Hippe lip Geplaatst 29 Mei, 2019 Geplaatst 29 Mei, 2019 (aangepast) 10 uur geleden, ronnydewit zei: Dan ga je de bijtelling van 4% al niet meer halen, als lease rijder. Vanaf 2021 is elektrisch ook 22%... WAAATT??? Gaat dat in één keer van 4% naar 22%? Ik kan me voorstellen dat er tegen die tijd nog wel een tussenstap komt voor EV. Anders valt de verkoop van EV's in één keer zo ongeveer naar NUL.... Daar zitten ze vast niet op te wachten. Laat ze die hybrides in de ban doen! Dan ben je van een groot deel van die suffe laadpaalklevers af. 29 Mei, 2019 aangepast door Hippe lip Quote
korsowito Geplaatst 29 Mei, 2019 Geplaatst 29 Mei, 2019 4 hours ago, Hippe lip said: WAAATT??? Gaat dat in één keer van 4% naar 22%? Ik kan me voorstellen dat er tegen die tijd nog wel een tussenstap komt voor EV. Anders valt de verkoop van EV's in één keer zo ongeveer naar NUL.... Daar zitten ze vast niet op te wachten. Laat ze die hybrides in de ban doen! Dan ben je van een groot deel van die suffe laadpaalklevers af. Zo staat het nu bekend dacht ik, op de volgende prinsjes dag maken ze dat soort dingen meestal bekend. Ik heb overigens ook verhalen gehoord van 8% maar dat moet nog allemaal bekend worden. 1 Quote
Tuktukker Geplaatst 6 Juni, 2019 Geplaatst 6 Juni, 2019 Inmiddels hebben wij vanuit de dealers vernomen dat zij helaas geen bestellingen van de Kia E-niro meer willen aannemen in verband de levertijden die zijn opgelopen tot Q2 2021. In 2021 zullen er ook wijzigingen komen in de bijtelling. Spijtig genoeg betekent dit ook dat de door u gekozen e-Niro helaas niet meer mogelijk is. Quote
Hippe lip Geplaatst 6 Juni, 2019 Geplaatst 6 Juni, 2019 11 minuten geleden, Tuktukker zei: [...] de levertijden die zijn opgelopen tot Q2 2021. Niet te geloven. Levertijd van TWEE JAAR! Is dit werkelijk zo bij alle dealers? Kunnen ze daar in Korea niet wat meer van die dingen maken, als ze zo gretig worden afgenomen? Je zou toch zeggen dat als je de productie verdubbelt, dat je spekkoper bent. of niet dan? Quote
King Niro Geplaatst 6 Juni, 2019 Geplaatst 6 Juni, 2019 klopt, maar hoe verdubbel je eenvoudig de productie ? paar honderd man aannemen en extra fabriekshal bouwen ? Voordat dit geregeld is neemt de vraag al weer af. Ze bouwen al 24/7 voor zover ik begrepen heb. Bij 2 jaar levering is de zakelijke bijtelling al 22% (zoals het er nu voorstaat) dus de vraag neemt vanzelf weer af. Quote
Hippe lip Geplaatst 6 Juni, 2019 Geplaatst 6 Juni, 2019 Dat van die bijtelling is een lokaal akkefietje van NL. Daar hebben ze in Korea echt geen boodschap aan. Maar dat de vraag naar EV's weer afneemt? Ik kan me eigenlijk alleen maar voorstellen dat die progressief gaat toenemen. Kijk maar naar die merken die al hebben aangegeven hoe ze hun ICE-productie in de komende jaren gaan afbouwen. Alleen moeten alle EV-fabrikanten, Tesla incluis, nog wel even leren hoe je die dingen goed en efficiënt maakt. Daar is op dit moment ws de meeste winst in te behalen. Hyundai/Kia loopt weliswaar voorop, maar ook die lopen achter op de werkelijke wereldvraag naar EV's. Tesla is de enige die het (eindelijk) een beetje lijkt bij te kunnen benen, al zie je bij de afwerking en andere productiefoutjes wat de gevolgen daarvan zijn... Quote
Tuktukker Geplaatst 6 Juni, 2019 Geplaatst 6 Juni, 2019 Wat heb je zakelijk aan een electrische auto van 22%? Als dat zo blijft zal vanuit dat oogpunt de vraag qua lease drastisch afnemen.. Lokale KIA dealer ook nog even gebeld trouwens. Die gaf ook al aan minimaal Q1 2021! Quote
King Niro Geplaatst 6 Juni, 2019 Geplaatst 6 Juni, 2019 2 uur geleden, Hippe lip zei: Dat van die bijtelling is een lokaal akkefietje van NL. Daar hebben ze in Korea echt geen boodschap aan. hier vergis je je in. Nederland heeft nu prioriteit qua levering (samen met Frankrijk en Duitsland geloof ik) Bij ons al 2 jaar levertijd (met voorrang dus) dus hele grote vraag, van vooral leasemijen. Dit zal zakken tot bijna 0 (zie Mitsu PHEV) Quote
jwv Geplaatst 6 Juni, 2019 Geplaatst 6 Juni, 2019 21 minuten geleden, King Niro zei: Dit zal zakken tot bijna 0 (zie Mitsu PHEV) Ik denk het niet. Die Foutlander was een gedrocht die nu niemand meer wil hebben en de vraag destijds was gedreven door de belachelijke 0% bijtelling voor plug-ins. Er is duidelijk wel een groeiende vraag naar BEVs, ook in de particuliere markt, met groeiend gebruik van private lease constructies. Quote
Sigmasailor Geplaatst 6 Juni, 2019 Topic Starter Geplaatst 6 Juni, 2019 Als je een beetje zoekt en je best doet kan je dit jaar echt nog wel in een Kia e-Niro rijden. Kost een paar centen extra maar dan heb je ook wat. Quote
King Niro Geplaatst 6 Juni, 2019 Geplaatst 6 Juni, 2019 14 minuten geleden, jwv zei: Ik denk het niet. Die Foutlander was een gedrocht die nu niemand meer wil hebben en de vraag destijds was gedreven door de belachelijke 0% bijtelling voor plug-ins. Er is duidelijk wel een groeiende vraag naar BEVs, ook in de particuliere markt, met groeiend gebruik van private lease constructies. Dit ging over zakelijke lease...........................(ook gedreven door bijtelling). Natuurlijk zal er vraag blijven (hoop ik) maar ook de E-Niro zal worden ingehaald door betere BEV's. Het hele verhaal ging over mogelijke productie verdubbeling, en de haalbaarheid hiervan...........we dwalen af. Overigens was de Mitsu zeker geen gedrocht, zalige auto, maar wel gedreven door bijtelling. Door prijsverlaging naar 35K heb je hier nog steeds en geweldige auto aan, zonder echte concurrentie, qua 4WD, ruimte en rij-ervaring (naar mijn mening) 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 6 Juni, 2019 Geplaatst 6 Juni, 2019 2 uur geleden, Tuktukker zei: Wat heb je zakelijk aan een electrische auto van 22%? Ik moet het nog zien gebeuren dat de BEV tegen die tijd niet meer op de een of andere manier bevoordeeld wordt t.o.v. ICE’s. Het is nog lang geen 2021..... Quote
Tuktukker Geplaatst 6 Juni, 2019 Geplaatst 6 Juni, 2019 (aangepast) 1 uur terug, Hippe lip zei: Ik moet het nog zien gebeuren dat de BEV tegen die tijd niet meer op de een of andere manier bevoordeeld wordt t.o.v. ICE’s. Het is nog lang geen 2021..... Klopt.... Daarom denk ik dat ik zeker tot Prinsjesdag ga wachten met bestellen van een andere auto. Volgende week in ieder geval even proefrijden in de Kona Electronic... Die heeft maar een levertijd van 12 maanden..... 6 Juni, 2019 aangepast door Tuktukker Quote
King Niro Geplaatst 6 Juni, 2019 Geplaatst 6 Juni, 2019 2 uur geleden, Hippe lip zei: Ik moet het nog zien gebeuren dat de BEV tegen die tijd niet meer op de een of andere manier bevoordeeld wordt t.o.v. ICE’s. Het is nog lang geen 2021..... Ik hoop (en verwacht) ook dat er wel enige vorm van stimulatie voor het elektrische rijden blijft......... Quote
Hippe lip Geplaatst 6 Juni, 2019 Geplaatst 6 Juni, 2019 3 uur geleden, Tuktukker zei: Volgende week in ieder geval even proefrijden in de Kona Electronic... Die heeft maar een levertijd van 12 maanden..... .... terwijl je een jaar moet wachten op een e-Niro.... (sorry, kon het niet laten) 1 Quote
Tuktukker Geplaatst 6 Juni, 2019 Geplaatst 6 Juni, 2019 24 minuten geleden, Hippe lip zei: .... terwijl je een jaar moet wachten op een e-Niro.... (sorry, kon het niet laten) Eh... Kweet niet hoor maar een jaar heb ik geen probleem mee.... Maar een Jaar tov 2 jaar Quote
Fralamjo Geplaatst 6 Juni, 2019 Geplaatst 6 Juni, 2019 Grootste probleem is de productie en levering van accu's. Ik weet niet welk contract Kia heeft met SK Innovations, maar ze zullen aan de bak moeten. Ook Noorwegen krijgt veel Niro's en in Duitsland gaan ze pas eind dit jaar, begin volgend jaar leveren en lees de woede daarover in de goingelectric fora. Ze kunnen domweg de vraag niet aan en wie heeft er nu zitten te slapen? Quote
Hippe lip Geplaatst 6 Juni, 2019 Geplaatst 6 Juni, 2019 2 uur geleden, Fralamjo zei: [...] Ze kunnen domweg de vraag niet aan en wie heeft er nu zitten te slapen? De accufabrikanten? Quote
Tuktukker Geplaatst 7 Juni, 2019 Geplaatst 7 Juni, 2019 5 uur geleden, Hippe lip zei: De accufabrikanten? KIA zelf.. de rest heeft geen 2 jaar levertijd Quote
King Niro Geplaatst 7 Juni, 2019 Geplaatst 7 Juni, 2019 1 uur terug, Tuktukker zei: KIA zelf.. de rest heeft geen 2 jaar levertijd Misschien ook niet zoveel vraag naar "de rest" ?? 1 Quote
Sigmasailor Geplaatst 7 Juni, 2019 Topic Starter Geplaatst 7 Juni, 2019 Precies; Nissan geeft zelfs dikke korting op de Leaf. Ra, ra waarom zouden ze dat doen? Misschien omdat EV's zonder actieve accu koeling en CCS lastig te verkopen zijn? Quote
Fralamjo Geplaatst 7 Juni, 2019 Geplaatst 7 Juni, 2019 2 hours ago, Tuktukker said: KIA zelf.. de rest heeft geen 2 jaar levertijd Ze willen misschien op te veel markten acteren en ze hebben een auto neergezet die populair is: waar vind je zo veel range voor deze prijs? en dan nog ruim en praktisch ook. Ze hadden zoveel vraag niet verwacht en mogelijk gaan ze in Europa produceren. https://www.electrive.com/2019/04/10/kia-considers-ev-production-in-europe/ Wat duidelijk blijkt: je mag geen fan zijn van Tesla, maar ze hebben wel goed gezien dat accuproductie van vitaal belang is voor het produceren van veel EV's. Dat hebben de andere fabrikanten volledig onderschat. En wat zijn de alternatieven? Tesla model 3 SR+ heeft praktijk zo'n 300-320 km range en mist een grote achterklep, heeft de bekende Tesla service en kost toch nog 5K meer, wel een trekhaak mogelijk tot 900kg trekgewicht. Nissan heeft de Leaf en de plus versie. De normale heeft voor veel mensen een toch wat beperkte range, de plus versie heeft de range wel, maar geen verwarmd en gekoeld accupakket, geen CCS en ook de afwerking is op een aantal punten minder. Qua prijs gaat een Leaf+ wel richting 50K Hyundai Kona: kleiner achterin dan de Niro, minder bagageruimte en nog steeds een lange levertijd. En volgens mij zijn we er dan al doorheen. Komend jaar komen er de nodige bij, maar vooral kleine auto's in het B-segment, de Hyundai Ioniq met 40kWh accu en aan het einde van 2020 de VW ID.3 (pas echt beschikbaar 2021). Mocht ik mijn huidige auto in de prak rijden dan vrees ik dat Tesla de enige is die in fatsoenlijke termijn kan leveren. Trouwens: ook als je meer geld hebt: Mercedes EQC... nu bestellen is eind 2020 rijden. Audi e-Tron is ook niet snel leverbaar en Jaguar i-Pace wel, maar dan zou ik mogelijk toch bij Tesla gaan shoppen. Quote
stevedem Geplaatst 7 Juni, 2019 Geplaatst 7 Juni, 2019 25 minuten geleden, Fralamjo zei: En wat zijn de alternatieven? Tesla model 3 SR+ heeft praktijk zo'n 300-320 km range en mist een grote achterklep, heeft de bekende Tesla service en kost toch nog 5K meer, wel een trekhaak mogelijk tot 900kg trekgewicht. Nissan heeft de Leaf en de plus versie. De normale heeft voor veel mensen een toch wat beperkte range, de plus versie heeft de range wel, maar geen verwarmd en gekoeld accupakket, geen CCS en ook de afwerking is op een aantal punten minder. Qua prijs gaat een Leaf+ wel richting 50K Hyundai Kona: kleiner achterin dan de Niro, minder bagageruimte en nog steeds een lange levertijd. Die leaf is alleen interessant als je niet langer bent dan 1.75 ofzo. Het stuur is namelijk niet in diepte verstelbaar....... waardoor ik met mijn 1.91 OF met m'n benen in mn nek zit, of me armen te kort zijn Quote
Fralamjo Geplaatst 7 Juni, 2019 Geplaatst 7 Juni, 2019 (aangepast) @stevedem Inderdaad ben 1m80 en zit niet lekker in de Leaf, maar dat heeft ook te maken met arm en been lengte vs romplengte. Vrienden van mij hebben een Leaf en hij is langer dan ik en zit er prima in. Ook z'n vrouw is niet de kleinste, maar red zich prima. En ik was in mijn overzichtje nog de BMW i3 vergeten. Daar kan je ook wel aan komen, maar voor die prijs is de range toch wel beperkt en je moet van het uiterlijk houden en niet echt een auto om lange reizen mee te maken. Trouwens: kwam deze nog tegen: https://www.autoweek.nl/occasions/kia/niro/375643883/e-niro-executiveline-64kwh-gevraagd/ Te koop gevraagd dus en geeft aan hoe gek de markt nu is. 7 Juni, 2019 aangepast door Fralamjo Quote
Hans van Meurs Geplaatst 7 Juni, 2019 Geplaatst 7 Juni, 2019 En soms kan het anders, of heet dat geluk. Ook in de race voor een Niro. Alternatief Tesla 3, maar 60K+ voor een Amerikaanse bak, mwah. Andere vielen af vanwege te klein, te kort, te lelijk. Dus net besloten om nog maar een jaar door te rijden en VW einde jaar af te wachten toen mijn collega vertelde dat onze leasemy Kia's in voorraad had/heeft. Dat was (geen grap) 1 april. Op 17 mei opgehaald in het pittoreske Rotterdam en inmiddels bijna 4000 km op de digitale teller. Geen voorinschrijving, geen gedoe. Gravity Blue Executive . Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.