Jump to content
  • Sign Up
Sigmasailor

ANSWERED e-Niro - Hoe ver kan je er mee rijden?

Recommended Posts

1 uur terug, Ton van Hout zei:

Dat is 11.46 kWh per 100 km, erg netjes! Wat heb je gedaan om zo zuinig te rijden?

Binnendoor wegen nemen waar vaak max 70 is toegestaan.

Mijn nieuwe auto zat bij aflevering niet helemaal vol en heb ik de afgelopen nacht natuurlijk eerst helemaal volgeladen. Weliswaar nog vrij maagdelijk, maar dan heeft-ie toch wel een net bereik:

IMG_6091.thumb.jpg.c9fa9cca4f949849953f267fafacb835.jpg

• Like 1

Op 15-5-2019 om 19:13, Ton van Hout zei:

Dat is 11.46 kWh per 100 km, erg netjes! Wat heb je gedaan om zo zuinig te rijden?

Van de dealer naar huis gereden?:D

• Haha 1

Op 15-5-2019 om 19:13, Ton van Hout zei:

granny mode geactiveerd :p

• Haha 2

gister naar Noord-Frankrijk en weer terug gereden, op één lading!

Heb dit keer echt als een oude dame gereden, gewoon om te kijken of ik het zou redden.

Dus cruisecontrol aan en achter vrachtwagens blijven plakken.

Uiteindelijk 372 km gereden en nog 113 km rijbereik over, met een gemiddeld verbruik van 13,4 kWh/100 km.

(ca. 15 graden, weinig wind)

Het zal niet in het Guinness book of Records komen, maar met bijna alleen maar snelweg kilometers en zonder file, vind ik dit toch een behoorlijk net verbruik!

Wat heb ik hiervan geleerd?

* volgende keer gewoon normaal doorrijden, dan haal ik het ook makkelijk.

* ik kan gewoon naar f*cking Frankrijk en weer terug met m'n elektrische auto, zonder bij te laden!

• Like 4
  • Thanks 3
  • Haha 1

Posted (edited)
12 uur geleden, Geronimo81 zei:

gister naar Noord-Frankrijk en weer terug gereden, op één lading!

Heb dit keer echt als een oude dame gereden, gewoon om te kijken of ik het zou redden.

Dus cruisecontrol aan en achter vrachtwagens blijven plakken.

Uiteindelijk 372 km gereden en nog 113 km rijbereik over, met een gemiddeld verbruik van 13,4 kWh/100 km.

(ca. 15 graden, weinig wind)

Het zal niet in het Guinness book of Records komen, maar met bijna alleen maar snelweg kilometers en zonder file, vind ik dit toch een behoorlijk net verbruik!

Wat heb ik hiervan geleerd?

* volgende keer gewoon normaal doorrijden, dan haal ik het ook makkelijk.

* ik kan gewoon naar f*cking Frankrijk en weer terug met m'n elektrische auto, zonder bij te laden!

Ja mooi! Maar waar vandaan vertrokken? Zal eerder eindhoven dan Den Helder of Leeuwarden geweest zijn....?

En alleen maar een ritje om de lol, of had je een specifieke bestemming daar in Noord Frankrijk?

Edited by Hippe lip

vertrokken vanaf een klein dorpje ten zuiden van Rotterdam, dus niet heel ver van de Belgische grens idd!

en ik moest er voor mijn werk zijn. Kon daar trouwens bij de klant gratis opladen, wat een luxe!

Posted (edited)

Leuk artikeltje over verbruik en kosten per kilometer bij gebruik van de verschillende 'brandstoffen'.
https://www.wattisduurzaam.nl/19049/energie-beleid/duurzaam-rendement/energie-voor-elektrische-auto-superduur-rijden-toch-het-goedkoopst/ 

Wat rijden we toch heerlijk goedkoop, zelfs als we Fastned gebruiken!

Edited by Hippe lip

afgelopen vrijdag Leeuwarden op en neer, 192km enkele reis, 98% snelweg of 100km weg. 

ik kwam terug met 3km rijbereik

Zo, dat was lef hebben! Heb je toch een aardig gebruik gehad. Als je vol vertrokken bent zo'n 17 kWh/100?

Ik zie nu op mijn app (staat te laden) 96% en 502 km range. Ga vanavond even naar de oosterburen. Mijn overall gemiddelde staat op 14,1 kWh/100 km (na zo'n 4000 km). Ja, ik doe er nog steeds mijn best voor en kom eigenlijk nooit over de 100 (heeft ook geen enkele zin hier in de randstad).

1 uur geleden, Sigmasailor zei:

Mijn overall gemiddelde staat op 14,1 kWh/100 km (na zo'n 4000 km).

Haal je dat van dit display?

En wat ik me dan afvraag (maar eigenlijk niet wil proberen): onderaan staat "Hold OK: Reset". Worden deze waarden dan op nul gezet?

IMG_6337.thumb.JPG.d306c0cf0ae5d72bcb94fea02a98fba8.JPG

Klopt allebei. Ik heb die teller direct bij levering op 0 gezet en laat hem gewoon doortellen.

Op 12-4-2019 om 10:21, Marcello75 zei:

Gisteren ritje Emmen (182km), heen weg was het vrij koud dus verwarming aan op 21, stoelverwarming aan, stuurverwarming aan :) ben nou eenmaal koukleum. Verbruik was 21,3 op de 100. Stand Eco en daar waar 100, 110 en waar 130, 135 gereden. Terug weg geen stoelverwarming, geen stuurverwarming en de 19,5 graad de verwarming. redelijk veel 140-150 gereden, hier en daar een file. Verbruik 20,8 op de 100.

Dus onderweg nog bijgeladen? Accu heeft immers 65KW. Wij twijfelen over een Kia E-Niro of een Tesla Model 3. Moet ook regelmatig via snelweg 375 retour. Doe dat het liefst zonder bijladen....

Gisteren een rit van 345 km gereden alles op maximum snelheid + 5 op de teller waar mogelijk. Bij aankomst nog 45 km range over. Vandaag 255 km max 105, bij aankomst nog 200 km range

In NL, wellicht in de winter met een korte stop bij Fastned, gaan we het denk ik wel halen. Al is de windhoek "Zeeland" qua fastladers erg karig.

Wat zijn jullie ervaringen met vakanties, ritten in buitenland? Het valt me op dat de laadmogelijkheden daar veel beperkter zijn. In het najaar gaan we bijvoorbeeld een paar dagen Duinkerken (300 km). Zo'n rit (retour incl. wat lokale ritten) zal dan nog een hele uitdaging worden.... Een vakantie naar Zwitserland of Italie wordt volgens mij dan helemaal een puzzle.

Edited by Luc2000

Lijkt mij dat als je ergens verblijft, je daar iets kunt regelen qua laden. Desnoods in de nacht met de granny charger aan een verlengkabel...

14 minuten geleden, Luc2000 zei:

In NL, wellicht in de winter met een korte stop bij Fastned, gaan we het denk ik wel halen. Al is de windhoek "Zeeland" qua fastladers erg karig.

Wat zijn jullie ervaringen met vakanties, ritten in buitenland? Het valt me op dat de laadmogelijkheden daar veel beperkter zijn. In het najaar gaan we bijvoorbeeld een paar dagen Duinkerken (300 km). Zo'n rit (retour incl. wat lokale ritten) zal dan nog een hele uitdaging worden.... Een vakantie naar Zwitserland of Italie wordt volgens mij dan helemaal een puzzle.

met ABRP (abetterrouteplanner) kom je een heel eind.

Dat is een zeer handige site, dank!

Maar dan kom je met een vrijwel lege accu op bestemming aan, en dan? Oplaad mogelijkheden (fast) zijn dan dan vaak zeer beperkt aanwezig, of met een zeer laag vermogen wat verder van de "slaapplek" (chargemap.com). Wat is jullie ervaring daarmee?

jullie merken, ik twijfel nog erg over een EV auto......daarom dat ik af en toe even doorvraag;)

Edited by Luc2000

Zojuist, Luc2000 zei:

Maar dan kom je met een vrijwel lege accu op bestemming aan, en dan? Oplaad mogelijkheden (fast) zijn dan dan vaak zeer beperkt aanwezig, of met een zeer laag vermogen wat verder van de "slaapplek". Wat is jullie ervaring daarmee?

jullie merken, ik twijfel nog erg over een EV auto......daarom dat ik af en toe even doorvraag;)

Dat hangt van de opties in de planner af. Als jij met 50% lading wil aankomen dan moet je daarvoor dus nog even extra of langer aan de snellader. 

Wat betreft bestemming kun je het jezelf makkelijk maken door een accommodatie nabij een laadpunt te zoeken natuurlijk ;) of vooraf even afstemmen met de verhuurder of je een stroomaansluiting kunt gebruiken. Aangenomen dat je eenmaal aangekomen geen enorme afstanden gaat afleggen is dat allemaal niet zo’n probleem..

het bedrijf van mijn dochter heeft er tien besteld. wand het is natuurlijk goed koop 4% bij telling dat kost voor mijn dochter en collega's.

89 euro bij telling per maand. 

Die ABRP site is erg handig. Nogmaals dank!

Bij een retourtje Utrecht - Drenthe, 350km, geeft de site bij gebruik max. snelheid (100/120/130 km/h) een verbruik aan van 202kw/100km. Dat betekent dus op de terugweg 20 min laden. Met welke weersomstandigheden rekent deze site?

Zou een zomer of winterdag veel schelen?

Welk verbruik verwachten jullie op basis van eigen ervaring bij 350 km retour (3 inzittenden, 5% 50-70 km/h, 15% 100km/h, 10% 120/km/h, 70% 130 km/h) op een zomer (25 graden, met airco 21 graden) en winterdag (5 graden,  met verwarming 21 graden)?

En verwachten jullie dat het oplaad vermogen (77kwh bij snelladers) nog omhoog gaat?

@Luc2000 ja de winter scheelt heel fors, de kachel vreet stroom en ook de accu presteert slecht bij kou. Ook zul je de 77kW laadsnelheid in de winter lastig halen, daar moet de accu eerst warm voor worden.

zie ook https://ev-database.nl/auto/1125/Kia-e-Niro-64-kWh

snelweg zomer: 375km (dat klopt goed met mijn ervaring nu)

snelweg winter: 265km

Sneller dan 77kW zie ik niet gebeuren omdat Kia nu eenmaal niet bekend staat om zn software updates voor bestaande auto’s. Veel sneller laden wordt de accu ook warmer van met mogelijk extra degradatie tot gevolg.

De temperatuur waarmee ABRP rekent kun je instellen, staat standaard op 20 graden en windstil.

Edited by jwv

@Joey-Rio ja met zo’n Tesla van bijna 60.000 euro is er geen lol meer aan, dan hoef je echt niet meer te puzzelen waar je moet laden en hoe snel je mag rijden om je bestemming te halen.. ;)