RobertDeNiro Geplaatst 19 Februari, 2020 Geplaatst 19 Februari, 2020 21 uur geleden, dropje zei: 1;12/13 is wel behoorlijk extreem, dat haal ik in de zomer met volgepakte wagen, vier personen en een bagagewagen, met 125 km/h op de CC, nog niet eens.... (ik rijd dan ongeveer 1:16,5) Dan moet je hem echt wel flink door trappen om op dat verbruik te komen... Ik weet wel zeker dat 100 km/h veel gaat doen, dan loopt hij een stuk efficienter dan bij 120. Lag het maar aan het doortrappen..... Ik probeer zo rustig mogelijk op te trekken en rijd 95% van de tijd op de SCC. Wat ik wel merk als ik inhaal (en dus langzamer achter een voorganger rijd dan ingestelde SCC) dat er 1 of 2 versnellingen wordt teruggeschakeld waarna met veel toeren de Niro zo snel mogelijk weer naar de ingestelde snelheid wil. Dat kost m.i. veel brandstof. Vandaag geprobeerd om nog meer te anticiperen en met zo constant mogelijke snelheid (~115 km/h) op mijn bestemming te komen. Wederom stevige wind (schuin tegen) regen en hagel. Nu een verbruik van 1 op 13.6. En dan moet ik er dus echt op letten. De reactie van de SCC heb ik nu op Traag staan, weet iemand wat die standen (Snel, Normaal, Traag) eigenlijk precies doen? Ik weet het, ik kan de manual lezen, maar die ligt nu in de auto... Zal vandaag de bandenspanning trouwens eens controleren. Wat lucht erbij kan ook helpen. Kan het bijna niet zijn, net een week geleden winterbanden eronder laten zetten. Tot nu toe kan ik alleen maar jaloers en vol verbazing kijken naar de verbruikscijfers van mijn collega Niro rijders. Wie weet dat Niro en ik nog wat meer moeten wennen? Quote
RobertDeNiro Geplaatst 19 Februari, 2020 Geplaatst 19 Februari, 2020 10 uur geleden, RobertDeNiro zei: Lag het maar aan het doortrappen..... Ik probeer zo rustig mogelijk op te trekken en rijd 95% van de tijd op de SCC. Wat ik wel merk als ik inhaal (en dus langzamer achter een voorganger rijd dan ingestelde SCC) dat er 1 of 2 versnellingen wordt teruggeschakeld waarna met veel toeren de Niro zo snel mogelijk weer naar de ingestelde snelheid wil. Dat kost m.i. veel brandstof. Vandaag geprobeerd om nog meer te anticiperen en met zo constant mogelijke snelheid (~115 km/h) op mijn bestemming te komen. Wederom stevige wind (schuin tegen) regen en hagel. Nu een verbruik van 1 op 13.6. En dan moet ik er dus echt op letten. De reactie van de SCC heb ik nu op Traag staan, weet iemand wat die standen (Snel, Normaal, Traag) eigenlijk precies doen? Ik weet het, ik kan de manual lezen, maar die ligt nu in de auto... Zal vandaag de bandenspanning trouwens eens controleren. Wat lucht erbij kan ook helpen. Kan het bijna niet zijn, net een week geleden winterbanden eronder laten zetten. Tot nu toe kan ik alleen maar jaloers en vol verbazing kijken naar de verbruikscijfers van mijn collega Niro rijders. Wie weet dat Niro en ik nog wat meer moeten wennen? Het kan dus toch?!? Kleine update: vandaag van werk naar huis met 100/105 op de rechterbaan blijven hangen. Alles op de SCC, goed anticiperen. Dan haalt de Niro 1 op 15. En dan is het nu 7 graden en (alweer) fikse wind schuin tegen. Ja, de wind is iets gedraaid.... Al met al maakt dit de verhalen over verbruikscijfers in de zomer van 1 op 18 of beter een stukje geloofwaardiger. Ook de bandenspanning even nagekeken, die waren inderdaad wat aan de voorzichtige kant gevuld door de lokale bandenboer. Nu op 3 bar gezet. Zie of dat ook wat uitmaakt. Later meer.... Quote
casper Geplaatst 19 Februari, 2020 Geplaatst 19 Februari, 2020 43 minuten geleden, RobertDeNiro zei: Het kan dus toch?!? Kleine update: vandaag van werk naar huis met 100/105 op de rechterbaan blijven hangen. Alles op de SCC, goed anticiperen. Dan haalt de Niro 1 op 15. En dan is het nu 7 graden en (alweer) fikse wind schuin tegen. Ja, de wind is iets gedraaid.... Al met al maakt dit de verhalen over verbruikscijfers in de zomer van 1 op 18 of beter een stukje geloofwaardiger. Ook de bandenspanning even nagekeken, die waren inderdaad wat aan de voorzichtige kant gevuld door de lokale bandenboer. Nu op 3 bar gezet. Zie of dat ook wat uitmaakt. Later meer.... Klinkt toch niet echt OK. Mijn auto met cross climate 18inch banden en de meest luxe (dus ook zwaarste) uitvoering lukt dit niet. Als ik snelweg pak en onder de 110 blijf dan red ik met dit weer makkelijk 1 op 18. Ben de afgelopen 2 weken meer korte ritjes aan het rijden met koude motor en dan zit ik op 1 op 16,5. Net even gekeken bij het uitstappen en dit is wel erg laag voor mij. Ik rijd niet erg langzaam. Trek na genoeg altijd op in sport mode. En rijd de toegestane snelheid of meestal daarboven. Ik kan je wel vertellen dat je wel je manier van rijden moet aanpassen. Is hier al veel besproken. dwing je auto om op de accu te rijden als de deze vol genoeg is. En laad hem op als dit mogelijk is. Vooral laten uitrijden dus en langzaam en lang remmen. de meeste issues die ik zie bij andere (ook mensen die in mijn auto rijden) is op het allerlaatst moment remmen. Dat je totaal geen tijd winst zal geven. het probleem is dat de accu niet zal opladen. En zelf de echte remmen zal gebruiken. andere probleem is boven de 110 dan is het erg moeilijk om nog op de elektro motor te rijden dit is dus erg slecht voor je verbruik. De kachel helpt ook niet. Weet niet of het erg veel scheelt maar die van mij staat meestal onder de 20 graden de stoel en stuur verwarming wel aan. En zet meestal de laatste paar km de kachel helemaal uit. Dan pak ik de laatste kilometers volledig op de accu,s success. Het moet echt beter kunnen. Quote
HenkM Geplaatst 19 Februari, 2020 Geplaatst 19 Februari, 2020 (aangepast) 2 uur geleden, RobertDeNiro zei: Nu op 3 bar gezet. Lijkt me wat aan de hoge kant. Zelf rij ik met 16" Michelins op 2.5 bar, de winterslofjes op 2.6 bar (koude banden). Na 30000 km mooi vlak afgelopen. Het verbruik nu is 4.8 l/100 (gecombineerd snelweg / binnen door). Bij mijn zomerbanden merkte ik dat de auto achter wat stuitergedrag vertoonde in hobbelige bochten bij 2.8 bar druk. Bij een te hoge spanning gaat mogelijk het midden van het loopvlak meer slijten, tevens wordt de grip minder doordat het loopvlak niet egaal wordt belast. 19 Februari, 2020 aangepast door HenkM Quote
dropje Geplaatst 20 Februari, 2020 Geplaatst 20 Februari, 2020 (aangepast) 12 uur geleden, RobertDeNiro zei: Het kan dus toch?!? Kleine update: vandaag van werk naar huis met 100/105 op de rechterbaan blijven hangen. Alles op de SCC, goed anticiperen. Dan haalt de Niro 1 op 15. En dan is het nu 7 graden en (alweer) fikse wind schuin tegen. Ja, de wind is iets gedraaid.... Al met al maakt dit de verhalen over verbruikscijfers in de zomer van 1 op 18 of beter een stukje geloofwaardiger. Ook de bandenspanning even nagekeken, die waren inderdaad wat aan de voorzichtige kant gevuld door de lokale bandenboer. Nu op 3 bar gezet. Zie of dat ook wat uitmaakt. Later meer.... 1:18 is meer het verbruikscijfer voor de winter.... IN de zomer boven de 1:20 Ik zet de bandjes meestal op 2.6 bar 20 Februari, 2020 aangepast door dropje Quote
dropje Geplaatst 20 Februari, 2020 Geplaatst 20 Februari, 2020 11 uur geleden, casper zei: Klinkt toch niet echt OK. Mijn auto met cross climate 18inch banden en de meest luxe (dus ook zwaarste) uitvoering lukt dit niet. Als ik snelweg pak en onder de 110 blijf dan red ik met dit weer makkelijk 1 op 18. Ben de afgelopen 2 weken meer korte ritjes aan het rijden met koude motor en dan zit ik op 1 op 16,5. Net even gekeken bij het uitstappen en dit is wel erg laag voor mij. Ik rijd niet erg langzaam. Trek na genoeg altijd op in sport mode. En rijd de toegestane snelheid of meestal daarboven. Ik kan je wel vertellen dat je wel je manier van rijden moet aanpassen. Is hier al veel besproken. dwing je auto om op de accu te rijden als de deze vol genoeg is. En laad hem op als dit mogelijk is. Vooral laten uitrijden dus en langzaam en lang remmen. de meeste issues die ik zie bij andere (ook mensen die in mijn auto rijden) is op het allerlaatst moment remmen. Dat je totaal geen tijd winst zal geven. het probleem is dat de accu niet zal opladen. En zelf de echte remmen zal gebruiken. andere probleem is boven de 110 dan is het erg moeilijk om nog op de elektro motor te rijden dit is dus erg slecht voor je verbruik. De kachel helpt ook niet. Weet niet of het erg veel scheelt maar die van mij staat meestal onder de 20 graden de stoel en stuur verwarming wel aan. En zet meestal de laatste paar km de kachel helemaal uit. Dan pak ik de laatste kilometers volledig op de accu,s success. Het moet echt beter kunnen. Precies dit !!! En verder vind een Niro korte stukjes ook niet fijn, zeker niet in de winter... Van die stukjes die je (als je echt eerlijk bent) ook gewoon op de fiets zou kunnen doen... Quote
RobertDeNiro Geplaatst 20 Februari, 2020 Geplaatst 20 Februari, 2020 11 uur geleden, casper zei: Ik kan je wel vertellen dat je wel je manier van rijden moet aanpassen. Is hier al veel besproken. dwing je auto om op de accu te rijden als de deze vol genoeg is. En laad hem op als dit mogelijk is. Vooral laten uitrijden dus en langzaam en lang remmen. Vooral dit vraagt nog gewenning. Ik kom uit een diesel waar je wat moest doortrappen om de gang erin te houden. Dat gedrag is er niet in een maand uit natuurlijk..... Vandaag de Niro veel meer en langer laten uitrollen (t.o.v. wat ik gewend was..), ik begin het trucje te snappen volgens mij. Aan de andere kant: mocht het verbruik niet binnenkort (veel) beter worden, dan mag de dealer mij eens een "cursus" hybride rijden geven. Misschien dat hij kan zien wat ik verkeerd doe. Tips en trics vanuit het forum zijn natuurlijk zeer welkom. Quote
casper Geplaatst 20 Februari, 2020 Geplaatst 20 Februari, 2020 1 uur terug, RobertDeNiro zei: Vooral dit vraagt nog gewenning. Ik kom uit een diesel waar je wat moest doortrappen om de gang erin te houden. Dat gedrag is er niet in een maand uit natuurlijk..... Vandaag de Niro veel meer en langer laten uitrollen (t.o.v. wat ik gewend was..), ik begin het trucje te snappen volgens mij. Aan de andere kant: mocht het verbruik niet binnenkort (veel) beter worden, dan mag de dealer mij eens een "cursus" hybride rijden geven. Misschien dat hij kan zien wat ik verkeerd doe. Tips en trics vanuit het forum zijn natuurlijk zeer welkom. Als je accu 3 kwart vol is dan kan je hem wat dwingen om de accu te gebruiken door even 2 km te versnellen en dan gas los ongeveer 2 km in snelheid laten zakken dan cruise control erop op snelheid houden. Als de snelheid onder de 100 is dan kan je dit vaak doen. Ik rijd zelf vanaf de snelweg tot mijn huis 60km\u volledig op de accu. Dit is een km of 3 ik zet dan wel even de kachel uit in de winter auto is dan toch nog warm. Op de snelweg lukt dit ook wel maar je moet dan wel constant rijden als je gaat versnellen dan springt de motor erbij. Het is even spelen maar werkt wel principe is heel simpel. Accu laden en accu capaciteit gebruiken Quote
gjcvro Geplaatst 20 Februari, 2020 Geplaatst 20 Februari, 2020 Zelfs als de benzinemotor draait gebruikt hij de elektromotor om zuiniger te rijden dus of het echt heel veel scheelt om volledig elektrisch te rijden betwijfel ik. Aan de andere kant probeer ik het wel vaak te doen, gewoon omdat de auto dan net iets fijner rijdt, zeker bij lagere snelheden. Quote
martijn van den broek Geplaatst 20 Februari, 2020 Geplaatst 20 Februari, 2020 Op 30-6-2019 om 10:46, willemgreg zei: Net terug uit Spanje ik ben tevreden met het verbruik bij normale snelheden in Frankrijk dus rond de 130 135 een verbruik van 1:19,5 ook in de bergen heeft de Niro mijn aangenaam verrast, heerlijke auto. als je echt op het verbruik let dan kan het veel zuiniger. Hoi Willem, mag ik vragen wat voor een Kia Niro jij hebt. Want ik haal dat bij lange na niet. Ik heb een Kia Niro hybride uit 2019. Quote
martijn van den broek Geplaatst 20 Februari, 2020 Geplaatst 20 Februari, 2020 Ik ben sinds een week in het bezit van een Kia Niro hybride uit 2019. Nu heb ik vandaag voor het eerst moeten tanken en tot mijn schrik heeft hij maar 1:13.8 gereden. Ik heb hem deze week puur gebruikt op de snelweg met 120 en cruise control en wat kleine stadsritjes (zoveel mogelijk elektrisch. Wat doe ik hier fout. Quote
dropje Geplaatst 21 Februari, 2020 Geplaatst 21 Februari, 2020 12 uur geleden, martijn van den broek zei: Ik ben sinds een week in het bezit van een Kia Niro hybride uit 2019. Nu heb ik vandaag voor het eerst moeten tanken en tot mijn schrik heeft hij maar 1:13.8 gereden. Ik heb hem deze week puur gebruikt op de snelweg met 120 en cruise control en wat kleine stadsritjes (zoveel mogelijk elektrisch. Wat doe ik hier fout. KLeine stadritjes zijn sowieso echt killing voor het verbruik, zeer zeker als het minder warm is. ... Pak lekker de fiets zou ik zeggen. En lees het topic even goed door, je moet even opnieuw leren rijden, althans anders dan u gewend bent. Een belangrijke is dat u bijvoorbeeld echt veeeel eerder van het gas af moet bij het naderen van een kruising oid. (niet hybride rijders kachelen flink door om op het laatst op de rem te gaan, dat "moet" u zichzelf afleren) Zoals u waarschijnlijk heeft gemerkt rolt de Niro enorm ver uit, zeker als u van een diesel komt is dit effe wennen, daar is de motorrem veel sterker van. Het is even zoeken om een balans te vinden tussen lang uitrollen zonder dat het irritant wordt voor achteropkomend verkeer . Probeer verder om het electrich rijden "op te wekken" ga er een beetje mee spelen. Rijd bv 3 km harder dan dat u ter plaatse wil rijden en laat kortstondig het gaspedaal los om vervolgens met een (fluwelen) voetje "standgas" te geven (net genoeg om huidige snelheid te handhaven). U zult zien dat in veel gevallen (als de accu voldoende vol zit) de Niro over schakelt op puur EV. Dit lijkt nu allemaal een beetje ingewikkeld en omslachtig, maar u zult merken dat dit alles binnen korte tijd een soort automatisme wordt Quote
dropje Geplaatst 21 Februari, 2020 Geplaatst 21 Februari, 2020 13 uur geleden, martijn van den broek zei: Hoi Willem, mag ik vragen wat voor een Kia Niro jij hebt. Want ik haal dat bij lange na niet. Ik heb een Kia Niro hybride uit 2019. Heel eerlijk gezegd vind ik 1:19,5 bij constant 130/135 km/h ook wel heel erg zuinig, dat haal ik bij zulke snelheden ook niet (heel misschien met een storm in de rug) Quote
Cor Wit Geplaatst 23 Februari, 2020 Geplaatst 23 Februari, 2020 Op 21-2-2020 om 09:00, dropje zei: Heel eerlijk gezegd vind ik 1:19,5 bij constant 130/135 km/h ook wel heel erg zuinig, dat haal ik bij zulke snelheden ook niet (heel misschien met een storm in de rug) Wind kan zeker van invloed zijn. Vorige week ook ritje Frankrijk gehad. Ik hen overal maximum toegestane snelheid gereden. Heen gemiddeld 1:16,4 en terug 1:18,8 over dezelfde route. Verschil wind mee en tegen. Quote
Maximiliaan71 Geplaatst 26 Februari, 2020 Geplaatst 26 Februari, 2020 Op 23-2-2020 om 11:25, Cor Wit zei: Wind kan zeker van invloed zijn. Vorige week ook ritje Frankrijk gehad. Ik hen overal maximum toegestane snelheid gereden. Heen gemiddeld 1:16,4 en terug 1:18,8 over dezelfde route. Verschil wind mee en tegen. Heb je het nog goed gedaan. Eergisteren Groningen - Zeist, zware wind tegen, veel regen ook onderweg, met ACC niet harder dan toegestaan; resultaat 1 op 14. Op de terugweg gisteren veel beter weer: 1 op 16,5. Wel vreemd dat ik tijdens het slechte weer op de heenreis driemaal een melding kreeg (de eerste al na een kwartier) om een koffiepauze te nemen. Toch vreemd op een rit van nog geen 200 km. Iemand een verklaring? Quote
Broekie Geplaatst 26 Februari, 2020 Geplaatst 26 Februari, 2020 Vorige week een ritje over voornamelijk 80 - 100 km wegen (85%) en stukje bebouwde kom (15%), niet al te veel verkeerslichten, totale enkele afstand circa 70 kilometer. Heenweg 1 op 23 en op de terugweg zelfs 1 op 23,4 (volgens boordcomputer). Quote
chippie777 Geplaatst 1 Maart, 2020 Geplaatst 1 Maart, 2020 Op 21-2-2020 om 08:56, dropje zei: KLeine stadritjes zijn sowieso echt killing voor het verbruik, zeer zeker als het minder warm is. ... Pak lekker de fiets zou ik zeggen. En lees het topic even goed door, je moet even opnieuw leren rijden, althans anders dan u gewend bent. Een belangrijke is dat u bijvoorbeeld echt veeeel eerder van het gas af moet bij het naderen van een kruising oid. (niet hybride rijders kachelen flink door om op het laatst op de rem te gaan, dat "moet" u zichzelf afleren) Zoals u waarschijnlijk heeft gemerkt rolt de Niro enorm ver uit, zeker als u van een diesel komt is dit effe wennen, daar is de motorrem veel sterker van. Het is even zoeken om een balans te vinden tussen lang uitrollen zonder dat het irritant wordt voor achteropkomend verkeer . Probeer verder om het electrich rijden "op te wekken" ga er een beetje mee spelen. Rijd bv 3 km harder dan dat u ter plaatse wil rijden en laat kortstondig het gaspedaal los om vervolgens met een (fluwelen) voetje "standgas" te geven (net genoeg om huidige snelheid te handhaven). U zult zien dat in veel gevallen (als de accu voldoende vol zit) de Niro over schakelt op puur EV. Dit lijkt nu allemaal een beetje ingewikkeld en omslachtig, maar u zult merken dat dit alles binnen korte tijd een soort automatisme wordt Uiteraard win je stroom terug bij het uitrollen van de auto maar wat veel mensen vergeten is dat er ontzettend veel energie wordt teruggewonnen bij het remmen. De elektromotor van 40 pk wordt dan gebruikt om af te remmen en dat levert ook energie op waardoor de accu wordt opgeladen. Kunst is nu om uit te vogelen wat het meeste energie oplevert. Wanneer je naar je energie meter kijkt op je dashboard zul je zien dat bij het uitrollen de wijzer op het dunne vlak van het groen gedeelte komt, wat inhoudt dat er energie wordt teruggewonnen en dat er wordt geladen, ga je nu een beetje bij remmen zul je zien dat de wijzer naar het meer dikkere gedeelte gaat wat inhoudt dat er meer energie wordt teruggewonnen, totdat je stilstaat. De kunt is nu om te zorgen dat je wijzer bij het afremmen/uitrollen in het dikste gedeelte van het groene gedeelte komt, je wint dan de meeste energie terug. Dus je wilt afremmen voor een verkeerslicht in de verte dan is het voet van het gaspedaal en een beetje bij remmen zodat de wijzer in het dikste groene gedeelte komt, je zult merken dat je tot stilstand steeds minder hard moet remmen om de wijzer daar te houden. 1 Quote
chippie777 Geplaatst 1 Maart, 2020 Geplaatst 1 Maart, 2020 (aangepast) 2 uur geleden, chippie777 zei: Uiteraard win je stroom terug bij het uitrollen van de auto maar wat veel mensen vergeten is dat er ontzettend veel energie wordt teruggewonnen bij het remmen. De elektromotor van 40 pk wordt dan gebruikt om af te remmen en dat levert ook energie op waardoor de accu wordt opgeladen. Kunst is nu om uit te vogelen wat het meeste energie oplevert. Wanneer je naar je energie meter kijkt op je dashboard zul je zien dat bij het uitrollen de wijzer op het dunne vlak van het groen gedeelte komt, wat inhoudt dat er energie wordt teruggewonnen en dat er wordt geladen, ga je nu een beetje bij remmen zul je zien dat de wijzer naar het meer dikkere gedeelte gaat wat inhoudt dat er meer energie wordt teruggewonnen, totdat je stilstaat. De kunt is nu om te zorgen dat je wijzer bij het afremmen/uitrollen in het dikste gedeelte van het groene gedeelte komt, je wint dan de meeste energie terug. Dus je wilt afremmen voor een verkeerslicht in de verte dan is het voet van het gaspedaal en een beetje bij remmen zodat de wijzer in het dikste groene gedeelte komt, je zult merken dat je tot stilstand steeds minder hard moet remmen om de wijzer daar te houden. Kleine aanpassing, het is niet het groene gedeelte maar het blauwe gedeelte “charge”. (ik probeerde het bericht aan te passen maar dat lukte niet meer ) Ik gooide de kleuren door elkaar. 1 Maart, 2020 aangepast door chippie777 Quote
Rob Lezer Geplaatst 1 Maart, 2020 Geplaatst 1 Maart, 2020 De eerste 1000 km gereden met mijn PHEV model 40 liter en 120 Kwh verbruik totaal Quote
martijn van den broek Geplaatst 1 Maart, 2020 Geplaatst 1 Maart, 2020 (aangepast) 3 uur geleden, chippie777 zei: Kleine aanpassing, het is niet het groene gedeelte maar het blauwe gedeelte “charge”. (ik probeerde het bericht aan te passen maar dat lukte niet meer ) Ik gooide de kleuren door elkaar. Je kunt ook de flippers gebruiken om mee af te remmen. Hier kun je ook aardig wat mee opladen. Ik denk zelfs meer dan met de rempedaal. 1 Maart, 2020 aangepast door martijn van den broek Quote
Broekie Geplaatst 1 Maart, 2020 Geplaatst 1 Maart, 2020 6 uur geleden, chippie777 zei: Uiteraard win je stroom terug bij het uitrollen van de auto maar wat veel mensen vergeten is dat er ontzettend veel energie wordt teruggewonnen bij het remmen. De elektromotor van 40 pk wordt dan gebruikt om af te remmen en dat levert ook energie op waardoor de accu wordt opgeladen. Kunst is nu om uit te vogelen wat het meeste energie oplevert. Wanneer je naar je energie meter kijkt op je dashboard zul je zien dat bij het uitrollen de wijzer op het dunne vlak van het groen gedeelte komt, wat inhoudt dat er energie wordt teruggewonnen en dat er wordt geladen, ga je nu een beetje bij remmen zul je zien dat de wijzer naar het meer dikkere gedeelte gaat wat inhoudt dat er meer energie wordt teruggewonnen, totdat je stilstaat. De kunt is nu om te zorgen dat je wijzer bij het afremmen/uitrollen in het dikste gedeelte van het groene gedeelte komt, je wint dan de meeste energie terug. Dus je wilt afremmen voor een verkeerslicht in de verte dan is het voet van het gaspedaal en een beetje bij remmen zodat de wijzer in het dikste groene gedeelte komt, je zult merken dat je tot stilstand steeds minder hard moet remmen om de wijzer daar te houden. Je wint inderdaad relatief meer energie terug met remmen, echter bij eerder gas loslaten bespaar je op het verbruik. Bovendien duurt uitrollen langer, waardoor je weliswaar minder energie terugwint, maar wel gedurende langere tijd. Voor mijn gevoel: hoe meer uitrollen en minder remmen is per saldo zuiniger. 1 Quote
Broekie Geplaatst 1 Maart, 2020 Geplaatst 1 Maart, 2020 8 minuten geleden, martijn van den broek zei: Je kunt ook de flippers gebruiken om mee af te remmen. Hier kun je ook aardig wat mee opladen. Ik denk zelfs meer dan met de rempedaal. Die flippers zitten overigens niet op de uitvoeringen voor de face lift. 1 Quote
dropje Geplaatst 2 Maart, 2020 Geplaatst 2 Maart, 2020 14 uur geleden, Broekie zei: Je wint inderdaad relatief meer energie terug met remmen, echter bij eerder gas loslaten bespaar je op het verbruik. Bovendien duurt uitrollen langer, waardoor je weliswaar minder energie terugwint, maar wel gedurende langere tijd. Voor mijn gevoel: hoe meer uitrollen en minder remmen is per saldo zuiniger. @chippie777 wat Boevie zegt is ook mijn ervaring (iig de pre-facelift zonder flippers) Quote
chippie777 Geplaatst 2 Maart, 2020 Geplaatst 2 Maart, 2020 Gevoelsmatig zeg ik ook dat uitrollen meer zou opleveren, maar het terugwinnen van energie bij remmen zit er niet voor niets op. Net als de indicatie op je dashboard. Ik ben mij hier pas sinds kort van bewust. Ik ga het de komende tijd gewoon eens in de gaten houden of ik zuiniger ga rijden bij het bewust remmen om zo de meter in de meest gunstige stand te houden. Quote
dropje Geplaatst 2 Maart, 2020 Geplaatst 2 Maart, 2020 (aangepast) 1 uur terug, chippie777 zei: Gevoelsmatig zeg ik ook dat uitrollen meer zou opleveren, maar het terugwinnen van energie bij remmen zit er niet voor niets op. Net als de indicatie op je dashboard. Ik ben mij hier pas sinds kort van bewust. Ik ga het de komende tijd gewoon eens in de gaten houden of ik zuiniger ga rijden bij het bewust remmen om zo de meter in de meest gunstige stand te houden. Remmen met je rempedaal of remmen "op de motor" (bij uitrollen) gaat allebei via de electro-motor...... (ervanuitgaande dat je niet dusdanig hard remt dat je echt je remschijven gebruikt) Alleen bij uitrollen is de benzinemotor een paar honderd meter uit, terwijl die bij op het laatst remmen die paar honderd meter nog benzine verbruikt. 2 Maart, 2020 aangepast door dropje Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.