Jump to content
  • Sign Up
Sigmasailor

ANSWERED e-Niro - Hoe ver kan je er mee rijden?

Recommended Posts

Dit is een centrale plek voor vragen, ervaringen, wensen en natuurlijk ook antwoorden wat betreft verbruik en range.

mijn ervaring tot nu toe is bij veel koude snelwegkilometers een verbruik van ca. 17 kWh/100km

Ik heb een rustige rijstijl, gebruik met regelmaat CC en rijd meestal in ECO mode.

17 is best netjes

Zeker netjes. Bijna onwaarschijnlijk laag zelfs, voor deze toch wel grote auto. 

Ik zit momenteel meer rond de 21kWh/100 km in de ochtend en 19kWh/100km in de middag met wat file. Rotterdam - Dordrecht route. Grootste gedeelte a16. Maakt veel uit of je 100 km/h met CC aanrijdt, of 130 km/h zonder.

Heb standaard auto in ECO modus. Dan staat terugrem op Level 2 en klimaat iets zuiniger. Wel stoelverwarming en stuurverwarming aan momenteel.

Dat klinkt meer in de richting van wat ik zou verwachten. Je rijdt er 130 mee? Dan hoef je vast geen grote afstand af te keggen. Retourtje minder dan 200 km op een dag?

@Bart Sluimer Ik rijd de ring aan de andere kant af, A20, A4 en A15>A29.

En ik rijd inderdaad geen 130. Wel even als ik wat in moet halen ofzo, maar merk dat ik door die slimme cruisecontrol wat meer plak achter vrachtwagens dan voorheen, omdat het gewoon comfortabel is om dat ding te laten sturen/remmen etc.

Dus ik rijd wel een beetje als een oud wijf inderdaad, maar kom echt gemiddeld uit op zo'n 17-18 kWh/100km.

Nog wel even een vraagje... Ik rijd dus voornamelijk in de ECO mode en dan staat de regenerative breaking op standje 2. Als ik van mijn gas af gaat, remet het dan lekker af, zonder dat je direct met je hoofd door je voorruit knalt. Ik merk dat in standje drie de remactie zo heftig is, dat het remlicht aangaat (op zich prima, echter lijkt het dan soms voor je achterligger wel of je dronken bent, lijkt me). Ik wil dus liever niet zo hard remmen met dat regenerative breaking dat mijn remlicht aangaat en merk dat in standje 2 de éne keer wel en de andere keer niet het remlicht brandt... Heeft dit te maken met de snelheid waar je op dat moment mee rijdt?

Als ik het goed heb wordt dat remlicht (behalve door het rempedaal natuurlijk) aangestuurd door een vertragingssensor. Die meet de vertraging van de auto en laat aan de hand van de meetresultaten het remlicht branden. 

Hoe weet je trouwens of het remlicht wel of niet aan gaat?

je ziet het in de reflectie van de achterruit.

En als het buiten donker is zie je ook de achterbank verlicht worden door het rode remlicht.

47 minuten geleden, Hippe lip zei:

Dat klinkt meer in de richting van wat ik zou verwachten. Je rijdt er 130 mee? Dan hoef je vast geen grote afstand af te keggen. Retourtje minder dan 200 km op een dag?

Klein stukje 130 soms. Niet constant. Woon werkverkeer is 40 km per dag. Ik laad standaard op mijn werk op de langzame stand van de lader ( 16 amp ). Meeste profijt van de zonnepanelen. Na weekend of erg leeg gaat de 32 amp aan.

ik heb er nu 1073 km opzitten en zit op gemiddeld 18,4.

Ik rijdt bebouwde kom, provinciale wegen en een paar stukken snelweg van 100 km. Heb de Climate control aan op 21,5, stuurverwarming en stoelverwarming als ik dat lekker vind.

Zet je de CC uit, dan kun je zomaar 30 km meer rijden ;) Zo snel als mogelijk is, gebruik ik trouwens de adaptive cruisecontrol. Heeeerlijk en relaxed!

2 uur geleden, Veefer zei:

Zet je de CC uit, dan kun je zomaar 30 km meer rijden

Heb je het dan over de gewone CC of de adaptieve? Van die laatste kan ik het me voorstellen omdat die vaker afremt en weer optrekt. 

Maar mijn huidige dieseltje rijdt op CC toch echt een stukkie zuiniger dan zonder dat. 

En je ziet je bereik dus met 30 km afnemen, maar zie je het verbruik ook toenemen, of zou het een soort van ‘reservering’ zijn?

Heb je het dan over de gewone CC of de adaptieve? Van die laatste kan ik het me voorstellen omdat die vaker afremt en weer optrekt. 
Maar mijn huidige dieseltje rijdt op CC toch echt een stukkie zuiniger dan zonder dat. 
En je ziet je bereik dus met 30 km afnemen, maar zie je het verbruik ook toenemen, of zou het een soort van ‘reservering’ zijn?
Ik bedoel de climate control

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

17 minuten geleden, Veefer zei:

Ik bedoel de climate control

Ha ha, heerlijk die afkortingen :-)

maar als je die uitzet, heb je helemaal geen verwarming? Of alleen een verwarming zonder regeling?

Ha ha, heerlijk die afkortingen :-)
maar als je die uitzet, heb je helemaal geen verwarming? Of alleen een verwarming zonder regeling?
Geen verwarming, dus voor mij geen optie

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Posted (edited)

Gisteren eens een range test gedaan. Op en neer naar Stadskanaal lukte niet. In de ochtend was het koud en vochtig, (wind tegen) dus beter dan ruim 16 kWh per 100 lukte niet. Op de terugweg ging een stuk beter (14) waardoor het gemiddelde van de rit (490 km) op 14,8 kWh per 100 uitkwam. Onderweg even (10 minuutjes) 7 kWh erbij geladen bij de Fastned om met 7% weer thuis te komen.

wat leuk was van de Fastned is dat hij de auto nu kent en zonder gedoe met pasjes of apps direct begint te laden. Ik heb nu ook gezien dat bij 35 kilometer de accu laag alarmen voor het eerst afgaan. Ik was weer thuis met nog 30 kilometer over. 

Wat ook vermeldenswaard is is het feit dat de GOM echt mooi lineair de afnemende range laat zien. Bij de Leaf werd je daar voor de gek gehouden, naarmate de accu leger raakte nam de range steeds sneller af.

Thuis maar direct aan de LoLo gehangen, nu ‘al’ op 70% en een range van 300 km.

Edited by Sigmasailor
  • Like 1

Je weet pas of de GOM echt nauwkeurig is als je hem uittest tot je stilstaat! Maar goed, 445 op 1 lading is prima, en bijna conform de WLTP-meting (455km).

Posted (edited)

Wanneer ga je dat doen? Ik ben reuze benieuwd naar het resultaat! Bij mijn Leaf stopte de GOM overigens onder de 25 km met het aangeven van een range en bleven er alleen --- streepjes staan.

Eens rekenen: 93% van 64 kWh = 59,5 verbruikt, onderweg 7 + 6 (ook tijdens lunch even wat langzaam opgeladen) bijgeladen maakt 72,5 kWh voor 490 kilometer. klopt precies met de weergegeven 14,8 kWh/100.  Inderdaad bijna WLTP (maar tussen de 90 en 110 gereden). De lol was er in de ochtend eigenlijk al af. Waar je normaal gemakkelijk onder de 14 blijft lukte het nu helemaal niet om onder de 16 te blijven, ik denk heel 'dikke' lucht en wind tegen bij lage temperaturen (dus verwarming aan).

Edited by Sigmasailor

Nog wat (snelle en niet zulke mooie) plaatjes:

IMG_2711.JPG

IMG_2713.JPG

Inmiddels 1680km op de teller, met een verbruik van 17.3 op de 100.

Ik let niet op verbruik oid... ik rij gewoon , dus op zich valt het me niet tegen.

Gisteren ritje Emmen (182km), heen weg was het vrij koud dus verwarming aan op 21, stoelverwarming aan, stuurverwarming aan :) ben nou eenmaal koukleum. Verbruik was 21,3 op de 100. Stand Eco en daar waar 100, 110 en waar 130, 135 gereden. Terug weg geen stoelverwarming, geen stuurverwarming en de 19,5 graad de verwarming. redelijk veel 140-150 gereden, hier en daar een file. Verbruik 20,8 op de 100.

22 minuten geleden, Marcello75 zei:

Gisteren ritje Emmen (182km), heen weg was het vrij koud dus verwarming aan op 21, stoelverwarming aan, stuurverwarming aan :) ben nou eenmaal koukleum. Verbruik was 21,3 op de 100. Stand Eco en daar waar 100, 110 en waar 130, 135 gereden. Terug weg geen stoelverwarming, geen stuurverwarming en de 19,5 graad de verwarming. redelijk veel 140-150 gereden, hier en daar een file. Verbruik 20,8 op de 100.

Dat is wel vergelijkbaar wat ik ook zie. Heb de auto nu 3 weken en intussen de 5000km gepasseerd. Als dat zo doorgaat heb ik over 1,5 maand al de eerste beurt te pakken. Ik rij met de Niro zoals ik voorheen eigenlijk ook met de Passat reed, lekker stevig als dat kan en dat doet die erg goed! Ik heb altijd genoeg bereik omdat ik tijdens werktijd de auto voldoende kan opladen. Veel collega's van mij bestellen nu echter ook de e-Niro, ik denk dat het dan wel eens drukker wordt bij de laadpalen. Zeker als die PHEV's gewoon de hele dag palen bezet blijven houden (soms alleen een snoer erin, maar laden niet eens geactiveerd).

1 uur terug, Terp1234 zei:

Dat is wel vergelijkbaar wat ik ook zie. Heb de auto nu 3 weken en intussen de 5000km gepasseerd. Als dat zo doorgaat heb ik over 1,5 maand al de eerste beurt te pakken. Ik rij met de Niro zoals ik voorheen eigenlijk ook met de Passat reed, lekker stevig als dat kan en dat doet die erg goed! Ik heb altijd genoeg bereik omdat ik tijdens werktijd de auto voldoende kan opladen. Veel collega's van mij bestellen nu echter ook de e-Niro, ik denk dat het dan wel eens drukker wordt bij de laadpalen. Zeker als die PHEV's gewoon de hele dag palen bezet blijven houden (soms alleen een snoer erin, maar laden niet eens geactiveerd).

Als ze niet laden zit de stekker ook niet vergrendelt, dan zou ik hem er naast parkeren en stekker eruit en mijn erin. :D

Ik zit nu bijna op de 5000, paar km nog.

• Like 2

3 minuten geleden, henk smit zei:

dan moeten je collega's zeker ander half jaar wachten wand dit jaar is alles uit verkocht. 

Tenzij het lease is. De leasemaatschappijen hebben veel E-Niro's gereserveerd. Mijne was er in een week of 6............

1 uur terug, henk smit zei:

dan moeten je collega's zeker ander half jaar wachten wand dit jaar is alles uit verkocht. 

Ja, dat moeten ze ook wel. Maar ze denken dat ze dan ook gelijk een nieuwer krijgen dan de mijne. Volgens mij staat die alleen nog gepland voor de hybrides, maar ze zien maar. Ik heb nu in elk geval al lekker profijt van de Niro.

Hieronder nog een greep uit de verbruiken van mijn ritjes. Dat zwalt wat tussen de 13,9 en 22,3. Wel fijn dat die elke ochtend weer klaar staat met 100% lading en lekker opgewarmd bij deze koude ochtenden.

20190412_132831.jpg