Jump to content
Sigmasailor

e-Niro - Stamtafel

Recommended Posts

18 uur geleden, Hippe lip zei:

Toch heb ik ‘m het liefste in een buis. 

Dat is ook beter. Grondkabel heeft wel een stalen mantel en daaromheen nog eens isolatie. Maar als die door een stenen muur gaat dient deze door een buis te lopen zodat de mantel niet stuks huurt tegen het ruwe steen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zou die tegen de steen schuren? Die kabel ligt toch stil? Bij mij tenminste wel; tenminste, dat hoop ik :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu heb ik wel eens een grondkabel opgegraven die vermoedelijk een jaar of 15 onbeschermd onder de grond had gezeten. Daar trok ik met de hand zo de grijze isolatielaag vanaf. Ik zou er dus altijd maar een mantelbuisje omheen doen. Voor de kosten hoef je het in ieder geval niet te laten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, voor de kosten hoef ik het niet te laten. Die paar decimeter kan er nog wel bij. Onder de vloer ligt de kabel sowieso in buis. 

Maar je zegt het goed: bij die oude kabel kon je de isolatie er zó vanaf trekken. Die zat er dus nog steeds op. En dan zit er nog de stalen mantel, dan nog een isolatie, waarin de aderes met elk een eigen isolatie zitten. Dat zit wel snor.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanmiddag kon ik me niet inhouden. Naast me stond bij een verkeerslicht een Ferrari 458. Stond maar te gassen. Moest het toch proberen. En ja hoor, de 1e 150 meter kon ik hem voorblijven

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

  • Like 1
  • Thanks 2
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat ik het niet anders gedaan zou hebben.

Eerst in de sportstand gezet, neem ik aan?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, gewoon in eco.... Ben dat eerlijk gezegd vergeten

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was al eerder door Duitsland gereden, maar moest toen rustig aan doen i.v.m. range. Gister kon ik eindelijk eens gewoon stroom geven. Het valt me reuze mee. Op de teller haalt ie 180 (in werkelijkheid is dat geloof ik een beetje onder 170), maar wat erg prettig is in vergelijking met andere auto's is dat je best snel aan die top zit. Je kan dus best goed meedoen met Duitse autobahnjagers. Gebruik is wel 50-70kW op topsnelheid, dus range daalt naar iets van 200km. 

Op de autobahn in elk geval geen auto om je voor te schamen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je op de top snelheid ietsje gas/stroom los laat, komen er een paar km bij ;-)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 26-3-2019 om 17:09, Hippe lip zei:

Als het goed is, is vandaag mijn rode monster uit de boot het land in gereden. Alleen zegt de dealer dat ze hem pas over vier weken krijgen.....

2A92358A-2739-47B0-8496-A10C8F995A8A.thumb.jpeg.6212a1fddb97f56aad5f2bdfa41804bf.jpeg

Hoe weet je op welke boot je auto staat? Of hoe kan je je auto tracken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon aan de dealer vragen. In mijn geval wist die dat de wagen eind april in NL zou zijn. En dan kijk je hier. Dan zie je aan het eind van de eerste post hoe je je boot opzoekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuten geleden, Hippe lip zei:

Gewoon aan de dealer vragen. In mijn geval wist die dat de wagen eind april in NL zou zijn. En dan kijk je hier. Dan zie je aan het eind van de eerste post hoe je je boot opzoekt.

ah oke... thnx!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vorige week 10 dagen naar Engeland geweest (en de Kia thuisgelaten). Hij was 83% vol bij vertrek met een range van 419 km op de GOM. De dag na terugkomst (11 dagen na vertrek) was de SOC nog steeds 83%, de GOM stond op 415 en later op 417 km. De zelfontlading valt behoorlijk mee is mijn conclusie.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelfontlading van Li-ionaccu's is bekend laag. Dat zijn ook de oplaadbare batterijtjes die je kan kopen en die 'ready to use' zijn. In de fabriek opgeladen en als ze meer dan een jaar op de plank hebben gelegen zijn ze nog nauwelijks ontladen.

Wel is het goed om te weten dat voor deze accu's veelal wordt aangeraden om ze rond de 50% (met ruime marge) geladen te hebben als je ze langere tijd ongebruikt weglegt. Maar ik neem aan dat dit dan over een aantal maanden of langer gaat. Dat overkomt je met de auto niet zo snel, denk ik. Bovendien: als de accu nog enige zelfontlading krijgt bij een hogere staat van lading, dan kom je vanzelf op die 'ideale' status uit....:innocent:

IMG_6035.thumb.jpg.bb146bf3fbbeb6b7b72a73aa78ffb0f0.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

We kunnen vast een poll beginnen om te vragen wat iedereen met zijn accu gaat doen als zijn EV op is, maar de accu nog niet.

  • Inzetten als thuisbatterij voor avond/nachtgebruik (beter tijdsbereik dan de beperkte Tesla Powerwall) als saldering is weggevallen?
  • DC-lader voor thuis bouwen, zodat je die thuisaccu op de goedkoopste uurtjes kunt vullen en je auto 's avonds kunt DC-snelladen uit eigen bron?
  • Energiehandel beginnen? Als het salderen afgelopen is, dan komen er tarieven per tijdslot; daarbij zijn er héél goedkope momenten (veel aanbod zon/wind, minder vraag). Dat later tegen hoger tarief terugleveren?
  • Verkopen op 2e-hands markt?

https://e-drivers.com/nissan-gaat-accus-uit-leaf-hergebruiken/

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt het dat ik ineens niet meer op het forum kan als ik een adblocker aan heb staan? Reageer nu even via een andere browser, maar op mijn standaard heb ik er een aanstaan en dat bevalt me prima ipv om de post een reclame-uiting...…. Heb niet eens een keuze.....

Edited by Veefer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik Adblock en kan gewoon op het forum komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Sigmasailor zei:

Ik gebruik Adblock en kan gewoon op het forum komen.

Hier idem.......

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 uur geleden, Veefer zei:

klopt het dat ik ineens niet meer op het forum kan als ik een adblocker aan heb staan? Reageer nu even via een andere browser, maar op mijn standaard heb ik er een aanstaan en dat bevalt me prima ipv om de post een reclame-uiting...…. Heb niet eens een keuze.....

Hier ook geen problemen bij gebruik van AdBlock.

Maar je hebt het over "een adblocker'. Welke gebruik je? Mss doet de één het wel, de ander niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij gaat hij als thuisaccu ingezet worden tenzij er een alternatief is dat goedkoper in aanschaf is dan de euro waard is op de tweedehands markt.

Gebruik in je huisnetwerk een Pi-Hole ipv een adblocker, is beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 uur geleden, Hippe lip zei:

Hier ook geen problemen bij gebruik van AdBlock.

Maar je hebt het over "een adblocker'. Welke gebruik je? Mss doet de één het wel, de ander niet?

Adblock plus. Moet hem echt uitzetten voor de website anders kom ik er niet doorheen.

Edited by Veefer

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Veefer zei:

Adblock plus. Moet hem echt uitzetten voor de website anders kom ik er niet doorheen.

Daarnet na een herstart van mijn laptop (MacBook) werd ik ook verrast door AdBlock. Maar dat was toen ik nog niet ingelogd was op deze site. Na het inloggen kan AdBlock weer aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een vraagje wat jullie hiervan vinden. Er blijkt een rare lakfout, een bobbel, een spetter, te zitten bovenop de achterklep, net vóór de spoiler. Wat doe je daar nu mee. Rustig laten zitten of klagen bij de dealer en vragen om er wat aan te doen?

IMG_6097.thumb.jpg.2a88c2a27de9cdbdde6ab9a325c13e17.jpg

IMG_6098.thumb.JPG.aafad0c948c834974ca13fc4eca57723.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Even een vraagje wat jullie hiervan vinden. Er blijkt een rare lakfout, een bobbel, een spetter, te zitten bovenop de achterklep, net vóór de spoiler. Wat doe je daar nu mee. Rustig laten zitten of klagen bij de dealer en vragen om er wat aan te doen?
IMG_6097.thumb.jpg.2a88c2a27de9cdbdde6ab9a325c13e17.jpg
IMG_6098.thumb.JPG.aafad0c948c834974ca13fc4eca57723.JPG

Klagen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, Hippe lip zei:

Even een vraagje wat jullie hiervan vinden. Er blijkt een rare lakfout, een bobbel, een spetter, te zitten bovenop de achterklep, net vóór de spoiler. Wat doe je daar nu mee. Rustig laten zitten of klagen bij de dealer en vragen om er wat aan te doen?

IMG_6097.thumb.jpg.2a88c2a27de9cdbdde6ab9a325c13e17.jpg

IMG_6098.thumb.JPG.aafad0c948c834974ca13fc4eca57723.JPG

Dat de auto door de keuring in de fabriek is gekomen .... 

Gelijk langs de dealer en laten repareren.

Ik heb last van niet werkend volume knopje op stuur ben ook al langs de dealer geweest word volgende week woensdag verholpen hoop ik.

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By MoodyBlues
      Goedemorgen allemaal, dat wij een Kia gaan kopen staat vast, maar er heerst nog wat twijfel en dan is er geen betere plek dat de Kiaclub waar anderen al voor vergelijkbare keuzes hebben gestaan en inmiddels al ervaring hebben met de e-Soul en/of e-Niro.
      Concreet de twee vragen:
      Zijn er mensen met een gezin (wij hebben 2 jonge kinderen) die de kofferbak van de e-Soul als belemmering ervaren? Ook voor op vakantie in Europa, liefst zonder dakkoffer. Het viel ons op dat de e-Soul op de snelweg best wat windgeruis langs de A-stijlen laat horen, dit viel gelijk op en bij de e-Niro was dit niet het geval. In onze korte test maakte het weinig uit of je 100 km/u of 130 km/u op de teller reed, vanaf zo'n 90 a 100 begonnen we het te horen en dat bleef gewoon zo, harder rijden maakte het geluid niet harder, maar naar 80 zakken deed het wel verdwijnen. Beetje achtergrond:
      Wij kunnen i.c.m. inruilbonus en subsidie voor vrijwel hetzelfde geld een splinternieuwe e-Soul MY21 ExecutiveLine kopen of een tweedehands e-Niro MY21 ExecutiveLine. Het gaat dus om privé aanschaf (mede dankzij overwaarde woning) en we zoeken een elektrische auto waar we de komende 8-10 jaar mee uit de voeten kunnen. Qua eisen voldoen alleen de Kia's (naast de Tesla Model 3 die we allebei niet willen om meerdere redenen) en zodoende is het enerzijds heel interessant om een splinternieuwe e-Soul te kunnen kopen, maar hoewel de kinderen op de achterbank bijna net zo goed zitten als in de huidige Lexus IS 300h (scheelt misschien een paar cm) is met name de kofferbak dus wel en mogelijk pijnpunt.
      Ik heb de e-Soul opgemeten en de 315 liter komt volgende dealer vanaf de dubbele bodem (als die naar boven zit) tot aan de hoedenplank. Als ik de vloer onder de dubbele bodem bereken kom ik op zo'n 106 liter extra, dus totaal 421 liter. Daarmee slechts 30 liter kleiner dan de e-Niro die weliswaar ook een dubbele laadvloer heeft, maar wat ingenomen wordt door een flinke bak met wat kleinere opbergruimtes daarin. Voor dagelijks gebruik is die 315 liter echt geen enkel probleem, meer de weekendjes weg en vakanties.
      Wat ons in de e-Soul aanspreekt is dat het dak zo recht loopt, althans: vanuit praktisch oogpunt want heel mooi is het niet, maar dat betekent wel dat je tot het dak kan stapelen. Bij de e-Niro kan dat ook, maar die loopt toch serieus veel schuiner af, maar is standaard wel een stuk dieper van achterbank naar achterklep gemeten.
      Daarnaast speelt mee dat we in de basis het liefste wel de e-Niro zouden willen hebben, maar doordat een nieuwe vanwege het feit dat deze buiten de subsidie valt gewoon bijna 10k duurder is dan de e-Soul, komen we bij een tweedehands uit en daar zijn op elk moment maar een handjevol van te koop tot 40k (incl. btw).
      MY19 gaat het dus om en 1-fase laden is geen probleem, wij hebben een eigen parkeerplek met (straks) een eigen laadpaal. Het gemis van de app vind ik twijfelachtig, ik begreep dat met de MijnKIA app (ipv UVO) wel de laadstatus in % uitgelezen kan worden, dat zou ik het belangrijkste vinden als we in Europa bij een wegrestaurant even wat eten/drinken en aan het wachten zijn tot de 80% bereikt is, dan wil écht niet steeds heen en weer moeten lopen of gokken wanneer het klaar is. Voorverwarmen van de UVO app is fijn, maar op vakantie gaat dat niet nodig zijn en op andere dagen staat de auto 's ochtends voor de deur, dus kan ik er ook even naartoe lopen, dat vind ik geen probleem.
      Het kleinere scherm (8" vs. 10.25") vind ik ietwat jammer, maar niet het einde van de wereld omdat ik waarschijnlijk toch Apple CarPlay wil gebruiken. Tenzij ik een laadpaal zoek en wil zien of die beschikbaar is, dan lijkt de Kia navi me wel fijn en dan is het jammer dat de e-Niro MY19 slechts bij de dealer bijgewerkt wordt en geen status van de laadpalen kan laten zien i.t.t. de e-Soul MY21.
      En wat betreft het windgeruis viel het na de e-Soul proefrit ook op toen we weer in onze Lexus IS stapten dat het daar veel stiller was, dat verschil ervaarden we niet met de e-Niro t.o.v. de Lexus IS. En heel eerlijk: ja Lexus is echt wel een stapje luxer en comfortabeler dan Toyota, maar ik merk dat Kia daar tussen zit en dat voor prijzen die ze bij Toyota ook vragen (als we naar hybrides kijken), dus erg knap. Alleen is het dus even de vraag of het windgeruis van de e-Soul niet snel gaat irriteren.
      Als laatste het uiterlijk: de e-Soul vind ik een prachtige voorkant hebben, lelijke achterkant en lompe buitenspiegels die van een VW Caddy af lijken te komen. De e-Niro daarentegen is absoluut niet mooi van buiten, maar ook nergens lelijk en overall gewoon degelijk en in balans qua design. Heerlijk onopvallende auto, het is pas sinds wij de e-Niro overwegen dat het ons is opgevallen hoeveel Niro's er wel niet rondrijden (veel hybride ook natuurlijk). Het interieur is in beide gevallen gewoon meer dan prima. Ik moet bekennen: ik rijd inmiddels al 14 jaar Toyota en daarna Lexus, maar het complete gebrek aan EV erkenning aan hun zijde heeft de relatie doen bekoelen en ben erg gecharmeerd van wat Kia de laatste pakweg 10 jaar allemaal op de markt heeft gebracht. Ik ken ook een aantal mensen die Kia rijden, maar dat gaat om een Picanto, Rio en Ceed, dus helaas geen e-Soul of e-Niro, al zijn die allemaal wel gewoon erg tevreden.
      Ik hoor graag jullie ervaringen, dank je wel alvast.
    • By Jepe63
      Hallo allemaal , ik vind het een zalige wagen maar vind het jammer dat deze prijsklasse van wagen geen automatische achterklep heeft.
      Mijn vraag , heeft iemand deze al vervangen of laten wijzigen naar een automatische ?
    • By Cabjo
      https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5174606/meer-schade-door-elektrische-autos-het-zijn-potentiele-moordenaars-tesla
    • Guest Evi Levels
      By Guest Evi Levels
      Beste lezer,
      Mijn bestelde zakelijke lease Kia e-niro wordt over enkele maanden geleverd (1 november 2020). Wegens privé omstandigheden wil ik deze order ter overname aanbieden. Heeft iemand interesse in de Kia e-niro tegen 8% bijtelling vanaf november dit jaar? Dan ontvang ik graag een bericht.
      Vriendelijke groet,
      Evi
    • By KIF
      Op 2-7-20 een nieuwe Kia E-Niro opgehaald en gelijk was er een duidelijk ratelend geluid linksvoor te horen. Vanaf ongeveer 80km per uur en bij het gas geven. Bij het uitrollen hoor je niets. Vandaag bij de dealer geweest, maar die hebben het nog niet kunnen verhelpen. Ze hadden dit niet eerder gehoord. Dat vind ik moeilijk te geloven. Hoe groot is dit probleem? Hebben meer kia e-niro eigenaren hier last van? Op het forum lees ik er wel wat over, maar of dit nou heel veel voorkomt............ ben hier wel erg benieuwd naar.
×
×
  • Create New...