Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Ton's aanstaande e-Niro

Ga naar de oplossing Opgelost door LC88,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
17 uur geleden, Hippe lip zei:

bedoel je ‘nadat de salderingsregeling is uitgegaan?

Yep, typo. Ik bedoel wanneer de salderingsregeling gaat stoppen met 100% salderen en het afgebouwd zal worden naar jaarlijks steeds minder vergoed worden. Aangezien ik nog plannen heb om best lang te blijven wonen in ons huidige huis is het een lange termijn plan geweest om de Zappi te kiezen. Zeker als ik over een jaar of vier of vijf een tweede EV erbij wil kopen want dan staat er altijd 1 voldoende lang voor de deur om te laden. Mijn vrouw werkt 3 dagen per week namelijk.

• Like 1
Geplaatst

@Ton van Hout Die 100% saldering blijft in stand tot 1 januari 2023; je hebt nu dus nog een kleine 3 jaar.

Daarna wordt het afgebouwd om in 2031 op 0% uit te komen. Als die afbouw lineair gaat (moet nog worden vastgesteld, voor zover ik weet), dan is dat dus met 12,5% per jaar. 

Geplaatst

Zo'n idee had ik ook, dan zijn de tweede set zonnepanelen door de salderingsregeling terugbetaald in 2023 en door overdag te laden stop ik de opwek in mijn eien voertuig ipv in het net waardoor ik maximaal de panelen kan uitnutten.

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

Helemaal mee eens. Ik riep een jaar geleden al dat een 16A (1 fase) oplaadpunt meer dan voldoende is voor normaal gebruik. Ik gebruik de e-Niro tussen de circa 1/3 en 2/3 SOC. Dat werkt voor mij in 95% van de ritjes uitstekend.

aangepast door Sigmasailor
Geplaatst

Klopt, maar we hebben wel de mogelijkheid om sneller te laden wanneer het nodig is; kan ik de laadsnelheid omhoog bijstellen. Stel dat je binnen een paar uur tijd weer veel kilometers moet rijden...

Geplaatst

Mee eens, maar ik heb mijn 16A Lolo nu al 7 jaar; in al die jaren nog geen enkele maal de behoefte gehad sneller te kunnen laden. De laatste twee jaar heb ik een 100% EV, de eerste 5 is niet eerlijk (was PHEV). Ik heb er nog geen spijt van dat ik mijn LoLo nog niet ge-upgrade heb. Waarschijnlijk zou ik nu ook een load balanced 3 fase (32A) systeem laten installeren als ik het nu moest doen en nog niets had.

Geplaatst

Mijn vrouw heeft de auto vanmorgen bij de dealer neergezet -ivm 50dkm op de teller- voor een kleine onderhoudsbeurt en om een trekhaak te laten monteren; hebben ze de verkeerde trekhaak besteld...  Gelukkig heb ik de trekhaak morgen niet nodig maar het had knap lullig geweest als ik morgen met de fietsendrager op pad had gemoeten. Zo ga ik in april met mijn andere auto op stap want daar passen twee ligfietsen in, we gaan fietsen van Puttgarden naar Kopenhagen en weer terug.

Wanneer ze tijd heeft zet ze hem neer voor poging twee. Aangezien de auto morgen pas opgehaald wordt kunnen we dan gelijk merken of de kofferbakspoiler nu goed vastzit cq of de laadklep nu wel goed open wil.

Geplaatst

Heb ik de dealer verteld, alleen zeggen zij dat er slechts 1 type leverbaar is. Je kan dus niet de verkeerde geleverd krijgen, of alleen maar de verkeerde.

Geplaatst

Volgens mij klagen de E-Niro rijders niet, maar sommige rijders van de ‘reguliere’ Niro. Ik heb ook een trekhaak voor de fietsendrager maar deze wiebelt niet.

• 2 maanden later...
Geplaatst

Sinds donderdag zit de trekhaak onder de auto en je ziet er helemaal niets van waardoor ik erg tevreden ben. Het is een Brink trekhaak geworden en volgens de dealer is het absoluut GEEN wiebelhaak. Daar gaan we vanzelf achterkomen want ik zal eerst nog even een kentekenplaat moeten kopen voordat ik hem überhaupt kan gaan testen met onze Thule drager voor vier fietsen.

De trekhaak past perfect in de ruimte onder de kofferbakvloer bij de laadkabels en wanneer de trekhaak gemonteerd is komt de bovenzijde 45 cm boven de grond uit. De prijs was € 899 voor de trekhaak en montage.

IMG_20200418_114429_Bokeh.jpg

IMG_20200418_114508.jpg

IMG_20200418_114533.jpg

IMG_20200418_114540.jpg

IMG_20200418_114551.jpg

IMG_20200418_114747.jpg

IMG_20200418_114800.jpg

IMG_20200418_114822.jpg

IMG_20200418_114832.jpg

IMG_20200418_114845.jpg

IMG_20200418_115024.jpg

IMG_20200418_115030.jpg

IMG_20200418_115126.jpg

• Like 2
Geplaatst (aangepast)
18 uur geleden, Hippe lip zei:

Ziet er netjes uit! En nette prijs ook!

Nu de slijptol nog voor die twee pinnetjes?

De slijptol wacht ik nog even mee maar ik voorzie wel een mogelijke toekomst met een geremde 750kg aanhanger. Geremd om de motor van de auto niet verder te belasten...  Maar ik denk dat ik dat pas ga doen als mijn Passat de deur uit gaat en dat zal pas over 4 jaar zijn, die is nu geschikt voor beiden (aanhanger en fietsendrager). Tot nu toe heeft de Passat alleen een fietsendrager meegetorsd maar omdat de kofferbak van de Kia kleiner is met +- 450 liter tegen de Passat met ruim 600 liter EN dat de kinderen alleen maar groeien en waarschijnlijk meer 'zooi' mee willen nemen op vakantie zal dat buiten de garantie gebeuren. Kia repareert niks als je een aanhanger er achter hangt, al zat het technisch best kunnen want een Tesla X mag een een aanhanger trekken, alleen staat op ons kentekenbewijs 0kg trekgewicht / 75kg kogeldruk. Maar, ik denk niet dat er één agent is die het zal opmerken. En nog iets gedoe met verzekering als het fout gaat, genoeg om over na te denken in ieder geval.

Voor nu heb ik even de zomerwielen weer gemonteerd -en op spanning gebracht-  bij km-stand 53.587 en gelijk de auto gestofzuigd en de stoelen in het ledervet gezet. Kan hij er weer even tegen...

Overigens is de bandenspanning gecontroleerd met een digitale luchtdrukmeter en alle vier stonden ze op 3.0 bar, de auto zegt dat de voorbanden op 3.1 staan maar dat klopt mijns inziens niet. Er is gemeten voordat ik ben gaan rijden, de banden zijn dus kamertemperatuur / in de schaduw.

IMG_20200419_143200.thumb.jpg.7504eb094e70ba2efa3fffdc56b841c4.jpg

Screenshot_20200419-151631.jpg    Screenshot_20200419-151548.jpg

aangepast door Ton van Hout
Geplaatst
Op 19-4-2020 om 15:30, Ton van Hout zei:

De slijptol wacht ik nog even mee maar ik voorzie wel een mogelijke toekomst met een geremde 750kg aanhanger. Geremd om de motor van de auto niet verder te belasten...  Maar ik denk dat ik dat pas ga doen als mijn Passat de deur uit gaat en dat zal pas over 4 jaar zijn, die is nu geschikt voor beiden (aanhanger en fietsendrager). Tot nu toe heeft de Passat alleen een fietsendrager meegetorsd maar omdat de kofferbak van de Kia kleiner is met +- 450 liter tegen de Passat met ruim 600 liter EN dat de kinderen alleen maar groeien en waarschijnlijk meer 'zooi' mee willen nemen op vakantie zal dat buiten de garantie gebeuren. Kia repareert niks als je een aanhanger er achter hangt, al zat het technisch best kunnen want een Tesla X mag een een aanhanger trekken, alleen staat op ons kentekenbewijs 0kg trekgewicht / 75kg kogeldruk. Maar, ik denk niet dat er één agent is die het zal opmerken. En nog iets gedoe met verzekering als het fout gaat, genoeg om over na te denken in ieder geval.

Ton, je weet wat het verschil is tussen een auto (EV) die wel en eentje die geen aanhanger mag trekken hè...

Zelfs als je met je e-Niro naar de RDW gaat krijg je geen goedkeuring voor het trekken van een aanhanger. Daarvoor zijn de remmen te licht. Als je een Tesla wilt met trekhaak (die dus een aanhanger mag trekken), dan moet je dat opgeven bij het bestellen. Dat is later niet meer te regelen. Ik denk dat dit onder andere is omdat er dan zwaardere remmen onder gemonteerd worden.

Geplaatst

Zwaardere remmen? Ik denk eerder een stukje aangepaste software voor de regeneratie en acceleratie en bijv. een zwaardere hoofdzekering zoals Tesla ook deed/doet bij de Ludicrous uitvoeringen.

Geplaatst

Dat ook ws, maar zeker ook zwaardere remmen. Dat is ook de reden dat het geen zin heeft ermee naar de RDW te gaan voor een keuring. Die keuring gaat niet lukken vanwege de remmen.

• Like 1
Geplaatst (aangepast)
Op 23-4-2020 om 19:02, Hippe lip zei:

Ton, je weet wat het verschil is tussen een auto (EV) die wel en eentje die geen aanhanger mag trekken hè...

Zelfs als je met je e-Niro naar de RDW gaat krijg je geen goedkeuring voor het trekken van een aanhanger. Daarvoor zijn de remmen te licht. Als je een Tesla wilt met trekhaak (die dus een aanhanger mag trekken), dan moet je dat opgeven bij het bestellen. Dat is later niet meer te regelen. Ik denk dat dit onder andere is omdat er dan zwaardere remmen onder gemonteerd worden.

Aangezien ik in de automotive werk en een klein beetje op de hoogte ben van Certificates of Conformity weet ik hoe dit proces loopt en weet ik dat de typegoedkeuring voor de e-Niro geen trekgewicht heeft. De redenen erachter weet ik niet want dat is aan de fabrikant maar ik vermoed dat het met garantie te maken heeft. Overigens durf ik prima met een geremde aanhanger te rijden achter de e-Niro want met een oplooprem icm een 750kg aanhanger heb je nauwelijks extra belasting op de remmen, alleen doe ik het nu niet want nu niet nodig.

Doorgaans monteert een fabrikant een betere motorkoeling (warm weather package) maar dat is hier nauwelijks aan de orde, en jouw suggestie voor grotere remmen is heel makkelijk te testen door naar een non-BEV Niro te kijken; heeft deze auto wel een typegoedkeuring voor een trekhaak? Zo ja, zijn de remmen groter?

En wat is de TMM van het samengestelde voertuig?

• Hybrid: 3230kg
  • e-Niro: nvt

En de TMM van het voertuig zelf?

• Hybrid: 1930kg
  • e-Niro: 2230kg

Eerlijk gezegd denk ik niet dat er grotere remmen op de Hybrid zitten.

aangepast door Ton van Hout
  • 2 weken later...
Geplaatst
Op 12-2-2019 om 14:34, MartijnRijk zei:

Ik laat deze velgen met zomerbanden monteren onder een Pearle White.

Op de standaard velgen komen winterbanden.

Lijkt me dat de actieradius iets minder is met de zomerwielen, maar dat compenseer ik in de winter met de standaardwielen.

Volgens mijn dealer gaat het om, afhankelijk van diverse omstandigheden zo'n 30 tot 50 kilometer, geen honderden.

De 30 tot 50 kilometer is overdreven. Ik heb net een zo goed als nieuwe gekocht, tijdens lange proefrit met originele 17" haalde ik 15kwh/100km. Nu 18" sung velgen met Michelin Crossclimate + eronder laten zetten mijn eerstr lange rit vandaag komt ook uit op 15kwh/100km. Beide bij ongeveer 20 graden. Het verschil is dus te verwaarlozen. Daarvoor krijg je trouwens wat meer grip en bochtenstabiliteit terug!

Geplaatst
30 minuten geleden, Seegje zei:

De 30 tot 50 kilometer is overdreven. Ik heb net een zo goed als nieuwe gekocht, tijdens lange proefrit met originele 17" haalde ik 15kwh/100km. Nu 18" sung velgen met Michelin Crossclimate + eronder laten zetten mijn eerstr lange rit vandaag komt ook uit op 15kwh/100km. Beide bij ongeveer 20 graden. Het verschil is dus te verwaarlozen. Daarvoor krijg je trouwens wat meer grip en bochtenstabiliteit terug!

Het verschil zal vooral merkbaar zijn op de snelwegen lijkt me. 

Geplaatst

Zomer- en winterbanden zijn iets uit het vorige decennium, zeker met de winters die we de laatste jaren meemaken. Er zijn tegenwoordig goede (met sneeuwvlokje) all season banden (ben zelf gebruiker van Crossclimates door Michelin) die het gewoon altijd goed doen. De bandenleveranciers houden de 'wissel' hype natuurlijk levendig.

Geplaatst

Vorige week even op vakantie geweest met de auto en deze week de accu netjes leeggereden en weer volgeladen om de accu te 'resetten'. Dit was mijn eerste keer met een bijna lege accu en wat komisch is dat de auto zich gedraagt als een astmatische benzineauto; er zit totaal geen gang meer in.

IMG_20200513_204334.thumb.jpg.9261c246cab6c32ceac9da441d23a065.jpg

IMG_20200513_204344.thumb.jpg.9aa148696c73b5cadabd5d0f7ff84142.jpg

IMG_20200514_171634.thumb.jpg.6e7d07fcbc62aa70375d69c4aab6be99.jpg

• Like 1
Geplaatst

Keurige score lijkt me. Door de Corona zit ik wat minder op de snelweg en tik weer af en toe de 500 aan. Ik ben nog niet onder de 25 km (6%) gekomen. Je hebt dan een melding gehad maar merkt nog niets.

Geplaatst

@Ton van Hout Tja, leerzaam om het een keer te ervaren als je erop voorbereid bent. Mijn eerste keer was ik er niet op voorbereid en was het spannend of ik de snellader onderweg wel zou halen. Ik kon uiteindelijk niet harder dan zo’n 5 km/h en bij het optrekken vanaf stilstand (er was vlak voor de snellader nog een kruispunt met stoplichten) vroeg ik me af of het ding überhaupt nog wel op gang ging komen. 

Is het bij jou ook zover gekomen, of was mijn accu toen misschien nóg iets verder leeg? Wel een heel aparte ervaring idd...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...