Ga naar inhoud

Traag opladen


Ketan

Aanbevolen Berichten

6 uur geleden, Cabjo zei:

http://tiny.cc/k9g4cz 1000 volt en meer dan 350 ampère, zal lekker warm worden.

Van 1000 Volt zal de kabel niet warm of koud worden. Dat heeft-ie niet in de gaten, zolang er geen doorslag plaatsvindt in de isolatie.

Maar die 350 Ampère is inderdaad niet nix. De kabel van de lader mag dan misschien gekoeld zijn, maar in de auto verwacht ik dat niet. Daar zal dus wel flink dikke kabel gebruikt worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...
Op 28-8-2019 om 07:12, ChrisE zei:

Ik heb sinds 26-08 eindelijk mijn E-Niro. Heerlijke auto. Nu de eerste keer aan de lader gehad en de laadtijd valt erg tegen. Toen ik hem op de lader aansloot, was de accu 53% vol. Na ruim 9 uur laden was de accu 90% vol. Dat betekent een totale laadtijd van zo’n 18 uur. De lader is een Mennekes Amtron 3.7- 7.4kW, en op advies van de leverancier heb ik de aansluiting aan laten passen naar 3x25A en de groepenkast laten vervangen. Kostbaar grapje, en dus valt de laadtijd extra tegen. Klopt dit allemaal wel?

Volgens mij een slecht advies . Je had nl 1 x 35 a of 1 x 40 a waardoor je 7.4 kw kon halen nu heb je per fase nog maar 25a dus haal je nog maar 5.7 kw .

Waarschijnlijk heeft de leverancier je dit geadviseerd omdat de paal geen load balancing heeft en er het risico was dat je hooft zekering er uit ging als de laadpaal aan stond er er in huis ook nog stroom werd gebruikt . had je een laadpaal genomen met dynamic load balancing bv de zappi had je wel gewoon 7.2 kw kunnen laden en geen 250 euro hoeven betalen om de aansluiting te laten aanpassen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 10-11-2019 om 11:05, Bram E-Niro zei:

Volgens mij een slecht advies . Je had nl 1 x 35 a of 1 x 40 a waardoor je 7.4 kw kon halen nu heb je per fase nog maar 25a dus haal je nog maar 5.7 kw .

Waarschijnlijk heeft de leverancier je dit geadviseerd omdat de paal geen load balancing heeft en er het risico was dat je hooft zekering er uit ging als de laadpaal aan stond er er in huis ook nog stroom werd gebruikt . had je een laadpaal genomen met dynamic load balancing bv de zappi had je wel gewoon 7.2 kw kunnen laden en geen 250 euro hoeven betalen om de aansluiting te laten aanpassen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...
On 11/10/2019 at 11:05 AM, Bram E-Niro said:

Volgens mij een slecht advies . Je had nl 1 x 35 a of 1 x 40 a waardoor je 7.4 kw kon halen nu heb je per fase nog maar 25a dus haal je nog maar 5.7 kw .

Waarschijnlijk heeft de leverancier je dit geadviseerd omdat de paal geen load balancing heeft en er het risico was dat je hooft zekering er uit ging als de laadpaal aan stond er er in huis ook nog stroom werd gebruikt . had je een laadpaal genomen met dynamic load balancing bv de zappi had je wel gewoon 7.2 kw kunnen laden en geen 250 euro hoeven betalen om de aansluiting te laten aanpassen. 

Klopt, ik heb hetzelfde probleem, officieel moet je zelfs 1 stop er onder zitten, dus met 3x25A hoofdzekeringen (wat standaard is), mag je maar 20A laden (zelfs via dynamic load balancing), dus maar 4,4kWh. De nieuwe e-Niro die in 2020 geleverd gaat worden kan wel 3-fase laden :(

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, mailers zei:

Klopt, ik heb hetzelfde probleem, officieel moet je zelfs 1 stop er onder zitten, dus met 3x25A hoofdzekeringen (wat standaard is), mag je maar 20A laden (zelfs via dynamic load balancing), dus maar 4,4kWh. De nieuwe e-Niro die in 2020 geleverd gaat worden kan wel 3-fase laden :(

Daarover is al veel gediscussieerd hier op het forum (en bij Tweakers). Ik ben een andere mening toegedaan. Volgens mij mag je met 3 x 25A hoofdzekeringen wel degelijk een eindgroep van 25A maken voor de Zappi, omdat deze via loadbalancing overbelasting voorkomt.

Een vergelijkbare situatie heeft mijn installateur 4 jaar geleden bij de nieuwbouw van mijn huis gedaan met een kabel naar de schuur achter het huis. Die is in de groepenkast in huis gezekerd met B25 automaat. In de schuur hangt daaraan een aparte groepenkast met groepen van 16A. theoretisch kunnen die groepen samen dus zelfs meer dan 25A door die kabel tussen huis en schuur jagen. dit is een heel normale constructie.

Functioneel is dit niet anders dan de kabel naar de Zappi. Natuurlijk moet je wel overal zorgen voor aders die dik genoeg zijn. Zowel naar de Zappi als in de groepenkast. En alle aders moeten met adereindhulzen afgewerkt zijn om de overgangsweerstand te beperken. Ook moet je alle schroefklemmen goed stevig aandraaien ter voorkoming van warmteontwikkeling.
Doe je dat allemaal dan is er geen groter risico op wat dan ook dan anders. Mocht een installateur daar anders over denken, dan hoor ik zijn argumenten graag. Met name waarin dit anders zou moeten zijn dan die kabel naar mijn schuur.

In mijn Zappi staat de Device Limit op 24,8A ingesteld en daarmee is die aansluiting beter beveiligd tegen overbelasting dan de kabel naar de schuur.

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, Hippe lip zei:

Daarover is al veel gediscussieerd hier op het forum (en bij Tweakers). Ik ben een andere mening toegedaan. Volgens mij mag je met 3 x 25A hoofdzekeringen wel degelijk een eindgroep van 25A maken voor de Zappi, omdat deze via loadbalancing overbelasting voorkomt.

Een vergelijkbare situatie heeft mijn installateur 4 jaar geleden bij de nieuwbouw van mijn huis gedaan met een kabel naar de schuur achter het huis. Die is in de groepenkast in huis gezekerd met B25 automaat. In de schuur hangt daaraan een aparte groepenkast met groepen van 16A. theoretisch kunnen die groepen samen dus zelfs meer dan 25A door die kabel tussen huis en schuur jagen. dit is een heel normale constructie.

Functioneel is dit niet anders dan de kabel naar de Zappi. Natuurlijk moet je wel overal zorgen voor aders die dik genoeg zijn. Zowel naar de Zappi als in de groepenkast. En alle aders moeten met adereindhulzen afgewerkt zijn om de overgangsweerstand te beperken. Ook moet je alle schroefklemmen goed stevig aandraaien ter voorkoming van warmteontwikkeling.
Doe je dat allemaal dan is er geen groter risico op wat dan ook dan anders. Mocht een installateur daar anders over denken, dan hoor ik zijn argumenten graag. Met name waarin dit anders zou moeten zijn dan die kabel naar mijn schuur.

In mijn Zappi staat de Device Limit op 24,8A ingesteld en daarmee is die aansluiting beter beveiligd tegen overbelasting dan de kabel naar de schuur.

Maak je niet een denk foutje? De groepenkast in de schuur wordt niet gezien als verbruiker. en de groepen zijn afgezekerd met 16A. De laadpaal is een gebruiker en valt onder een ander regiem. Die moet dus 1 niveau terug. Of dat daadwerkelijk nodig is kun je discusieren, maar volgens de geldende regels is dit wel waar. Een elektricien gaat niet weg als het zo niet is. Als hij weg is kun je zelf doen wat je wilt. Als je het maar veilig doet. En natuurlijk: bij een ongeluk kunnen ze hier wel naar kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 minuten geleden, Steeck03 zei:

Maak je niet een denkfoutje? De groepenkast in de schuur wordt niet gezien als verbruiker. en de groepen zijn afgezekerd met 16A. De laadpaal is een gebruiker en valt onder een ander regiem. Die moet dus 1 niveau terug. Of dat daadwerkelijk nodig is kun je discusieren, maar volgens de geldende regels is dit wel waar. Een elektricien gaat niet weg als het zo niet is. Als hij weg is kun je zelf doen wat je wilt. Als je het maar veilig doet. En natuurlijk: bij een ongeluk kunnen ze hier wel naar kijken.

De groepenkast in de schuur wordt niet gezien als verbruiker zeg je. Maar als ik daar twee laadpalen aan hang (gewoon 16A-exemplaren) die gelijktijdig gebruikt worden, dan kan die kabel naar huis minstens net zoveel trekken als de kabel naar de Zappi. Laten we ervan uitgaan dat die kabel dan met niet meer dan 25A belast wordt, waarin zit dan het verschil tussen de kabel naar de schuur en de kabel naar de Zappi?

Begrijp me goed, ik probeer je niet te verbeteren of het beter te weten, maar probeer met dit soort discussie de verschillende gezichtspunten boven tafel te krijgen om te zien of ik iets essentieels mis in mijn redenering. Daarbij sta ik altijd open voor andere argumenten, zolang ze hout snijden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


37 minuten geleden, Hippe lip zei:

De groepenkast in de schuur wordt niet gezien als verbruiker zeg je. Maar als ik daar twee laadpalen aan hang (gewoon 16A-exemplaren) die gelijktijdig gebruikt worden, dan kan die kabel naar huis minstens net zoveel trekken als de kabel naar de Zappi. Laten we ervan uitgaan dat die kabel dan met niet meer dan 25A belast wordt, waarin zit dan het verschil tussen de kabel naar de schuur en de kabel naar de Zappi?

Begrijp me goed, ik probeer je niet te verbeteren of het beter te weten, maar probeer met dit soort discussie de verschillende gezichtspunten boven tafel te krijgen om te zien of ik iets essentieels mis in mijn redenering. Daarbij sta ik altijd open voor andere argumenten, zolang ze hout snijden.

Het gaat niet om de kabel, maar de verbruiker. De hoofdzekering mag er alleen in uitzonderlijke gevallen uit gaan. Vandaar dat niveau verschil. 

Een standaard aansluit. 1x35 heeft ook 8-10 groepen van 16A elk.

In jouw schuur zijn ook alle groepen apart gezekerd. 2 laadpalen op 1 groep kan ook niet.

In de keuken heeft de oven ook een aparte groep. Net als de vaatwasser. Grofweg iedere 3500W gebruiker krijgt een eigen 16A groep.

Altijd minstens 1 lager, zodat de hoofdzekering er niet te snel uit vliegt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Selectiviteit is waar je op doelt maar dat is inderdaad zoals hippe lip meld niet van toepassing bij een laadpaal met loadbalancing. Zie NEN1010:722

Voor het bepalen van het benodigde vermogen mag geen reductie worden toegepast door middel van een gelijktijdigheidsfactor. Indien speciale voorzieningen hiervoor zijn aangebracht zoals een regelsysteem, dan kan echter wel met een gelijktijdigheidsfactor worden gerekend.

Bron

https://kennisbank.installatiejournaal.nl/themas/nen-1010/bijzondere-installaties/136586?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.64700973.382562378.1577809278-502191388.1577809278

aangepast door Bram E-Niro
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 31-12-2019 om 16:00, Steeck03 zei:

In jouw schuur zijn ook alle groepen apart gezekerd. 2 laadpalen op 1 groep kan ook niet.

In de keuken heeft de oven ook een aparte groep. Net als de vaatwasser. Grofweg iedere 3500W gebruiker krijgt een eigen 16A groep.

Ik heb niet gezegd dat die twee laadpalen op 1 groep zitten. Ik zal het duidelijker stellen:
Ik sluit op die groepenkast in de schuur meerdere laadpalen aan, elk op een eigen 16A groep en dat zodanig dat die groepenkast in de schuur niet boven de 3 x 25A totaallast uitkomt. Dat zijn dan gewone standaard aansluitingen 'volgens het boekje', toch?
Waarin verschilt dan (in de groepenkast in huis) de kabel naar de schuur van de kabel naar de Zappi?

En dan gaat het me er niet om of de Zappi 'gebruiker' wordt genoemd en de groepenkast in de schuur niet. Veiligheid ligt niet aan de benaming van een aansluiting maar aan de manier van aansluiten en de maximale last. Die is in beide gevallen met een zelfde zekering, een zelfde kabel en een zelfde last. Ik zie technisch geen enkel verschil.

Jij wel, @Steeck03?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...
Op 31-12-2019 om 17:26, Bram E-Niro zei:

Selectiviteit is waar je op doelt maar dat is inderdaad zoals hippe lip meld niet van toepassing bij een laadpaal met loadbalancing. Zie NEN1010:722

Voor het bepalen van het benodigde vermogen mag geen reductie worden toegepast door middel van een gelijktijdigheidsfactor. Indien speciale voorzieningen hiervoor zijn aangebracht zoals een regelsysteem, dan kan echter wel met een gelijktijdigheidsfactor worden gerekend.

Bron

https://kennisbank.installatiejournaal.nl/themas/nen-1010/bijzondere-installaties/136586?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.64700973.382562378.1577809278-502191388.1577809278

Hi,

dit was ook ongeveer wat de installateur bij mij vertelde. Heb ook home load balancing setup laten aanleggen. Bij mijn (redelijk nieuwbouw) huis is de aansluiting standaard 40A op 1 fase. Er is een 32A gezekerde extra groep aangelegd, en via de P1 poort van mijn slimme meter houdt het laadpunt de totale belasting in de gaten. Werkt prima, kan de Niro netjes met 7.1kW laden. Altijd na een nachtje aan de lader weer vol! En geen hoger vastrecht voor meerdere fasen  :-) 

Voor de geïnteresseerden: ik heb een Alfen Eve Single laadpunt.

Heb al eens getest met droger, vaatwasser en laadpaal tegelijk aan. Actuele verbruik was net geen 10kW continu. Kabels worden dan wel een beetje warm ;-)

 

aangepast door dekatvandeburen
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, dekatvandeburen zei:

[...] En geen hoger vastrecht voor meerdere fasen  :-) 

1 x 40A of 3 x 25A hebben hetzelfde vastrecht.

Het wordt pas duurder als je meer wilt. 3 x 35A bijvoorbeeld kost je ca. 700 euro per jaar meer. 

aangepast door Hippe lip
tikvout...
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, dekatvandeburen zei:

Hi,

dit was ook ongeveer wat de installateur bij mij vertelde. Heb ook home load balancing setup laten aanleggen. Bij mijn (redelijk nieuwbouw) huis is de aansluiting standaard 40A op 1 fase. Er is een 32A gezekerde extra groep aangelegd, en via de P1 poort van mijn slimme meter houdt het laadpunt de totale belasting in de gaten. Werkt prima, kan de Niro netjes met 7.1kW laden. Altijd na een nachtje aan de lader weer vol! En geen hoger vastrecht voor meerdere fasen  :-) 

Voor de geïnteresseerden: ik heb een Alfen Eve Single laadpunt.

Heb al eens getest met droger, vaatwasser en laadpaal tegelijk aan. Actuele verbruik was net geen 10kW continu. Kabels worden dan wel een beetje warm ;-)

 

voor 3 fase 25a betaal jet het zelfde vast recht . Maar omdat de huidige e niro 1 fase laad is dat maar 25a laden ipv 32a dus alleen maar een nadeel .

Veel installateurs denken nog aan de nen normen zonder de uitzondering van Load balancing  NEN1010:722 en denken daarom dat 32a niet mag achter een 40a hooftaansluiting . 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zojuist, Bram E-Niro zei:

voor 3 fase 25a betaal je het zelfde vast recht . Maar omdat de huidige e niro 1 fase laad is dat maar 25a laden ipv 32a dus alleen maar een nadeel .

Veel installateurs denken nog aan de nen normen zonder de uitzondering van Load balancing  NEN1010:722 en denken daarom dat 32a niet mag achter een 40a hooftaansluiting . 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb een 1x40A aansluiting met een https://shelly.cloud/shelly1-open-source/ in de laadpaal. Die schakel ik uit als Home assistent DSMR ziet dat het vermogen boven de 9kW voor meer dan 5 seconden. 

Werkt uitstekend. Kan ook zien dat het relais in de paal uit gaat als de auto genoeg geladen is. Ook gaat hij weer aan als de auto aan het voorverwarmen is. Gok dat dit veiliger is i.v.m. bliksem inslag of zo. Alleen verbonden met het net indien nodig.

N.b. ik heb een Newmotion home laadpaal.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


7 uur geleden, Iwan zei:

Ik heb een 1x40A aansluiting met een https://shelly.cloud/shelly1-open-source/ in de laadpaal. Die schakel ik uit als Home assistent DSMR ziet dat het vermogen boven de 9kW voor meer dan 5 seconden. 

Werkt uitstekend. Kan ook zien dat het relais in de paal uit gaat als de auto genoeg geladen is. Ook gaat hij weer aan als de auto aan het voorverwarmen is. Gok dat dit veiliger is i.v.m. bliksem inslag of zo. Alleen verbonden met het net indien nodig.

N.b. ik heb een Newmotion home laadpaal.
 

Hou er rekening mee dat bij een slimme meter van generatie DSMR 4 of ouder dat het interval op de P1 iedere 10 sec bedraagt. Vanaf DSMR 5 is het interval 1 sec. Daarom hebben ze bij mij een load balancer (ook Newmotion) met stroomspoelen geplaatst ipv op de P1. Ondertussen heb ik een nieuwere DSMR 5 hangen vanwege een defecte gasmeter.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Heb deze week mijn laadpaal gekregen. Meterkast is aangepast naar 3x 25A 

auto is nu 50% vol en laadt met 2,4 kW. Dat lijkt mij veel te traag. 
 

Wat zou dit moeten zijn?

en kan het zijn dat deze onder de 50% lager laadt? 
 

Doel is wel dat ik iedere nacht 100% kan laden als dat nodig is door twee dagen veel kilometers. Laadtijd is dan 11 uur 

A9B8E5A8-2DF7-4A04-A3EA-D9EA5718A71A.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Alleen als je lader als enige verbruiker op een fase zit, én er loadbalancing wordt toegepast kun je op, of in de buurt van de 5,75 kW (230Vx25A) komen. Als de loadbalancing actief is en je hebt andere verbruikers op dezelfde fase, wordt je lader geknepen zodat de totale stroom voor die fase onder 25 A blijft.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


De display geeft aan met maximaal 13,8kW te kunnen laden. Ik kom dan op een laadstroom aan 230V van 60A, dus met 3 fases maximaal 20A per fase.
Maar als de auto maar met 1 fase kan laden (3 fase laden kan pas vanaf MY2020 tegen meerprijs) zit je bij 20A op 230V op 4,6kW maximaal.
Als er dan idd ook nog loadbalancing actief is daalt je laadstroom.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


23 uur geleden, RobbieDG zei:

Heb deze week mijn laadpaal gekregen. Meterkast is aangepast naar 3x 25A 

auto is nu 50% vol en laadt met 2,4 kW. Dat lijkt mij veel te traag. 
 

Wat zou dit moeten zijn?

en kan het zijn dat deze onder de 50% lager laadt? 
 

Doel is wel dat ik iedere nacht 100% kan laden als dat nodig is door twee dagen veel kilometers. Laadtijd is dan 11 uur 

A9B8E5A8-2DF7-4A04-A3EA-D9EA5718A71A.jpeg

waarom heb je meterkast laten aanpassen naar 3 x 25 a ? Neem aan dat je een kia e niro hebt met 1 fase laden dan had je beter 1 fase hooftaansluiting kunnen houden je bent nu waarschijnlijk min 500 euro armer ( 250 voor netbeheerder en min 250 voor aanpassen groepen kast ) en laad nog langzamer ook .  

Link naar reactie
Delen op andere sites


46 minuten geleden, Bram E-Niro zei:

waarom heb je meterkast laten aanpassen naar 3 x 25 a ? Neem aan dat je een kia e niro hebt met 1 fase laden dan had je beter 1 fase hooftaansluiting kunnen houden je bent nu waarschijnlijk min 500 euro armer ( 250 voor netbeheerder en min 250 voor aanpassen groepen kast ) en laad nog langzamer ook .  

Omdat er anders een risico is dat ik door mijn normale energieverbruik nog minder snel kan laden. Zeker overdag. 3x25 was ook het advies op meerdere websites bij de Kia’s Niro 2019. 
 

Daarnaast heb ik ook zonnepanelen gekocht, en die hebben ook 3x 25 nodig. 3x35 is helaas erg duur 

aangepast door RobbieDG
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...