Jump to content
Sigmasailor

e-Niro - Stamtafel

Recommended Posts

9 uur geleden, Veefer zei:

Adblock plus. Moet hem echt uitzetten voor de website anders kom ik er niet doorheen.

Ik heb er nu ook last van. Het lijkt erop dat kia de boel aan het dichttimmeren is. Ik moet nu niet alleen AdBlock uitschakelen, ook Ghostery moet eraan geloven. Alle trackers moeten dus toegelaten worden.

Het moet niet gekker worden!

Edit:
AdBlock en Ghostery hoeven alleen uitgeschakeld vóórdat je bent ingelogd. Eenmaal ingelogd kunnen die dingen weer aan. Vreemd, zeer vreemde jongens daar bij Kia.....

Edited by Hippe lip

Wat heeft je die mooie kleur extra gekost? Ik zou er niet zo lang over nadenken, het is geen Tesla!

• Haha 1

20 hours ago, Hippe lip said:

Even een vraagje wat jullie hiervan vinden. Er blijkt een rare lakfout, een bobbel, een spetter, te zitten bovenop de achterklep, net vóór de spoiler. Wat doe je daar nu mee. Rustig laten zitten of klagen bij de dealer en vragen om er wat aan te doen?

Nog gefeliciteerd  met je auto overigens! 

Ik zou zekere vragen er wat aan te doen. Van een nieuwe auto mag je wel verwachten dat de lak redelijk foutloos is.

Edited by Prlwytzkofsky

Tja, ik ben blij dat jullie met een eensgezind antwoord komen. Dan voel ik me straks niet de zeikerd die hiermee aan komt zetten.

Maar ik ga ook klagen over de tractiecontrole. Als je fors optrekt, zeker bij nat wegdek, dan slippen de voorwielen door en dat hoort niet bi tractiecontrole. Dat hoort opgevangen te worden, weet ik van mijn vorige auto.

En verder heb ik moeite met de hoofdsteunen links en rechts achterin. Die dingen zijn toch niet verstelbaar? Ze zitten zó ver naar achteren dat ik me afvraag of die dingen überhaupt hun werk wel doen in een voorkomend geval.

zit er tractie controle op de auto dan ? 

Ik weet dat er ESP opzit, maar tractie controle niet volgens mij.

42 minuten geleden, King Niro zei:

zit er tractie controle op de auto dan ? 

Ik weet dat er ESP opzit, maar tractie controle niet volgens mij.

Electronic Stability Control (ESC) is ont‐
worpen om de stabiliteit van de auto in
bochten te verbeteren. Het ESC contro‐
leert in welke richting u stuurt en in
welke richting de auto daadwerkelijk
beweegt. Het ESC remt de wielen indi‐
vidueel af en grijpt indien nodig in het
automanagementsysteem in om de au‐
to te stabiliseren.

Klopt kan in de handleiding niks vinden over tractiecontrol.

Zet die ESC maar eens uit en ram dan op een afgelegen stuk weg op het stroompedaal... zeker weten dat de wagen traction control heeft. Disclaimer: er gaat wel wat rubber van de voorwielen verloren door dit te proberen ;)

@Hippe lip Er is altijd een afweging tussen slippen van de wielen en de auto dusdanig smoren dat er geen slip optreedt. Als je de ESC uitzet dan kom je er echt wel achter dat de auto sneller van zijn plek kan mits je je rechtervoet onder controle hebt. Ze hebben de auto al aardig afgeknepen bij lage snelheden. Bedenk wel dat bij een fossiele auto met b.v. 400Nm koppel, dat koppel er relatief geleidelijk inkomt (fossiele motor moet op toeren komen en de turbo moet opspoelen) en bij een EV: BAM! het is er direct en daar is nauwelijks een redden aan.

Edited by Fralamjo

Tractiecontrole en ESP zijn min of meer geïntegreerd. Het ABS is er ook een onderdeel van.
Tractiecontrole, ESP en ABS maken van dezelfde sensoren en systemen gebruik.
Een auto met ESP zal ook altijd tractiecontrole hebben en ook ABS.

Tractiecontrole en ESP zijn totaal verschillende dingen. "ESP ondersteunt de bestuurder van een voertuig wanneer deze in een kritieke situatie terechtkomt waarbij het voertuig dreigt te slippen", aldus Wikipedia.

Wikipedia over tractiecontrole: "Het systeem is ontworpen om tractie van aangedreven wielen te verbeteren. Het systeem voorkomt het doordraaien van de wielen zodra de bestuurder gas geeft en zorgt daarmee voor een grotere bestuurbaarheid van het voertuig. Tractiecontrole is vergelijkbaar met ESP maar dient niet hetzelfde doel."

Zo zegt het instuctieboekje van de e-Niro op blz.6-42: "Tijdens het wegrijden uit de modder of het rijden op een gladde weg neemt het toe‐ rental van de auto mogelijk niet toe, ook al trapt u het gaspedaal volledig in. Dit dient om de stabiliteit en tractie van de auto te be‐ houden en wijst niet op een probleem."

Dit laatste is wat ik bedoel. Dit is de functie die niet werkt bij mij.

Meeder zegt niet dat het hetzelfde is; hij zegt (terecht) dat dezelfde componenten gebruikt worden om het te laten werken. Als je ESP hebt heb je ook tractiecontrole. De rest is software. Jouw probleem lijkt mij een echt probleem wat ik niet heb. Als het nat (glad) is en je plankt voel je het vermogen inhouden. De wielen slippen niet als een dolle door (ze slippen wel iets; maar dat ziet de software die ingrijpt). Ik ga eens kijken of de ESP knop hier nog invloed op heeft.

Gezien het koppel dat de e-Niro op de weg kan brengen heeft hij met 100% zekerheid tractiecontrole.

Het systeem werkt aan de ene kant door vermogen terug te nemen en aan de andere kant kunnen ook de remmen gebruikt worden om het wiel dat doorslaat af te remmen. Dat laatste wordt vaak gezien ook wel eens een "elektronisch sperdifferentieel" genoemd omdat ze ook één van de aangedreven wielen af kunnen remmen zodat het andere wiel meer tractie kan krijgen.
Het doorslaan van de wielen wordt bepaald door de ABS sensoren waarbij er naar verschillen tussen de aangedreven wielen onderling wordt gekeken en naar het verschil tussen de rotatiesnelheid van de wielen en de werkelijke snelheid van de auto.
Door aan dit systeem nog een aantal andere sensoren toe te voegen kunnen ze van de tractiecontrole een ESP systeem maken. Naast de wielsnelheid heb je dan de stuurhoek nodig en sensoren die de richting van de auto zelf bepalen.

terug naar de aanmerking; het is in eerdere (vroege) Youtube tests al geconstateerd dat bij vol stroom in 1 keer de voorwielen doorslaan. Iets rustiger optrekken helpt (geintje).

Overigens had mijn Golf GTE hier ook last van. Heb het idee dat ze de standaard spullen van de Niro ook voor de E-niro hebben gebruikt. Daar is dan het koppel inderdaad iets te hoog voor.

Heb ook gemerkt dat mijn 18" banden iets meer grip hebben dan de standaard 17"banden (op zich logisch, geconstateerd bij de proefrit)

5 minuten geleden, King Niro zei:

Heb ook gemerkt dat mijn 18" banden iets meer grip hebben dan de standaard 17"banden (op zich logisch, geconstateerd bij de proefrit)

Hoezo logisch? Is het rubberoppervlak op de weg dan minder?

Als de 17" banden smaller zijn dan hebben die een kleiner contactvlak met de weg.
Maar meer dan het formaat is het rubber mengsel van belang.

49 minuten geleden, meeder zei:

Als de 17" banden smaller zijn dan hebben die een kleiner contactvlak met de weg.
Maar meer dan het formaat is het rubber mengsel van belang.

Dat ook. Ik rijd op "echte" zomer en winterbanden. Misschien dat de grip bij auto's die op all season banden rijden ook anders is.

(en ja, ik had moeten vermelden dat de 18" banden ook gelijk breder zijn.................)

Edited by King Niro

3 minuten geleden, King Niro zei:

(en ja, ik had moeten vermelden dat de 18" banden ook gelijk breder zijn.................)

In dat geval zou het logisch zijn dat die 18"juist minder grip heeft. Er zit meer rubber op de weg zit en het gewicht van de auto blijft hetzelfde (dúh...), dan is het gewicht per vierkante centimeter contact met de weg minder. Daardoor heb je gewoonlijk dus minder grip. Dat is het probleem van auto's met van die heel dure extra brede sloffen in de winter. Als het glad is, hebben die auto's het moeilijker.

1 uur terug, Hippe lip zei:

In dat geval zou het logisch zijn dat die 18"juist minder grip heeft. Er zit meer rubber op de weg zit en het gewicht van de auto blijft hetzelfde (dúh...), dan is het gewicht per vierkante centimeter contact met de weg minder. Daardoor heb je gewoonlijk dus minder grip. Dat is het probleem van auto's met van die heel dure extra brede sloffen in de winter. Als het glad is, hebben die auto's het moeilijker.

Bij droog weer is er zeker meer grip. genoeg gewicht ,op meer vierkante cm rubber. (waarom denk je dat dragracers van die brede banden hebben :)

Bij winterweer komt de rubber samenstelling weer om de hoek kijken (winterbanden)

Dan zou je dus op fietsbandjes moeten gaan rijden voor de meeste grip ;)
Voor een deel klopt de redenatie dat de druk per cm² hoger is bij smallere banden. Echter is door het gewicht van de auto de druk dusdanig dat de grotere oppervlakte rubber toch meer effect heeft.
Er zitten overigens wel grenzen aan, op het moment dat het glad wordt (regen of sneeuw) gaat de druk wel zeker meespelen.

Dan zou je dus op fietsbandjes moeten gaan rijden voor de meeste grip.

Klopt, kijk maar naar de originele Landrover Defender, die heeft smalle banden met een reden...

Mij is ook geleerd om voor winterwielen NOOIT breder dan de fabrieks-configuratie te gaan om precies die reden.

2 uur geleden, Murcielaygo zei:

Klopt, kijk maar naar de originele Landrover Defender, die heeft smalle banden met een reden...

Correct, als je puur over grip praat. Meestal komt wegligging (in bochten) , slijtage banden , comfort, stabiliteit etc ook nog om de hoek kijken.

• Like 1

Kortom: het is een complex samenspel van vele factoren en elk van die factoren binnen zekere marges. Ik legde het idd iets te simpel uit..,.

ik ben nu op (korte) vakantie in Denemarken. Ben zelf met de Tiguan.

Onderweg welgeteld 1 E-Niro tegengekomen, was een demo auto, bezig met proefrit.

Op de autobahn kwam een Niro, snel accelererend ingevoegd; ik dacht meteen al; moet een E-Niro zijn.

Toen er ruimte was ging de auto voluit, ik reed er direct achter. Op mij teller was het bij 180km/u gedaan (gps 174). Valt niet tegen. Helaas waren de dashcam beelden alweer overschreven, balen.

7 uur geleden, King Niro zei:

Toen er ruimte was ging de auto voluit, ik reed er direct achter. Op mij teller was het bij 180km/u gedaan (gps 174). Valt niet tegen. Helaas waren de dashcam beelden alweer overschreven, balen.

Heb het vorige week in Duitsland ook ff geprobeerd. De teller blijft bij exact 180 steken, op GPS 173. Maar ja, in Duitsland hè.... Daar wordt je dan nog steeds voorbij gereden...... :cowboy:

Edited by Hippe lip

1 minuut geleden, Hippe lip zei:

Heb het vorige week in Duitsland ook ff geprobeerd. De teller blijft bij exact 180 teken, op GPS 173. Maar ja, in Duitsland hè.... Daar wordt je dan nog steeds voorbij gereden...... :cowboy:

Klopt, ik ging er ook voorbij............:)

“Vanaf volgend jaar daalt de EV minder snel in waarde dan de ICE”. 

Hoezo ‘vanaf volgend jaar’? Dat zal toch zeker ook voor onze EV van dit jaar gelden?

https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/artikel/2287670-restwaarde-elektrische-auto-straks-beter-dan-bij-benzine-of-diesel.html

Edited by Hippe lip