Jump to content
 
Michel_1970

Gaan we over naar de E variant?

Recommended Posts

Gezien ik vandaag een kaart van de dealer met een mooie aanbieding heb mogen ontvangen, staat voor morgenmiddag een afspraak met hun om te praten of na twee jaar een overstap mogelijk is naar de E-Niro.
De nu gereden Niro HEV wordt ge-private-leaset en is daardoor overstappen mogelijk.
We gaan het meemaken.
Straks misschien een vonkel nieuwe DynamicPlusLine voor hetzelfde geld.
Laadpaal staat aan het einde van de straat, dus die staat er al.

Link to post
Share on other sites

Omdat ik geen laadpaal kan instaleeren, heb ik weer voor een HEV gekozen. In de zomer is een openbar laadpal prettig, maar in regen en in de winter bij storm en sneuw ...

Bovendien is openbaar laden toch nog redelijk duur en wanneer merdere in de straat naar elektrisch gaan, viel plezier met de gevecht ... en rij je niet weg wanneer je auto is vol opgeladen, kan jij ook nog een boete op jou rekening krijgen. Dus, voor mij moet er nog veel gebeuren voor elektrisch rijden ...

Link to post
Share on other sites

Het weer hebben we toch geen vat op en 10 mtr verder lopen valt ook wel mee.

Wat is redelijk duur voor een dergelijke paal (ik las ergens iets van E 0,30 / kWh), en op die paal zijn over het algemeen de twee contacten tegelijk bezet.
De E-Niro schijnt toch een mooi app te hebben (UVO) waarop je mogelijk te zien krijg wanneer de accu vol is.

Link to post
Share on other sites

Sterker nog, je krijgt gewoon een push message als hij vol is van de UVO app. Ik ben het met je eens dat er nog veel moet veranderen. Ik heb sinds begin deze maand een e-Niro, en dat was voor mij ook de eerste EV. Laadpaal kreeg ik niet in de straat omdat er binnen 200 meter lopen 5 laadmogelijkheden zijn die niet heel frequent gebruikt worden. Laden op mijn werk is geen enkel probleem. Met een range van 430 km lukt dat toch prima. Als ik weet dat ik weg moet met de auto kijk ik of ik dat red met de voorraad in de accu, en zo niet dan hang ik hem ruim voordat ik weg moet aan de paal.

Als uitwijk zit er op 800 meter een shell tank station met een 150 kw snellader, dus moet ik ongepland weg dan kan ik ook nog even snel bijladen. Als mijn auto aan de laadpaal hangt en hij meldt dat ie vol is haal ik hem bij de laadpaal weg zodat een mede electromobilist geen last heeft van mijn auto. Maar ik heb ook gezien dat niet iedereen dat doet. Het is een beetje geven en nemen, en als we nou allemaal een beetje rekening houden met elkaar dan komen we er wel.

Nu nog die auto's die er gewoon parkeren zonder dat het EV's zijn leren dat dat niet handig is en dan komen we er wel.

Link to post
Share on other sites

Gemiddeld met laadverlies kan de verbruik rond 18 kW/100km worden, met 30 ct/kW zijn dat rond EUR 5,40 ... met mijn HEV heb ik nu kosten EUR 7,00/100km bij een aankoopverschill van EUR 10.000 tussen mijn HEV en een E-Niro. De EUR 1,60 diff. per 100km, op het jaar berekend bij 10.000 km is dan EUR 160 die ik kan besparen.

En dan de uitstapjes, b.v. van Eindhoven naar Brugge en daar in de zomer opladen ... dat is voor mij te avontuurlijk ...

Mijn dealer had mij afgeraden van E omdat ik niet thuis makkelik kan opladen, dus, goed over naardenken!

Link to post
Share on other sites

ach avontuurlijk, ik heb nog wat familie in Engeland wonen, daar is het pas een uitdaging. In de verre omgeving als je geluk hebt een laadpaal in de buurt. Toch ga ik het proberen, en anders maar laden met de granny lader. Maar voor je dagelijkse gebruik is het wel handig om een laadpaal in de buurt te hebben.

Maar kan je in Eindhoven niet bij de gemeente een verzoek doen voor het plaatsen van een Laadpaal dan? Ik meen dat de meeste gemeentes het gebruik van Elektrische auto's stimuleren en dus zou een laadpaal aanvragen tot de mogelijkheden moeten behoren.

Link to post
Share on other sites

Nee, ik heb een parkeerplaats van een  woningcorporatie ... misschien een paar jaar verder, dan wordt het ook voor mij interessant!

Link to post
Share on other sites

Tja, even over afstanden gesproken is wel een ding, althans, aankomende8 vakantie staat een rit naar noord Frankrijk geplant en zal een rit worden van ongeveer 300km, dus moet met één accu lading te doen zijn.
NU gaan we daar rijden, want we verblijven wel een paar dagen en willen wel de omgeving verkennen.......waar zijn daar laadpalen te vinden......hmmm, wordt echt een avontuur. Ik heb er nu al zin in......als alles een beetje leuk verloop.

By the Way, @Wiz, hoe bevalt de kleur, wij willen daar ook voor gaan, mits deze voorradig is dan.

Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Wiz said:

ach avontuurlijk, ik heb nog wat familie in Engeland wonen, daar is het pas een uitdaging. In de verre omgeving als je geluk hebt een laadpaal in de buurt. Toch ga ik het proberen, en anders maar laden met de granny lader. Maar voor je dagelijkse gebruik is het wel handig om een laadpaal in de buurt te hebben.

Maar kan je in Eindhoven niet bij de gemeente een verzoek doen voor het plaatsen van een Laadpaal dan? Ik meen dat de meeste gemeentes het gebruik van Elektrische auto's stimuleren en dus zou een laadpaal aanvragen tot de mogelijkheden moeten behoren.

Je kunt het in Eindhoven aanvragen via de gemeente. Recent een huis gekocht en in mijn wijk heb je maar 1x 2 charging dat op 5/10min lopen is vanaf mijn woning. Dus heb ik er een aangevraagd voor mijn Niro PHEV. Wacht nu op reactie.

Link to post
Share on other sites
16 uur geleden, Gerd Bartels zei:

Nee, ik heb een parkeerplaats van een  woningcorporatie ... misschien een paar jaar verder, dan wordt het ook voor mij interessant!

En als je de woningcorporatie vraagt of je een laadpaal kan krijgen? Ik kan me niet voorstellen dat daar bezwaar tegen zou zijn.

Link to post
Share on other sites

Ik zit ook te twijfelen maar nog geen mooie aanbieding gezien waardoor ik de volgende stap zou zetten. Ik heb dezelfde dilemma’s als hierboven: geen eigen parkeerplaats en is het de meer prijs waard ? Ik zit dan ook te denken aan een plug-in versie misschien past dat beter in mijn situatie. Uiteindelijk gaat het om de prijs en de kosten tijdens het bezit. Wil best iets meer betalen maar het moet wel in verhouding blijven. 

Link to post
Share on other sites
18 uur geleden, Michel_1970 zei:


By the Way, @Wiz, hoe bevalt de kleur, wij willen daar ook voor gaan, mits deze voorradig is dan.

Ik vind hem super. Ik twijfelde tussen gravity blue en yacht blue, en toen ik voor mijn proefrit ging hadden ze een yacht blue e niro voor mij klaar staan, en toen was ik meteen verkocht qua kleur. Na de proefrit wist ik het zeker, deze gaat het worden. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Het is echt een feest om in te rijden.

Link to post
Share on other sites

De bestelling is vanmiddag gedaan en waarschijnlijk over 4 weken de E-Niro voor de deur (als hij niet aan het opladen is ;-) ).
We hebben gekozen voor de Gravity Blue (het donker zijn van de auto spreekt ons het meeste aan).
Nu nog één uitdaging te gaan en dat is het aanvragen van een laadpas. Wij als bewoners van Rotterdam eo zijn het beste geholpen bij ENGIE ( zo lees ik even snel de info ).
Mogelijk dat iemand anders daar andere info over heeft dan hoor (lees) ik dat graag.
Ik weet ook niet hoe lang het duurt voordat zo'n pas in de brievenbus valt.

Link to post
Share on other sites

Van de Kia Site, geprobeerd bij laadpalenin mijn omgeving,en  MC Donalds snellaadstation.

Je hebt maar één ding nodig: je Kia-laadsleutel

De Kia-laadsleutel is de manier om snel en voordelig op te laden. Thuis. Op je werk. In de stad. Langs de snelweg. In binnen- en buitenland. In heel Europa! Hoe dat kan? Wij werken samen met Plugsurfing, het grootste Europese netwerk van openbare laadpunten. Met meer dan 200.000 aansluitingen hoef je onderweg niet om te rijden om op te laden. 

Zo makkelijk is opladen met een Kia: sluit de kabel aan en swipe de Kia-laadsleutel langs de sensor van de laadpaal, thuis of onderweg.

Link to post
Share on other sites
11 minuten geleden, Gerd Bartels zei:

Voor welke verwarming heb jij gekozen?

@Gerd Bartels, verwarming????
Ik heb er geen waterpomp bijgenomen als je dat bedoeld. Daar rijden we te weinig voor.

Link to post
Share on other sites
20 uur geleden, Michel_1970 zei:

De bestelling is vanmiddag gedaan en waarschijnlijk over 4 weken de E-Niro voor de deur (als hij niet aan het opladen is ;-) ).
We hebben gekozen voor de Gravity Blue (het donker zijn van de auto spreekt ons het meeste aan).
Nu nog één uitdaging te gaan en dat is het aanvragen van een laadpas. Wij als bewoners van Rotterdam eo zijn het beste geholpen bij ENGIE ( zo lees ik even snel de info ).
Mogelijk dat iemand anders daar andere info over heeft dan hoor (lees) ik dat graag.
Ik weet ook niet hoe lang het duurt voordat zo'n pas in de brievenbus valt.

Mooie keuze! Zoals ik al eerder aangaf twijfel ik nog. wil wel de overstap overwegen maar ik twijfel nog omdat: ik niet kan laden op eigen terrein, ik de meerprijs tov de normale hybride toch behoorlijk vind. Ik heb nooit private lease overwogen, maar ik zie toch af en toe prijzen langskomen die echt wel scherp zijn. Echter ik rij circa 20K per jaar en dan gaat zo'n lease tarief ook weer omhoog. Misschien toch wachten op het nieuwe model of hopen op een scherpe aanbieding van de Kia dealer, keuzes keuzes.

Link to post
Share on other sites

Ik moet zeggen, wat mij betreft "lekker boeien, niet laden op eigen terrein", de laatste aanbieding kon ik gewoon niet voorbij laten gaan. We betalen nu voor de huidige Niro €464 en bij de E-Niro (na aanbieding dus) €439.
En dan de rijden we elektrisch en nog een uitgebreidere uitvoering.
Moet niet gekker worden dachten we nog, daar zit vast een addertje onder het gras, maar nee hoor.
T' is maar een idee.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Dikke kans dat onze Niro ook ge de-ice'd :lol: gaat worden. Als we er met de dealer en LM uit komen. Voorlopig staan alle seinen op groen.

Link to post
Share on other sites
Op 25-6-2021 om 17:51, Gerd Bartels zei:

Gemiddeld met laadverlies kan de verbruik rond 18 kW/100km worden, met 30 ct/kW zijn dat rond EUR 5,40 ... met mijn HEV heb ik nu kosten EUR 7,00/100km bij een aankoopverschill van EUR 10.000 tussen mijn HEV en een E-Niro. De EUR 1,60 diff. per 100km, op het jaar berekend bij 10.000 km is dan EUR 160 die ik kan besparen.

En dan de uitstapjes, b.v. van Eindhoven naar Brugge en daar in de zomer opladen ... dat is voor mij te avontuurlijk ...

Mijn dealer had mij afgeraden van E omdat ik niet thuis makkelik kan opladen, dus, goed over naardenken!

Plus de motorrijtuigen belasting.

Link to post
Share on other sites

Maar maar tot 2025,, daarna wordt het spannend want een ev is gemiddeld toch wel echt een paar categorieen zwaarder

Link to post
Share on other sites

Reken voor een kleine beurt € 75,- en voor een grote € 150,-, als er niks bijzonders gedaan hoeft te worden.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By tijdjes123
      Vandaag Kia proceed gehad. Hele fijne auto.

      Alleen ik mis een scherm voor bandenspanning in de proceed waar ik in proef gereden heb stond dat er wel volgens mij of in ieder geval waardes.

      Weet iemand of het ook mogelijk is in het digitale dashboard die menuschermen te laten verdwijnen tenzij je op die knop drukt(dus het scherm voor rijassitentie etc)

      Als ik met spotify mijn muziek via bluetooth afspeel dan is op het stuur het pijltje naar boven om een nummer terug te gaan en het pijltje naar beneden om het volgende nummer af te spelen.
      Dit is best irritant. Hebben meer mensen dit probleem? Op mijn andere Ceed 3 uit 2019 was het precies andersom en veel logischer.
    • By Zarpax
      Beste E-soul rijders,
      Ik heb van de week de UVO connect app op mijn mobiel moeten updaten (de app was kennelijk geen update van de vorige versie, want ik had opeens twee UVO apps op mijn telefoon....) en met deze nieuwe update geeft de app aan dat mijn bereik 502 km is geworden. 

      Normaliter is het bereik 451km en in de winter is het minder. Maar nu geeft de Kia 502km aan! Heeft dat met de buitentemperatuur te maken (zo warm is het nou ook weer niet geweest)? Of heeft de nieuwe UVO app het één en ander getweakt aan de auto??

      Heeft iemand enig idee? Heeft iemand ooit wel 502km bereik gezien met de Kia E-Soul?
      Ik ben benieuwd.
       
      Alvast bedankt,
      G

    • By Denkia82
      Hallo,
      Ik hoop dat jullie kunnen helpen. 
      We hebben een Picanto 3 uit 2017, nu wouden wij de stalen velgen vervangen voor aluminium sport R, zie foto. Ik denk ik koop originele Kia velgen dus dat moet altijd goedkomen.
      Nu de velgen omgezet en ik kom geen meter voor of achteruit. Ze slijten aan de binnenzijde voor. Bij de remklauw. Op de nieuwe velg lees ik offset 52, dus ET52 lijkt mij. Nu lees ik ergens dat de stalen 45 zou zijn, is dit verschil te groot? Ze komen onder een Kia uit 2014 weg, je zou zeggen dit moet passen maar ik ben maar een leek.
      Is het verschil te groot? Spoorverbreders? Of andere velgen?
      Ik hoop dat jullie kunnen helpen.
      Groeten Dennis 


    • By Geesienus
      Beste Kia rijders,
      Ik heb een Kia Venga uit 2011 en wil rondom nieuwe remschijven en remblokken.
      Heeft iemand hier ook ervaring mee en wat is de beste merken in deze.
      Heeft iemand ook een internet en of  bedrijf waar ze te koop zijn en die daar ook goede ervaringen mee heeft.
      Ik zou het zeer op prijs stellen naar jullie ervaringen en suggesties. 
      Allen nog prettige paasdagen gewenst.
    • By RioL
      Na een tijdje meelezen hier, maar eens een account aangemaakt, want ik kan mijn probleem hier niet terugvinden.
      Het gaat om een Rio met 1.25 CVVT benzine motor en een handgeschakelde vijfbak van voor de facelift (bj eind 2013). 
      De auto reed perfect tot een paar weken geleden, maar de auto gaat nu gelijk naar de 4000 toeren bij een beetje gas na het koppelen. Hier blijft het toerental vervolgens hangen tot je daadwerkelijk 4000 rpm rijdt in de situatie voor dit probleem optrad. 
      Ook een tunnel uitrijden op de cruise control is er niet meer bij. Deze vliegt er gelijk af, omdat ook hier het probleem met de toeren zich voordoet.
      Sinds een week is het probleem echter verder gegroeid en is nu ook bij gas geven op de snelweg in de versnelling (bijv van 100 naar 120) dat dit in schokken gaat. De motor giert gelijk van 3000 naar 4500 toeren, klapt weer terug naar een lager toerental en dit gaat netzolang door tot je op de gewenste snelheid zit.
      Heeft iemand al eens iets soortgelijks meegemaakt en een mogelijke oplossing?
      Ik ben maandag bij de Kia dealer geweest en daar kwam het probleem ze niet bekend voor, waardoor de Rio morgen voor onderzoek ingenomen wordt.
      Het lijkt mij iniedergeval een urgent probleem en heb daarom besloten niet te wachten tot de oliebeurt die op korte termijn ingepland staat.
      Mijn voornaamste vraag is dus wat er mis zou kunnen zijn en wat een redelijk kostenplaatje hiervoor is (of evt. garantie/coulance).
       
       



×
×
  • Create New...