Ga naar inhoud

e-Niro: De laadpaal, welke heb je besteld of welke gebruik je?


korsowito
Ga naar de oplossing Opgelost door Ton van Hout,

Aanbevolen Berichten

Mijn aansluiting thuis is 40A (volgens de netbeheerder en de factuur heb ik 35A) en de auto is afgezekerd op 32A. In de Zappi heb ik een maximaal vermogen van 30A ingesteld. Zie mijn introductietopic voor véél foto's waaronder van de Zappi instellingen.

IMG_20190427_121916__01.thumb.jpg.dab8fc932ac9b83b120a84dd9729eaa7.jpg

IMG_20190427_122028.thumb.jpg.081bce40486fdebe785efb1c42bca127.jpg

aangepast door Ton van Hout
Link naar reactie
Delen op andere sites


Zeker, maar ook al had ik 1x35A had ik ook dezelfde settings omdat de loadbalancer echt perfect werkt. Met onze 7.4kW kookplaat, vaatwasser en waterkoker aan als de auto laadt zie ik keurig +- 9600W verbruik in de Enelogic portal. 

Wat ook leuk is is dat je een capaciteitstarief betaalt aan de netbeheerder voor 1x35A en deze nut ik nu beter uit.

Wel heb ik plannen om de komende vijf jaar 50 extra zonnepanelen te plaatsen en toe te werken naar een gasloos huis waar ik twee elektrische auto's kan laden, dan ga ik wel over naar 3x25A en indien 3x35A goedkoper wordt, eventueel de laatste.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn aansluiting thuis is 40A (volgens de netbeheerder en de factuur heb ik 35A) en de auto is afgezekerd op 32A. In de Zappi heb ik een maximaal vermogen van 30A ingesteld. Zie mijn introductietopic voor véél foto's waaronder van de Zappi instellingen.

IMG_20190427_121916__01.thumb.jpg.dab8fc932ac9b83b120a84dd9729eaa7.jpg

IMG_20190427_122028.thumb.jpg.081bce40486fdebe785efb1c42bca127.jpg

Thanx! Ga toch nog ff met de installateur overleggen

Heb trouwens wel een 40A hoofdzekering...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hippe Lip heeft ergens een link naar wetgeving geplaatst, waaronder in mijn introductietopic. Het is gewoon legaal en 100% volgens de regels alleen weten veel installateurs het nog niet. 

Ze moeten af en toe bijgeschoold worden en niet iedereen is bij de tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 26-4-2019 om 14:14, Tescione zei:

Had ik ook niet verwacht op deze manier. Maar als je kiest voor een vast kabel, dan komt deze eruit aan de onderkant van de lader. En inderdaad zoals Hippe lip zegt fungeert deze nu als "ophang"-plug.

 

Ok, ook weer goed om te weten. Ik denk dat het type A betreft als ik de meterkast goed bekijken. Maar misschien jij @Hippe lip dit makkelijk kan zien op bijgevoegde foto. In de installatiehandleiding van New Motion staat iig, type B, of Type A (Hi, Hpi, Si). Geen idee wat dat laatste betekent overigens...  

IMG_1544.jpg.648b0c5b9b2ecf94b0441680392ce787.jpg

IMG_1546.jpg

Het is me niet duidelijk welke zekering voor je laadpaal is, maar ik zie zo op het eerste gezicht geen aardlekschakelaar type B. En gaat het om een éénfase od driefase aansluiting?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb je nou je zappi op 40a afgezekerd ?  Of zie ik dat verkeer Ton ?

Ik heb ook een 40a huis aansluiting,
zappi zit op aparte 32A automaat met eigen aardelek, 
Zappi zelf staat gewoon op 31.9 A ingesteld.

Dat loadbalancen werkt inderdaad erg goed, ik was er eerst wat huiverig voor, dat welllcht alsnog de hoofdschakelaar eruit zou klappen.
Daarom begonnen met 20a, en steeds hoger, maar het werkt echt goed idd.
Beter dan die losse van maxem (heeft mijn collega)

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uur geleden, stevedem zei:

Heb je nou je zappi op 40a afgezekerd ?  Of zie ik dat verkeer Ton ?

Ik heb ook een 40a huis aansluiting,
zappi zit op aparte 32A automaat met eigen aardelek, 
Zappi zelf staat gewoon op 31.9 A ingesteld.

Dat loadbalancen werkt inderdaad erg goed, ik was er eerst wat huiverig voor, dat welllcht alsnog de hoofdschakelaar eruit zou klappen.
Daarom begonnen met 20a, en steeds hoger, maar het werkt echt goed idd.
Beter dan die losse van maxem (heeft mijn collega)

Nee, die 40A lees je op de aardlekschakelaar. Die kan dus 40A hebben, maar dat heeft nix te maken met de waarde van de zekering die er achter zit.

En als je belasting te hoog is gaat je hoofdschakelaar er niet uit hoor, die is alleen maar schakelaar. Hooguit je hoofdzekering die onder de meter zit. Maar houd je met loadbalancing een kleine marge aan, dan hoef je daar niet voor te vrezen. Heb je ouderwetse smeltpatronen ('stoppen', in een dicht en ondoorzichtig kastje onder je meter) dan houd je een marge van 2A aan. Heb je automatische hoofdzekering(en) die je zelf weer in kan schakelen, dan kan die marge naar 1A of zelfs nul (0). Even proefondervindelijk bepalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 26-4-2019 om 14:14, Tescione zei:

Ok, ook weer goed om te weten. Ik denk dat het type A betreft als ik de meterkast goed bekijken. Maar misschien jij @Hippe lip dit makkelijk kan zien op bijgevoegde foto. In de installatiehandleiding van New Motion staat iig, type B, of Type A (Hi, Hpi, Si). Geen idee wat dat laatste betekent overigens...  

IMG_1546.jpg

De aardlek die ik hier zie is een type A. Het gaat om die meest linkse neem ik aan? De overige aardlekschakelaars zijn trouwens ook type A. Wel mooi van New Motion dat ze in de handleiding zetten dat je een type B aardlekschakelaar nodig hebt.

Dit is dus niet volgens de regeltjes geïnstalleerd. Door een aparte laadpaalinstallateur gedaan, of door een gewone 'huisinstallateur' gedaan? Hoe dan ook, zeker zo'n driefase-laadpaal moet met een aardlekschakelaar type B geïnstalleerd worden. Als je je eigen veiligheid en dat van anderen serieus neemt tenminste. Er zijn situaties namelijk waarin de huidige aardlekschakelaar niet goed of zelfs helemaal niet zal functioneren en dat wil je niet.

aangepast door Hippe lip
Link naar reactie
Delen op andere sites


16 minuten geleden, Sigmasailor zei:

Hou ons op de hoogte; ik vraag me al wat langer af of het echt nodig is. Is in ieder geval een mooie case voor TNM.

Hoezo vraag je je dat af? Ik heb hier toch al meermalen de regels + onderbouwing, inclusief linkjes geplaatst?

jij twijfelt kennelijk nog steeds of dit écht moet?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hier ook type A ALS door een prof aangelegd (1 fase aangesloten op een New Motion Home Advanced die geschikt is voor 3 fasen). Wat ik ervan begrijp is dat de type B echt noodzakelijk is met 3 fase en de noodzaak bij 1 fase me niet duidelijk is (kunnen er wel DC lekstromen ontstaan dan?)

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 minuten geleden, jwv zei:

Hier ook type A ALS door een prof aangelegd (1 fase aangesloten op een New Motion Home Advanced die geschikt is voor 3 fasen). Wat ik ervan begrijp is dat de type B echt noodzakelijk is met 3 fase en de noodzaak bij 1 fase me niet duidelijk is (kunnen er wel DC lekstromen ontstaan dan?)

Allereerst: het gaat hierboven om een driefase-aansluiting, dus een ALS type B is nodig.

Verder is die ALS type B ook voor een éénfasepaal voorgeschreven. De voorschriften blijken geen onderscheid te maken tussen één- of meerfase-aansluitingen van de laadpaal. Uitgebreid onderzocht. 

Meer ik ben het met je eens dat, als ik het goed heb, er technisch gezien geen noodzaak is voor een type B wanneer er maar één fase gebruikt wordt. Laat onverlet dat het wél is voorgeschreven. Al komt dan de vraag weer boven in hoeverre je aan die NEN 1010 moet voldoen. Het is immers geen wet...

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 minuut geleden, Sigmasailor zei:

Precies dat; ik begrijp niet hoe er uit een AC lader (input) DC componenten op de ingang kunnen komen.

Dat kan door de (gelijkstroom)accu uit de auto, wanneer er geen galvanische scheiding is in het laadsysteem. Er zijn auto’s die die scheiding niet hebben en dus is die beveiliging nodig. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


@Hippe lip De aansluiting is niet relevant toch, gaat er om of de paal zelf met 1 of 3 fasen is aangesloten? Dat maakte ik er niet uit op.

Heb zelf 3x25A, maar er gaat maar 1x25A naar de paal (en die is gelimiteerd op 20A). Bij de volgende EV komt er een type B ALS voor in de plaats. Nu gekozen voor 1 fase omdat ie nu mooi kan load balancen op de minst belaste fase i.p.v. alle 3.

aangepast door jwv
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 minuut geleden, jwv zei:

@Hippe lip De aansluiting is niet relevant toch, gaat er om of de paal zelf met 1 of 3 fasen is aangesloten? Dat maakte ik er niet uit op.

Het lijkt me dat je kijkt hoe het uit de groepenkast vertrekt. En dat is driefase hier. Je gaat daar toch geen drie fasen aansluiten als die paal er buiten maar één gebruikt? Dan laat je die andere twee binnen ook niet-aangesloten i.v.m. veiligheid. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


9 uur geleden, Hippe lip zei:

Het lijkt me dat je kijkt hoe het uit de groepenkast vertrekt. En dat is driefase hier. Je gaat daar toch geen drie fasen aansluiten als die paal er buiten maar één gebruikt? Dan laat je die andere twee binnen ook niet-aangesloten i.v.m. veiligheid. 

Even iets verduidelijken. Mijn huisaansluiting is 3x25, maar de paal is 1 fase aangesloten.

Dus eigenlijk dezelfde situatie als @jmv. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Precies dat; ik begrijp niet hoe er uit een AC lader (input) DC componenten op de ingang kunnen komen.

Nou, bijvoorbeeld doordat bij de Renault ZOE de lader kan werken als AC-DC converter om te laden, maar ook gebruikt wordt als DC-AC converter motorcontroller...
Er is in sommige gevallen in de auto dus geen galvanische scheiding...

En omdat je alle auto's aan alle palen veilig moet kunnen aansluiten is die type B aardlekschakelaar voorgeschreven...
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uur geleden, Tescione zei:

Even iets verduidelijken. Mijn huisaansluiting is 3x25, maar de paal is 1 fase aangesloten.

Dus eigenlijk dezelfde situatie als @jmv. 

Wat ik eerder al zei:

14 uur geleden, Hippe lip zei:

Verder is die ALS type B ook voor een éénfasepaal voorgeschreven. De voorschriften blijken geen onderscheid te maken tussen één- of meerfase-aansluitingen van de laadpaal. Uitgebreid onderzocht. 

Meer ik ben het met je eens dat, als ik het goed heb, er technisch gezien geen noodzaak is voor een type B wanneer er maar één fase gebruikt wordt. Laat onverlet dat het wél is voorgeschreven. Al komt dan de vraag weer boven in hoeverre je aan die NEN 1010 moet voldoen. Het is immers geen wet...

Type B is dus wel degelijk voorgeschreven!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja maar je kunt het niet technisch onderbouwen waarom.. tenzij je dus zeker weet dat er DC lekstromen kunnen lopen op die 1 fase.

Denk dus dat dit de praktijk is die goed is: geen onnodig dure type B voor 1 fase (ook al is er formeel geen onderscheid gemaakt voor 1 fase vs 3 fase).

Link naar reactie
Delen op andere sites


35 minuten geleden, jwv zei:

Ja maar je kunt het niet technisch onderbouwen waarom.. tenzij je dus zeker weet dat er DC lekstromen kunnen lopen op die 1 fase.

Oh, ik weet zeker dat er DC lekstromen kunnen lopen. Er zijn nl EV’s die geen galvanische scheiding in het laadcircuit hebben. En zo’n auto kan aan je paal hangen; van bezoek bijvoorbeeld. En omdat het niet uitgesloten is dat er een andere auto aan hangt is het zo voorgeschreven dat het met álle wagens goed gaat.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...