Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

e-Niro - Stamtafel

Ga naar de oplossing Opgelost door Derrek,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
19 uur geleden, Marcello75 zei:

Twee slimme dingen hierin:

1. Een tweebak. Zou dat voor een gewone auto als bv een e-Niro ook uitmaken in het verbruik?

2. Een 800V rij-accu. Dat is wel een slimme, omdat je daarmee de stroomsterkte bij het laden halveert, waardoor het snelladen twee keer zo snel kan. Een flinke winst ten koste van ws helemaal niets. Ben benieuwd of dit geintje straks door meer EV-fabrikanten overgenomen gaat worden. 

Geplaatst
Op 6-9-2019 om 10:37, Hippe lip zei:

2. Een 800V rij-accu. Dat is wel een slimme, omdat je daarmee de stroomsterkte bij het laden halveert, waardoor het snelladen twee keer zo snel kan. 

Helaas, maar dat is niet zo.

De accu is wel 800 Volt maar de spanning en de maximale stroomsterkte (en dus het maximale vermogen) van het net naar de (snel)lader blijft hetzelfde. En dat beperkt het maximale vermogen en daarmee de laadtijd. Ze ook voor de thuislader. Die wordt nog altijd gevoed door de netspanning in je woning van 220 Volt (of 380 Volt); daar veranderd niets.

Wel kan de spanning door de laadkabel door de lader naar 800 volt worden getransformeerd waardoor dunnere (en dus lichtere) koperen aders in je laadkabel nodig zijn (wel weer dikkere isolatie..), maar de laadtijd zal daardoor niet veranderen omdat daarvoor (in het net) de beperking van het vermogen zit.

Geplaatst

@Derrek Dan ga je uit van het laden, direct uit het net. Bij thuisladers klopt dat, maar hebben veel snelladers niet een lokale buffer, zodat de maximale stroomsterkte uit het net niet zo hoog hoeft te zijn? Dan heeft die 800 V wel weer een voordeel, al is de snellader op een gegeven moment tijdelijk niet bruikbaar of slechts op lagere snelheid. 

Ik zie dus wel voordelen in die hogere spanning!

Geplaatst

Klopt, de meeste snelladers zijn immers begrenst in stroomsterkte (door P=I2R). Als de spanning verdubbelt bij gelijkblijvende stroom neemt het vermogen ook met een factor 2 toe (P=UxI). 

• Like 1
Geplaatst
14 uur geleden, Sigmasailor zei:

Klopt, de meeste snelladers zijn immers begrenst in stroomsterkte (door P=I2R). Als de spanning verdubbelt bij gelijkblijvende stroom neemt het vermogen ook met een factor 2 toe (P=UxI). 

Die begrenzing is mijns inziens de begrenzing van de stroomsterkte van de lader naar de auto (met de laadkabel dus). Het punt is echter dat die spanning wel hoger kan zijn, maar de spanning in de (ondergrondse) leidingen van het net naar die lader niet en dan zal de stroomsterkte door het net hoger moeten worden om met meer vermogen te kunnen laden. Maar daar zit ook een begrenzing.

Het is overigens een van de uitdagingen van de netbeheerders in de toekomst. De netbeheerders investeren momenteel veel in nieuwe bovengrondse hoogspanningsnetten en nog hebben ze grote moeite om de met wind en zonnepanelen opgewekte energie te transporteren van de plaats van opwekken naar de gebruikers thuis en in de industrie . Natuurlijk is het denkbaar dat er in de toekomst ook een ondergronds net met hogere spanning wordt aangelegd maar dan zullen alle kabels in de grond moeten worden vervangen (of afzonderlijke kabels aanleggen) van transformatorhuisjes naar naar laders). Geen eenvoudige en wel kostbare zaak. Maar niet ondenkbaar in de toekomst.

Van een locale buffer (met accu's?) in een lader heb ik nog niet gehoord en lijk me ook zeer onwaarschijnlijk.

Wel zou het theoretisch mogelijk kunnen zijn om thuis (overdag als de zon schijnt) direct uit eigen zonnepanelen sneller te kunnen laden omdat een zonnepaneel systeem ook op hogere spanningen werken. Maar ook dat is weer niet goedkoop omdat er dan een extra omvormer moet komen om die spanning van de panelen te transformeren naar 800 Volt.

Een hogere bedrijfsspanning in E-auto's heeft wel voordelen, maar vooralsnog niet om sneller te laden. Mogelijk in de toekomst. Denk ik.

Geplaatst (aangepast)
3 uur geleden, Derrek zei:

Die begrenzing is mijns inziens de begrenzing van de stroomsterkte van de lader naar de auto (met de laadkabel dus). Het punt is echter dat die spanning wel hoger kan zijn, maar de spanning in de (ondergrondse) leidingen van het net naar die lader niet en dan zal de stroomsterkte door het net hoger moeten worden om met meer vermogen te kunnen laden. Maar daar zit ook een begrenzing.

Dat zei je al; je valt in herhaling. 

3 uur geleden, Derrek zei:

Van een locale buffer (met accu's?) in een lader heb ik nog niet gehoord ...

Ikke wel. Ik meen dat ik dat een paar jaar geleden al eens las (kan het nu niet ff vinden). Juist om echt snel te kunnen laden, zonder dat er een al te hoge capaciteit aansluiting op het net nodig is. 

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

Er zijn vele schakels in de keten. Verhogen van de spanning helpt de meeste (allemaal) daarvan en heeft dus zeker voordelen (juist voor sneller laden). Warmte (I2R) is de beperkende factor en die kan je positief beïnvloeden door de spanning te verdubbelen. Ik neem aan dat snelladers in de buurt van tussen-stations (trafo) met midden-spanning staan. Er van uitgaande dat er voldoende capaciteit aanwezig is (dat is nog wel een dingetje dat invloed kan hebben) helpt ook daar de hogere spanning om hogere laadvermogens (UxI) mogelijk te maken. In de praktijk werkt het ook zo; de echt hogere laadvermogens gaan bijna altijd samen met een hogere spanning.

Geplaatst

volgens mij zijn er nu al laadstations (de grotere?) die zelf bufferen. dan heb je weinig met het net te maken. Dan druppel je bij wijze van spreken je buffer vol en die loos je met hoge spanning in de auto. En als het net straks echt slim wordt, worden er lokaal 3 auto's leeggetrokken die nog niet weg moeten om die ene die wel haast heeft vol te gooien.

Geplaatst
15 minuten geleden, gjcvro zei:

En als het net straks echt slim wordt, worden er lokaal 3 auto's leeggetrokken die nog niet weg moeten om die ene die wel haast heeft vol te gooien.

Oh, ik heb altijd haast....:cowboy:

Geplaatst

Weet iemand toevallig of Kia Nederland tegen de winter nog met een winterbanden actie komt?

Ik heb nu zomerbanden met de originele 17 inch velg. Ik twijfel nog of ik all season banden neem of winter banden. Wat zal het beste zijn voor een EV, het is tenslotte geen benzine auto. ???

Ik dacht gelezen te hadden dat de green Michelin zomerbanden die ik nu heb zorgen voor een lagere rolweerstand. Waardoor ik meer actieradius krijg...???

Geplaatst
55 minuten geleden, JaapW zei:

Weet iemand toevallig of Kia Nederland tegen de winter nog met een winterbanden actie komt?

Ik heb nu zomerbanden met de originele 17 inch velg. Ik twijfel nog of ik all season banden neem of winter banden. Wat zal het beste zijn voor een EV, het is tenslotte geen benzine auto. ???

Ik dacht gelezen te hadden dat de green Michelin zomerbanden die ik nu heb zorgen voor een lagere rolweerstand. Waardoor ik meer actieradius krijg...???

Er staat op dit forum inmiddels heel wat informatie en er is al heel wat afgebabbeld over vele onderwerpen. Het is dan ook gebruikelijk om eerst ff rond te kijken of je vraag niet al eerder aan de orde is geweest. En zo niet, om die dan in het betreffende draadje te stellen.

Zie in dit geval: 

• Like 1
Geplaatst
14 uur geleden, Hippe lip zei:

Oh, ik heb altijd haast....:cowboy:

Dat is dan geen probleem, dan betaal je een paar cent per kwh meer, terwijl je buurman die er de hele dag staat bijna geld toe krijgt.

Geplaatst
6 hours ago, Sigmasailor said:

Mooi begin, nu de NL laadstations nog. Direct toch maar even de App geïnstalleerd. Dat ging deze keer echt makkelijk zeg!

Wat ik niet snap is dat ze in NL ionity chargers neezetten op 20km van elkaar, en ook nog eens in een gebied waar al allemaal Fastned staat. Waarom niet in de witte vlek in NL rond Emmen waar in geen velden of wegen een snellader te bekennen is?

App is wel handig, tot je je securecode van je mastercard voor een laadsessie in moet toetsen terwijl er 2 i-paces staan te wachten... (in Noorwegen, bij de enige Ionity richting het Noorden terwijl alle Noren daar ook heen gaan in de vakantie: Dombås)

Geplaatst

Ah Dombås! Daar was ik laatst ook, enige plek waar alle 4 de snelladers continu bezet waren. Etrons, iPaces en ik met mn e-Niro haha. Met de NewMotion pas werkt het ook prima en tarief maakt toch geen verschil.

Geplaatst
1 uur terug, Prlwytzkofsky zei:

App is wel handig, tot je je securecode van je mastercard voor een laadsessie in moet toetsen terwijl er 2 i-paces staan te wachten... (in Noorwegen, bij de enige Ionity richting het Noorden terwijl alle Noren daar ook heen gaan in de vakantie: Dombås)

Was bij mij, rustig achter mijn PC,  zo gefixt. Ik ben vast Ionity proof. Moet je die code hierna nog eens gebruiken? Ik dacht dat je er na het registreren van je CC wel vanaf was?

Geplaatst

Helaas vragen ze elke keer weer om die code. Dus je staat elke keer wel even te hannesen met je telefoontje bij die paal.

Net  terug van tweede keer zuid Frankrijk, veel geladen bij Ionity ( de enige keer Corridoor een hoop gedoe om hem aan de praat te krijgen),  

Geplaatst

Nog handiger, zit er nog verschil in tarieven? Als echte Nederlander gebruik ik bijvoorbeeld liever mijn Maingau pas bij Fastned dan TNM of the Fastned app zelf.

• Like 1
  • 2 weken later...
Geplaatst

Eigen auto in de garage (hybrid) en ik had gevraagd of ik de e-niro die dag kon proefrijden, dus vandaag voor het eerst in de e-niro gereden. Veel hetzelfde en toch ook weer anders.

Bij het wegrijden verwachten dat de motor start, maar het blijft stil.. lekker.

'Gas' geven bij wegrijden, geen aarzeling meer. En bij echt intrappen schiet hij echt wel vlot vooruit. Soms te veel voor het vochtige wegdek. 

Voor wat betreft rijden een betere versie van de Niro.

Maar er zijn wel wat dingetjes die wat raar aanvoelen. De eerste km's leek het net of er een slag in een wiel zat, erg onrustig/onregelmatig rijden, maar na een paar km was dat weg?

De stoelen van de executiveline lijken wat zachter te zijn dan van de businessline? 

En de elektrische bediening van de stoelen en het automatisch naar achteren schuiven van de stoel. Irritant, maar wellicht uit te zetten. Ik vind het in ieder geval onhandig net als het naar beneden gaan van de achteruitkijkspiegels.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...