Ga naar inhoud

Rij ervaring nieuwe Kia Sportage 5


Petri

Aanbevolen Berichten

Op 3-10-2022 om 19:57, zei Rick:

@kras @MaikelHer @BarneyRubble

Ik heb het nu getest, zodra ik de verwarming/verkoeling/etc gans uitzet(via de knop drukken), springt die ook op de EV (constant) zet ik de verwarming weer aan dan is die binnen 10 a 20 seconden weer op de motor aan het rijden.

Barney, de jouwe is dan een uitzondering :P  (of heb je er stiekem een warmtepomp in gezet? haha)

Om hier nog even op terug te komen, sinds 2 weken nu de temperatuur daalt heeft nu ook mijn Sportage tijd nodig voordat hij op volledig accu gaat rijden, de laatste keer was het rond 09.00 uur en had hij 4 km nodig voordat hij op volledig elektrisch ging rijden, tijdens deze 4 km werd wel de accu voor hybride te rijden geladen.😏

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Nu de temperaturen nog meer dalen rijdt mijn PHEV de eerste bijna 8km niet volledig op accu, EV komt dan ook niet in beeld, ik heb dan standaard de climate controll en radio aan dus vraagt de elektromotor ondersteuning van de benzinemotor. Je ziet in het Cluster hoe de nodige energie en brandstof elkaar tegemoet komen, je merkt en voelt er zelf praktisch niets van en omdat ze goed samenwerken is het verbruik +/_ 3.2 op 100 dus heel erg netjes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 24-11-2022 om 16:42, zei BarneyRubble:

Nu de temperaturen nog meer dalen rijdt mijn PHEV de eerste bijna 8km niet volledig op accu, EV komt dan ook niet in beeld, ik heb dan standaard de climate controll en radio aan dus vraagt de elektromotor ondersteuning van de benzinemotor. Je ziet in het Cluster hoe de nodige energie en brandstof elkaar tegemoet komen, je merkt en voelt er zelf praktisch niets van en omdat ze goed samenwerken is het verbruik +/_ 3.2 op 100 dus heel erg netjes. 

Mijne staat binnen, dus ik kan voornu nog vertrekken zonder climate control aan, dus start in EV. Na zo'n 5 minuten zet ik het aan en dan is die maar eventjes op de motor en weer snel naar EV terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites


50 Kilometer op de EV klopt echt niet. ik haal makkelijk 60 en met veel dorp 65.

Qua verbruik *de eerste 100 km" haal ik toch echt 3 op 100 km .. 

Zal eens een keer gans op HEV rijden om te zien wat die dan verbruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


41 minuten geleden, zei Rick:

50 Kilometer op de EV klopt echt niet. ik haal makkelijk 60 en met veel dorp 65.

Qua verbruik *de eerste 100 km" haal ik toch echt 3 op 100 km .. 

Zal eens een keer gans op HEV rijden om te zien wat die dan verbruikt.

Vanmorgen stond hij met volle accu op 56km, hoger komt ie echt niet.🙄

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, zei BarneyRubble:

Vanmorgen stond hij met volle accu op 56km, hoger komt ie echt niet.🙄

Heel vreemd, kun je em niet eens laten ontladen? of op hoogspanning opladen?
Al geprobeerd tot een % of 5 leeg te rijden?

Hoe zit het bij andere met een PHEV?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...
Op 27-11-2022 om 21:40, zei Rick:

Heel vreemd, kun je em niet eens laten ontladen? of op hoogspanning opladen?
Al geprobeerd tot een % of 5 leeg te rijden?

Hoe zit het bij andere met een PHEV?

Ik denk dat het echt te maken heeft met Temperatuur! Die van jou staat binnen en de mijne buiten, een koude accu reageert heel anders wat lading betreft.🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, zei BarneyRubble:

Ik denk dat het echt te maken heeft met Temperatuur! Die van jou staat binnen en de mijne buiten, een koude accu reageert heel anders wat lading betreft.🤔

Dat zou zomaar kunnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo even een vraagje ik kreeg vandaag op in mijn dashboard naast de D een rood SOS te zien na 10 min ging dat weer weg is de eerste keer dat dit gebeurd.

betekent dit dat Ik op dat moment geen verbinding heb met de nood knop.

Of heeft iemand een ander idee wat dit kan zijn. Anders bel ik met mijn dealer of die iets weet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


43 minuten geleden, zei Petri:

Hallo even een vraagje ik kreeg vandaag op in mijn dashboard naast de D een rood SOS te zien na 10 min ging dat weer weg is de eerste keer dat dit gebeurd.

betekent dit dat Ik op dat moment geen verbinding heb met de nood knop.

Of heeft iemand een ander idee wat dit kan zijn. Anders bel ik met mijn dealer of die iets weet.

 

Ik had gisterochtend precies het zelfde. Rij ook de HEV dynamicplus. Zit nog wel te twijfelen of er SOS stond of 505. Na een minuut of 15 was het weer weg. Temperatuur was onder nul en de auto was koud gestart. Ben ook benieuwd wat het was. Heb het nog nergens nog kunnen vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, zei Maximiliaan71:

Ik had gisterochtend precies het zelfde. Rij ook de HEV dynamicplus. Zit nog wel te twijfelen of er SOS stond of 505. Na een minuut of 15 was het weer weg. Temperatuur was onder nul en de auto was koud gestart. Ben ook benieuwd wat het was. Heb het nog nergens nog kunnen vinden.

Of het was ABBA😜😎

IMG_1.PNG

IMG_2.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, zei Maximiliaan71:

Ik had gisterochtend precies het zelfde. Rij ook de HEV dynamicplus. Zit nog wel te twijfelen of er SOS stond of 505. Na een minuut of 15 was het weer weg. Temperatuur was onder nul en de auto was koud gestart. Ben ook benieuwd wat het was. Heb het nog nergens nog kunnen vinden.

Antwoord van mijn Kia dealer: Deze melding heeft te maken met de SOS functie die dan uitgeschakeld is (geen ontvangst?)
Bij een bepaalde "kracht" botsing geeft de auto zijn coördinaten door aan de meldkamer. Waarschijnlijk door de vorst geen verbinding/ontvangst, dat heeft zichzelf
weer hersteld.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


14 minuten geleden, zei Maximiliaan71:

Antwoord van mijn Kia dealer: Deze melding heeft te maken met de SOS functie die dan uitgeschakeld is (geen ontvangst?)
Bij een bepaalde "kracht" botsing geeft de auto zijn coördinaten door aan de meldkamer. Waarschijnlijk door de vorst geen verbinding/ontvangst, dat heeft zichzelf
weer hersteld.

 

👍bedankt voor de uitleg dan zal dat wel door de strenge vorst gekomen zijn en door het rijden heeft hij zich weer hersteld

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

Reed vandaag dus op de A1 en zat in een fikse sneeuwbui, gegeven moment was het echt het moment dat ik de 4WD op Snow heb ingeschakeld, wat ik toen voelde hoe de PHEV reageerde op alles, was echt geweldig, je kreeg net het gevoel of hij met een magneet naar de weg getrokken werd, zo stabiel was hij op dat moment aan het rijden, ondanks dat de tractiecontrol zijn werk ook goed deed kon je toch direct het verschil voelen, echt geweldig. 

Op gegeven moment kwam er een nieuw oranje symbooltje ( zie de foto's ) in me clusterscherm wat aangaf dat er kansen op slip/botsingen waren, daar had hij gelijk in, dat was geen loos alarm, ook goed dat hij dit zelf dus ook constateerde.

Wat ik wel had toen dit " nieuwe oranje " symbool zichtbaar werd is dat ik niet de ACC ( control ) meer kon activeren en kwam dan ook direct een melding ( zie de foto's ).

Maar deze melding was natuurlijk in de situatie waarin ik reed wel begrijpelijk, de kans op slippen en een aanrijding waren immers erg groot.

Toen de weg weer schoon en veilig was, verdween het eerste oranje symbooltje en kon ik de ACC weer activeren. Ik dacht meteen, ik zal deze nieuwe ervaring hier meteen maar eens melden.

20230120_115212.jpg

20230120_120350.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat tekentje is van de AEB; Automatic Emergency Braking.
Er heeft waarschijnlijk sneeuw op je radar gezeten en die radar gebruikt de auto ook voor de SCC.


Zie ook hier;
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?share_fid=35523&share_tid=28257&share_pid=251239&url=https%3A%2F%2Fwww%2Ekiaclub%2Enl%2Findex%2Ephp%3F%2Ftopic%2F28257-EAB-foutmelding%2Fpage__view__findpost__p__251239&share_type=t&link_source=app

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zei hetzelfde tegen mijn vrouw " er zal toch geen sneeuw op de radar zitten" ik vind dit dan idd ook echt heel erg snel, dit was geen dikke plakkerige sneeuw wat snel ergens op blijft plakken, wat doet het dan straks in Oostenrijk waar het deze maanden vele malen meer en erger sneeuwd, ik had nog een heel stuk voor de boeg en miste de SCC meteen, gelukkig hoefde ik geen parkeerplaats op om de radar schoon te maken want toen het sneeuwen stopte kon ik de ACC weer activeren, alleen jammer dat ik een zoutstrooier moest inhalen en er een hele straal pekel over me PHEV gestrooid werd.🤢

aangepast door BarneyRubble
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik kan me voorstellen dat in koudere klimaten de radar-units een soort van verwarming hebben, zoals sommige regensensoren voor de wissers dat ook hebben.

Bij bepaalde merken heb je bijv. voor de koudere markten ook blokverwarming, waarmee je je motorblok kunt verwarmen vanaf een externe stroombron.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 21-1-2023 om 09:41, zei Murcielaygo:

Ik kan me voorstellen dat in koudere klimaten de radar-units een soort van verwarming hebben, zoals sommige regensensoren voor de wissers dat ook hebben.

Bij bepaalde merken heb je bijv. voor de koudere markten ook blokverwarming, waarmee je je motorblok kunt verwarmen vanaf een externe stroombron.

Ook over de Regensensor gesproken.

In de Automatische stand met de gevoeligheid op 5 ondervind ik bij Miezer regen dat hij vaak net niet optijd wist zodat ik hem regelmatig toch zelf een standje hoger moet duwen, dat is dan nu een Sensor en een Radar die soms niet doen waarvoor ze bedacht/gemaakt zijn.🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb nog even een opmerking.

Waar ik nu zit ( in drenthe ) is er erg dikke mist, maar moest toch nog even met de sportage weg, wat mij opviel is dat de Autonome rijbaanvolgassistentie (LFA) en de Actieve rijbaanassistentie (LKAS) beiden niet geactiveerd konden worden, ik neem aan dat de Radar/Sensoren simpelweg zelf ook niet de rijbaan-lijnen konden detecteren, maar juist in dichte mist vind ik het erg belangrijk dat de auto je helpt om netjes tussen de witte lijnen te blijven rijden, zeker als het zicht heel erg slecht is,  lijkt mij een stuk veiliger als je zelf bijna niet de witte lijnen aan de weerskanten niet goed meer kan zien. Lijkt me toch zeker een belangrijk punt.   Toch 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...