Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
18 uur geleden zei Robert de Niro:

Overigens moet je het aantal lumen, bij mij 4.000,  bij alle lampen met een grote korrel zout nemen. Kijk maar eens op Youtube bij testen van LED lampen waarbij men de Lux meet en het lichtbeeld test.

Ja, getallen zijn maar getallen. Maar dat het licht ook gevoelsmatig veeeel beter (sterker, witter en helderder) is dan de standaard halogeenpitten staat buiten kijf.

Het lijkt er op dat grootlicht bij deze lamp wordt geactiveerd doordat de 2e serie van de LED,s nu gaat branden. Er zitten per lamp 4x3  LEDlampjes op. Bij dimlicht branden er 3 van de 6 lampjes aan iedere zijde.

Je hebt toch een Niro? Daar zitten toch geen H4 lampen in?

Geplaatst

Ik heb nu ook de LED lampen van LEDplaza er ingezet. Philips Luxeon Zes LED’s.

In de Philips Luxeon zitten toch 8 (2 x 4) LED's (voor de Niro)? Of in geval van een H4 uitvoering in totaal 16 LED's (2 x 4 voor dim en 2 x 4 voor grootlicht?

Geplaatst

Voor de duidelijkheid !  Er zitten 3 leds aan beide zijden voor een goed grootlichtbeeld wat op de plaatjes natuurlijk niet te zien is.

Waarbij de hierboven al eerder gememoreerde klep zorgt voor het dimlichtbeeld. 

Geplaatst

Ik heb in de Picanto deze LED lampen gebruikt met Philips Luxeon Z ES Lumileds (Eur 109,-). Er zitten dus 2 x 4 LED-s in. 

5ab0dff7a2603_PhilipsLuxeonZESLumileds.jpg.60f256be5f790b046d9150348cfc836d.jpg

Philips Luxeon Z ES Lumileds.jpg

• 2 weken later...
Geplaatst

Wat ik me ineens afvraag; in mijn Aygo had ik ooit H4-3 HID (xenon), deze konden niet goed tegen kortdurende inschakelingen, mijn set had zelfs een vertragingsrelais.
Daardoor werd bij licht uit en een signaal met grootlicht het licht ingeschakeld en viel het terug naar dimlicht voor dit uit ging.

Hoe goed kunnen LED-units hier tegen? Met andere woorden; kun je hiermee wel "even" een lichtsignalen geven zonder vertraging bij in- of uitschakelen?

Geplaatst

Dat is alleen geen antwoord op mijn vraag; de LEDs in knipperlichten zijn anders van constructie en configuratie. Zo ontbreekt daar de (al dan niet geforceerde) koeling, onder andere omdat ze niet continu branden.

Het gaat me specifiek om de koplampen; kan het kwaad daarmee te knipperen? Kunnen de drivers hier tegen en bijv. de fans als die er op zitten?

Geplaatst
1 uur geleden zei Murcielaygo:

Dat is alleen geen antwoord op mijn vraag; de LEDs in knipperlichten zijn anders van constructie en configuratie. Zo ontbreekt daar de (al dan niet geforceerde) koeling, onder andere omdat ze niet continu branden.

Het gaat me specifiek om de koplampen; kan het kwaad daarmee te knipperen? Kunnen de drivers hier tegen en bijv. de fans als die er op zitten?

Nee hoor het knipperen met Led lampen kan geen kwaad en werkt perfect. Ik heb Led lampen gehad met en zonder ventilator en met deze lampen kun je net zo snel grootlicht signalen afgeven als de conventionele lampen. 

Geplaatst
57 minuten geleden zei Specialmade:

Nee hoor het knipperen met Led lampen kan geen kwaad en werkt perfect. Ik heb Led lampen gehad met en zonder ventilator en met deze lampen kun je net zo snel grootlicht signalen afgeven als de conventionele lampen. 

De drivers voor LED's zijn eenvoudiger en robuuster dan de dan die voor Xenon (Xenon moet op een speciale wijze met hoge spanningen en stromen opgestart worden). Dus levert knipperen met LED's  totaal geen probleem op. In de praktijk blijkt ook dat bij aanzetten onmiddellijk de volle lichtsterkte beschikbaar is.

Geplaatst

Jij hebt wel beter zicht, maar je tegenligger ondervind hinder. Inmiddels is dat in de UK een keer goed onderzocht;

https://www.rac.co.uk/press-centre#/pressreleases/motorists-claim-to-being-regularly-left-dazzled-by-modern-vehicle-headlights-2458363

Voor degenen die het niet helemaal willen lezen, dit is wat automobilisten van de moderne lampen vinden:

- Een groot deel van "je tegenliggers" ondervindt hinder: 65%

- 15% zegt ternouwernood een ongeluk te hebben voorkomen wegens te felle tegenliggers

- 62% zegt aan de spiegels te moeten zitten omdat deze niet voldoende dimmen ten opzichte van die moderne lampen.

Ik kan niet anders zeggen dat ik het helemaal eens ben. Als je zo'n z@kknwssr achter je hebt met van die trillende aftermarket koplampen, dan kan ik me niet goed concentreren. Net alsof er iemand met een laser pen probeert je aandacht te trekken.

Geplaatst

Als je het over "trillende lampen" hebt, zijn dat waarschijnlijk Xenon lampen. En die lampen vereisen een echte daarop aangepaste reflector omdat deze in een normale "halogeen-reflector" vaak een verkeerd lichtbeeld geven.

Bovenstaande discussie gaat over goede LED vervangers die dus wel een goed  lichtbeeld geven, ook als deze aftermarket geplaatst worden. Daarmee hebben andere weggebruikers in principe net zoveel last van verblinding als met halogeen verlichten (b.v. bij bruggen of hobbels waarmee het licht even te hoog schijnt).

Dus je hebt met goede aftermarket LED verlichting niet vaker last van verblinding. Het klopt natuurlijk wel dat de mate van verblinding bij een lamp met meer licht groter is dan bij een lamp met minder licht.

Geplaatst
1 uur geleden zei Dik voor Mekaar:

Als je het over "trillende lampen" hebt, zijn dat waarschijnlijk Xenon lampen. En die lampen vereisen een echte daarop aangepaste reflector omdat deze in een normale "halogeen-reflector" vaak een verkeerd lichtbeeld geven.

Bovenstaande discussie gaat over goede LED vervangers die dus wel een goed  lichtbeeld geven, ook als deze aftermarket geplaatst worden. Daarmee hebben andere weggebruikers in principe net zoveel last van verblinding als met halogeen verlichten (b.v. bij bruggen of hobbels waarmee het licht even te hoog schijnt).

Dus je hebt met goede aftermarket LED verlichting niet vaker last van verblinding. Het klopt natuurlijk wel dat de mate van verblinding bij een lamp met meer licht groter is dan bij een lamp met minder licht.

Ik erger me aan beide. De een koopt ze bij de chinees, de ander bij Philips, maar ze geven aanzienlijk meer licht en horen niet origineel in de auto thuis. Ook geeft het vervangen aanleiding tot slechte afstemming van lamp en lens/lamphuis, waardoor de afstelling niet meer is wat de ontwerper bedoelt heeft. Ik beweer niet dat iedereen het slecht doet, maar het probleem is vaak dat mensen hun lampen één keer afstellen en vervolgens er niet meer over nadenken als er drie volwassenen achterin steppen of de bagageruimte volgeladen wordt.

Heb je dan lampen die drie keer zoveel licht geven dat wordt dat een probleem. 

Daarnaast verwijst de link naar een onderzoek, niet naar een mening van een enkeling.

Geplaatst

Grappig, ik heb vrijwel nooit last van de verlichting van medeweggebruikers behalve als men vergeet het grootlicht uit te doen

Geplaatst
13 uur geleden zei Murcielaygo:

Het zou ook al schelen als mensen zouden zorgen voor schoon koplampglas; DAT veroorzaakt ook enorm veel strooilicht...

Bij het plaatsen van nieuwe lampen altijd even de lampen laten afstellen met de daarvoor geschikte apparatuur.

Geplaatst

Past dat zo in de Niro? of zijn er aanpassingen nodig aan de komplamp unit zelf?

Misschien zet de prijsdaling ook in voor de LED's:-)

Geplaatst

Deze set ziet uit als de meeste anderen die ik ken en heb gemonteerd,

De ballast van de lampen wordt normaliter buiten de koplamp gemonteerd. In de deksel moet een gat worden geboord.

Een waterdichte kabeldoorvoer moet in de deksel van de unit geplaatst worden.

Bij een vlakke deksel gaat dit prima maar door het profiel van de deksel van de Niro zal dit lastig waterdicht te krijgen zijn.

• 2 weken later...
Geplaatst

Ik had mijn auto ook willen laten voorzien van Xenon. Die begin maart besteld via de dealer zodat het ingebouwd kon worden als de auto binnenkwam. Maar vorige week een seintje van de dealer dat ze nog steeds op backorder stonden. Daarom besloten om de LED verlichting te proberen die je ook kan bestellen als losse accessoire. Dit bevalt me tot nu toe ook prima en past, qua kleurbeeld, ook beter bij de reeds aanwezige LED verlichting. Is ook nog eens goedkoper dan de Xenon en is makkelijker in- en uit te bouwen.

Geplaatst

owkeee :( De LED lampen die KIA (blijkbaar als accessoire levert hoewel ik 'm niet kan vinden op de site), zorgen voor (ver)storing van radiozenders. Reed gisteravond stukkie rond schemertijd, had radio2 aan. Opeens veel ruis en storing op de zender. Snapte er niks van. Zender kwam ook niet meer voor in de scan van de radio. Paar andere zenders hadden het ook.

Zag dat de koplampen waren aangegaan. Ik dacht nog bij mezelf "het zal toch niet?"...deed de lampen uit en...warempel...geen ruis een (verstoring meer). Lampen aangezet en meteen weer ruis.

Ik zie op internet dat dit issue blijkbaar vaker voorkomt tegenwoordig en dat een oplossing zou zijn ferriet spoelen te monteren. Ik heb de dealer net maar gemailed met dit relaas en om een oplossing gevraagd. Anders laat ik alsnog de Xenonlampen erin zetten (wat het originele plan was).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...