Ga naar inhoud

e-Niro - Hoe ver kan je er mee rijden?


Sigmasailor
Ga naar de oplossing Opgelost door Gast MileB,

Aanbevolen Berichten

53 minuten geleden, E-lmar zei:

Ik snap er niks van normaal geeft hij na elke lading aan 441km bij 100% nu dacht ik ik ga alleen maar eco rijden en echt erop letten. Laadik opnieuw geeft hij ineena bij 100% 433km aan! Snap er nika van. In plaats van dat ik verwacht dat het meer word werd het minder. Heb er pas 2000km op staan.

staat je airco aan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


8 uur geleden, E-lmar zei:

Ja maar stond altijd aan een zou je niet zoveel moeten merken

als je 100% bent geladen en zet dan de airco aan, fan stand 3, driver only, dan ben je direct al 30km bereik kwijt. Dus dat merk je wel.

Als de airco al aanstond dan uiteraard niet. Was afgelopen weken niet echt altijd airco weer overigens.

Hen tevens gemerkt dat de app soms een lager bereik aangeeft dan de auto zelf.

aangepast door King Niro
Link naar reactie
Delen op andere sites


7 uur geleden, Sigmasailor zei:

Zoiets als 111111111? 1000000000 kan dus niet.

Dat heb je goed gezien. Tenminste, daar ziet het naar uit; dit lijkt me de enige logische verklaring. Anders zou die waarde niet bij 511 blijven steken, lijkt me.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Hier een twitteraar die met zijn Tesla met -flinke!- caravan met vakantie gaat naar Salou. Een rit van ruim 1700 km en een gemiddeld verbruik van. 41,5 kWh/100km....

https://mobile.twitter.com/tomschenkenberg/status/1152326227010695169

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Blijft spannend allemaal, ik ben van plan om naar  noord Italië te rijden, een afstand van zo'n 1200 kilometer. Heeft er iemand al ervaring met wat de heuvels/bergen in Duitsland/Zwitserland met de actieradius doen? Kan ik bij een snelheid tussen de 110/130 km per uur ervan uitgaan dat ik rond de 300 kilometer moet laden of ben ik dan iets te optimistisch :). We zijn met zijn tweeën en niet heel zwaar beladen. ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

aangepast door SanderM
Link naar reactie
Delen op andere sites


Nou, google daar maar eens op. Er zijn je al heel wat EV-rijders voorgegaan. Maarten Hachmang (die van laadpastop10.nl) is er daar eentje van. En die is er (natuurlijk) erg enthousiast over, zolang je het goed voorbereid en de juiste regeltjes der kunst aanhoudt.

Zie ook @Hachy op de fora van tweakers.net.

aangepast door Hippe lip
Link naar reactie
Delen op andere sites


Afgelopen twee weken de eerste EV-vakantie mogen beleven, naar midden Frankrijk. Ik heb veel binnendoor gereden en weinig gebruik gemaakt van de snelwegen. Niet alleen omdat dat zuiniger rijdt, maar gewoon omdat het relaxt is en je meer ziet. Het was een prima ervaring. Wel jammer dat de laadpunten in Frankrijk, en dan vooral die van DoriDoor en Sodetrel, erg vaak niet werken.

Ik heb een mooie actieradius gehaald en laat zien dat bovenstaande discussie over 512 km als maximum niet klopt...

 

Vakantie.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing
On 7/29/2019 at 2:28 PM, SanderM said:

Blijft spannend allemaal, ik ben van plan om naar  noord Italië te rijden, een afstand van zo'n 1200 kilometer. Heeft er iemand al ervaring met wat de heuvels/bergen in Duitsland/Zwitserland met de actieradius doen? Kan ik bij een snelheid tussen de 110/130 km per uur ervan uitgaan dat ik rond de 300 kilometer moet laden of ben ik dan iets te optimistisch :). We zijn met zijn tweeën en niet heel zwaar beladen. ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Wij hebben er net ongeveer 4.500 km opzitten naar midden Italië, naar Noord Italië en verschillende plekken in Frankrijk met gezin van 5, en hond, kampeerspullen in dakkoffer. Verreweg het meeste over snelwegen met rond 120.  100% bereik is nu gedaald tot 345 km. Laden om de 250-300 km lijkt me een veilig uitgangspunt. 

Laden in NL, Duitsland, Zwitserland en ook eigenlijk Italië ging prima. Netwerk en laadsnelheid in Frankrijk viel erg tegen. Alles goed te doen met KIA plugsurfing. Alleen in Italië moet het met Enel X app. https://apps.apple.com/us/app/juicepass/id1377291789 en https://play.google.com/store/apps/details?id=com.enel.mobile.recharge2&hl=en 

Eigenlijk hebben we nergens meer hoeven te pauzeren dan we eerder met benzine auto deden, maar dat komt misschien omdat wij sowieso wat vaker / langer pauzes nemen dan anderen? We reden al nooit in één ruk door. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 30 juli 2019 om 17:02, MileB zei:

Wij hebben er net ongeveer 4.500 km opzitten naar midden Italië, naar Noord Italië en verschillende plekken in Frankrijk met gezin van 5, en hond, kampeerspullen in dakkoffer. Verreweg het meeste over snelwegen met rond 120.  100% bereik is nu gedaald tot 345 km. Laden om de 250-300 km lijkt me een veilig uitgangspunt. 

Laden in NL, Duitsland, Zwitserland en ook eigenlijk Italië ging prima. Netwerk en laadsnelheid in Frankrijk viel erg tegen. Alles goed te doen met KIA plugsurfing. Alleen in Italië moet het met Enel X app. https://apps.apple.com/us/app/juicepass/id1377291789 en https://play.google.com/store/apps/details?id=com.enel.mobile.recharge2&hl=en 

Eigenlijk hebben we nergens meer hoeven te pauzeren dan we eerder met benzine auto deden, maar dat komt misschien omdat wij sowieso wat vaker / langer pauzes nemen dan anderen? We reden al nooit in één ruk door. 

 

Kijk, dat klinkt goed, bedankt voor je reactie :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Elektrowhite

Ik heb 'm nu een maand en rij veel snelweg. Wel bijna altijd cruise control (incl. lane assist e.d.) en max 130. Hierdoor kom ik op een gemiddelde van 16kwh/100km, ik ben tevreden! 

20190722_075748.jpg.fad5ccd001ae6507e08f7f6d3e525d49.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


8 minuten geleden, Elektrowhite zei:

Ik heb 'm nu een maand en rij veel snelweg. Wel bijna altijd cruise control (incl. lane assist e.d.) en max 130. Hierdoor kom ik op een gemiddelde van 16kwh/100km, ik ben tevreden! 

20190722_075748.jpg.fad5ccd001ae6507e08f7f6d3e525d49.jpg

Let wel op: Dat is het verbruik uit de accu, het verbruik uit het stopcontact zal hierbij rond de 20 kWh/100 km zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 minuten geleden, King Niro zei:

Verlies van 16,2 naar 20kWh is wel een heel erg groot verlies (23,5%)

Er zit een laadverlies tussen stopcontact en auto maar gelukkig geen 23,5%.

Bij mij is het onder de 15%.

Bij mij is het inderdaad zoveel.

Gemeten: Om de accu van 34% naar 93% te laden ging er 47,43 kWh naar de auto, ofwel 80,4 kWh voor 100%. Ervan uitgaande dat mijn accu niet veel groter is dan de opgegeven 64 kWh is dat inderdaad een fors verlies.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het laden van de laatste 10% heeft meer verliezen dan het stuk daar onder. Dat is waarom ik AC-laden op 90% gemaximeerd heb voor thuis. Een enkele keer zet ik die op 100% als dat echt nodig is, maar dat is sporadisch. Zo beperk ik mijn laadverliezen.

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Paar daagjes Aken en omgeving; zo'n 700 kilometer met 13,7 kWh/100 (deels AC aan). In de parkeergarage van het hotel gratis opgeladen (leuk).

Gisteren nog even naar Nederlands hoogste punt geweest en een flinke wandeling (21 km) gemaakt. Het was langer dan 4 uur dus bij de terugreis staat de rit teller staat weer netjes op 0 bij vertrek. Het eerste stukje zie je hem even oplopen tot 15 kWh/100 maar dan gaat het 'berg' af. Na 10 kilometer heeft de GOM er 10 kilometer bij (van 477 naar 487) en staat de rit-verbruiksmeter al een tijdje op 0 kWh/100. Ook leuk!!

aangepast door Sigmasailor
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, klopt; erg grappig om te zien dat zelfs zo'n heuveltje afrijden (bij net onder de 90% SOC) er voor zorgt dat de range toeneemt; eigenlijk 'krijg' je er zomaar 20 km bij. In plaats van 10 kilometer minder op de GOM (na 10 kilometer) staat er zelfs 10 km extra op.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 2-8-2019 om 17:08, Case zei:

Bij mij is het inderdaad zoveel.

Gemeten: Om de accu van 34% naar 93% te laden ging er 47,43 kWh naar de auto, ofwel 80,4 kWh voor 100%. Ervan uitgaande dat mijn accu niet veel groter is dan de opgegeven 64 kWh is dat inderdaad een fors verlies.

 

Op 2-8-2019 om 18:16, Hippe lip zei:

Het laden van de laatste 10% heeft meer verliezen dan het stuk daar onder. Dat is waarom ik AC-laden op 90% gemaximeerd heb voor thuis. Een enkele keer zet ik die op 100% als dat echt nodig is, maar dat is sporadisch. Zo beperk ik mijn laadverliezen.

Bij de laatste 3% boven de 90% was dat niet te merken! De tussentijdse meting bij 85% gaf aan dat er tot dan 40,84 kWh was geladen, zodat: 40,84 / (0,85 - 0,34) = 80,08 kWh voor 100%.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...