Jump to content
  • Sign Up
Sigmasailor

ANSWERED e-Niro - Hoe ver kan je er mee rijden?

Recommended Posts

Levering vanaf september zeker?

Posted (edited)
2 uur geleden, henk smit zei:

er stond een demo tekoop op internet. met 2500 km op de teller. vraag prijs.

48000 euro. kleur wit.

Vergeet niet dat die demowagens geen warmtepomp hebben. Dat zal vast aardig schelen in het verbruik in koudere dagen....

Kleinere actieradius dus.

Edited by Hippe lip

Iemand die weet hoeveel en of je inleverd met 18 inch velgen?

1 uur terug, Elmar Kouwenhoven zei:

Iemand die weet hoeveel en of je inleverd met 18 inch velgen?

Moeilijk te zeggen; ik rij weinig snelweg, veel autoweg. Heb een redelijk zware rechtervoet, zet kachel aan als het koud en airco aan als het warm is. Kortom ik doe niet echt veel moeite voor een max range, maar hij geeft bij 100% vol een bereik aan van 425 (op dit moment)

Verbruik dus van vele factoren afhankelijk, maar mij valt het geenszins tegen :)

• Thanks 1

Ik zal het ook pas over een paar weken weten want ik moet nog een set 18" kopen, was ik nog niet aan toegekomen.

2 uur geleden, Ton van Hout zei:

Ik zal het ook pas over een paar weken weten want ik moet nog een set 18" kopen, was ik nog niet aan toegekomen.

Dan ben ik ook erg benieuwd of je merkt dat de vering stugger is. Je hebt dan eerst een tijdje op 17” gereden en kunt dus goed vergelijken. 

49 minuten geleden, Hippe lip zei:

Dan ben ik ook erg benieuwd of je merkt dat de vering stugger is. Je hebt dan eerst een tijdje op 17” gereden en kunt dus goed vergelijken. 

Als er iets stugger is, zijn het de (plattere) banden, maar de vering wijzigt niet :)

Heeft iemand al ervaring met de e-Niro in een vakantie situatie? Dus zwaar beladen, alle plekken bezet en met evt. dakkoffer? Wat is de impact op het verbruik?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

niet zozeer vakantie situatie, maar wel vol beladen.
Met vol beladen bedoel ik 3 volwassen mannen van 95 - 115kg , 
Scootmobiel van 135kg erbij in de auto (deel van bank plat)
En op de dakdragers nog eens een 70kg.

Ik kan je vertellen, daar zijn de vering en schokdempers niet op ingericht... veert ver door, tot einde veerweg, en word er ook niet echt koers vaster van
Verbruik zat iets hoger dan normaal, iets van 2kw gemiddeld

niet zozeer vakantie situatie, maar wel vol beladen.
Met vol beladen bedoel ik 3 volwassen mannen van 95 - 115kg , 
Scootmobiel van 135kg erbij in de auto (deel van bank plat)
En op de dakdragers nog eens een 70kg.

Ik kan je vertellen, daar zijn de vering en schokdempers niet op ingericht... veert ver door, tot einde veerweg, en word er ook niet echt koers vaster van
Verbruik zat iets hoger dan normaal, iets van 2kw gemiddeld
Dat valt me erg mee moet ik zeggen! Ik vind het niet erg om naar vakantiebestemming wat vaker te moeten stoppen om op te laden, maar bijvoorbeeld elke 200 km weer moeten laden zou jammer zijn.

1 uur terug, marco2152 zei:

Dat valt me erg mee moet ik zeggen! Ik vind het niet erg om naar vakantiebestemming wat vaker te moeten stoppen om op te laden, maar bijvoorbeeld elke 200 km weer moeten laden zou jammer zijn.

Dat vaker laden zal je bij je lange vakantieritten (heen en terug dus) waarschijnlijk wel krijgen. Heb je je route al eens op ABRP opgezocht? Daar kun je dan spelen met dingen als route en max snelheid. Anderen hebben het al eens ervaren: in het begin denk je dat je beter langzaam kunt rijden om een laag verbruik te krijgen, zodat je minder vaak hoeft te laden. In de praktijk blijkt echter dat als je gewoon 120-130 rijdt, dat je zó veel harder opschiet, dat je een eventuele extra laadbeurt al lang terugverdiend hebt. 

En vergeet ook niet dat je onderweg bij een snellader maar tot max 80% laadt. Daarna gaat de laadsnelheid zó hard achteruit dat je daar niet op wilt wachten.

• Like 1

20 uur geleden, Hippe lip zei:

Dat vaker laden zal je bij je lange vakantieritten (heen en terug dus) waarschijnlijk wel krijgen. Heb je je route al eens op ABRP opgezocht? Daar kun je dan spelen met dingen als route en max snelheid. Anderen hebben het al eens ervaren: in het begin denk je dat je beter langzaam kunt rijden om een laag verbruik te krijgen, zodat je minder vaak hoeft te laden. In de praktijk blijkt echter dat als je gewoon 120-130 rijdt, dat je zó veel harder opschiet, dat je een eventuele extra laadbeurt al lang terugverdiend hebt. 

En vergeet ook niet dat je onderweg bij een snellader maar tot max 80% laadt. Daarna gaat de laadsnelheid zó hard achteruit dat je daar niet op wilt wachten.

Goede website , dat ABRP.

Thanks.

Het warme weer doet de e-Niro goed. Vanmorgen weer eens tot 100% opgeladen; resultaat een range van 492 km.

Op en neer naar Apeldoorn (240 km) en de accu heeft slechts 45% verbruikt; dat zou betekenen dat je er ruim 530 km uit kunt halen.

Op 55% range zegt de GOM nog 255 kilometer (range van ruim 460 kilometer dus) te kunnen halen; ik denk dat hij nog wel verder komt: wordt vervolgd.

Na ruim 3000 kilometer staat het overall gemiddelde verbruik op 14,5 kWh / per 100 kilometer, net als bij de Leaf over 12.000 kilometer, veelbelovend allemaal!

Hier doet iemand overduidelijk zijn best om de zuinigheidswedstrijd te winnen...! :gunsmilie:

Haha en wat is je gemiddelde snelheid? Dat mis ik wel een beetje, “ik heb zoveel verbruik” maar bijna niemand noemt de snelheden erbij, dat is ook belangrijk, maar, goed bezig!!!!

En, [mention=19731]Sigmasailor[/mention], als je bereik boven de 500 uitkomt willen we hier natuurlijk een foto zien!

Pic or it didn’t happen?

Tuurlijk, komt eraan. Even geduld. 

als ik de auto 100% vollaadt (weet nou niet of het dan effectief 64 of 67 KwH is) stond er vanmorgen 441 km op de GOM. Oftewel, over de laatste ritjes heb ik op een haar na het verbruik van de WLTP gehaald (455 km). Het is nog niet zo'n feest als bij @Sigmasailor maar ben er toch alleszins tevreden mee!

Ter info, ik rijd als het kan lekker door, maar merk dat ik steeds vaker ongemerkt achter een vrachtwagen plak. Die cruisecontrol is zo relaxt dat ik het niet eens meer doorheb. Als het echt rustig is, rijdt ik linkerbaantje 130-140 km, maar in mijn regio (ZH) is het eigenlijk haast nooit echt rustig, dus is het eer filerijden en achter vrachtwagens plakken :-(

Ben benieuwd als ik straks vanuit het noorden naar ZH rij hoe dat bevalt want je kunt een beste stuk tot aan almere 130 rijden, dat tikt dan aardig aan... ik heb al even gekeken, als ik naar Rotterdam ga dan zal ik vlak daarvoor ergens moeten stoppen bij een fastned anders kom ik niet meer thuis haha, dan is de accu ook lekker warm als het goed is.

Een paasweekeind in Denemarken geweest met z'n vieren en een volle kofferbak. Heenweg 745 km á 15.6 kWh/100km en terugweg 848 km á 17.8 kWh/100km. Jep, we waren iets vergeten en hebben dus 100km extra heen en weer gereden. |:(

Max was 120km/uur waar dat kon/mocht en verder aan de regels gehouden. Ik merkte dus een behoorlijk verschil, waarschijnlijk door die stevige wind.

Op de heenweg 4x geladen, maar dat was eigenlijk wel erg voorzichtig berekend door ABPR. Ik kwam wel 2x dezelfde e-niro tegen bij Ionity. Ik heb ABPR nu maar ingesteld op 165Wh bij 110km/uur en op de terugweg waren maar 3 stops nodig en dat klopte een stuk beter.

P.s. gemiddelde over 5100 km = 17.3 kWh/100km

1 uur terug, Engelseruiter zei:

Een paasweekeind in Denemarken geweest met z'n vieren en een volle kofferbak. Heenweg 745 km á 15.6 kWh/100km en terugweg 848 km á 17.8 kWh/100km. Jep, we waren iets vergeten en hebben dus 100km extra heen en weer gereden. |:(

Max was 120km/uur waar dat kon/mocht en verder aan de regels gehouden. Ik merkte dus een behoorlijk verschil, waarschijnlijk door die stevige wind.

Op de heenweg 4x geladen, maar dat was eigenlijk wel erg voorzichtig berekend door ABPR. Ik kwam wel 2x dezelfde e-niro tegen bij Ionity. Ik heb ABPR nu maar ingesteld op 165Wh bij 110km/uur en op de terugweg waren maar 3 stops nodig en dat klopte een stuk beter.

P.s. gemiddelde over 5100 km = 17.3 kWh/100km

Klinkt goed...even voor mij ABPR? En op wat voor laders heb je geladen bij hoeveel KM rij bereik (acculading %), ben wel benieuwd hoe lang je tussenstops waren.

Posted (edited)
20 minutes ago, Marcello75 said:

Klinkt goed...even voor mij ABPR? En op wat voor laders heb je geladen bij hoeveel KM rij bereik (acculading %), ben wel benieuwd hoe lang je tussenstops waren.

Heb ik ook onlangs geleerd: ABRP, A Better Route Planner. Een routeplanner speciaal gemaakt voor elctrische auto's.

Edited by marco2152

7 uur geleden, Engelseruiter zei:

Een paasweekeind in Denemarken geweest met z'n vieren en een volle kofferbak. <knip>

Goh, Samoerai deed precies hetzelfde..... ;-)