Jump to content

Heb ik wel de juiste uitvoering gekregen?

Michel_1970
 Share

Recommended Posts

Nu net voor de 4e keer aan de openbare laadpaal en wederom geeft de infotainment (kleine scherm tussen de grote ronde klokken) aan dat het laden met 7,6kWh gaat.
Als het goed zou het model MY21 zijn waarbij toch een hogere laadsnelheid wordt verwacht.?
Ik sta nu ook wederom als enige aan de paal welke, volgens info, 11kW paal zou moeten zijn.
Wat gaat of doe ik hier fout???

ps. nu wel even een uitdaging om met slechts 9% (48km op te teller over) thuis te komen en wetende dat zo dadelijk iemand (over slechts een uurtje) opgehaald moet worden en dan daarna een rit van 35km v.v. (dus 70km totaal) om de volgende op te halen. Wordt spannend wat geladen wordt in het kleine uurtje........??

Wordt zeker vervolgt...

Als ik even snel reken kun je alleen 7,6 halen bij een 32A afgezekerde paal op 1 fase.

Omdat de paal voor 11Kw te boek staat is hij waarschijnlijk 16A afgezekerd, en dan zou 16*230 = 3680 de max zijn per fase. 

Het was inderdaad echt effe spannend. Na alle ritten en tussendoor een uurtje laden, uiteindelijk thuis gekomen (22:40 u) met slechts 4% lading.
De navigatie gaf aan de eindbestemming niet te halen 😬 maar toch gelukt.
Nu hangt de auto weer aan de paal. Begint met 9.40 uur tot 100%. Net nog even via de UVO app gekeken (15 min verder) staat vermeld dat de accu 7% heeft en 7 uur nodig heeft tot 100%.

Dus, @Kia pannenkoek, kan het wel kloppen wat jij zegt over een opstart naar de 11kW. Verder wil ik het nog uitpluizen hoe de laadpalen echt zijn aangesloten (1 of 3 fasen). Dus @gjcvro, wordt ook nog vervolgt

Nu lekker slapen en morgenochtend om 06:00 uur de auto weer loskoppelen en zal mijn benieuwen hoeveel %% de accu heeft.

Alle openbare laadpalen -dus die niet bij iemand in de voortuin/oprit staan - zijn 3 fase aangesloten, meestal (minimaal) 3x16A= 11kW.

de laadtijd die je noemt komt ook aardig in de buurt van wat Kia zelf opgeeft voor een 3 fase lader nl. bijna 7 uur van 0-100%, het laatste stukje gaat altijd wat langzamer dat hoort zo.

@Michel_1970je hebt dus inderdaad de juiste auto gekregen, in ieder geval met een 3 fase lader

@cobalt Gelukkig dwingt (nog?... ooit raakt de ICE uit de gratie) niemand je, maar als je wat gewend geraakt bent aan laadmogelijkheden en verbruik, is er -voor mij-  geen probleem.

1 uur terug, Peter-036 zei:

@cobalt Gelukkig dwingt (nog?... ooit raakt de ICE uit de gratie) niemand je, maar als je wat gewend geraakt bent aan laadmogelijkheden en verbruik, is er -voor mij-  geen probleem.

Ik kan mij perfect inbeelden dat dit voor sommige mensen zeker geen probleem is.

Maar als je het ooit eens uit het oog verliest, zoals topicstarter, is het 'stress' om te zien of je wel overal op tijd raakt (en of je er raakt).

Anders ga je gewoon rap even tanken en klaar is kees.. Anders moet je al een oplaadpaal gaan zoeken (in belgie heel schaars) en dan nog eens genoeg tijd hebben om weer een paar km's verder te kunnen rijden.

Ook in Belgie zijn ze het serieus aan het pushen naar de firmawagens.. maar zolang ze het oplaadnetwerk niet verbeteren, de km range van de auto's niet stuk groter kunnen maken (en dan spreek ik over de iets meer betaalbare modellen, moet voor mij MINIMUM 6/700 + zijn) en het opladen sneller, mogen ze voor mijn part de elektrische voertuigen in hun .. steken :D 

Ooit zal het natuurlijk wel de standaard worden, maar dat zie ik de eerste 10 jaar al zeker nog niet gebeuren.

• Like 1

15 minuten geleden, cobalt zei:

moet voor mij MINIMUM 6/700 + zijn

En dat rij je elke dag? 

Dat denk ik eigenlijk niet, maar als dat wel zo is, moet je er zeker (nog) niet aan beginnen.

Hoewel je die 600 á 700 km waarschijnlijk ook dan niet in één ruk aflegt, en dan dus in je pauze(s) de auto even aan een snellader zet....Een halfuurtje pauze en snellader geeft mij toch weer ruim 200-250 km extra (en ruim tijd voor een koffie). Natuurlijk moeten die snelladers wel voorhanden zijn (dat zijn ze nog niet in alle landen en streken), en je moet je stops daarnaar plannen.

Ik heb wel het voordeel dat ik thuis op eigen grond parkeer en kan laden, dus ik kan 'm desgewenst elke nacht aan de laadpaal zetten en heb dan 's morgens weer meer dan 400 km bereik.

17 minuten geleden, Peter-036 zei:

En dat rij je elke dag? 

Dat denk ik eigenlijk niet, maar als dat wel zo is, moet je er zeker (nog) niet aan beginnen.

Hoewel je die 600 á 700 km waarschijnlijk ook dan niet in één ruk aflegt, en dan dus in je pauze(s) de auto even aan een snellader zet....Een halfuurtje pauze en snellader geeft mij toch weer ruim 200-250 km extra (en ruim tijd voor een koffie). Natuurlijk moeten die snelladers wel voorhanden zijn (dat zijn ze nog niet in alle landen en streken), en je moet je stops daarnaar plannen.

Ik heb wel het voordeel dat ik thuis op eigen grond parkeer en kan laden, dus ik kan 'm desgewenst elke nacht aan de laadpaal zetten en heb dan 's morgens weer meer dan 400 km bereik.

Uiteraard doe ik dat niet elke dag, maar ik wil ook niet elke dag bezig zijn om mijn auto te moeten opladen want owee als ik het dan eens vergeet..

Alsook in mijn persoonlijk geval rij ik met firmawagen + tankkaart. Als ik dan nog eens thuis ook zou moeten zelf laden, dan kost mij dat ook nog eens meer.
Voor mij persoonlijk zal ik zo lang als mogelijk elektrische voertuigen vermijden, maar ik vrees dat ik binnen 3/4 jaar niet anders ga kunnen aangezien diesels/benzine wagens niet meer aftrekbaar zullen zijn voor de firma in belgie.

Vooreerst nog geen zorgen dus, en wanneer het zover is zal de actieradius al wel wat ruimer zijn. En het zal even wennen zijn, maar dat lukt vast ook wel.

Er zijn nu al voldoende mogelijkheden om het thuisladen bij de werkgever (netjes volgens de belastingregels) te declareren, dus dat is niet echt een argument ;-).

Vanmorgen vroeg uit de veren en om 05:50u de auto losgekoppeld van de laadpaal.
Systeem geeft aan: 100% en we kunnen weer 520km rijden.....

• Like 3

Ik kan mij perfect inbeelden dat dit voor sommige mensen zeker geen probleem is.
Maar als je het ooit eens uit het oog verliest, zoals topicstarter, is het 'stress' om te zien of je wel overal op tijd raakt (en of je er raakt).
Anders ga je gewoon rap even tanken en klaar is kees.. Anders moet je al een oplaadpaal gaan zoeken (in belgie heel schaars) en dan nog eens genoeg tijd hebben om weer een paar km's verder te kunnen rijden.
Ook in Belgie zijn ze het serieus aan het pushen naar de firmawagens.. maar zolang ze het oplaadnetwerk niet verbeteren, de km range van de auto's niet stuk groter kunnen maken (en dan spreek ik over de iets meer betaalbare modellen, moet voor mij MINIMUM 6/700 + zijn) en het opladen sneller, mogen ze voor mijn part de elektrische voertuigen in hun .. steken  
Ooit zal het natuurlijk wel de standaard worden, maar dat zie ik de eerste 10 jaar al zeker nog niet gebeuren.
Ik heb best wel eens stress gehad met mijn diesel om op tijd een tankstation te vinden waar ik ('s-nachts) kon tanken. Het voordeel van laadpalen is dat zij in elke wijk tegenwoordig wel staan. Het duurt alleen langer dan met tanken. Het rijden met een elektrische auto vraagt een andere mindset. Uiteindelijk ben je minder tijd kwijt met laden dan met tanken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

• Like 2

Op 15-9-2021 om 10:42, cobalt zei:

Ook in Belgie zijn ze het serieus aan het pushen naar de firmawagens.. maar zolang ze het oplaadnetwerk niet verbeteren, de km range van de auto's niet stuk groter kunnen maken (en dan spreek ik over de iets meer betaalbare modellen, moet voor mij MINIMUM 6/700 + zijn) en het opladen sneller, mogen ze voor mijn part de elektrische voertuigen in hun .. steken :D 

Tot corona was ik ook een zakelijke veelrijder, heb heel wat lease-diesels afgereden en sinds maart 2019 de e-Niro. Ik was eerst ook wat sceptisch hoe dat met de vele km's zou gaan, maar het gaat echt geweldig. Het eerste jaar heb ik probleemloos 70.000 km met de e-Niro gereden en nooit stress gehad. Heb er lange vakantieritten mee gedaan en nooit stress gehad. Het rijdt juist zoveel relaxter en comfortabeler dan met brandstof dat ik nooit meer terug wil. Op sommige plekken kan de infrastructuur nog wat beter, maar dat gaat echt wel gebeuren. Een bereik van 600 km is helemaal niet nodig, als de auto's maar sneller kunnen laden. Die technologie wordt ook steeds beter, kijk maar naar de EV6 en Ioniq5 die al 100 km in 5 min kunnen laden. Als ik zie wat er in de afgelopen 2 jaar al aan ontwikkelingen heeft plaatsgevonden en op korte termijn allemaal aan komt, gaat de omschakeling zeker binnen 10 jaar echt al heel ver zijn en zal elektrisch het nieuwe normaal zijn.

• Like 1

Doe geen moeite iemand te overtuigen die niet wil, hij zal altijd op zoek gaan naar redenen om het niet te doen. Als je straks in 10 minuten 500km kan laden wordt er weer een andere reden gezocht. Of dan moet de range 1000 km zijn om met 1x tanken naar spanje te kunnen rijden met caravan, al hebben ze dat nog nooit gedaan.

Ieder maakt zijn eigen keuze en soms kom je er achter dat het de verkeerde is, en soms wil je dat niet toegeven.. En soms heb je spijt dat je zo lang gewacht hebt.. 

• Like 6
  • Thanks 1

12 uur geleden, gjcvro zei:

Doe geen moeite iemand te overtuigen die niet wil, hij zal altijd op zoek gaan naar redenen om het niet te doen. Als je straks in 10 minuten 500km kan laden wordt er weer een andere reden gezocht. Of dan moet de range 1000 km zijn om met 1x tanken naar spanje te kunnen rijden met caravan, al hebben ze dat nog nooit gedaan.

Ieder maakt zijn eigen keuze en soms kom je er achter dat het de verkeerde is, en soms wil je dat niet toegeven.. En soms heb je spijt dat je zo lang gewacht hebt.. 

Klopt, mij ga je niet rap overtuigen voor elektrisch te gaan.
Alhoewel ik weet dat het binnen X aantal jaar onvermijdelijk zal zijn :) 

19 uur geleden, stanley18 zei:

Ik heb best wel eens stress gehad met mijn diesel om op tijd een tankstation te vinden waar ik ('s-nachts) kon tanken. Het voordeel van laadpalen is dat zij in elke wijk tegenwoordig wel staan. Het duurt alleen langer dan met tanken. Het rijden met een elektrische auto vraagt een andere mindset. Uiteindelijk ben je minder tijd kwijt met laden dan met tanken.

Ik weet niet in NL maar in BE is dat allezinds niet het geval.

En minder tijd kwijt met laden dan met tanken?? Dat moet je toch eens dieper gaan uitleggen?
Ik tank in 2/3minuten en ben vol getankt en kan 900km rijden. 

Post hierboven spreekt van 5 minuten laden en kan 100km rijden? 
Ik wil het niet gaan afbreken, maar ik probeer uw zicht op die mening te verstaan.

Dat is niet zo moeilijk. Om brandstof te tanken moet je zelf fysiek aanwezig zijn om te tanken. Dat kost al snel vijf minuten. Bij een elektrische auto kom je thuis, op je werk en je prikt de auto aan de stroom. Dat kost nog geen minuut. Als je terugkomt bij je auto is deze weer vol. Alleen onderweg laden kost tijd. Dat probeer je dan ook zoveel mogelijk te voorkomen. Net zoals tanken langs de snelweg (tenzij je een leaseauto hebt van het werk).

• Like 3

35 minuten geleden, cobalt zei:

Klopt, mij ga je niet rap overtuigen voor elektrisch te gaan.
Alhoewel ik weet dat het binnen X aantal jaar onvermijdelijk zal zijn :) 

Dan snap ik niet zo goed wat je dan in een topic als deze te zoeken hebt? 

• Like 1

50 minuten geleden, cobalt zei:

Ik tank in 2/3minuten en ben vol getankt en kan 900km rijden. 

Post hierboven spreekt van 5 minuten laden en kan 100km rijden? 
Ik wil het niet gaan afbreken, maar ik probeer uw zicht op die mening te verstaan.

EV rijden vergt een andere instelling. Waar je bij ICE tankt als het moet, zal je bij een EV laden als het kan. Dat betekent dus dat ik bij een klant kijk of er in de buurt een laadpaal is, zelfs als de accu nog vol genoeg is om weer thuis te komen. Verder ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik een oprit met een laadpaal heb. Met een bereik van 400+ kilometer kan ik me de meeste tijd redden, en ander ga ik snelladen tot ik weer thuis kan komen. Betekent dus dat ik alleen op dat soort momenten moet wachten, en in de andere gevallen kost me dat geen extra tijd. Ik denk dat dat ook is wat stanley18 bedoelt met minder tijd kwijt zijn met laden dan met tanken.

• Like 3

2 uur geleden, cobalt zei:

Topic stond bij laatst nieuwe en ik reageerde op topicstarter.
Mag toch niet?

Mag zeker wel. Een ieder heeft het respect op te brengen over een opmerking van een ander. Het forum staat hier gelukkig vrij in.
Ik kan best indenken dat autoliefhebbers voorlopig bij hun stokpaardje (benzine / diesel) blijven totdat voor hun de drempels dusdanig zijn weggenomen dat het net lijkt of ze aan het "ouderwets" tanken zijn.
Als toekomst zie ik het "inductierijden" wel een keer gebeuren. 😅

Twee jaar geleden waren de kosten voor mij als particulier te hoog om elektrisch te rijden maar sinds een maand toch een mooie overstap kunnen maken (vanwege een actie bij KIA Lease) zodat voor mij het financieel plaatjes er heel anders uit kwam te zien.
Per maand goedkoper uit (maandbedrag en het laden "aantal km's per laadkosten") zijn minder dan in vergelijking met het HEV model.

Het wennen in de zin van "het gebruik van een EV" komt vanzelf en zal ook weer een gewoonte gaan worden.

• Like 4

Ik reed altijd diesel. 25k per jaar.
Omdat de Toyota Verso 15 jaar oud werd en ik minder ging rijden naar een half-electrische auto (Niro-PHEV) overgestapt.
Met de PHEV rijd ik voor 90% electrisch en is het een sport geworden om zonder dat de ICE aanslaat thuis te komen.
Als ik het nu zou overdoen zou ik voor de EV6 gaan, volledig electrisch. Waarom? Omdat e-rijden heel erg gaaf is, rustig, geruisloos en zonder uitstoot.

• Like 2