets. Had vorig jaar zelfs een overproductie van 2MWh. (43 panelen)

Geplaatst

Dat is de reden dat ik op 1-fase blijf zitten, ook omdat het veel simpeler is in de toekomst om je verbruik over je fasen goed te krijgen want ik heb er slechts 1.

Geplaatst
Dat is de reden dat ik op 1-fase blijf zitten, ook omdat het veel simpeler is in de toekomst om je verbruik over je fasen goed te krijgen want ik heb er slechts 1.

Tja had 3 fase nodig voor gasloos huis voor warmtepompen en inductie kookplaat.
Laatst nog even gevraagd bij garage maar ombouwen van 1 naar 3 fase kunnen ze doen. Alleen vervalt dan de fabrieksgarantie. Zelfs als het door Kia dealer gebeurd....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...