Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Actieradius

Ga naar de oplossing Opgelost door Marc Fellman,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
10 uur geleden, Nick_2019 zei:

Had je het zweet in de bilnaad?

Nee, dat totaal niet. Op de een of andere manier had ik gewoon de overtuiging dat ik het zou halen. Alleen was het wel goed oppassen, dat laatste stukje. Onderaan de afrit bij het stoplicht denkt de rest van het verkeer dat je gewoon optrekt als het groen wordt, maar dat ging dus tergend langzaam. Daarna moest ik nog twee keer een bocht om en dan moet je extra goed op het overige verkeer letten omdat je zo langzaam rijdt en slecht optrekt. 

En met de gom op 0 kun je toch nog zo'n 20 km/h rijden maar het optrekken gaat hemeltergend langzaam.

Heb jij nog doorgereden met de GoM op 0 (NUL!)? Twintig hele kilometers? Misschien ligt het verschil dan aan hoe je je laatste kilometers hebt gereden. Ik had de ca. 150 km daarvoor 80-85 achter een vrachtwagen gehangen en heb de accu en GoM dus al uitgemolken. Zou de boel dan echt op zijn laatste elektronen hebben gelopen? Als jij daarvoor gewoon 100-120 en niet extra zuinig hebt gereden, dan zit er mogelijk nog wat reserve in de GoM, waardoor je met 70 door kon rijden en nog voorbij de nul ook?

Conclusie: niet alleen zit er geen reservetank in de e-niro, ook de laatste 5% moet je eigenlijk niet aanspreken.

Nee, geen los kannetje, al kan je natuurlijk een paar pakjes Duracell achterin leggen... :cool:

Bij een bereik van nog 30 (?) km gaat wel het acculichtje branden, zoals ook bij een ICE. Je rijdt dan op reserve. 

• Like 1
Geplaatst

De schaarste van sommige accumaterialen zit ‘m niet in de hoeveelheid van die materialen, maar in de winbaarheid in het gewenste tempo. 

Maar zoals bekend ontwikkelt de accu hard. Er wordt al een proeffabriek gebouwd die accu’s maakt met 2x zoveel opslag, dus half zoveel van die zeldzame materialen nodig:
https://www.deingenieur.nl/artikel/proeffabriek-voor-superbatterij

En dan nog een ontwikkeling van de uitvinder van de lithiumaccu, die dat materiaal vervangt door natrium en geen vloeibaar medium gebruikt maar glas. Hierdoor wordt het feitelijk een grote condensator, waardoor niet alleen de capaciteit toeneemt, maar ook de laad- en ontlaadsnelheid. Op die manier is het straks niet meer nodig om het onzuinige H2 te gebruiken om snel te kunnen ‘tanken’:
https://www.deingenieur.nl/artikel/is-de-volgende-generatie-accu-s-van-glas

• Like 1
Geplaatst
3 uur geleden, Cabjo zei:

Duurt nog minimaal 4 jaar. Musk denkt dat ie sneller is, 1 × laden, daarna nooit meer. We zullen zien.

https://www.wattisduurzaam.nl/21106/energie-opslaan/accus-batterijen/accupakket-goed-voor-liefst-1-600-000-kilometer-in-aantocht/

Misschien niet helemaal goed gelezen? Die 1.600.000 km slaat op de levensduur van de accu, niet op de lading van de accu....

• Like 1
  • Haha 1
Geplaatst
10 uur geleden, Hippe lip zei:

Misschien niet helemaal goed gelezen? Die 1.600.000 km slaat op de levensduur van de accu, niet op de lading van de accu....

zou wel lekker zijn, 1 keer laden per 1,6 mln km's.......... :o

weet alleen niet hoelang je dan aan de paal moet hangen............ :) 

Geplaatst
Op 9-3-2019 om 10:22, Bassie-D zei:

Binnendoor 50-80, snelweg 120-130, heb mijn rechtervoet niet flink laten zakken dus daarom valt het me erg tegen.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Banden op 3 bar gezet?

Geplaatst
Op 9-3-2019 om 11:21, Bassie-D zei:

Bij mij op snelweg, met snelheden tussen 100-130 staat hij op 20,4. Ik trek langzaam door naar de maximale snelheid. Adaptive cruise control aan en tuffen maar. Ondanks dat is het verbruik erg hoog. Mijn laagst behaalde gebruik is 17,6 en toen ben ik als een slak binnendoor gereden.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Banden op 3 bar?

Geplaatst

De GoM doet niet alleen raar in de allerlaatste kilometers heb ik gisteren gemerkt. Lange rit naar huis (150km+). Toen er nog 150 km op de GoM stond, had ik nog 35 te gaan, oftewel ik zou met 115 km restant thuis aankomen. Toen er nog 115 op de GoM stond, had ik nog 13 km te gaan.

Kennelijk gaat hij ook al in die range harder achteruit dan de werkelijk gereden kilometers. Ligt dat aan de heersende buitentemperatuur?

Geplaatst

Dat is toch niet zo raar? Zo werkt het met een brandstof-auto ook; hij gokt op basis van het gemiddeld verbruik. Kom je daarboven dan loopt de actieradius harder terug dan de afgelegde afstand.

Maar een EV kan tenminste nog regenereren, dus de actieradius verhogen. Mijn ICE doet dat niet, die laat hooguit de range "stilstaan", terwijl er wel afstand gemaakt is.

Geplaatst

In dit geval ging de GoM dus harder dan de gereden kilometers, iets dat ik niet verwachtte, zeker niet aan het eind van een lange (bijna 200 km) rit. Dat heeft de auto toch wel door wat het verbruik is? In de zomertijd heb ik dit nog niet meegemaakt. Dan klopte het behoorlijk nauwkeurig. 

Geplaatst

Het kan liggen aan tegenwind? Ik heb het (ook in de zomer) al een paar keer meegemaakt dat het verbruik terug (naar het westen, dus tegen de heersende wind in) een stuk hoger was dan heen (met de wind mee). Met 'een stuk' bedoel ik dan gewoon 20% of zo.

Geplaatst

Het hoeft niet eens echt sterke wind te zijn. Windkracht 4 zit al rond de 25 km/uur. Dan heb je al een verschil van 50 op de heen- of terugweg. We weten allemaal wat het verschil in verbruik tussen bijvoorbeeld 80 en 130 (ook een verschil van 50) al zijn. Zelfs bij windkracht 3 (iets van 15 km/uur) is het al duidelijk merkbaar.

• Like 3
  • 2 weken later...
Geplaatst

Ik had afgelopen weekend nog 15 km te gaan naar huis op de A2, met nog 26 km bereik. Melding schildpadje "beperkt vermogen".

Temperatuur buiten 9 graden, dacht niks aan het handje...eerder in de zomer gehad en toen met 5km bereik. Alleen ging het nu van 100 naar 90 naar 80 naar 70 naar 60 en toen reed ik 50 op de snelweg. :roll: Snel stukje vluchtstrook en afrit Culemborg. Dacht ga wel binnendoor maar de auto ging tergend langzaam naar de 50, met geluk nog de dijk omhoog gekomen haha. Uiteindelijk in Everdingen aan een 11 kw paal kunnen hangen maar dan schiet het 1 fase laden echt niet op :(

Vrouwlief maar gebeld en op laten halen, paar uur later opgehaald en dan maar 64km bereik op de teller....dan merk ik dat het 1 fase laden echt een dingetje is. Daarna maar even aan de snellader gehangen.

Hoe dan ook in de winter er maar even rekening mee houden :)

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

Ha ha ha, dat klinkt als een zeer bekende ervaring. Goed dat je dit hier ook ff meldt. Nu er twee van zulke meldingen zijn hoop ik dat de rest nu echt weet hoe dat gaat met die laatste kilometers. Ik ben blij voor je dat je de dijk nog op kwam. Dat was dus na dat tergend langzame optrekken? Goed om te horen dat die power er dan nog wel in zit, al kan ik me voorstellen dat je bovenaan de dijk meteen een paar kilometer minder op je GoM had staan dan onderaan....

Maar je wás dus wel gewaarschuwd.... :-)

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst
Op 4-12-2019 om 15:06, Hippe lip zei:

Ha ha ha, dat klinkt als een zeer bekende ervaring. Goed dat je dit hier ook ff meldt. Nu er twee van zulke meldingen zijn hoop ik dat de rest nu echt weet hoe dat gaat met die laatste kilometers. Ik ben blij voor je dat je de dijk nog op kwam. Dat was dus na dat tergend langzame optrekken? Goed om te horen dat die power er dan nog wel in zit, al kan ik me voorstellen dat je bovenaan de dijk meteen een paar kilometer minder op je GoM had staan dan onderaan....

Maar je wás dus wel gewaarschuwd.... :-)

Haha het lachen vergaat je ergens wel dan. Zat met mijn zoon en een vriendje in de auto. Maakte dus die foto van het schilpadje, ik heel blij "kijk jongens, best grappig een schilpadje"...die ook lachen... :)

Maar binnendoor had ik al aardig wat autos achter mij zitten omdat als je afremt het heel lang duurt voor je weer op 50 zit, dus met gevaren lichten aan maar gereden, gelukkig voor de dijk omhoog reed ik weer 50 km/h, maar boven aan was het net aan. Gelukkig naar beneden uit kunnen rollen.

Inderdaad wees gewaarschuwd, hou voortaan maar gewoon standaard 80 km aan en dan lader zoeken hahaha

Geplaatst

Inderdaad, geen prettige ervaring. Ik ben benieuwd in hoeverre het schadelijk is voor de accu. Sinds dit mij ook een keer overkomen is, heb ik de indruk dat de maximale actieradius flink is afgenomen. Uiteraard is ook de temperatuur gedaald dus is het lastig te bepalen wat de oorzaak is.

Geplaatst

Het zal de temperatuur wel zijn. Na thuiskomst na dit akkefietje heb ik 'm natuurlijk weer flink volgeladen en het is me niet opgevallen dat ik opeens een veel kleinere actieradius had.

• 1 maand later...
Geplaatst
Op 14-11-2019 om 22:49, Hippe lip zei:

Was het de vrouw van @Ton van Hout niet die de auto een keer écht tot de laatste kilometer (resterend bereik =0) naar huis heeft gereden? Ik kan me niet herinneren dat daar bij stond dat die laatste kilometers kruipend zijn afgelegd. Wel dat ze er vrij lauw onder was, zo van: hij gaf toch aan dat ik het kon halen...?

KLopt, ze kwam met 2, 1 of 0% restbereik thuis. Ik had niet zo rustig gezeten want ik had de gok niet genomen.

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

@Ton van Hout Hee, weer terug? :-)

Heeft ze toen iets gezegd over een langzame auto?

Als ze daar geen last van had, dan heeft er ws minimaal nog 2% in gezeten. Daarna gaat het écht hard bergafwaarts. Bij 1% kom je niet eens meer op fietssnelheid vooruit en als je wilt optrekken vraag je je af of het ding überhaupt nog wel van zijn plek wil....

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

Nee, ze kon met gewone snelheid de auto tot op onze oprit geraken en is daarna gaan laden. Overigens heb ik het laadvermogen van de Zappi v1 teruggezet naar 16A want dat is genoeg om op tijd de accu weer op 70% te krijgen, normaal rij ik met 70% weg, laad op het werk bij tot 70% en gaan daarna weer naar huis. Van de week was er 2x tot 100% geladen ivm een rit van 2x 192 km en wat winkelritjes op de bestemming.

Oja, en mijn rijbereik is richting de 475 gegaan aangezien ik wegens de files toch niet vlot kan rijden en heb ik daarom besloten om volledig op de adaptieve cc te rijden op de rechtenbaan, waardoor ik regelmatig een verbruik heb van rond de 120Wh per km. Het scheelt me 15 minuten op een rit -dat op zich best vel is om extra onderweg te zijn- alleen heb ik nul stress en luister gewoon een podcast per rit. Ik kan dus een kwartier eerder op het werk of thuis zijn maar in dat fictieve gewonnen kwartier zou ik verder niks doen wat me iets extra's oplevert. Wat het me nu oplevert is vooral geestelijke rust...

• Like 3
Geplaatst (aangepast)

@Ton van Hout Precies die instelling is wat iedereen hier in het verkeer zou moeten hebben. Ik zit er zelf meestal net zo in. Wat zijn die paar extra reisminuten nou? Zo erg is dat niet en het past perfect in het plaatje van onthaasten. Als iedereen dat zou doen zouden er ws niet half zoveel files zijn omdat het bij een volle weg minder racen en remmen wordt.

Ik ben dan ook erg benieuwd hoe het verkeersbeeld vanaf half maar wordt als je niet harder dan 100 mag, ervan uitgaande dat 'iedereen' zich hier redelijk aan houdt. :roll:

Maar wat ik niet helemaal snap is waarom je je Zappi teruggezet hebt naar max 16A. Het kan toch geen kwaad als die op 25 of 32A staat? De versnelde degradatie (als daarvan al significant sprake is) van de accu bij het laden treedt toch alleen op bij DC-snelladen?

aangepast door Hippe lip
Geplaatst
5 uur geleden, Hippe lip zei:

@Ton van Hout 

Ik ben dan ook erg benieuwd hoe het verkeersbeeld vanaf half maar wordt als je niet harder dan 100 mag, ervan uitgaande dat 'iedereen' zich hier redelijk aan houdt. :roll:

Dan gaat iedereen pas na 19.00 uur de weg op, mag je weer 130.

Geplaatst

Goed plan, dan is het voor mij overdag een stuk rustiger. Dan rijd ik in alle rust 100 en kom heel relaxed aan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...