Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

e-Niro - Stamtafel

Ga naar de oplossing Opgelost door Derrek,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Wat mijn opmerking allemaal te weeg brengt….

Begrijp me niet verkeerd, ik ben vóór elektrisch rijden maar de elektriciteitskosten bij laadpalen vielen me gewoon tegen.

Daarnaast vind ik er nog te veel praktische nadelen aan zitten om nu overstag te gaan, voornamelijk het werkelijke bereik in combinatie met het makkelijk kunnen laden (laadtijd, vinden van vrije werkende laadpalen).

Ik heb voordat ik de Niro kocht eens elektrisch mogen rijden in een waterstof auto (Mirai; één van de 3 die er toen in NL waren)) en vond dat een geweldige rijervaring. Ik hoop dat die techniek van de toekomst snel doorzet; vooral het aantal tankstations dat landelijk dekkend moeten zijn voor een doorbraak.

Voorlopig ben ik zeer tevreden met de Niro Hybride.

Geplaatst
1 uur geleden, Derrek zei:

Ik heb voordat ik de Niro kocht eens elektrisch mogen rijden in een waterstof auto (Mirai; één van de 3 die er toen in NL waren)) en vond dat een geweldige rijervaring. Ik hoop dat die techniek van de toekomst snel doorzet; vooral het aantal tankstations dat landelijk dekkend moeten zijn voor een doorbraak.

voor licht vervoer zoals personenauto’s kun je dat vergeten, denk ik. Het kost DRIE keer zoveel energie en zolang daaraan geen overschot is, is dat -voorzichtig gezegd- niet handig.

Er zijn al autofabrikanten die de H2-techniek voor personenauto’s weer verlaten hebben.:cool:

1 uur geleden, Derrek zei:

Ieder zijn keuze gelukkig. Als iedereen tegelijk op EV overstapt, dán hebben we écht een probleem....:lol:

Geplaatst
Wat mijn opmerking allemaal te weeg brengt….
Begrijp me niet verkeerd, ik ben vóór elektrisch rijden maar de elektriciteitskosten bij laadpalen vielen me gewoon tegen.
Daarnaast vind ik er nog te veel praktische nadelen aan zitten om nu overstag te gaan, voornamelijk het werkelijke bereik in combinatie met het makkelijk kunnen laden (laadtijd, vinden van vrije werkende laadpalen).

Prive zou ik de E Niro ook niet gekocht hebben dan was het ook een hybride geworden .

Ik heb gewoon een excel sheetje gemaakt met daarop 3 autos 1 de hybride 2 de plugin hybride en 3 de E niro .

Toen de aanschafprijzen - netto mia en evt andere voordelen . Afschrijving en restwaarde verrekend + de kosten per km over 5 jaar en de bijtelling netto verschil tussen de hybride en E niro was niet veel maar geen spijt dat ik de E Niro heb genomen . Het spoelen rijden is een genot .

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geplaatst

@Bram E-Niro Waarom zakelijk wel en privé niet?

En die restwaarde na X jaren lijkt me een lastige. Ik heb de indruk dat de restwaarde van een EV, in procenten van de aanschafwaarde gerekend, hoger is dan van een hybride of ICE.

Geplaatst

Omdat je prive het mia voordeel ( 4000 euro netto ) en bijtelling voordeel bedrag zo niet bij de hand mist . Waardoor er op basis van 5 jaar afschrijving ( waar je zakelijk normaal vanuit gaat ) geen voordeel is bij een Niro E tov een hybride . Puur naar de centjes gekeken dan.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Geplaatst
2 minuten geleden, Bram E-Niro zei:

Omdat je prive het mia voordeel ( 4000 euro netto ) en bijtelling voordeel bedrag zo niet bij de hand mist . Waardoor er op basis van 5 jaar afschrijving ( waar je zakelijk normaal vanuit gaat ) geen voordeel is bij een Niro E tov een hybride . Puur naar de centjes gekeken dan.

Er is al vaker over geschreven: je kunt zakelijk die auto wel in 5 jaar afschrijven naar 10%, maar zodra je die van de hand doet zal je de werkelijke verkoopprijs weer als winst aan moeten merken voor zover die boven de boekwaarde uitkomt. Je schiet er daardoor niet echt iets mee op om ‘m sneller af te schrijven dan de werkelijke waardedaling, ook al doet iedereen het wel.

Geplaatst
Er is al vaker over geschreven: je kunt zakelijk die auto wel in 5 jaar afschrijven naar 10%, maar zodra je die van de hand doet zal je de werkelijke verkoopprijs weer als winst aan moeten merken voor zover die boven de boekwaarde uitkomt. Je schiet er daardoor niet echt iets mee op om ‘m sneller af te schrijven dan de werkelijke waardedaling, ook al doet iedereen het wel.

Klopt maar , dat doet niks af aan je Mia en bijtelling voordeel .

Geplaatst
15 uur geleden, Bram E-Niro zei:

[...]Waardoor er op basis van 5 jaar afschrijving ( waar je zakelijk normaal vanuit gaat ) geen voordeel is bij een Niro E tov een hybride.

Ik reageerde op dit stuk van je tekst.

Geplaatst
Ik reageerde op dit stuk van je tekst.

Ik bedoel daarmee dat ik mijn berekening waarbij ik de hybride met de plugin en E niro heb vergeleken ben uitgegaan van een gebruik van 5 jaar ( deze 5 jaar is waar je zakelijk normaal je berekening op maakt ) .

Je restwaarde is misschien hoger dan 10 % maar dat zal bij een hybride ook wel zo zijn . Deze onzekerheden kun je niet echt mee nemen in je berekening .

Geplaatst (aangepast)

@Bram E-Niro Nee, onzekerheden kun je niet meenemen. Maar als je als ondernemer alleen maar op zekerheden gaat bouwen kom je niet ver.

Ondernemen is risico’s nemen...:cowboy:

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst
Op 22-8-2020 om 16:43, Hippe lip zei:

Het kost DRIE keer zoveel energie en zolang daaraan geen overschot is, is dat -voorzichtig gezegd- niet handig.

Er zijn inderdaad nog wel wat hobbels te nemen met waterstof. Ook bij accu's moet je er overigens meer energie instoppen dan wat je er uit haalt al geeft dat minder verlies. Echter waterstof is nog in ontwikkeling, al is het alleen maar voor het opslaan van de steeds groter wordende hoeveelheid zonne- en windstroom waar je toch tijdelijk ergens mee naar toe moet. Want pas dan kunnen we de fossiele centrales afbreken.

Financieel is een E-auto wellicht uit te rekenen maar er zijn wel een aantal onzekerheden (restwaarde, accu-levensduur; wat doen de belastingen straks). Dat kun je naar je toe rekenen als je dat prettig vind of het risico gewoon wilt nemen, dat is aan je zelf. Feit is wel dat je met een elektrische auto de binnensteden in mag en de mensen ter plekke minder vergiftigd. Dat mag ook iets kosten. 

Maar qua milieu zijn er momenteel toch ook nog wel een paar zaken op te lossen. De huidige milieubelasting van stroom opwekken, de milieu en grondstofproblemen bij accu's om er een paar te noemen.

En de praktische afweging heb ik al genoemd. Dat is voor mij persoonlijk de hoofdreden om nog niet over te stappen. De ellende van laden, het niet kunnen trekken van mijn aanhanger zijn voor mij de voornaamste.  

Feit is wel dat een elektrische auto, zowel gevoed met accu's als op waterstof, prettig(ger) rijden.

Ik wens in ieder geval iedereen veel plezier in zijn E-Niro!

• Like 1
Geplaatst
Op 19-8-2020 om 17:03, Hippe lip zei:

Ik kreeg net een mailtje van Maingau. Het is afgelopen met hun fraaie prijzen, zeker als je van Ionity gebruik wilt maken.

kreeg hem ook. Al iemand uitgevogeld wie nu de beste prijs heeft of zijn zij het nog steeds?

Geplaatst

Omdat ik eigenlijk 'altijd' thuis laad (koud kunstje met de range van de e-Niro) heb ik al maanden geen betaald laden meer gebruikt. Die enkele keer dat het nog moet gebruik ik gewoon New Motion (doet het gewoon altijd) of de App van Fastned (overigens ook gekoppeld met New Motion). Op https://laadpastop10.nl/ kan je de prijs vergelijke voor als je niet thuis kunt laden.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst
11 uur geleden, PeterB 74 zei:

Interessant artikel voor de liefhebber: https://www.engineersonline.nl/nieuws/id33198-hoe-gevaarlijk-zijn-brandende-elektrische-autos-video.html

Iedereen roept wel iets erover - maar nu getest in Zwitserland - conclusie; Electrisch is niets gevaarlijker dan de pruttel auto's :walkman:

Ik vraag me serieus af of dit bericht geen hoax is.

1. Er wordt gekeken naar de “verspreiding van roet- en rookgassen en de chemische residuen in het bluswater.“ Maar niet naar de hitte-afgifte? Met name díé lijkt me gevaarlijk voor de constructie van een tunnel of parkeergarage.

2. “Na een paar minuten is de batterijmodule volledig uitgebrand.”. Dat Kan toch niet waar zijn? Dan zou de NL brandweer niet zo’n moeite hebben met het blussen van EV-accubranden. Die auto’s moeten 24 uur in water ondergedompeld worden omdat ze anders weer spontaan in brand vliegen.

Hebben ze getest misschien met alleen de kleine accu van een hybride? Anders kan ik niet echt geloven wat ik hier lees.

Of lees ik niet goed?

Geplaatst

Ze hebben sowieso getest in schaal 1:8, dus met een accupakket van 4kWh.
Het lijkt me geen hoax, maar ik vraag me wel serieus af of je zoiets op schaal kunt bekijken. Die mensen zullen vast wel weten wat ze doen, maar ik denk wel dat er meer onderzoek nodig is.

Geplaatst
Op 28-8-2020 om 12:26, PeterB 74 zei:

conclusie; Electrisch is niets gevaarlijker dan de pruttel auto's :walkman:

Als je goed leest is dat ook helemaal de conclusie niet!

de accu van een elektrische auto onmogelijk te blussen is…….

mogelijk (??; dus niet zeker) beperkt blijven tot enkele batterijcellen 

Natuurlijk moet zo'n gedeeltelijk verbrand wrak worden opgeslagen in een waterbassin (Tunnel vol laten lopen?)

opnieuw kan ontsteken....

Geplaatst (aangepast)

Blussen is onmogelijk, een branddeken helpt wel om te voorkomen dat de vlammen eruit slaan:

https://insideevs.com/news/429647/giant-fire-blanket-cuts-reignition-ev-blazes/

De vraag is wel of dit het proces stopt, of dat er alleen geen vlammen zijn maar dat de chemische (en dus thermische) reactie intussen onder die deken gewoon voortgaat...?

aangepast door Hippe lip
  • 2 weken later...
Geplaatst

Maar eens even kijken, was vooraf vooral ook benieuwd naar de Aiways U5 (en natuurlijk stiekum de Mustang :) ). Nog steeds eigenlijk geen info van de Aiways behalve wat (duitse proefritten) maar vooral qua ruimte was deze ook wel interressant.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...