Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Het eerste "minpuntje" dat ik ontdekte was het aantal beschikbare opbergvakken.  Vorige auto was een Toyota Verso, zelfde prijsklasse.

Had een dubbele dashboardkast (twee boven elkaar, elk groter dan het huidige van de Niro

had onder de passagiersstoel een lade (ik heb de Niro Connect), heeft geen lade

had voor de achterbank twee vakken in de bodem (dus onder de schoenen van de achterpassagiers)

in hoogte verstelbare bodem, zonder een hoop piepschuim dat veel plaats inneemt (maar wel vakken)

Heeft natuurlijk ook voordelen dat je minder opbergruimtes hebt; je neemt dan ook minder mee of hoeft niet alles na te zoeken. 

Geplaatst

Elk nadeel heb se voordeel...

Het dashboardkastje daar kan nog net de parkeerschijf in, want de rest wordt ingenomen door het 600 pagina tellende handboek. 

Geplaatst

Wat je ook achter onder de dubbele vloer kunt leggen of thuis in de kast :wink:

Nog een minpuntje gevonden:

Nu al 2x een keer gehad, maar weet nog niet of het aan de usb stick of de radio ligt:

Een liedje van usb lijkt in repeat modus te vallen. Skippen naar de volgende of vorige levert steeds hetzelfde nummer op.

De enige manier om een ander nummer te krijgen is door naar de lijst te gaan en willekeurig een ander liedje aan te wijzen. Daarna speelt hij weer normaal af.

Geplaatst

Een eerste nadeel gevonden van mijn splinternieuwe Kia: 

Als je de auto al in D zet alvorens de opstartprocedure voltooid is, lijkt de auto klaar te zijn om te rijden, maar doet hij het niet. Na enig gefrons blijkt dan dat het kleine lampje met het dubbel pijltje niet brandt. En moet je opnieuw naar P, opnieuw de power knop, wachten, etc....

Omgekeerd, als je de auto in P zet nadat je hem uitzet met de power knop, lijkt hij uit te staan, maar als je hem vervolgens wil afsluiten gaat er een alarm af, kan je opnieuw instappen om de auto nog eens aan en uit te zetten. Erg vervelend! Als mijn vriendin ooit met deze auto gaat rijden, wat ze nu nog niet durft, voorspel ik dat ik geregeld telefoon ga krijgen vanwege deze fenomenen.

Dit is bij de Toyota hybride veel beter geregeld. Die zet zichzelf in P als je auto uitschakelt, en je kan hem zelfs al in D zetten alvorens te starten, hij zal braaf even wachten met dat effectief te doen totdat alles opgestart is.

Nu snap ik dat dit met de Kia niet kan omdat er een "fysieke" keuzehendel inzit, ipv dat Toyota pookje dat steeds terugkeert naar de rustpositie, maar mocht ik de software geprogrammeerd hebben, had ik er op z'n minst voor gezorgd dat de powerknop niks deed als de auto niet in P staat (buiten een meldingetje op het scherm..). 

En een tweede nadeel, waar jullie ongetwijfeld een oplossing voor weten (heb de handleiding namelijk niet gelezen): de geluiden van LDW, LKAS zijn te luid. Kan je dat minder zetten?

Geplaatst
1 uur geleden zei Kevo:

Een eerste nadeel gevonden van mijn splinternieuwe Kia: 

Als je de auto al in D zet alvorens de opstartprocedure voltooid is, lijkt de auto klaar zijn om te rijden, maar doet hij het niet. Na enig gefrons blijkt dan dat het kleine lampje met het dubbel pijltje niet brandt. En moet je opnieuw naar P, opnieuw de power knop, wachten, etc....

Omgekeerd, als je de auto in P zet nadat je hem uitzet met de power knop, lijkt hij uit te staan, maar als je hem vervolgens wil afsluiten gaat er een alarm af, kan je opnieuw instappen om de auto nog eens aan en uit te zetten. Erg vervelend! Als mijn vriendin ooit met deze auto gaat rijden, wat ze nu nog niet durft, voorspel ik dat ik geregeld telefoon ga krijgen vanweze deze fenomenen.

Dit is bij de Toyota hybride veel beter geregeld. Die zet zichzelf in P als je auto uitschakelt, en je kan hem zelfs al in D zetten alvorens te starten, hij zal braaf even wachten met dat effectief te doen totdat alles opgestart is.

Nu snap ik dat dit met de Kia niet kan omdat er een "fysieke" keuzehendel inzit, ipv dat Toyota pookje dat steeds terugkeert naar de rustpositie, maar mocht ik de software geprogrammeerd hebben, had ik er op z'n minst voor gezorgd dat de powerknop niks deed als de auto niet in P staat (buiten een meldingetje op het scherm..). 

En een tweede nadeel, waar jullie ongetwijfeld een oplossing voor weten (heb de handleiding namelijk niet gelezen): de geluiden van LDW, LKAS zijn te luid. Kan je dat minder zetten?

Daar is toch de handleiding voor ?

Geplaatst
22 minuten geleden zei BvE:

Daar is toch de handleiding voor ?

Beste BvE,

Bedankt voor uw antwoord. Ik ben van mening dat je voor een simpel gebruiksvoorwerp als een auto geen handleiding moet nodig hebben om hem te bedienen. Stel jezelf eens voor dat je elke keer als je ergens een auto gebruikt of huurt eerst 800 pagina's handleiding moet doorspitten. En als dat dan toch nodig zou zijn, dan is het niet gebruiksvriendelijk en/of foolproof gemaakt. Aangezien ik zelf in de productontwikkeling zit, kan je verzekeren dat de powerknop versus stand van de automaathendel problematiek, door mij hierboven omschreven, NIET foolproof is uitgevoerd bij deze auto.

Wat mijn tweede "probleem" betreft, denk ik in eerste instantie dat het geluidsvolume van LDW/LKAS niet kan bijgeregeld worden, om de simpele reden dat ik deze intuïtief niet kan terugvinden. Uiteraard ben ik niet onfeilbaar, verre van, dus had ik gehoopt dat er hier toch een behulpzaam iemand aanwezig is, die slimmer is dan mij, of tijd heeft gehad om zich 800 pagina's handleiding eigen te maken, en mij kan vertellen hoe ik dit kan aanpassen. 

• Haha 1
Geplaatst

Dat van de opbergruimte kan ik onderschrijven. Maar dat alles was zichtbaar ten tijde van de aankoop.

In mijn geval zijn 3 bekerhouder voor de bestuurder erg onzinnig.

Geplaatst
6 minuten geleden zei Nir00tje:

Dat van de opbergruimte kan ik onderschrijven. Maar dat alles was zichtbaar ten tijde van de aankoop.

In mijn geval zijn 3 bekerhouder voor de bestuurder erg onzinnig.

Helemaal mee eens. Ik vind dit ook geen minpunt maar een eigenschap van dit model t.o.v. een ander model (Toyota Verso). Bovendien kun je dat nog voor de proefrit zelfs zien.

Je kunt de Niro ook vergelijken met een Volkswagenbus, dan valt de bagageruimte wat tegen......

• Like 2
  • Haha 1
Geplaatst
4 uur geleden zei Kevo:

Omgekeerd, als je de auto in P zet nadat je hem uitzet met de power knop, lijkt hij uit te staan, maar als je hem vervolgens wil afsluiten gaat er een alarm af, kan je opnieuw instappen om de auto nog eens aan en uit te zetten. Erg vervelend! Als mijn vriendin ooit met deze auto gaat rijden, wat ze nu nog niet durft, voorspel ik dat ik geregeld telefoon ga krijgen vanwege deze fenomenen.

Ik heb hier ook regelmatig last van. Dom natuurlijk. Maar het zou voor mij beter zijn als de uitknop helemaal niets doet als de versnelling niet in "P" staat. Dat zijn we als "normale" automaatrijders immers gewend; dan kun  je immers de sleutel niet uit het contactslot halen als de versnelling niet in "P" staat.

Geplaatst
2 uur geleden zei Kevo:

Ik ben van mening dat je voor een simpel gebruiksvoorwerp als een auto geen handleiding moet nodig hebben om hem te bedienen.

In de basis klopt dit natuurlijk. De auto is prima te besturen zonder raadplegen hiervan.

We stoppen de voertuigen tegenwoordig vol met features (die ook nog eens conditioneel zijn en niet standaard uitgevoerd tussen de merken). Wanneer je dan overstapt van het ene naar andere merk lijkt e.e.a. onlogisch terwijl er mogelijk een andere filosofie achter zit.

Met de moderne techniek van tegenwoordig is de handleiding (liefst digitaal) essentieel om even snel wat op te zoeken (Ctrl+F is de standaard combinatie om te zoeken).

• Thanks 1
Geplaatst
10 uur geleden zei Derrek:

Ik heb hier ook regelmatig last van. Dom natuurlijk. Maar het zou voor mij beter zijn als de uitknop helemaal niets doet als de versnelling niet in "P" staat. Dat zijn we als "normale" automaatrijders immers gewend; dan kun  je immers de sleutel niet uit het contactslot halen als de versnelling niet in "P" staat.

Dat hoeft niet hoor.

Als  mijn Venga automaat in de N staat kan ik de sleutel er zo uithalen

en dat betreft een "normale" automaat.

Geplaatst

Bij de Niro FE kan de sleutel er ook uit als de "P" niet is geselecteerd.

Bij (de meeste) schakelauto's kan de sleutel er ook uit ongeacht de gekozen versnelling, met of zonder handrem (Saab moet volgens mij in de achteruit staan om de sleutel te verwijderen).

Geplaatst

En als jullie vervolgens uit jullie Venga of Niro FE stappen en hem op slot willen doen, gaat er dan ook een alarm af waardoor heel de buurt wakker is, en verschijnt er dan ook een melding op het dashboard "sleutel nog in voertuig", terwijl die gewoon in je zak zit? Ik hoop voor jullie van niet...

Geplaatst
1 uur geleden zei Kevo:

En als jullie vervolgens uit jullie Venga of Niro FE stappen en hem op slot willen doen, gaat er dan ook een alarm af waardoor heel de buurt wakker is, en verschijnt er dan ook een melding op het dashboard "sleutel nog in voertuig", terwijl die gewoon in je zak zit? Ik hoop voor jullie van niet...

Nee, de auto gaat gewoon op slot, geen alarm of melding op het dashboard.

Citaat

denk ik in eerste instantie dat het geluidsvolume van LDW/LKAS niet kan bijgeregeld worden

Ik kan ook niets vinden over het aanpassen van het volume van de LKAS melding.

Wat wel opvalt is dat deze melding idd duidelijk hoorbaar is terwijl andere meldingen ("kans op gladheid" en "ruitensproeier leeg" b.v.) in verhouding weer erg zacht zijn.

Geplaatst
Op 15-2-2018 om 12:51 zei Derrek:

Helemaal mee eens. Ik vind dit ook geen minpunt maar een eigenschap van dit model t.o.v. een ander model (Toyota Verso). Bovendien kun je dat nog voor de proefrit zelfs zien.

Je kunt de Niro ook vergelijken met een Volkswagenbus, dan valt de bagageruimte wat tegen......

Het was ook geen reden om deze auto niet te kopen, maar iets dat ik liever anders gezien had, in het voordeel van gebruikers kan zijn, en een auto niet duurder hoeft te maken.   De auto beschikt over een afneembare trekhaak.  Als je die vervolgens thuisgekomen eraf haalt en in de kofferbak onder de bodem probeert op te bergen, lukt dat niet omdat hij er niet in past.  De (dikke) gebruiksaanwijzing   ligt niet in de auto  omdat daar eigenlijk geen fatsoenlijke plaats voor is.

Geplaatst

Ik lees met veel plezier met jullie mee.
Tegen de tijd dat ik de fondsen misschien heb zijn alle narigheidjes er vast allemaal uit :wink:

• Like 1
Geplaatst
Op 6-2-2018 om 12:53 zei Brat Pit:

Om dat toch een negatief puntje aan te dragen: De zelf uitklapbare spiegels: erg handig (kan ook uitgezet worden overigens) maar als je per dag 20 keer langs je auto loopt/fietst, dan klappen ze 20 keer per dag open/dicht. Beter was het geweest om ze open/dicht te laten klappen bij het daadwerkelijk openen van het portier. Of wellicht is dat een instelling die ik over het hoofd heb gezien.

Sinds 5 dagen mijn Niro (businesline) en dit is echt een heel vervelend minpuntje. uitzetten kan alleen met de keuzeknop in het portier, maar dan ga je over op handbediening en klappen ze niet meer automatisch in. in de handleiding staat dat icm de smart-Key de spiegels op 3 manieren weer openklappen;

1. Als je met de Key de auto ontgrendeld

2. Als je de auto keyless ontgrendeld (knopje op portier)

3. Zodra je met de sleutel bij de auto komt

deze 3e staat altijd aan bij de stand automatisch, maar is zeer vervelend bij smalle parkeerplaatsen etc. Dan wil je juist de extra ruimte hebben om tussen de auto’s door te kunnen lopen, en precies dan klappen je spiegels weer open.

of thuis op de oprit, bij iedere beweging langs de auto (wandelen met de hond, de fiets pakken enz.) klappen de spiegels uit, terwijl ik ook dan juist de extra centimeters wil hebben om tussen onze auto’s door te lopen/fietsen.

de dealer belde vandaag om te vragen hoe de auto beviel, dit punt gelijk genoemd,  afspraak gemaakt om langs te komen, dit is een instelling die echt in de software zit (van de sleutel?) en ze willen proberen deze specifieke 3e optie uit te zetten, maar weten zelf ook niet zeker of dat kan.

als ik hierover meer weet, zal ik dat hier melden.

Geplaatst
4 uur geleden zei Gast68:

Sinds 5 dagen mijn Niro (businesline) en dit is echt een heel vervelend minpuntje. uitzetten kan alleen met de keuzeknop in het portier, maar dan ga je over op handbediening en klappen ze niet meer automatisch in. in de handleiding staat dat icm de smart-Key de spiegels op 3 manieren weer openklappen;

1. Als je met de Key de auto ontgrendeld

2. Als je de auto keyless ontgrendeld (knopje op portier)

3. Zodra je met de sleutel bij de auto komt

deze 3e staat altijd aan bij de stand automatisch, maar is zeer vervelend bij smalle parkeerplaatsen etc. Dan wil je juist de extra ruimte hebben om tussen de auto’s door te kunnen lopen, en precies dan klappen je spiegels weer open.

of thuis op de oprit, bij iedere beweging langs de auto (wandelen met de hond, de fiets pakken enz.) klappen de spiegels uit, terwijl ik ook dan juist de extra centimeters wil hebben om tussen onze auto’s door te lopen/fietsen.

de dealer belde vandaag om te vragen hoe de auto beviel, dit punt gelijk genoemd,  afspraak gemaakt om langs te komen, dit is een instelling die echt in de software zit (van de sleutel?) en ze willen proberen deze specifieke 3e optie uit te zetten, maar weten zelf ook niet zeker of dat kan.

als ik hierover meer weet, zal ik dat hier melden.

Ahh mooi dat het uitgezocht wordt. Hou ons op de hoogte inderdaad. 

Hoe bevalt hij voor de rest?

Geplaatst
2 uur geleden zei Brat Pit:

Ahh mooi dat het uitgezocht wordt. Hou ons op de hoogte inderdaad. 

Hoe bevalt hij voor de rest?

Verder zeer tevreden. Was een afwijkende keuze na 2 Volvo ‘s  ( laatste 5 jaar een V40, D2). Nieuwe lease (milieu) regels van mijn werkgever zorgden ervoor dat ik bij Kia kwam. Ik was eerst sceptisch, maar na een lange proefrit positief verrast. Zeker geen spijt van.

• 3 weken later...
Geplaatst

Vandaag bij de werkplaats langsgeweest om te kijken of de zelf uitklappende spielgels  (als je er langs loopt, en niet de auto in wilt) software matig aangepast kan worden.

helaas lukt dit niet, de werkplaatschef kan alleen dezelfde instellingen kiezen die je ook met de keuzeschakelaar kan doen.

maar ja, dan ga je dus over op een soort handbediening, en dat wil ik ook niet.

ik wil alleen dat de spiegels ingeklapt blijven op het moment dat de auto uitsluitend de sleutel in de buurt detecteert. Ze mogen van mij pas openklappen als ik de auto ontgrendel (al dan niet keyless)

mogelijk wil de groep op dit forum die contact heeft met Kia NL  voor een softwarematige aanpassing pleiten?

verder na 3000 km meer dan tevreden met deze auto!

Geplaatst

Voor het inklappen (bij vergrendelen) klopt je theorie, maar bij uitklappen gaat, door het feit dat je in de buurt bent met de sleutel, altijd optie 3 als eerste in werking :(  Daarna ontgrendel je alleen nog de portieren met de andere twee opties, je spiegels zijn al uitgeklapt door optie 3.

Geplaatst

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo en vind het eigenlijk wel grappig als de spiegels je verwelkomen als je bij je Niro aan komt lopen. En niet alleen de spiegels klappen uit, maar tegelijk gaat ook het lampje branden in de deurkruk zodat je het in het donker goed kunt vinden. Denk dat is doelbewust zo bedacht is. slim toch? Bovendien, die enkele keer dat de spiegels in de weg zitten als je naast een geparkeerde auto wilt lopen (zoals bij de vele miljoenen andere auto's) en er niet goed door kunt, dan druk je die spiegel gewoon een keertje handmatig om.  Zo is het ook gemaakt en om daarvoor nu en programmeur aan de gang te zetten? Of ga lijnen, dan kun je er mss wel tussendoor :):)

.

• Like 1
  • Haha 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...