Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
Op 3-5-2024 om 23:14, zei BarneyRubble:

Mooi dat je dit met ons deelt.

Ik ga binnenkort met mijn PHEV ook weer eens een Sleurhut trekken, de lijn52 assistentie en het in het midden blijven rijden kan je zo te lezen beter dus uitschakelen.

Maar heb je ook goed met de Adaptive Cruise Control gereden tijdens je caravan rit ?

En zoja hoe deed hij dit, bijvoorbeeld met het automatisch afremmen vanwege je voorganger en ook het automatisch weer optrekken met je voorganger? Hoor het graag van je. Mvg,

Barney

Ben hier nu wel benieuwd naar want binnenkort hangt de caravan van 7m lang en 1350 kg erachter.😉

Geplaatst

Ik ga binnenkort met mijn PHEV ook weer eens een Sleurhut trekken, de lijn52 assistentie en het in het midden blijven rijden kan je zo te lezen beter dus uitschakelen.

Deze moet je uitschakelen anders begint de hele combinatie te slingeren.

Maar heb je ook goed met de Adaptive Cruise Control gereden tijdens je caravan rit ?

JA hoor alles werkt net zoals je zonder caravan rijdt alleen de achteruitrij sensoren zijn uitgeschakeld en de Kruisend verkeersassistentie achter (RCCA) ook.

En zoja hoe deed hij dit, bijvoorbeeld met het automatisch afremmen vanwege je voorganger en ook het automatisch weer optrekken met je voorganger? Hoor het graag van je. Mvg,

Alles werkt net zo als je zonder caravan rijdt.

Barney

• Thanks 1
  • 1 maand later...
Geplaatst
Op 15-4-2023 om 20:43, zei Cj V:

Vandaag de caravan uit de stalling gehaald. Wat blijkt, de stekkerdoos zit zo hoog gemonteerd dat bij een scherpe bocht naar links de koppeling van de caravan de stekker en doos beschadigd. Onbegrijpelijk dat dit zo is afgeleverd. De dealer heeft de doos nu zo gemonteerd dat deze schuin naar beneden is gedraaid zodat er geen schade ontstaat aan de caravanstekker. Erg bijzonder en wellicht goed om te checken mocht je een trekhaak gemonteerd krijgen.

IMG_7713.JPG

IMG_7720.JPG

IMG_7719.JPG

Ik had hetzelfde probleem. Met een verloopstekker 13>7 polig kon de fietsendrager ook niet meer worden geïnstalleerd.

Wat ik heb gedaan is het volgende; ik heb de houder met contactdoos er af gehaald, en heb deze een meer naar achter en onder de bumper weer vastgezet. Dat kan omdat de trekhaak met twee bouten/moeren vast zit.

1. geen problemen meer met korte linker bochten, fietsendrager past weer als van ouds, verloopstekker kan blijven zitten EN het ziet er een stuk mooier uit😄

Dat de monteurs dat niet kunnen bedenken....beetje jammer

Geplaatst
Op 15-4-2023 om 21:31, zei Murcielaygo:

Zou het stopcontact niet te ver naar achter zitten?
Ik kan het op de foto's niet goed zien, maar gevoelsmatig lijkt mij montage van het stopcontact aan de voorste bout (dus dichter bij de bumper) dit probleem niet alleen verhelpt, maar er ook nog eens een stuk beter uit zou zien...

Dat heb ik dus gedaan, valt me tegen dat de monteurs dat niet zien. En net wat je aangaf, het ziet er een stuk mooier uit.

Geplaatst
Op 20-5-2024 om 18:21, zei Cj V:

Voor de tweede keer een trakhaak geplaatst.

De afgelopen tijd veel gebonk in de auto bij het rijden met een caravan of fietsendrager. Wat blijkt de bevestiging van de trekhaakbalk aan het chassis is losgetrild. Ook bij herhaald aantrekken van de bouten, trilt de bout weer los. Onze dealer heeft afgelopen vrijdag een nieuwe geplaatst en wie schetst mijn verbazing. Weer is de stekkerdoos zo geplaatst dat deze bij een scherpe bocht naar links gekraakt wordt door de koppeling van de caravan. Sommige dingen snap je niet, ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige sportaegrijder ben die dit probleem constateert. Hoe dan ook. ik heb het stopcontact maar weer een slag gedraaid maar mooi en handig vind ik het niet (zie foto's)

IMG_9337.JPG

IMG_9338.JPG

IMG_9339.JPG

Nee je bent niet alleen, schijnbaar doen ze bij alle KIA-dealers hetzelfde trucje. Lijkt mij dat KIA-NL hun dealers er op attent moet maken dat het anders moet en ook makkelijk kan.

• 3 weken later...
Geplaatst

Let op de nieuwe modellen hebben door aangepaste emissie en dus minder vermogen 180pk —> 150pk uit de verbrandingsmotor geen trekgewicht van 1650kg voor de HEV maar nog maar 1350kg!!
Dus alle sportage modellen gelijk.. check de specs dus goed..

Geplaatst
On 1/15/2023 at 11:48 PM, Justdigit said:

Dat komt.... Hij kan wel meer trekken. Maar anders haalt hij zijn co2 uitstoot op papier niet meer. 

De dealer zei wel direct netjes dat de cruise control niet meer werkt bij het trekken van een aanhanger..... Ben ik niet gewend maar wel attent van hem. 

Let op nieuwe modellen terug naar 1350Kg!!!!!!!

Geplaatst
1 uur geleden, zei Peter van der Vlies:

Let op nieuwe modellen terug naar 1350Kg!!!!!!!

En een PHEV van 1350 naar 1200 kg.🫣

• 2 weken later...
Geplaatst
Op 13-6-2024 om 21:04, zei PhaseShifter:

Hoe hoog zit bij jullie de trekhaakkogel?

IMG_9727.jpeg

IMG_9726.jpeg

IMG_9725.jpeg

waar zit je bevestiging voor je breek-kabel ?

Kwam er vorige week bij mijn Sportage ook achter dat die er dus niet op zit.

Geplaatst
49 minuten geleden, zei Wil002:

IMG_9726.thumb.jpeg.b08266196d21a3190174210c542ad07f.jpeg

Geplaatst (aangepast)

Bij mij zit er aan de linkerkant een metalen oog ( ook zwart ) gemonteerd waar ik de pistonghaak aan vast moet klikken, ik kreeg hem er wel moeilijk omheen omdat er te weinig ruimte was, heb toen met een dremel wat meer plastic eromheen weggesneden zodat ik er nu makkelijk bij kan. Ik heb een afneembare trekhaak en heb deze bij de koop er direct bijbesteld ( achteraf gratis + montage ) 😉 en dus bij de dealer laten monteren, alles zit op de juiste plaats wat hoogte kogel en plaatsing stekkerdoos betreft.

Oog zit bij mij dus linksonder en de stekkerdoos rechtsonder in tegenstelling tot meerdere foto's hier afgebeeld op dit forum🤔

aangepast door BarneyRubble
Geplaatst

Dat is al een tidje bekend, nav nieuwe Europese normen is het vermogen lager en dus ook het trekgewicht.

Geplaatst
Op 4-9-2024 om 21:51, zei Wil002:

De musketon-haak gaat door dit gat heen;

IMG_1252.jpeg

• 2 weken later...
Geplaatst

Nou we zijn er een weekje mee weggeweest, caravan opgehaald bij HenkPen in Haaksbergen. Wat uitleg gekregen en aankoppelen die Sleurhut. Caravanspiegels die bijgeleverd waren geplaatst en zo afgesteld dat ik beide wielen aan de zijkanten goed kon zien, dit was genoeg want met de eigen sportage spiegels zie je het ook erg goed. De caravan was met toebehoren 1200 kilo en hadden we de auto behoorlijk vol geladen omdat we na deze 7 daagse weer proef camperen weer naar een volgende vakantie bestemming moesten.  Maar goed, het trekken van deze caravan met de sportage. Toen we wegreden ging dat erg soepel en had je bijna niet door dat hij er achter hing, de linecontroll uitgeschakeld en verder rijden, ik kan je zeggen, de phev trok het natuurlijk op zijn sloffen.  In het begin hoorde je dat hij eerst best hoge toeren moest maken voordat hij wilde overschakelen, dit kan je zelf erg makkelijk verhelpen door 1 sec je gas los te laten en dan weer gas te geven, hij schakelt dan direct door.  Deze caravan had een achteruitrijautomaat doordat achteruit manoeuvreren zeer geleidelijk ging, bij een snelheid van 90km/pu pakte hij regelmatig de EV modus ( hij stond al die tijd op HEV ingesteld ) het gemiddeld verbruik kwam hierdoor op 6.6 en is erg netjes.  Ik begrijp nog steeds niet waarom deze PHEV maar 1350 mag trekken met totaal 265pk en als je hem nu besteld dan mag hij zelfs nog maar 1200kg trekken ???? schiet mij maar lek.  Maar het reed heerlijk met 1200kg achter de sportage en de auto totaal volgeladen.

IMG-20240823-WA0002.jpg

• 2 weken later...
Geplaatst

Zojuist een zeer gelaagde vakantie naar Toscane in Italië gehad. Daar veel bergweggetjes gereden, vaak met stijgingspercentage van 10 % en meer, met een uitschieter van 500 meter met 25% (toerit naar de camping) De auto rijdt ook met de caravan soepel en vlot. Je merkt nauwelijks dat er een caravan achter hangt.  Met opgeladen batterij kom ik 40 km ver (caravangewicht ± 1300 kg, volgeladen met 2 elektrische fietsen). Het omschakelen naar benzine gaat ongemerkt. Ik heb veel met de sportstand gereden om de batterij  wat sneller op te laden (weer wat extra vermogen in de bergen).  Het toerental is mij erg meegevallen. Rustig toerend (90 km)op de autobahn is het toerental 2100 tpm, bij enige stijging loopt dit snel op naar 2800. Moet er echt getrokken worden dan loopt dit op naar 3300 tpm, met een uitschieter naar 4000. Het toerental blijft soms wat langer "hangen" ook bergafwaarts. Maar als je goed oplet zie dat het verbruik naar 0 zakt en wordt de batterij weer opgeladen. Tijdens forse afdalingen schakel ik zelf met de flippers om zoveel mogelijk op de motor af te kunnen remmen. Het verbruik was na 3000 km toch netjes ± 1 op 10. Geen mogelijkheid gehad om tussentijds te laden,
Alle rijhulpsystemen werken ook met een caravan fijn. Ook heb ik de HDA regelmatig op de autobahn ingeschakeld gehouden. Geen last gehad van nerveuze reacties e.d. De auto blijft gewoon rechtuit gaan, alsof deze op rails rijdt. Denk dat de adaptieve schokdempers hier een positieve invloed op hebben. Bemerk dat de combinatie bij hobbels e.d. prima werkt. Blij dat ik de GT plusline gekozen heb.
De achterklep gaat automatisch open, maar dit is niet handig! als er een caravan met fietsenrek op de dissel gemonteerd is.  Gelukkig net op tijd schade kunnen voorkomen en deze optie uitgeschakeld.

Wat werkelijk een genot is, is de  stoelkoeling. Deze heb ik zo ingeschakeld dat hij klimaat afhankelijk ingesteld staat en automatisch ingeschakeld wordt. Dit werkte prima bij het warme weer afgelopen zomer. Voordat de airco z'n werkt dit voel je dit al en heb je nooit last van een natte rug. De zitting van de stoelen blijven, zeker op lange afstand nogal hard aanvoelen. Dit opgelost met een soort eiermatje waardoor de verkoeling merkbaar blijft en je uren toeren nog geheel verkwikt uitstapt.

Kortom een prima caravantrekker met veel comfort.

• Like 1
  • 4 maanden later...
Geplaatst

Sinds vandaag hebben ook wij een caravan achter onze Sportage. De eerste vakantie, richting de Ardèche, is al geboekt... :) Het uurtje rijden vanaf de dealer naar huis ging in elk geval erg soepel, ook hier geen problemen met de hulpsystemen.

SporCar.jpg

Geplaatst
Op 30-9-2024 om 15:59, zei JohnnyBGoode:

opgelost met een soort eiermatje

Kun je me hier iets meer over vertellen? Waar gekocht, hoe ziet het er uit, kosten enz?

Geplaatst
2 uur geleden, zei Headlong:

Sinds vandaag hebben ook wij een caravan achter onze Sportage. De eerste vakantie, richting de Ardèche, is al geboekt... :) Het uurtje rijden vanaf de dealer naar huis ging in elk geval erg soepel, ook hier geen problemen met de hulpsystemen.

SporCar.jpg

Gefeliciteerd, met je mooie caravan, hoeveel weegt jou caravan bij max .laadvermogen op kenteken ?

Stom toevallig hebben wij ook vandaag een caravan gekocht, deze heeft een max laadvermogen van 1500 kg en ledig gewicht van 1074 kg.

We hebben hem laten terugzetten naar max 1350 kg zodat dit ook op kenteken geregistreerd staat, de phev mag nou eenmaal maar 1350kg max trekken helaas.

Met alle extra's houden we nu precies 100kg marge om bij te laden en is voor ons genoeg, de kia zal het makkelijk trekken daar ben ik, niet bang voor.

Dinsdag gaan we het rond maken, foto's komen later zeer zeker hier gepost ook.

Geplaatst
Op 15-2-2025 om 21:07, zei BarneyRubble:

Gefeliciteerd, met je mooie caravan, hoeveel weegt jou caravan bij max .laadvermogen op kenteken ?

Stom toevallig hebben wij ook vandaag een caravan gekocht, deze heeft een max laadvermogen van 1500 kg en ledig gewicht van 1074 kg.

We hebben hem laten terugzetten naar max 1350 kg zodat dit ook op kenteken geregistreerd staat, de phev mag nou eenmaal maar 1350kg max trekken helaas.

Met alle extra's houden we nu precies 100kg marge om bij te laden en is voor ons genoeg, de kia zal het makkelijk trekken daar ben ik, niet bang voor.

Dinsdag gaan we het rond maken, foto's komen later zeer zeker hier gepost ook.

Leuk! Gefeliciteerd met de aankoop.:) 

Onze caravan mag max 1300kg wegen, zit ook geen zwaardere as onder. Beetje slim inpakken en zware spullen in de auto leggen, dan komt het wel goed. Zo veel hoeven we niet mee te nemen.

• 2 weken later...
Geplaatst

Wij hebben een Sportage HEV in bestelling staan. Hopelijk in april geleverd. Onze huidige Ceed SW uit 2022 met 1.5 wordt hier op ingeruild.

De Ceed weet prima raad met onze 1200 kg caravan. Wel heb ik daar na het eerste ritje zwaardere veren onder laten zetten. Dit gaf mij een zeer onbetrouwbaar gevoel tijdens het ritje met standaard veren.

Maar nu weer terug naar de Sportage. We hebben een HEV besteld in de Dark edition uitvoering in Wolf grey. Daarbij ook de Musan bi-color in 19 inch er bij besteld. Evenals een thuiskomer met krik en direct de zwaardere veren vanwege de eerdere ervaring. De trekhaak ook meteen besteld in de afneembare variant. Het wordt mijn eerste hybride. Mijn ervaring met een Niro als vervangend vervoer voor mijn eerdere auto (geen Kia) was niet bevredigend als caravantrekker. Accu zo leeg en dan 109 pk zonder turbo. Nu heb ik nog een vergelijkbare benzinemotor achter de hand als in mijn huidige Ceed mocht de hybride accu leeggereden zijn.

Ik hoop dat mijn Milenco spiegels weer passen en betwijfel ik dat na de reacties hier gelezen te hebben.

Geplaatst
8 uur geleden, zei Justme:

Nu heb ik nog een vergelijkbare benzinemotor achter de hand als in mijn huidige Ceed mocht de hybride accu leeggereden zijn.

Je zult zien dat de accu tijdens een rit meerdere keren 'leeg' raakt. Vervolgens laadt deze zich weer op door de benzinemotor en schakelt zelf weer om als hij genoeg energie heeft. Merk je trouwens niks van, gaat zeer soepel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...