Westlander Geplaatst 17 December, 2019 Geplaatst 17 December, 2019 Dag mensen, Veel info in dit topic!, maar toch nog een paar dingen die ik graag wil checken: Mijn situatie is als volgt: E-niro 64kWh Nieuwbouwhuis met 1x40A aansluiting. 8 groepen en 2 aardlekschakelaars. 10 zonnepanelen Ik wil nu thuis gaan laden en denk dat dit met de Zappi V2 gaat gebeuren. Wil dit eigenlijk zoveel mogelijk zelf aanleggen. De Zappi komt tegen de gevel en de kabel gaat direct de meterkast in. Hieronder een afbeelding van mijn groepenkast: Ik lees dat de Zappi al voorzien is van een aardlekschakelaar, betekent dit dus dat ik geen extra aardlekschakelaar meer nodig heb? Ik heb nu 8 groepen en 2 aardlekschakelaars. Kan ik nu wel zonder een extra aardlek een extra groep voor de Zappi plaatsen? Kan ik nu zonder problemen een 32A automaat icm met de 40A hoofdzekering plaatsen? Of kan ik in mijn geval beter kiezen voor een 32A ALAMAT? Alvast dank voor jullie advies ! Quote
Pkr Geplaatst 18 December, 2019 Geplaatst 18 December, 2019 @Westlander Ik zou inderdaad een 32A alamat toepassen. De aardlekschakelaar in de zappi beveiligd tegen DC foutstromen. Je hebt bij een alamat ook gelijk je kabel naar de zappi beschermd. Vervolgens spoeltje op je pv systeem en je kunt met de loadbalancing maximaal laden. Quote
Hippe lip Geplaatst 22 December, 2019 Geplaatst 22 December, 2019 (aangepast) Op 18-12-2019 om 22:43, Pkr zei: @Westlander Ik zou inderdaad een 32A alamat toepassen. De aardlekschakelaar in de zappi beveiligd tegen DC foutstromen. Je hebt bij een alamat ook gelijk je kabel naar de zappi beschermd. Vervolgens spoeltje op je pv systeem en je kunt met de loadbalancing maximaal laden. Bijna goed Je hebt geen alamat nodig; de Zappi heeft beveiliging voor alle foutstromen, zowel wissel- als gelijkstromen (ingebouwde aardlekbeveiliging Type A 30 mA wisselstroom (EN61008) + DC lekdetectie tot 6 mA (EN62955)); zie https://www.zappi.info. De kabel naar de 32A zekering (installatieautomaat) pak je dan direct vanaf de hoofdschakelaar. Zorg je er wel voor dat je de bedrading in je groepenkast dik genoeg neemt? En gebruik zeker adereindhulzen om die kabels omdat je anders te hoge overgangsweerstand kan krijgen onder de schroefklem. Als je die installatieautomaat links van groep 7 monteert heb je daarnaast nog ruimte om een tussenmeter te monteren. Bijvoorbeeld deze: https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/445-bruto-productiemeter, of als je domotica in huis hebt deze: https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/488-sdm-120 Verder moet je de CT-klem (meetklem) van de Zappi niet om de kabel van je PV monteren maar om de kabel tussen meter en hoofdschakelaar, zodat die meet hoeveel stroom er door je meter en dus hoofdzekering gaat. Dat mag ook net ná je hoofdschakelaar zijn, als je er maar voor zorgt dat alle stroom die door de hoofdschakelaar gaat ook door die CT-klem gaat. Die moet immer de totaalstroom meten die van het net komt. Die CT-klem is overigens helaas geen klein dingetje, maar je kunt ‘m waarschijnlijk het beste kwijt in de vrije ruimte tussen de twee aardlekschakelaars. Daarvoor moet je dan ws wel wat kabels verlengen, zodat er een lus ontstaat die langs die plek loopt zodat je die CT-klem daar kunt onderbrengen. En als laatste de tip om de klem om de fasedraad te gebruiken. Volgens de gebruiksaanwijzing (en volgens de regelen der elektrotechniek) mag dat ook om de nul, maar dat blijkt in de praktijk nogal eens voor verwarring te leiden, o.a. over de richting van de klem; die is belangrijk! Of later, wanneer de kast (ooit) omgebouwd wordt naar drie fasen en de installateur die dat doet vrolijk de klem rond de nul laat zitten; bij een driefasenkast mag de klem niet om de nul. 22 December, 2019 aangepast door Hippe lip 1 Quote
Pkr Geplaatst 22 December, 2019 Geplaatst 22 December, 2019 Ik heb de extra spoel besteld dus hier gaat er een om de binnenkomende fase en een om de pv zodat ik maximaal kan laden. Dinsdag komt het spul binnen Quote
Hippe lip Geplaatst 22 December, 2019 Geplaatst 22 December, 2019 @Pkr Die extra spoel (ik neem aan dat je een CT-klem bedoelt) is niet nodig voor loadbalancing. Sterker nog: die is alleen nodig als je zelf wilt weten hoeveel er van je PV komt. Voor de functies van de Zappi is die extra klem helemaal niet nodig; de Zappi gebruikt ‘m niet, functioneel gesproken. Ook niet als je kiest voor eco-modus. Dan wordt er alleen geladen als er aan het net wordt teruggeleverd. Dus functioneel gezien krijgt het huis voorrang bij gebruik van de PV-opbrengst en pas als daarvan iets over is gaat de Zappi dat gebruiken (als die in eco-mode staat). Mijn bovenstaande commentaar was gericht op de vraag van @Westlander. 1 Quote
Westlander Geplaatst 24 December, 2019 Geplaatst 24 December, 2019 Top, bedankt voor de tips! Op 22-12-2019 om 12:01, Hippe lip zei: Je hebt geen alamat nodig; de Zappi heeft beveiliging voor alle foutstromen, zowel wissel- als gelijkstromen (ingebouwde aardlekbeveiliging Type A 30 mA wisselstroom (EN61008) + DC lekdetectie tot 6 mA (EN62955)); zie https://www.zappi.info. Dit had ik gelezen ja, maar mijn gevoel zei dat het stukje grondkabel tussen installatieautomaat en laadpaal alsnog achter een aardlek moet. Maar deze is dus overbodig. (scheelt weer ) Op 22-12-2019 om 12:01, Hippe lip zei: De kabel naar de 32A zekering (installatieautomaat) pak je dan direct vanaf de hoofdschakelaar. Zorg je er wel voor dat je de bedrading in je groepenkast dik genoeg neemt? En gebruik zeker adereindhulzen om die kabels omdat je anders te hoge overgangsweerstand kan krijgen onder de schroefklem. Dit is wel een dingetje denk ik. Was wel van plan dikke bedrading te nemen. Zag dat de verbinding tussen de hoofdschakelaars en de 2 aardlekschakelaars 10mm2 soepele kern is (standaard af fabriek) zonder adereindhulzen. Dit type kabel zou toch ook geschikt zijn? Op 22-12-2019 om 12:01, Hippe lip zei: Als je die installatieautomaat links van groep 7 monteert heb je daarnaast nog ruimte om een tussenmeter te monteren. Bijvoorbeeld deze: https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/445-bruto-productiemeter, of als je domotica in huis hebt deze: https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/488-sdm-120 Een tussenmeter was ik ook wel van plan te plaatsen, maar deze werkt ook nog met een breakout box of zoiets? Dacht eigenlijk gewoon de meterstand af te lezen vanaf het display, maar ga me hier nog wel in verdiepen. Quote
Hippe lip Geplaatst 24 December, 2019 Geplaatst 24 December, 2019 (aangepast) 6 uur geleden, Westlander zei: Dit is wel een dingetje denk ik. Was wel van plan dikke bedrading te nemen. Zag dat de verbinding tussen de hoofdschakelaars en de 2 aardlekschakelaars 10mm2 soepele kern is (standaard af fabriek) zonder adereindhulzen. Dit type kabel zou toch ook geschikt zijn? 6mm2 is ruim voldoende voor 25A, maar die adereindhulzen zou ik zeker gebruiken. Het punt is dat de aders van zo’n soepele draad onder een schroeklem anders uitwaaieren, waardoor er uiteindelijk veel minder zijn die werkelijk goed contact maken. Je krijgt dan een grotere overgangsweerstand en dat wil je niet. Wat je wel kunt doen als je geen tang hebt, is losse adereindhulzen bij een elektriciën halen. Haal wel de juiste maat, dus een 6mm2 voor 6mm2 kabel. Je schuift de huls dan over het eind van de kabel en klemt dat dicht met de schroefklem waar die toch al onder gaat. Zo zit je safe. 6 uur geleden, Westlander zei: Een tussenmeter was ik ook wel van plan te plaatsen, maar deze werkt ook nog met een breakout box of zoiets? Dacht eigenlijk gewoon de meterstand af te lezen vanaf het display, maar ga me hier nog wel in verdiepen. Een van de tussenmeters die ik aangaf (die met modbusaansluiting) kan samenwerken met (worden uitgelezen door) registratieapparatuur die je verbruik bijhouden. Dat kan van alles zijn; modbus is een breed gebruikte standaard daarvoor. Dat kan de iungo zijn, maar er is ook (gratis) software die op de Raspberry Pi is gebaseerd. Net wat je wilt. Zoek maar eens; is wel leuk speelgoed 24 December, 2019 aangepast door Hippe lip 2 Quote
Westlander Geplaatst 3 Januari, 2020 Geplaatst 3 Januari, 2020 Vandaag de boel geplaatst en aangesloten. Kan direct met 7.2kW laden! Heb de Zappi niet aan de gevel gehangen maar pal langs de stoep (anders is mijn standaard kabel te kort) Heb de onbekabelde versie genomen, enerzijds vanwege de levertijd, anderzijds omdat ik dit mooier vind dan zo'n 'tuinslang' in de voortuin. Toch gekozen voor een Emat 32A Alamat (voor mijn eigen gemoedsrust, zit anders toch een paar meter grondkabel niet achter een aardlek..) Verder een Emat kWH meter geplaatst voor de zakelijke verrekening. Ook de CT-klemmen en de HUB werken naar behoren volgens mij. Heb op de Zappi zelf nog niet veel geconfigureerd (behalve systeemtaal naar NL, koppeling met de HUB, en CT1 en CT2 benoemd) Heb alleen nu een mat over de stoep liggen (zie foto) waar ik nog niet helemaal enthousiast over ben, vandaag stormde het hier en waait ie gewoon dubbel. Hier moet ik nog iets beters voor verzinnen. Quote
Hippe lip Geplaatst 3 Januari, 2020 Geplaatst 3 Januari, 2020 (aangepast) Ziet er netjes uit, al zou ik voor de vaste kabel hebben gekozen. Dan hoef je ‘m niet telkens op te ruimen. En waar laat je de mat steeds? En ach, als het er alleen om gaat dat de mat niet blijft liggen bij storm, dan zou ik me er niet al te druk om maken. Zo vaak stormt het niet, toch? En anders zou je (illegaal) zo’n betonnen afwateringsgoot in de stoep aan kunnen leggen. Niet zoeentje met een deksel, maar de ondiepe versie die gewoon een ronde, ondiepe uitholling is. Daarin kun je je kabel leggen. Bij de stoeprand met een slijper een kleine uitholling maken en klaar is kees. Als de gemeente erover valt (pun intended), dan zeg je dat het is voor de afwatering van je pad. 3 Januari, 2020 aangepast door Hippe lip Quote
Murcielaygo Geplaatst 3 Januari, 2020 Geplaatst 3 Januari, 2020 Ipv de mat zou je ook een kabelgoot (zo'n overrijdbare, vaak zwart/geel) kunnen gebruiken.Of anders je mat vastleggen met drukkers; die zijn vaak ook te schroeven (wel illegaal), maar makkelijk te realiseren.Overigens; is dit "jouw" parkeerplaats, of kan een ander daar ook staan? Want hoe moet je dan laden? Quote
Westlander Geplaatst 4 Januari, 2020 Geplaatst 4 Januari, 2020 17 uur geleden, Hippe lip zei: Ziet er netjes uit, al zou ik voor de vaste kabel hebben gekozen. Dan hoef je ‘m niet telkens op te ruimen. En waar laat je de mat steeds? En ach, als het er alleen om gaat dat de mat niet blijft liggen bij storm, dan zou ik me er niet al te druk om maken. Zo vaak stormt het niet, toch? De bekabelde had een levertijd van ca. 3 maanden, dat was echt te lang. Hier in het westen waait het meer dan vaak, dus die mat gaat niet blijven liggen als ik hem niet vast leg.. 17 uur geleden, Hippe lip zei: En anders zou je (illegaal) zo’n betonnen afwateringsgoot in de stoep aan kunnen leggen. Niet zoeentje met een deksel, maar de ondiepe versie die gewoon een ronde, ondiepe uitholling is. Daarin kun je je kabel leggen. Bij de stoeprand met een slijper een kleine uitholling maken en klaar is kees. Dit type (mol)goot is mij te breed, wil niet dat er iemand met een stepje of rolschaatsen over de kop vliegt hier... Wat ik op termijn denk ik ga proberen is met de betonslijper de naad tussen 2 tegels ong. 3cm breed slijpen en daar de kabel in leggen. Evt. leg ik er dan nog een u-profiel in zodat de tegels niet kunnen gaan werken. Valt niet op en is 100% veilig. 16 uur geleden, Murcielaygo zei: Overigens; is dit "jouw" parkeerplaats, of kan een ander daar ook staan? Want hoe moet je dan laden? Nee, is openbaar terrein, maar is altijd een vrije plek dus laden is geen probleem. Quote
Bram E-Niro Geplaatst 5 Januari, 2020 Geplaatst 5 Januari, 2020 Op 3-1-2020 om 20:47, Westlander zei: Toch gekozen voor een Emat 32A Alamat (voor mijn eigen gemoedsrust, zit anders toch een paar meter grondkabel niet achter een aardlek..) Verder een Emat kWH meter geplaatst voor de zakelijke verrekening. Goede keuze nu is de kabel inderdaad ook veilig . Zo zou ik het ook gedaan hebben. Quote
Hippe lip Geplaatst 5 Januari, 2020 Geplaatst 5 Januari, 2020 In de installatiewereld wordt wel eens gewaarschuwd voor het achter elkaar schakelen van aardlekschakelaars (die daar niet voor bedoeld zijn) omdat dit kan leiden tot onverwacht resultaat. Quote
Murcielaygo Geplaatst 5 Januari, 2020 Geplaatst 5 Januari, 2020 In de installatiewereld wordt wel eens gewaarschuwd voor het achter elkaar schakelen van aardlekschakelaars (die daar niet voor bedoeld zijn) omdat dit kan leiden tot onverwacht resultaat.Dat is hier toch niet het geval? Of lees/kijk ik verkeerd?In mijn beleving zit de alamat aan de hoofdschakelaar, dan de kWh-meter en dan de Zappi.Of bedoel jij de lekstroomdetectie van de Zappi? Zou die daar niet op gebouwd zijn? Het beveiligen van de voeding van zo'n laadpaal lijkt me geen overbodige luxe... Quote
Westlander Geplaatst 6 Januari, 2020 Geplaatst 6 Januari, 2020 10 uur geleden, Murcielaygo zei: In mijn beleving zit de alamat aan de hoofdschakelaar, dan de kWh-meter en dan de Zappi. Zo zit het inderdaad. Het ging mij erom dat ik de paar meter grondkabel beveilig met de aardlek. Mocht ik (of een volgende bewoner) per ongeluk met een bv. een schop de grondkabel beschadigen, dan zou dit zonder aardlek gevaarlijk kunnen zijn. 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 6 Januari, 2020 Geplaatst 6 Januari, 2020 15 uur geleden, Murcielaygo zei: Dat is hier toch niet het geval? Of lees/kijk ik verkeerd? In mijn beleving zit de alamat aan de hoofdschakelaar, dan de kWh-meter en dan de Zappi. Of bedoel jij de lekstroomdetectie van de Zappi? Zou die daar niet op gebouwd zijn? Het beveiligen van de voeding van zo'n laadpaal lijkt me geen overbodige luxe... Ik weet niet wat je precies beschrijft; het komt niet duidelijk over: de alamat áán de hoofdschakelaar? Dán de kWh-meter en dán de Zappi? Vanaf de straat krijg je eerst je hoofdzekeringen, dán de kWh-meter, dan je hoofdschakelaar, dan de groepenschakelaar met zekering (hier: alamat), dan de tussenmeter en dan de kabel + Zappi. Wat ik bedoelde over die 2x aardlek is dat er aardlekschakelaars zijn die ervoor gemaakt zijn om achter elkaar gebruikt te worden. Zie het als selectieve aardlekbeveiliging zoals je dat ook met zekeringen kent. Maar noch de alamat, noch de lekstroombeveiliging van de Zappi is gebouwd voor deze cascadeschakeling. Daarom vraag ik me af of dat in dit geval niet ook tot onverwachte resultaten kan leiden. Toegegeven, dat zal niet snel gebeuren, maar áls dat gebeurt zit je je suf te zoeken hie het precies zit en wáárdoor die aardlek eruit vliegt. Het lijkt makkelijke, rechtlijnige materie, maar dat is het niet in alle gevallen. Wat betreft het beveiligen van de buitenkabel naar de Zappi: ik heb vanuit de groepenkast in huis een driefasekabel liggen naar de schuur met een groepenkast in de schuur. In huis is die kabel gezekerd met een 3x25A (B) zekering. Vier jaar geleden aangelegd door een groot installatiebedrijf die goed weet hoe dat moet. In de schuur zijn natuurlijk wel aardlekschakelaars gebruikt, maar die kabel naar de schuur is dus ook niet met een aardlekschakelaar gezekerd. Dat is een kabel met aardscherm. Die is daarvoor zo gemaakt. Als je er met de schop doorheen steekt, dan raak je eerst dat scherm en daarna pas de spanningvoerende ader(s). Die worden dan door de verbinding naar aarde zó zwaar belast dat de zekering eruit vliegt. De kabel naar de Zappi is technisch gezien toch niet anders? 1 Quote
jwv Geplaatst 6 Januari, 2020 Geplaatst 6 Januari, 2020 5 uur geleden, Hippe lip zei: Als je er met de schop doorheen steekt, dan raak je eerst dat scherm en daarna pas de spanningvoerende ader(s). Die worden dan door de verbinding naar aarde zó zwaar belast dat de zekering eruit vliegt. Vreemd verhaal wel. Als je de kabel dus half raakt en alleen de fase in aanraking zou komen met het aardscherm dan heb je toch potentieel een levensgevaarlijke situatie terwijl de zekering niet klapt? Quote
Murcielaygo Geplaatst 6 Januari, 2020 Geplaatst 6 Januari, 2020 Het aardscherm hangt aan en/of dient als aarde. Dus als de fase hier contact mee maakt klapt de zekering eruit wegens kortsluiting.Ik snap de redenering van Hippe Lip. Het zal ook zeker zo mogen, maar als je de kabel vanaf de andere kant raakt (nul ipv fase) en/of met een niet geleidend gereedschap kan er wel een aardlek ontstaan zonder dat de zekering klapt. DAARVOOR is dan de aardlekschakelaar...Het is een lastige; het gaat er hier eigenlijk om of de Zappi geschikt is om in deze cascade-opstelling te werken denk ik dan...Overigens nooit over nagedacht; ik heb in mijn hobbyruimte mijn "project-stopcontacten" achter een 10A alamat hangen, welke achter een 16A automaat zit, die beschermd is door een ALS voor het hele huis (slechts 4 groepen). Feitelijk ook een cascade dus.Het idee was dat bij een hobby-fout niet meteen het hele huis stroomloos is...Hmmm... ik ga me hier eens wat meer in verdiepen. Quote
Murcielaygo Geplaatst 11 Februari, 2020 Geplaatst 11 Februari, 2020 Even een ander ding; ik had laatst familie op bezoek met een Tesla model 3. Hij wilde terwijl hij bij ons was laden en wist me te vertellen dat er in ons dorp meerdere laadpalen zouden zijn.Mij was er slechts 1 bekend.Nu heb ik met hem zitten kijken en heb ik de locaties vergeleken met mijn kennis van het dorp en sommige adressen. Wij kwamen tot de conclusie dat er inderdaad 1 openbare laadpaal is. En dat de andere die we zagen residentiële aansluitingen waren die met adres en al online staan (zelfs in Google Maps).Hoe is dat bij jullie laadpalen? Zijn die online geregistreerd ofzo? Want ik weet dat er in ons "gat" met een paar duizend inwoners op minimaal 20 locaties (PH)EV's staan met eigen laadpaal, maar die staan dus NIET allemaal online.Het stomme is dan ook nog eens dat in ABRP en NOG meer palen zichtbaar zijn, maar die ook bijna allemaal residentieel zijn (op 2 na).Mocht dat van belang zijn; het gaat om palen van o.a. ev-box.nl en New Motion. En de mij onbekende openbare paal (parking van een camping) is van Alfen.nl Quote
Bram E-Niro Geplaatst 12 Februari, 2020 Geplaatst 12 Februari, 2020 Als je laadpaal voorzien is van een backoffice dus verrekening module kun je er voor kiezen laden voor gasten toe te staan . Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
meeder Geplaatst 31 Maart, 2020 Geplaatst 31 Maart, 2020 Ik heb een vraag die eigenlijk bij een kennis komt. Ze gaan daar hun eerste EV kopen en zijn nu op zoek naar een wallcharger zodat ze de auto op de oprit kunnen laden.Ze zijn in eerste instantie op zoek naar een betrouwbare leverancier/installateur in de omgeving van Hengelo (ov).Komt iemand hier uit die omgeving die ervaringen heeft in die hoek van het land?p.s. Mocht het niet de bedoeling zijn dit hier te vragen dan mag het weggehaald worden. Quote
Nick_2019 Geplaatst 31 Maart, 2020 Geplaatst 31 Maart, 2020 Deurloo Elektro in Borne vond ik erg behulpzaam. 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst 23 Mei, 2020 Geplaatst 23 Mei, 2020 Leuk artikeltje; thnx. Dit lijkt idd aan te geven dat de Britten een linksdraaiend net hebben. Maar waarom die Zappi nou per se die draairichting moet controleren....?Ik ben vandaag bezig geweest in de klusschuur van mijn broer met inrichten en aansluiten van de krachtstroom apparatuur. Daarbij liepen we bij een paar dingen tegen de draairichting aan, wat bij krachtstroom niet vreemd is.Maar daarbij schoot me ineens dit topic te binnen... Zou het niet zo zijn dat de Zappi de fasen om beurten controleert op belasting? En daarbij bijv. sequenties in de software op of tussen toppen van de fasen doet en dat DAAR de draairichting van belang is?Of misschien toch een voorbereiding op V2G in de toekomst? Quote
JohanGM Geplaatst 24 Mei, 2020 Geplaatst 24 Mei, 2020 Na wat zoeken heb ik een Ratio Solar gekocht. 3 fasen, load balancing, ingebouwde lekstroom beveiliging. Geen gedonder met apps of abonnementen. Nu nog wachten op de auto. Quote
Hippe lip Geplaatst 24 Mei, 2020 Geplaatst 24 Mei, 2020 19 uur geleden, Murcielaygo zei: Ik ben vandaag bezig geweest in de klusschuur van mijn broer met inrichten en aansluiten van de krachtstroom apparatuur. Daarbij liepen we bij een paar dingen tegen de draairichting aan, wat bij krachtstroom niet vreemd is. Maar daarbij schoot me ineens dit topic te binnen... Zou het niet zo zijn dat de Zappi de fasen om beurten controleert op belasting? En daarbij bijv. sequenties in de software op of tussen toppen van de fasen doet en dat DAAR de draairichting van belang is? Of misschien toch een voorbereiding op V2G in de toekomst? De noodzaak om de juiste draairichting te installeren staat bij een aantal toepassingen buiten kijf. En dan hebben we het over het algemeen over motoren die de juiste kant op moeten draaien. Maar een laadpaal heeft daarvan geen last gelukkig. Al snel na dit akkefietje heeft Myenergi een wijziging in de firmware doorgevoerd en de check op de draairichting volledig laten vervallen. Jammer, want ik had dat stukje software er graag ingehouden om gewoon aan te geven of een links- of een rechtsdraaiend net gebruikt is. Maar mijn pleidooi daarvoor is helaas niet gehonoreerd. Maakt gelukkig niet echt uit. En nee, voor een laadpaal is dit volkomen overbodig. Zelfs bij V2G kan ik me voorstellen dat de intelligentie van een dergelijk systeem ervoor zorgt dat alles de juiste kant op draait. Maar V2G is voorlopig nog toekomstmuziek, al komt die langzaam wel dichterbij... 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.