Ga naar inhoud

E-Niro, of toch niet..


Spades

Aanbevolen Berichten

In mijn voorstel topic en het stamtafel topic al eens genoemd maar het blijft door etteren dus ik open even een eigen topic.

 

Inmiddels 3 weken geleden gaan kijken bij een E-Niro uit 2021 (DynamicPlus:Line) met nog geen 3.000 kilometer op de teller. Daar aangekomen bleek de auto in storing te staan, 12 volt accu was leeg gegaan tijdens transport. Deze hebben ze vervangen waarna de auto een storing had die niet weg ging. Hij wilde ook eerst niet uit zichzelf bewegen, begreep dat dit later wel kon. Een storing in het 12 volt circuit was ik niet perse bang voor dus na een proefrit in een vergelijkbare auto overstag gegaan. Anderhalve week later zou de auto klaar zijn werd bij verteld. Tot ik de dag ervoor gebeld werd dat het probleem toch groter bleek.

 

Mij is verteld dat er een relais is dat alleen te bereiken is door het accu pakket te verwijderen, waarvan ze vermoeden dat deze het probleem geeft en altijd in de 'aan' stand staat. Dit relais zou piekspanning te verduren gekregen hebben bij het vervangen van de 12 volt accu. Ze weten het pas zeker als ze het relais in handen hebben. Als ze een nieuwe moeten bestellen dan kan dit zomaar eens een maand duren gezien de levertijd.

 

Tot nu toe vind ik de Kia dealer in kwestie (Ik zal nog even geen namen noemen) nog niet echt heel voortvarend geweest in het oplossen en proactief communiceren. Alles weet ik omdat ik zelf steeds vragen stel. De auto zou in eerste instantie door 2 gespecialiseerde medewerkers aangepakt moeten worden gezien het accu pakket eruit moet. Op de dag dat dit zou gebeuren werd mij meegedeeld dat de auto hiervoor toch naar een andere vestiging moet vanwege de aldaar aanwezige apparatuur die nodig is voor met name de veiligheid van de monteurs. Van dat laatste vroeg ik mij af of ze dat niet twee weken geleden ook al bedacht hadden kunnen hebben..

 

Al met al is mijn persoonlijke ervaring met het merk maar vooral deze dealer niet perse positief te noemen en als ze dit niet met meer urgentie aan gaan pakken ga ik ze in gebreke stellen en de koop laten ontbinden. TOch ben ik benieuwd of bovenstaand verhaal resoneert bij andere forumleden hier, en of er vergelijkbare cases zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat oranje controlelampje en die waarschuwing heb ik ook al enkele malen gezien, bij de dealer geweest, waar ze konden zien dat er een storing geweest was, maar toen ik, zonder storing, op de afspraak kwam, en vertelde dat de storing 'weg' was, kon ik onverrichterzake weer naar huis.

Ik heb later de auto uitgelezen en storingscode P0AA6(00) kwam daaruit. Probeer van de dealer te horen wat hier de code was bij deze e-Niro.

Ik ben er middels google erachter gekomen dat het in dit geval een weerstandsmeting tussen hoog- en laagspanningscircuit betreft, die vaak wordt getriggerd bij vocht.

Ik zie het lampje nu ook weer af en toe na een natte en koude nacht, maar zie niet meteen reden tot alarm, ik kijk het nog wel een poosje aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Vandaag zou ik dan eindelijk de auto op halen. Vlak voor vertrek werd ik echter gebeld dat de 12volt accu weer leeg was en er niet met de auto te rijden was. Inmiddels zijn er twee relais vervangen die kapot bleken.

Maandag hebben we weer contact maar erg veel vertrouwen heb ik er niet meer in.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Spades

TWEE keer een relais vervangen dat daarna kaduuk bleek? Als servicetechnicus begin ik dan al heel snel te denken dat de oorzaak van dat kapotte relais ergens anders ligt. Dat relais gaat kapot door wat de eigenlijke oorzaak, het eigenlijke probleem is.

Wat is er kapot aan dat relais? Is de spoel kapot? Dan krijgt die mogelijk een te hoge spanning? Zijn de contacten verbrand (of erger: aan elkaar gelast)? Dan loopt er een te hoge stroom doorheen, mogelijk kortsluiting?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Welke dealer zit je? 
Maar zo'n auto kun je beter niet pakken en moet terug naar de fabriek/weg ermee.
Heb dit bij familie eens gehad met 2x een Mercedes, al het geld aan reparaties is weggegooid , nooit kunnen oplossen en steeds wat anders kapot. Had beter regelrecht naar de schrot kunnen gaan, waar die uiteindelijk ook thuis hoorde. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor degene die het leuk vinden nog even een update.

 

De beide relais die ze al vervangen hadden blijken weer gesmolten te zijn. Ze zoeken het nu in de aansturing, ze gaan nu de blokken waar ze in zitten vervangen. Het komt op mij een beetje over als dat ze gewoon alles vervangen waarvan ze vermoeden wat het kan zijn. Ze zoeken het steeds hoger in de ketting. Ik hoop dat dit het is. Ik heb aangestuurd op een oplossing in de vorm van een leen auto, ik betaal nu dubbele verzekering omdat de auto wel al op mijn naam staat en moet nog steeds met (steeds duurder wordende) benzine blijven rijden.. Vanmiddag weer contact (Als ze dit keer wel doen wat we afspreken tenminste). Dan zien we wel weer verder of ze toestemming hebben van Kia om dit te gaan vervangen en ook een prognose over hoelang dit dan weer duurt.

 

Not amused.

  • Sad 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


11 minutes ago, Kia pannenkoek said:

Dat laatste begrijp ik... wat ik alleen niet begrijp is waarom je een auto eerder dan bij aflevering op je naam zou laten zetten, of heeft dat te maken met de subsidieregeling ?

Ze hadden mijn rijbewijs al vanwege de proefit en hebben het de laatste werkdag voor de oorspronkelijke aflevering op mijn naam gezet. Het is overigens niet zo dat ik dat had kunnen weigeren o.i.d. Het gebeurt gewoon, ik heb nu ook maar 1 deel van de tenaamstellingscode. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is dan knap brutaal dan van die dealer! Te meer daar je vanaf dat moment verantwoordelijk bent voor het verzekerd zijn onder andere. Neem aan dat je nog niets betaald hebt? Dan kun je in theorie gewoon de auto gaan opeisen bij de dealer, het kenteken staat immers op jouw naam?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Het klinkt trouwens tegenstrijdig maar het kan zijn dat de relais kapot gaan juist omdat de spanning van de 12Volt accu heel laag is door ontlading....als de spanning bv gehalveerd is gaat er bij dezelfde belasting (weerstand) namelijk 2x zoveel stroom lopen. Wet van Ohm U=IxR. Ik heb een BMW motor gehad waarvan bekend is dat als je die start met een half lege accu dat de contacten van het startrelais aan elkaar bakken door de grote stroom en de motor blijft starten totdat de accu echt leeg is, zelfs als je de sleutel er uit haalt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 hours ago, Kia pannenkoek said:

Het klinkt trouwens tegenstrijdig maar het kan zijn dat de relais kapot gaan juist omdat de spanning van de 12Volt accu heel laag is door ontlading....als de spanning bv gehalveerd is gaat er bij dezelfde belasting (weerstand) namelijk 2x zoveel stroom lopen. Wet van Ohm U=IxR. Ik heb een BMW motor gehad waarvan bekend is dat als je die start met een half lege accu dat de contacten van het startrelais aan elkaar bakken door de grote stroom en de motor blijft starten totdat de accu echt leeg is, zelfs als je de sleutel er uit haalt. 

U=I*R, R=U/I dus U heel laag, I ook heel laag bij gelijke R.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


als de spanning bv gehalveerd is gaat er bij dezelfde belasting (weerstand) namelijk 2x zoveel stroom lopen. Wet van Ohm U=IxR

Eh, nee...

In de wet van Ohm ligt juist vast dat dat niet kan. Als R gelijk blijft en U halveert zal ook I halveren.
Het is wel zo dat voor een gelijk VERMOGEN (P) je bij halve U dubbele I nodig hebt, want P=U*I.

Wat met die BMW aan de hand kan zijn is het verschil tussen weerstand bij stilstand en draaiend. Dat fenomeen zie je ook bij gloeilampen; die hebben koud een lagere weerstand dan warm (=lichtgevend), waardoor bij een te lage U de gloeidraad niet op temperatuur komt, R niet genoeg stijgt en I dus hoger wordt.

Maar daarmee wijken we al veel te veel af van het probleem met de relais. Die kunnen namelijk ook naar de knoppen gaan door afschakelen onder belasting, waardoor je een vlamboog kunt krijgen. Daardoor kunnen de contacten inbranden, wat de weerstand vergroot en meer warmte kan veroorzaken...
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ben ook heel blij dat we net op tijd een EV hebben en 22 extra zonnepanelen. We hebben dan wel het geluk dat we thuis kunnen laden (met de granny lader) onder de carport. We proberen nu dan ook zoveel mogelijk gebruik te maken van de EV en de Hybride zo weinig mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites


52 minuten geleden, zei SMITHEN69:

als particulier zou ik geen elektrische auto kopen. ik zou voor de Kia niro hybride gaan. wand er zijn meer elektrische auto,s dan laad palen ten minste bij ons in Vleuten. moet je echt zoeken.

Gelukkig hoeft een elektrische auto niet 24/7 aan een laadpaal te hangen. 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites


Vandaag is er iemand van Kia NL geweest en de oorzaak is nog steeds niet met zekerheid te achterhalen. Het onderdeel dat ze wilden vervangen ging direct in backorder met een lever tijd van 3 tot 4 weken dus daarmee gaat deze auto niet door. Morgen nog even contact met de dealer voor alternatieven maar de kans is 90% dat de koop ontbonden gaat worden.

  • Like 1
  • Sad 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, zei Spades:

Vandaag is er iemand van Kia NL geweest en de oorzaak is nog steeds niet met zekerheid te achterhalen. Het onderdeel dat ze wilden vervangen ging direct in backorder met een lever tijd van 3 tot 4 weken dus daarmee gaat deze auto niet door. Morgen nog even contact met de dealer voor alternatieven maar de kans is 90% dat de koop ontbonden gaat worden.

Da’s wel balen. Denk je een leuke auto te kopen, gaat de boel niet door. En balen van al die technische problemen. Ook als ze het ding wél in orde krijgen loop je het (naar mijn mening nogal grote) risico dat dit een probleemauto blijft. En dan kun je de koop niet zomaar meer ontbinden, als je een half of driekwart jaar vol ellende hebt doorgemaakt.

Maar ja, wat nu? Wel EV, maar dan een andere? Kia of juist niet?
Ik ben benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites


57 minuten geleden, zei Hippe lip:

Da’s wel balen. Denk je een leuke auto te kopen, gaat de boel niet door. En balen van al die technische problemen. Ook als ze het ding wél in orde krijgen loop je het (naar mijn mening nogal grote) risico dat dit een probleemauto blijft. En dan kun je de koop niet zomaar meer ontbinden, als je een half of driekwart jaar vol ellende hebt doorgemaakt.

Maar ja, wat nu? Wel EV, maar dan een andere? Kia of juist niet?
Ik ben benieuwd!

Sluit ik me bij aan. Ook benieuwd naar wat nu?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...