Jump to content
Sigmasailor

e-Niro - Stamtafel

Recommended Posts

9 uur geleden, Veefer zei:

Adblock plus. Moet hem echt uitzetten voor de website anders kom ik er niet doorheen.

Ik heb er nu ook last van. Het lijkt erop dat kia de boel aan het dichttimmeren is. Ik moet nu niet alleen AdBlock uitschakelen, ook Ghostery moet eraan geloven. Alle trackers moeten dus toegelaten worden.

Het moet niet gekker worden!

Edit:
AdBlock en Ghostery hoeven alleen uitgeschakeld vóórdat je bent ingelogd. Eenmaal ingelogd kunnen die dingen weer aan. Vreemd, zeer vreemde jongens daar bij Kia.....

Edited by Hippe lip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat heeft je die mooie kleur extra gekost? Ik zou er niet zo lang over nadenken, het is geen Tesla!

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 hours ago, Hippe lip said:

Even een vraagje wat jullie hiervan vinden. Er blijkt een rare lakfout, een bobbel, een spetter, te zitten bovenop de achterklep, net vóór de spoiler. Wat doe je daar nu mee. Rustig laten zitten of klagen bij de dealer en vragen om er wat aan te doen?

 

Nog gefeliciteerd  met je auto overigens! 

Ik zou zekere vragen er wat aan te doen. Van een nieuwe auto mag je wel verwachten dat de lak redelijk foutloos is.

Edited by Prlwytzkofsky

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, ik ben blij dat jullie met een eensgezind antwoord komen. Dan voel ik me straks niet de zeikerd die hiermee aan komt zetten.

Maar ik ga ook klagen over de tractiecontrole. Als je fors optrekt, zeker bij nat wegdek, dan slippen de voorwielen door en dat hoort niet bi tractiecontrole. Dat hoort opgevangen te worden, weet ik van mijn vorige auto.

En verder heb ik moeite met de hoofdsteunen links en rechts achterin. Die dingen zijn toch niet verstelbaar? Ze zitten zó ver naar achteren dat ik me afvraag of die dingen überhaupt hun werk wel doen in een voorkomend geval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zit er tractie controle op de auto dan ? 

Ik weet dat er ESP opzit, maar tractie controle niet volgens mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuten geleden, King Niro zei:

zit er tractie controle op de auto dan ? 

Ik weet dat er ESP opzit, maar tractie controle niet volgens mij.

Electronic Stability Control (ESC) is ont‐
worpen om de stabiliteit van de auto in
bochten te verbeteren. Het ESC contro‐
leert in welke richting u stuurt en in
welke richting de auto daadwerkelijk
beweegt. Het ESC remt de wielen indi‐
vidueel af en grijpt indien nodig in het
automanagementsysteem in om de au‐
to te stabiliseren.

Klopt kan in de handleiding niks vinden over tractiecontrol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zet die ESC maar eens uit en ram dan op een afgelegen stuk weg op het stroompedaal... zeker weten dat de wagen traction control heeft. Disclaimer: er gaat wel wat rubber van de voorwielen verloren door dit te proberen ;)

@Hippe lip Er is altijd een afweging tussen slippen van de wielen en de auto dusdanig smoren dat er geen slip optreedt. Als je de ESC uitzet dan kom je er echt wel achter dat de auto sneller van zijn plek kan mits je je rechtervoet onder controle hebt. Ze hebben de auto al aardig afgeknepen bij lage snelheden. Bedenk wel dat bij een fossiele auto met b.v. 400Nm koppel, dat koppel er relatief geleidelijk inkomt (fossiele motor moet op toeren komen en de turbo moet opspoelen) en bij een EV: BAM! het is er direct en daar is nauwelijks een redden aan.

Edited by Fralamjo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tractiecontrole en ESP zijn min of meer geïntegreerd. Het ABS is er ook een onderdeel van.
Tractiecontrole, ESP en ABS maken van dezelfde sensoren en systemen gebruik.
Een auto met ESP zal ook altijd tractiecontrole hebben en ook ABS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tractiecontrole en ESP zijn totaal verschillende dingen. "ESP ondersteunt de bestuurder van een voertuig wanneer deze in een kritieke situatie terechtkomt waarbij het voertuig dreigt te slippen", aldus Wikipedia.

Wikipedia over tractiecontrole: "Het systeem is ontworpen om tractie van aangedreven wielen te verbeteren. Het systeem voorkomt het doordraaien van de wielen zodra de bestuurder gas geeft en zorgt daarmee voor een grotere bestuurbaarheid van het voertuig. Tractiecontrole is vergelijkbaar met ESP maar dient niet hetzelfde doel."

Zo zegt het instuctieboekje van de e-Niro op blz.6-42: "Tijdens het wegrijden uit de modder of het rijden op een gladde weg neemt het toe‐ rental van de auto mogelijk niet toe, ook al trapt u het gaspedaal volledig in. Dit dient om de stabiliteit en tractie van de auto te be‐ houden en wijst niet op een probleem."

Dit laatste is wat ik bedoel. Dit is de functie die niet werkt bij mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meeder zegt niet dat het hetzelfde is; hij zegt (terecht) dat dezelfde componenten gebruikt worden om het te laten werken. Als je ESP hebt heb je ook tractiecontrole. De rest is software. Jouw probleem lijkt mij een echt probleem wat ik niet heb. Als het nat (glad) is en je plankt voel je het vermogen inhouden. De wielen slippen niet als een dolle door (ze slippen wel iets; maar dat ziet de software die ingrijpt). Ik ga eens kijken of de ESP knop hier nog invloed op heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gezien het koppel dat de e-Niro op de weg kan brengen heeft hij met 100% zekerheid tractiecontrole.

Het systeem werkt aan de ene kant door vermogen terug te nemen en aan de andere kant kunnen ook de remmen gebruikt worden om het wiel dat doorslaat af te remmen. Dat laatste wordt vaak gezien ook wel eens een "elektronisch sperdifferentieel" genoemd omdat ze ook één van de aangedreven wielen af kunnen remmen zodat het andere wiel meer tractie kan krijgen.
Het doorslaan van de wielen wordt bepaald door de ABS sensoren waarbij er naar verschillen tussen de aangedreven wielen onderling wordt gekeken en naar het verschil tussen de rotatiesnelheid van de wielen en de werkelijke snelheid van de auto.
Door aan dit systeem nog een aantal andere sensoren toe te voegen kunnen ze van de tractiecontrole een ESP systeem maken. Naast de wielsnelheid heb je dan de stuurhoek nodig en sensoren die de richting van de auto zelf bepalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

terug naar de aanmerking; het is in eerdere (vroege) Youtube tests al geconstateerd dat bij vol stroom in 1 keer de voorwielen doorslaan. Iets rustiger optrekken helpt (geintje).

Overigens had mijn Golf GTE hier ook last van. Heb het idee dat ze de standaard spullen van de Niro ook voor de E-niro hebben gebruikt. Daar is dan het koppel inderdaad iets te hoog voor.

Heb ook gemerkt dat mijn 18" banden iets meer grip hebben dan de standaard 17"banden (op zich logisch, geconstateerd bij de proefrit)

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuten geleden, King Niro zei:

Heb ook gemerkt dat mijn 18" banden iets meer grip hebben dan de standaard 17"banden (op zich logisch, geconstateerd bij de proefrit)

Hoezo logisch? Is het rubberoppervlak op de weg dan minder?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de 17" banden smaller zijn dan hebben die een kleiner contactvlak met de weg.
Maar meer dan het formaat is het rubber mengsel van belang.

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minuten geleden, meeder zei:

Als de 17" banden smaller zijn dan hebben die een kleiner contactvlak met de weg.
Maar meer dan het formaat is het rubber mengsel van belang.

Dat ook. Ik rijd op "echte" zomer en winterbanden. Misschien dat de grip bij auto's die op all season banden rijden ook anders is.

(en ja, ik had moeten vermelden dat de 18" banden ook gelijk breder zijn.................)

Edited by King Niro

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuten geleden, King Niro zei:

(en ja, ik had moeten vermelden dat de 18" banden ook gelijk breder zijn.................)

In dat geval zou het logisch zijn dat die 18"juist minder grip heeft. Er zit meer rubber op de weg zit en het gewicht van de auto blijft hetzelfde (dúh...), dan is het gewicht per vierkante centimeter contact met de weg minder. Daardoor heb je gewoonlijk dus minder grip. Dat is het probleem van auto's met van die heel dure extra brede sloffen in de winter. Als het glad is, hebben die auto's het moeilijker.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Hippe lip zei:

In dat geval zou het logisch zijn dat die 18"juist minder grip heeft. Er zit meer rubber op de weg zit en het gewicht van de auto blijft hetzelfde (dúh...), dan is het gewicht per vierkante centimeter contact met de weg minder. Daardoor heb je gewoonlijk dus minder grip. Dat is het probleem van auto's met van die heel dure extra brede sloffen in de winter. Als het glad is, hebben die auto's het moeilijker.

Bij droog weer is er zeker meer grip. genoeg gewicht ,op meer vierkante cm rubber. (waarom denk je dat dragracers van die brede banden hebben :)

Bij winterweer komt de rubber samenstelling weer om de hoek kijken (winterbanden)

Share this post


Link to post
Share on other sites
In dat geval zou het logisch zijn dat die 18"juist minder grip heeft. Er zit meer rubber op de weg zit en het gewicht van de auto blijft hetzelfde (dúh...), dan is het gewicht per vierkante centimeter contact met de weg minder. Daardoor heb je gewoonlijk dus minder grip. Dat is het probleem van auto's met van die heel dure extra brede sloffen in de winter. Als het glad is, hebben die auto's het moeilijker.
Dan zou je dus op fietsbandjes moeten gaan rijden voor de meeste grip ;)
Voor een deel klopt de redenatie dat de druk per cm² hoger is bij smallere banden. Echter is door het gewicht van de auto de druk dusdanig dat de grotere oppervlakte rubber toch meer effect heeft.
Er zitten overigens wel grenzen aan, op het moment dat het glad wordt (regen of sneeuw) gaat de druk wel zeker meespelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dan zou je dus op fietsbandjes moeten gaan rijden voor de meeste grip.

Klopt, kijk maar naar de originele Landrover Defender, die heeft smalle banden met een reden...

Mij is ook geleerd om voor winterwielen NOOIT breder dan de fabrieks-configuratie te gaan om precies die reden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Murcielaygo zei:


Klopt, kijk maar naar de originele Landrover Defender, die heeft smalle banden met een reden...
 

Correct, als je puur over grip praat. Meestal komt wegligging (in bochten) , slijtage banden , comfort, stabiliteit etc ook nog om de hoek kijken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kortom: het is een complex samenspel van vele factoren en elk van die factoren binnen zekere marges. Ik legde het idd iets te simpel uit..,.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben nu op (korte) vakantie in Denemarken. Ben zelf met de Tiguan.

Onderweg welgeteld 1 E-Niro tegengekomen, was een demo auto, bezig met proefrit.

Op de autobahn kwam een Niro, snel accelererend ingevoegd; ik dacht meteen al; moet een E-Niro zijn.

Toen er ruimte was ging de auto voluit, ik reed er direct achter. Op mij teller was het bij 180km/u gedaan (gps 174). Valt niet tegen. Helaas waren de dashcam beelden alweer overschreven, balen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 uur geleden, King Niro zei:

Toen er ruimte was ging de auto voluit, ik reed er direct achter. Op mij teller was het bij 180km/u gedaan (gps 174). Valt niet tegen. Helaas waren de dashcam beelden alweer overschreven, balen.

Heb het vorige week in Duitsland ook ff geprobeerd. De teller blijft bij exact 180 steken, op GPS 173. Maar ja, in Duitsland hè.... Daar wordt je dan nog steeds voorbij gereden...... :cowboy:

Edited by Hippe lip

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden, Hippe lip zei:

Heb het vorige week in Duitsland ook ff geprobeerd. De teller blijft bij exact 180 teken, op GPS 173. Maar ja, in Duitsland hè.... Daar wordt je dan nog steeds voorbij gereden...... :cowboy:

Klopt, ik ging er ook voorbij............:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

“Vanaf volgend jaar daalt de EV minder snel in waarde dan de ICE”. 

Hoezo ‘vanaf volgend jaar’? Dat zal toch zeker ook voor onze EV van dit jaar gelden?

https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/artikel/2287670-restwaarde-elektrische-auto-straks-beter-dan-bij-benzine-of-diesel.html

Edited by Hippe lip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By MoodyBlues
      Goedemorgen allemaal, dat wij een Kia gaan kopen staat vast, maar er heerst nog wat twijfel en dan is er geen betere plek dat de Kiaclub waar anderen al voor vergelijkbare keuzes hebben gestaan en inmiddels al ervaring hebben met de e-Soul en/of e-Niro.
      Concreet de twee vragen:
      Zijn er mensen met een gezin (wij hebben 2 jonge kinderen) die de kofferbak van de e-Soul als belemmering ervaren? Ook voor op vakantie in Europa, liefst zonder dakkoffer. Het viel ons op dat de e-Soul op de snelweg best wat windgeruis langs de A-stijlen laat horen, dit viel gelijk op en bij de e-Niro was dit niet het geval. In onze korte test maakte het weinig uit of je 100 km/u of 130 km/u op de teller reed, vanaf zo'n 90 a 100 begonnen we het te horen en dat bleef gewoon zo, harder rijden maakte het geluid niet harder, maar naar 80 zakken deed het wel verdwijnen. Beetje achtergrond:
      Wij kunnen i.c.m. inruilbonus en subsidie voor vrijwel hetzelfde geld een splinternieuwe e-Soul MY21 ExecutiveLine kopen of een tweedehands e-Niro MY21 ExecutiveLine. Het gaat dus om privé aanschaf (mede dankzij overwaarde woning) en we zoeken een elektrische auto waar we de komende 8-10 jaar mee uit de voeten kunnen. Qua eisen voldoen alleen de Kia's (naast de Tesla Model 3 die we allebei niet willen om meerdere redenen) en zodoende is het enerzijds heel interessant om een splinternieuwe e-Soul te kunnen kopen, maar hoewel de kinderen op de achterbank bijna net zo goed zitten als in de huidige Lexus IS 300h (scheelt misschien een paar cm) is met name de kofferbak dus wel en mogelijk pijnpunt.
      Ik heb de e-Soul opgemeten en de 315 liter komt volgende dealer vanaf de dubbele bodem (als die naar boven zit) tot aan de hoedenplank. Als ik de vloer onder de dubbele bodem bereken kom ik op zo'n 106 liter extra, dus totaal 421 liter. Daarmee slechts 30 liter kleiner dan de e-Niro die weliswaar ook een dubbele laadvloer heeft, maar wat ingenomen wordt door een flinke bak met wat kleinere opbergruimtes daarin. Voor dagelijks gebruik is die 315 liter echt geen enkel probleem, meer de weekendjes weg en vakanties.
      Wat ons in de e-Soul aanspreekt is dat het dak zo recht loopt, althans: vanuit praktisch oogpunt want heel mooi is het niet, maar dat betekent wel dat je tot het dak kan stapelen. Bij de e-Niro kan dat ook, maar die loopt toch serieus veel schuiner af, maar is standaard wel een stuk dieper van achterbank naar achterklep gemeten.
      Daarnaast speelt mee dat we in de basis het liefste wel de e-Niro zouden willen hebben, maar doordat een nieuwe vanwege het feit dat deze buiten de subsidie valt gewoon bijna 10k duurder is dan de e-Soul, komen we bij een tweedehands uit en daar zijn op elk moment maar een handjevol van te koop tot 40k (incl. btw).
      MY19 gaat het dus om en 1-fase laden is geen probleem, wij hebben een eigen parkeerplek met (straks) een eigen laadpaal. Het gemis van de app vind ik twijfelachtig, ik begreep dat met de MijnKIA app (ipv UVO) wel de laadstatus in % uitgelezen kan worden, dat zou ik het belangrijkste vinden als we in Europa bij een wegrestaurant even wat eten/drinken en aan het wachten zijn tot de 80% bereikt is, dan wil écht niet steeds heen en weer moeten lopen of gokken wanneer het klaar is. Voorverwarmen van de UVO app is fijn, maar op vakantie gaat dat niet nodig zijn en op andere dagen staat de auto 's ochtends voor de deur, dus kan ik er ook even naartoe lopen, dat vind ik geen probleem.
      Het kleinere scherm (8" vs. 10.25") vind ik ietwat jammer, maar niet het einde van de wereld omdat ik waarschijnlijk toch Apple CarPlay wil gebruiken. Tenzij ik een laadpaal zoek en wil zien of die beschikbaar is, dan lijkt de Kia navi me wel fijn en dan is het jammer dat de e-Niro MY19 slechts bij de dealer bijgewerkt wordt en geen status van de laadpalen kan laten zien i.t.t. de e-Soul MY21.
      En wat betreft het windgeruis viel het na de e-Soul proefrit ook op toen we weer in onze Lexus IS stapten dat het daar veel stiller was, dat verschil ervaarden we niet met de e-Niro t.o.v. de Lexus IS. En heel eerlijk: ja Lexus is echt wel een stapje luxer en comfortabeler dan Toyota, maar ik merk dat Kia daar tussen zit en dat voor prijzen die ze bij Toyota ook vragen (als we naar hybrides kijken), dus erg knap. Alleen is het dus even de vraag of het windgeruis van de e-Soul niet snel gaat irriteren.
      Als laatste het uiterlijk: de e-Soul vind ik een prachtige voorkant hebben, lelijke achterkant en lompe buitenspiegels die van een VW Caddy af lijken te komen. De e-Niro daarentegen is absoluut niet mooi van buiten, maar ook nergens lelijk en overall gewoon degelijk en in balans qua design. Heerlijk onopvallende auto, het is pas sinds wij de e-Niro overwegen dat het ons is opgevallen hoeveel Niro's er wel niet rondrijden (veel hybride ook natuurlijk). Het interieur is in beide gevallen gewoon meer dan prima. Ik moet bekennen: ik rijd inmiddels al 14 jaar Toyota en daarna Lexus, maar het complete gebrek aan EV erkenning aan hun zijde heeft de relatie doen bekoelen en ben erg gecharmeerd van wat Kia de laatste pakweg 10 jaar allemaal op de markt heeft gebracht. Ik ken ook een aantal mensen die Kia rijden, maar dat gaat om een Picanto, Rio en Ceed, dus helaas geen e-Soul of e-Niro, al zijn die allemaal wel gewoon erg tevreden.
      Ik hoor graag jullie ervaringen, dank je wel alvast.
    • By Jepe63
      Hallo allemaal , ik vind het een zalige wagen maar vind het jammer dat deze prijsklasse van wagen geen automatische achterklep heeft.
      Mijn vraag , heeft iemand deze al vervangen of laten wijzigen naar een automatische ?
    • By Cabjo
      https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5174606/meer-schade-door-elektrische-autos-het-zijn-potentiele-moordenaars-tesla
    • Guest Evi Levels
      By Guest Evi Levels
      Beste lezer,
      Mijn bestelde zakelijke lease Kia e-niro wordt over enkele maanden geleverd (1 november 2020). Wegens privé omstandigheden wil ik deze order ter overname aanbieden. Heeft iemand interesse in de Kia e-niro tegen 8% bijtelling vanaf november dit jaar? Dan ontvang ik graag een bericht.
      Vriendelijke groet,
      Evi
    • By KIF
      Op 2-7-20 een nieuwe Kia E-Niro opgehaald en gelijk was er een duidelijk ratelend geluid linksvoor te horen. Vanaf ongeveer 80km per uur en bij het gas geven. Bij het uitrollen hoor je niets. Vandaag bij de dealer geweest, maar die hebben het nog niet kunnen verhelpen. Ze hadden dit niet eerder gehoord. Dat vind ik moeilijk te geloven. Hoe groot is dit probleem? Hebben meer kia e-niro eigenaren hier last van? Op het forum lees ik er wel wat over, maar of dit nou heel veel voorkomt............ ben hier wel erg benieuwd naar.
×
×
  • Create New...