Jump to content
  • Sign Up
Sigmasailor

ANSWERED e-Niro - Hoe ver kan je er mee rijden?

Recommended Posts

Het totaal gemiddelde ging gisteren naar 13,6 kWh/100 km over een kleine 8000 kilometer. Zelfs bij zo’n 90% SOC staat de WLTP range op de GOM. Ik ben dus dik tevreden. Hij staat nu bij de dealer om het ratel probleem te onderzoeken. Ik heb een nieuwe E Soul mee als leenauto, daar voel je je meteen in thuis. De look is anders de feel is eigenlijk hetzelfde.

B2141D62-346B-4AD8-A8BC-1BFDB99CA15C.jpeg

oh nice, heb je dan ook de UVO app enzo ter beschikking?

Geen idee, ga het ook niet uitzoeken voor een dagje. Voor je het weet staat er weer een auto op je naam die je er niet meer vanaf krijgt. Heb wel gezien dat de Soul een mooie Kia laadkabel heeft, ziet er een stuk beter uit dan de kabel die bij de Niro is meegeleverd en (letterlijk) al uit elkaar valt. Misschien kan ik hem straks wel omruilen?

Nee heb je, ja kun je krijgen :) Ik dacht dat je dan langer met de soul mee kon rijden, maar ok, hoop dat ze binnen een dag weten wat er loos is...

Nou de poolcirkel is in elk geval geen probleem. Foto is van de Lofoten (aan de granny charger bij een vissermanshuisje uit 1850). Terug door Zweden (lapland) was wel een beetje opletten omdat daar minder laders zijn, maar over het algemeen was rijden met een electrische auto nauwelijks een belemmering. Zeker in Noorwegen.

lofoten.JPG

@Prlwytzkofsky zo dat is nog een heel stuk noordelijker dan ik eerder deze maand week was (Trondheim). Geweldig land om met de EV de verkennen. En je betaalt geen tol (wel voorbereiding nodig, je moet een tolkastje regelen) en je krijgt korting bij de veerboten in de fjorden.

Wat je daar aan bespaart lever je bij de horeca wel weer in daar overigens ;)

Op 8-7-2019 om 11:33, Hippe lip zei:

Nou, vannacht maar eens een eerste test gedaan. Situatie gisteravond: 66% vol en meterstand 358,22. Km-stand = 3536.

Lader aangesloten. Auto zegt dat hij laadt met 2,6 kW. Meter thuis zegt dat hij laadt met 2,636 kW; 11,49 A.

Laden doe ik gewoonlijk tot 90%.  Meterstand vanmorgen: 373,27. 

Ergo: verbruik van 373,27 - 358,22 = 15,05 kWh.

Auto geladen met (90 - 66)% x 64 = 15,36 kWh. Als je daarbij rekening houdt met 15% laadverliezen, dan zou er ca  18 kWh verbruikt moeten zijn.

Hoe accuraat is die SoH-meter van de auto? Kan ik met deze ene meting al meteen concluderen dat de meter zo’n 15% te weinig aangeeft?

Maar zelfs als dat zo is, dan geeft die meter nog steeds véél te weinig aan: 3536 km met een verbruik van 358,22 + 15% = 411,95 kWh. Dat betekent 11,65 kWh/100km. Dat kan nog steeds niet kloppen...

Even een update van dit raadsel.

ik heb de leverancier (iungo.nl) de situatie voorgelegd. Er blijkt een firmwarefout in te zitten. Dat kan dus ook nog een de hand zijn. De meter bleek prima te werken, maar alleen in de fout te gaan wanneer de Modbusaansluiting gebruikt wordt met meerdere meters in de keten. Laat dat bij mij nou net het geval zijn......

Ik kreeg nieuwe firmware + instructie toegestuurd en vandaag kwam ik er aan toe om die erin te zetten. Meterstanden heb ik genoteerd en ik zal vanaf nu eens kijken of de meterstanden een beetje overeenkomen met het laden van de auto. De auto hangt nu aan de lader om vol te zijn voor onze (korte) vakantie naar Luxemburg die morgen begint. 
Morgenochtend kan ik dus zien of de nieuwe firmware een beetje betere meterwaardes geeft....

Ik houd jullie op de hoogte.

1105301076_1.IMG_7592.thumb.JPG.43aab5607db5185b3cbaaf92e22a486b.JPG

788470011_2.IMG_7599.thumb.JPG.0966495b8d1576a97aba3e479f2acce4.JPG

3._IMG_7600.thumb.JPG.c2de39af90b61364c9b7a6ee4dd3e3d2.JPG

157720465_4.IMG_7602.thumb.JPG.8c063ad551a97113f6e21e6ed8ff85c4.JPG

Edited by Hippe lip
  • Like 1

Wow, wie had dat gedacht. Misschien toch een gewone meetfout. O,ja: folie mag er nu echt wel af hoor :-).

Hoe werkt zo'n update eigenlijk; zit er een USB ofzo (BT?) aan die meter? Toch geen RS 232/323 (wat was dat ook alweer?)

Edited by Sigmasailor
  • Like 1

Op 19-8-2019 om 14:10, meeder zei:

Modbus, en dan in dit geval met RS485 als drager.

En die RS485-aansluiting sluit je dan aan op een RS485 naar USB-converter en dan kan die zó je laptop in. Moet je trouwens wel eerst de doorlussen naar de andere apparaten eraf halen. Bij Modbus sluit je alle apparaten in chain (dus ná elkaar) aan.

Modbus kan overigens prima werken zonder de doorlus er af te halen. Ik neem aan dat elk modbus apparaat in de lus een ander adres heeft?

26 minutes ago, Hippe lip said:

En die RS485-aansluiting sluit je dan aan op een RS485 naar USB-converter en dan kan die zó je laptop in. Moet je trouwens wel eerst de doorlussen naar de andere apparaten eraf halen. Bij Modbus sluit je alle apparaten in chain (dus ná elkaar) aan.

offtopic! en heel erg nerdy. 

Eh, sorry. Nu kom je een klein beetje op mijn vakgebied. Modbus is een laag hoger in het osi model (ik vermoed 4). Je hebt ook modbus over tcp waar het niet nodig is alle apparaten achter elkaar aan te sluiten. Bij RS485  (laag 3) moet dat wel (wel een tof protocol trouwens, vooral voor grote lengtes en veel storingen.. En met moeite kan je ook een ster topologie aanleggen).   Nog meer off-topic: ik ben een tijdje bezig geweest met een project om telemetrie van vrachtschepen naar de wal te brengen. Dus dingen als koers, waypoints, fuel consumption, prop pitch, etc op een bijna realtime manier. Bij vrachtschepen heb je geen OBDII connector, dus moet je alle data zelf verzamelen en converteren. Best lollig om NMEA (dat zegt sigmasailor vast wel iets) met 6-bit ASCII, modbus en dingen als "the cloud" en document datastores samen te brengen. In het kader van echt cowboy IT werk: ik ging een keer aan boord van een coaster omdat we de modbus interface hadden beloofd maar nog niet hadden gemaakt. Hele middag zitten programmeren terwijl de kapitein (een indonesier) op slippers voorbij slofte. Aan het eind van de dag werkte de interface en konden we netjes alle koelwatertemperaturen, oliedrukken, etc uit de motor lezen. Leuk om te doen en heel veel van geleerd.

• Like 2

28 minuten geleden, meeder zei:

Modbus kan overigens prima werken zonder de doorlus er af te halen. Ik neem aan dat elk modbus apparaat in de lus een ander adres heeft?

Ja, modbus werkt prima zonder de rest eraf te halen; daar is modbus voor gemaakt. Maar de exe die nieuwe firmware op de meter zet kan niet adresseren, dus kun je niet meerdere apparaten aan die bus hebben hangen tijdens dat werk. 

• Like 2

Ik zag gisteren een nieuw filmpje van Tesla Björn.  Hij suggereerde dat laden tot 60% eigenlijk wel voldoende is voor het meeste dagelijkse gebruik. Ik denk dat hij gelijk heeft en ga zijn suggestie volgen. Laden tot 60% geeft 288 km range. Voor mij ruim voldoende de komende tijd. Zodra ik een lange rit krijg (weet ik van te voren) gaat hij even op 100%. Klein beetje discipline en je hebt dit helemaal in de hand.

Zou dagelijks laden tot 60% dan beter zijn dan om de dag / twee dagen tot 90% (85% effectief)? Dat doe ik tegenwoordig ;)

Ik denk van wel, bijna overal lees je dat een accu zich het prettigst voelt tussen de 30 en 60 of 20 en 80%. Dus als je de langere range niet nodig hebt zou het op lange termijn wel eens beter kunnen zijn. Baat het niet dan schaad het ook niet, toch? Ik denk wel dat het goed is af en toe de accu wel tot 100% te laden, dan worden cellen door het BMS mooi gelijk afgetopt en wordt de calibratie van het systeem bijgewerkt (denk ik).

Ik laad gewoon tot 100% AC. Kia bouwt auto’s met de mogelijkheid tot 100% laden met een intelligent werkende BMS. Als het niet goed zou zijn dan hadden ze het wel zo gemaakt dat je maar tot 60% zou kunnen laden denk ik dan.

Zojuist, Petertenboer zei:

Ik laad gewoon tot 100% AC. Kia bouwt auto’s met de mogelijkheid tot 100% laden met een intelligent werkende BMS. Als het niet goed zou zijn dan hadden ze het wel zo gemaakt dat je maar tot 60% zou kunnen laden denk ik dan.

Foute aanname. Kia wil zo hoog mogelijke range op de WLTP test en die gaat uit van de standaardinstellingen. Ze hebben wel een garantie op de batterijcapaciteit (min 75% voor eerste 7 jaar?), dus daar houden ze wel rekening mee. 

Maar gaat hier om “wat is het beste voor de gehele levensduur” en niet “wat is goed genoeg tijdens de periode dat je de auto bezit”.

Kan best dat het pas na 7 jaar tot uiting komt hoe goed er door de eigenaar mee om is gegaan.

3 uur geleden, jwv zei:

Foute aanname. Kia wil zo hoog mogelijke range op de WLTP test en die gaat uit van de standaardinstellingen. Ze hebben wel een garantie op de batterijcapaciteit (min 75% voor eerste 7 jaar?), dus daar houden ze wel rekening mee. 

Maar gaat hier om “wat is het beste voor de gehele levensduur” en niet “wat is goed genoeg tijdens de periode dat je de auto bezit”.

Kan best dat het pas na 7 jaar tot uiting komt hoe goed er door de eigenaar mee om is gegaan.

Fout klinkt zo bestraffend :-). 

Klopt zeker wat je zegt er zal wat meer degradatie zijn van de batterij. Ik blijf in ieder geval tot 100% laden voor mijn eigen gemak, zeker als ik verhalen lees zoals bijgesloten dat de batterijdegradatie bij goed gekoelde (dus geen Nissan Leafs) en beheerde batterijen erg weinig lijkt te zijn. 

Daarnaast ga ik er vanuit dat ik over 5 jaar wel weer een andere auto neem met het dubbele aan batterij capaciteit en wil ik de auto ten volle benutten. Maar inderdaad, mocht je de auto voor een langere periode, zeg 10 jaar+, willen gebruiken dan zal het verstandig zijn om minder vol te laden. Overigens denk ik dat DC laden de meeste schade aanricht door de warmte die bij het laden ontstaat.

Houd er bij dit soort vergelijkingen wel rekening mee dat de batterijen van Tesla een bovengemiddelde kwaliteit hebben. Die kun je dus beter niet meenemen in je vergelijk als je het hebt over de levensduur van je Kiabatterij.

Het is algemeen geaccepteerd dat snel (DC) laden en aftoppen tot 100% extra bijdragen tot degradatie. Dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen geloof ik ook wel. Voor mij is het een heel kleine moeite om te laden tot 60% (80% kan natuurlijk ook) en af en toe (voor een langere rit) op te laden tot 100%. Zoals ik al gesteld heb, kwaad kan het niet, misschien heb je over 5 jaar wel 5 of 10% extra capaciteit over?

Mijn Outlander  PHEV kon na 4,5 jaar nog maar 80% laden van de capaciteit van toen hij nieuw was. Die maakte ik altijd ‘helemaal’ ( de volle 10 kWh) vol.

7 minuten geleden, Sigmasailor zei:

Het is algemeen geaccepteerd dat snel (DC) laden en aftoppen tot 100% extra bijdragen tot degradatie. Dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen geloof ik ook wel. Voor mij is het een heel kleine moeite om te laden tot 60% (80% kan natuurlijk ook) en af en toe (voor een langere rit) op te laden tot 100%. Zoals ik al gesteld heb, kwaad kan het niet, misschien heb je over 5 jaar wel 5 of 10% extra capaciteit over?

Mijn Outlander  PHEV kon na 4,5 jaar nog maar 80% laden van de capaciteit van toen hij nieuw was. Die maakte ik altijd ‘helemaal’ ( de volle 10 kWh) vol.

Ben ik tav jouw ervaringen met de Outlander wel benieuwd of daar een soort van BMS op zat?

Zeker, ook de Outlander had een BMS; ik denk dat er geen Lion cel bestaat zonder enige vorm van BMS.