Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Geweldig, veel dank, iedereen. Ik heb inmiddels ook die vgate gekocht en probleemloos aangesloten. Met kabeltje & schakelaar zodat klepje dicht kan.
Ik had alles hierboven wel gelezen, maar hoopte dat er inmiddels ook een oplossing was voor die OBDLink. Niet dus.
Nu alles werkt verheug ik me op onze eerste lange rit eind februari!
@Hippe lip sowieso dank voor al jouw geweldige berichten en tips door het hele forum heen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Geplaatst
Geweldig, veel dank, iedereen. Ik heb inmiddels ook die vgate gekocht en probleemloos aangesloten. Met kabeltje & schakelaar zodat klepje dicht kan.

Kabeltje en schakelaar?

Ik heb flink terug zitten lezen in dit topic, maar ik kijk er ws overheen...
Geplaatst (aangepast)
1 uur terug, zei MileB:

Huh, waar heb je die zo snel vandaan? Via Ali of hier ‘lokaal’ uit voorraad gekocht?
Zo’n kabeltje moet ik ook nog hebben. Vergeet alleen steeds uit te zoeken welke precies en ‘m dan meteen te bestellen. Heb je een linkje voor me?

Enneh, dit forum doen we samen, hoor! ☺️

aangepast door Hippe lip
  • Like 3
Geplaatst

Ik heb hem hier vandaan:

https://www.havercoshop.nl/obd-verlengkabel-met-schakelaar-aan-uit-lengte-50cm-16-pin-obd-ii-obd2-haverco.html

Maar ik zie dat het daar nu al niet meer op voorraad is.

Ik neem aan dat dit hetzelfde ding is:

https://www.autowolf.nl/nl/verloopadapters-obd2-kabels/929-obd2-verlengkabel-met-schakelaar-16-pin-55cm.html

Het was nog steeds ontzettend gepriegel om het klepje dicht te krijgen, maar het kan...

Sent from my iPhone using Tapatalk

• 5 maanden later...
Geplaatst

Hallo medeforumers.

Ik plaats niet veel, want ik heb eigenlijk niet te klagen over de auto..  doet het super.

Op de kleine ergernissen na dan ;-) 

Maar ik heb het volgende..

We gaan over een week naar Italië met de E-Niro.

En ik heb een  OBD2 dongle  gekocht en ga gebruik maken van ABRP naast de normale navigatie.

Wie o wie heeft er ervaring mee en is er nog iets waar ik op moet letten tijdens gebruik van deze combinatie ?

Kan je beter de uitgebreide versie gebruiken( met abbo) of de gratis versie?

Ik ben verder goed voorbereid, genoeg passen en diverse apps.. ook Italiaanse.

Ik heb er zin in, leuke uitdaging :-)

Ik hoor graag de tips  ..

Groetjes, Mark.

• Thanks 1
Geplaatst

Ik volg ook even, heb geen dongle maar ben wel benieuwd hoe het allemaal werkt. Heb abrp gebruikt op mijn reis naar Z-F maar moest alles steeds invullen/ aanpassen. 

mijn vragen: welke Dongle, waar stop je die in en hoe verbind je hem? 

Geplaatst
47 minuten geleden, zei Adrie Koorn:

Ik volg ook even, heb geen dongle maar ben wel benieuwd hoe het allemaal werkt. Heb abrp gebruikt op mijn reis naar Z-F maar moest alles steeds invullen/ aanpassen. 

mijn vragen: welke Dongle, waar stop je die in en hoe verbind je hem? 

Het gaat dan om een obd2 dongle die je kunt gebruiken om storingscodes en live gegevens uit te lezen. Koppelen met je telefoon via bluetooth. Verder geen ervaring in combinatie met abrp maar ook dat zal ongetwijfeld werken.

Zoiets bijvoorbeeld : https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B09FKCV752?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_title

Geplaatst

Ik heb de vLinker MC+ van Vgate.

Inderdaad kan je dus diagnose en gegevens uit het voertuig lezen met een diagnose app.

Ook werkt het dus met ABRP, die leest dus de accu temperatuur en lading , snelheid en verbruik.

Dat gebruikt de ABRP app dus om uit te rekenen of er geladen moet worden bij de eerst volgende stop of dat er een paaltje verder gereden kan worden.

Wat dus laadmomenten kan beperken....en dus tijd.

Ik wilde dus weten of iemand hier op het forum dit al had getest/ gebruikt.

Om zo ervaringen te delen, en waar op te letten tijdens gebruik..

Geplaatst
Op 22-7-2022 om 17:01, zei Richard Trip:

Het gaat dan om een obd2 dongle die je kunt gebruiken om storingscodes en live gegevens uit te lezen. Koppelen met je telefoon via bluetooth. Verder geen ervaring in combinatie met abrp maar ook dat zal ongetwijfeld werken.

Zoiets bijvoorbeeld : https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B09FKCV752?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_title

Die specifieke zou ik nou weer niet kopen. Deze werkt niet goed. Slechte Chinese kloon.

Zou ik eerder voor deze gaan:

https://www.amazon.nl/bluetooth-diagnoseapparaat-foutcode-lezer-iOS-systeem-compatibel/dp/B07SQLY39V/

Geplaatst
Op 25-7-2022 om 10:41, zei Chojin:

Die specifieke zou ik nou weer niet kopen. Deze werkt niet goed. Slechte Chinese kloon.

Zou ik eerder voor deze gaan:

https://www.amazon.nl/bluetooth-diagnoseapparaat-foutcode-lezer-iOS-systeem-compatibel/dp/B07SQLY39V/

Kan je deze ook uit zetten? Of moet je hem er steeds uit halen?

Geplaatst
1 uur terug, zei Adrie Koorn:

Kan je deze ook uit zetten? Of moet je hem er steeds uit halen?

Heb je hier nou gekeken? Daar staat veel meer info over ABRP en het gebruik van dongles.

Lees dat draadje, zoek op wat je zoekt en stel daar je vragen. Dan blijft de boel een beetje bij elkaar… 🤷‍♂️

• Like 1
Geplaatst

Inmiddels zitten wij in Noord-Spanje en zijn daarbij prima begeleid geweest door de combinatie OBDlink LX dongle en de betaalde versie van ABRP.

Ik gebruik EVNotify om de OBD-informatie naar ABRP te pushen.

Screenshot_2022-07-26-14-06-19-06_72f9bf613b353d1f1d75fc1b9ca11c2f.thumb.jpg.13304420116de96ca2f2319265529bf7.jpg

Het enige dat ik als nadeel zie bij de standaardinstellingen is dat de BT-connectie down gaat na een minuut of 20 of 30 maar daarvoor heb ik de volgende settings aangepast. Op Telegram heb ik contact met de maker van EVNotify and hij gaf me deze tips.

IMG_20220726_141155_836.thumb.jpg.ec5dd0ecfae36c97715c6070317fb57d.jpg

Wat is een mooie feature vindt is dat er in ABRP te zien is hoeveel vermogen de gekozen laders hebben (vb: 300kW) waar je momenteel heen reist en hoeveel laadpunten er zijn (gesegmenteerde groene ring om de 300kW) en hoeveel er hiervan bezet zijn (de gesegmenteerde groene schil wordt voor iedere bezette laadplek rood).

Ook zie je hoeveel SoC je nu hebt en hoeveel je hebt wanneer je op de laadbestemming aankomt en tot hoeveel % je moet laden inclusief de geschatte tijdsduur. Dit zie je in de details (nu niet zichtbaar in de screenshots)

Bij Knuvelkes was alles bezet ten tijde van het er naartoe rijden, toen ik aankwam was er 1 plekje vrij en gelukkig was het de 300kW lader. De 50kW lader was ook beschikbaar maar als je auto 77kW aan kan, waarom zou je langzamer laden?

Screenshot_2022-07-21-07-45-16-09_46c37bd327dba4e8032486f526877472.thumb.jpg.799a3b00fcda1f16a20373acadb4b8dd.jpg

Dit was ons laatste laadpunt van de heenreis, in de buurt van Perpignan en daarna was het nog 140 km naar de vakantiebestemming. Ik heb expres zo ingesteld in ABRP dat ik met 20% SoC aan zou komen zodat ik nog wat ritjes kon maken voordat ik aan de lader 'moet'. Helaas was in Pals de 30kW DC lader kaduuk en heb ik 2 uur met 7,5kW AC geladen en zat de accu daarna weer op 51%.

Screenshot_2022-07-22-09-42-24-25_46c37bd327dba4e8032486f526877472.thumb.jpg.6bdf86dd4d0b8cd7da34f5f866d0f762.jpg

Ik heb nog nooit zo'n relaxte vakantierit gereden en dat komt door ABRP. De instellingen heb ik zo gedaan dat er ongeveer 2 uur gereden werd en daarna moest er +- 20 minuten geladen worden, ik laadde doorgaans tussen 20/30 tot de 50/60 procent. De auto laadt dan het snelst en meer heb ik ook niet nodig. Wij hebben kinderen van 9 en 11 en die kunnen het gewoon niet volhouden om langer te zitten dan dit. Ook wij vonden het wandelen, toiletteren en eten/drinken na iedere rit erg prettig.

IMG20220722101522.thumb.jpg.29fb76d04d9526a7aefc5c66f8c5c1ae.jpg

Screenshot_2022-07-22-09-54-19-36_46c37bd327dba4e8032486f526877472.jpg

Screenshot_2022-07-22-09-21-46-47_46c37bd327dba4e8032486f526877472.jpg

Screenshot_2022-07-21-16-40-30-65_46c37bd327dba4e8032486f526877472.jpg

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst

Update: de settings change werken: EVNotify connect nu direct met de OBD dongle die de gegevens naar ABRP pusht. Ik hoef niks meer te doen (as apposed to: app management, EVNotify, forced stop) en daarna opnieuw starten.

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

Mooie info, @Ton van Hout👌

Je rijdt nog steeds je MY19? Want ik meende me te herinneren dat je een nieuwe had?

En hoe doe jij de navigatie onderweg? Ik las van meerdere mensen dat ABRP prima is om uit te zoeken waar je moet/kunt/wilt laden, maar dat ze voor de ‘turn by turn’ navigatie (om het eens in goed Nederlands te zeggen) liever een andere app gebruiken. Is ABRP inmiddels zover ontwikkeld dat dit daar ook goed genoeg gaat?

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst

@Hippe lip Ik heb de auto nog steeds maar ik heb een tweede EV inmiddels, een Peugeot e208. Dat zou je ergens gelezen kunnen hebben. Qua Kia heb ik geen reden om hem weg te doen want hij rijdt prima en tegen zeer lage kosten. Iedere 30.000 km ongeveer 250 piek aan beurtjes, om de 60.000 een setje banden en dat is het wel.

Op de heenweg ik heb ABRP het navigeren laten doen maar de volgende rit (Tamariu naar Ampolla en daarop Ampolla naar NL ga ik Waze gebruiken om naar de door ABRP berekende punten te navigeren want ABRP hangt wel eens en is soms ronduit onduidelijk waar je heen moet. Ik heb twee keer een paar km terug gereden voor een laadpaal en dat voelt niet leuk. Dit was bij de selectie van een alternatieve laadpaal waar je zeer slecht kunt zien waar die andere laadpaal staat tov je route.

Inmiddels heb ik wel een driefasen aansluiting thuis ivm de aanstaande warmtepomp en extra zonnepanelen die nog moeten komen (20*250Wp eraf, 27*460Wp bifiacial terugplaatsen) maar dat betekent niet dat ik ook op driefasen wil laden want het gaat nu ook goed. Liever zet ik een 10kW DC lader neer wanneer deze betaalbaar worden. Dat geeft veel minder conversieverlies vanuit de zonnepanelen en het is de bedoeling om de 50% laden uit eigen opwek te verhogen naar 75% door de extra zonnepanelen. Ook kan ik dan alle EV's laden voor de deur en niet alleen een 3F op 1F want je hebt dan niks meer met AC te maken.

Dat is een ander verhaal en zal mogelijk pas over een paar jaar spelen wanneer thuisaccu's ook betaalbaar worden. Het blijft altijd een keuze; extra belasting betalen of investeren. Doe ik doorgaans liever het tweede....

• Like 3
Geplaatst (aangepast)

Beste lezers,

zojuist onderweg naar huis vanuit Zweden, met overnachting in Duitsland. ABRP is een geweldige App!! Zeker met een dongel. Voor iPhone gebruik ik vgate icar pro Elm 327. ik rij in de Kia E-Niro met 1 Fase.

zeker de moeite waard om voor €5,-p/mnd de premium versie aan te schaffen. Je heb dan verkeer, weer en actuele laadpaal status!

Ik heb mijn verbruik op 161kw/km@ 110kmh staan. Ik hou van doorrijden en heb de snelheid op 110% staan met maximum van 130. Grotendeels heb ik tot nog toe 135km/h gereden(cruisevontrol) en houd telkens +- 3% over.

voor Duitsland, Denemarken en Zweden heb ik alleen Travelcard gebruikt en had privé de Shell Recharge mee.

alleen achterbak zit vol, dus niks op of achterop, wel met z’n 5e😁

advies is wel om voor dat je op vakantie gaat de app al vaak te gebruiken, er zijn zoveel instellingen….

tip: ga je vertrekken, deel de reis naar Google Maps, voor het geval de app weigert.

Wat betreft de reis, de Kia E-Niro is absoluut niet slechter dan een brandstof auto! Vrouw en kinderen zijn meer een beperking…🫣

aangepast door Johan Kia E-Niro
1 regel bijgeplaatst
Geplaatst
1 uur terug, zei Johan Kia E-Niro:

zeker de moeite waard om voor €5,-p/mnd de premium versie aan te schaffen. Je heb dan verkeer, weer en actuele laadpaal status!

Die laadpaalstatus van ABRP en andere appjes, daarvan vraag ik me nog steeds af wat je eraan hebt. Ja, als het een laadplek met 6 snelladers is en er zijn er max 2 of 3 bezet en je hebt nog 5 minuten te gaan, OK. Maar als alles bezet is of maar ééntje (twee?) vrij, dan kan er nog van alles veranderen in de minuten dat je daarheen rijdt. Bij een snellaadplek met twee laders heb je niet zo veel aan die info, toch?

Geplaatst
9 uur geleden, zei Hippe lip:

Die laadpaalstatus van ABRP en andere appjes, daarvan vraag ik me nog steeds af wat je eraan hebt. Ja, als het een laadplek met 6 snelladers is en er zijn er max 2 of 3 bezet en je hebt nog 5 minuten te gaan, OK. Maar als alles bezet is of maar ééntje (twee?) vrij, dan kan er nog van alles veranderen in de minuten dat je daarheen rijdt. Bij een snellaadplek met twee laders heb je niet zo veel aan die info, toch?

Het is inderdaad niet helemaal waterdicht. Maar als je 300km rijd en de laadpalen in de gaten houd, dan weet je wel ongeveer hoe druk het is.

ik gebruik Apple CarPlay, daar heb ik ABRP open staan en ook de app op de telefoon, zodat je de grafieken kan zien en de laadpaal status202F10A5-C575-46D6-B746-23E445D10430.jpeg.2a3592667ec9efb4904572d310b92732.jpeg

Geplaatst (aangepast)

Nou. We zijn aangekomen in Italië, maar niet met ABRP als navigatie..

Ik vind het een lastige en onduidelijke @#$$@@  route planner, maar misschien ben ik te veel eisend.

Als je navigeert met een laadpaal op de route, moet je soms van de snelweg af... niet fijn om dan steeds weer te zoeken waar de paal is  .. en de locatie is soms te onduidelijk, en soms ook op een bedrijven terrein. die is afgesloten !!!

Maar goed , ik zal wel iets fout hebben gedaan, maar wat wel fijn is dat je exact weet hoeveel je verbruikt..

Ik heb maar gewoon met de Kia Navi gereden en een laadstop in het menu gekozen en ingepland, ging ook prima

Auto reed wel super zuinig. 15.4 kw met soms 14.9 kw op 100 km in Duitsland , in Oostenrijk en  Italië zelfs 13.4 ! 

Vooral met de afdalingen is lachen... lekker bijladen in de afdaling

Snelheid van 100 tot 130 km per uur gereden , afhankelijk van verkeer en aangeven max snelheid.

Airco is bijna de hele reis aan geweest. 

Laden van 24 to 80 % in max 35 min. bij max laadsnelheid van 74 kw..

Plassen , benen strekken. eten.... rust pakken en weer door..

Is mij 100% meegevallen, dat je er dan wat langer over doet ala, maar wel in alle rust, geen gejakker en stress.

Ook de laad palen waren goed bereikbaar, palen gebruikt van Ionity, EnBW en nog een paar. EnWb is super en maar 0.55 ct per kw... ipv  0.77 ct per KW bij Ionity . en laad net zo snel..  alleen staan er niet 4  of 5 palen...maar soms maar 1 of 2... 

Ben benieuwd op  de weg terug, over 10 dagen weer een verslag..

Mvg. Mark ( Hitmark )

aangepast door Hitmark
  • Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...