stevedem Geplaatst 11 Juni, 2019 Geplaatst 11 Juni, 2019 Tis denk ik toch ergens een setting dan.... zolang de usb kabel er bij mij niet inzit, doet hij niets met AA. Quote
tijdjes123 Geplaatst 11 Juni, 2019 Geplaatst 11 Juni, 2019 27 minuten geleden, LC88 zei: Nou ja grappig.. ik vind het behoorlijk irritant als ik nog snel even ergens op wil reageren, maar hij het belangrijker vindt om AA op te starten In android auto is dit een instelling|(op je S9) dat als die verbonden met bluetooth dat die automatisch android auto start. Dit kan je uitzetten. 1 Quote
LC88 Geplaatst 11 Juni, 2019 Geplaatst 11 Juni, 2019 48 minuten geleden, tijdjes123 zei: In android auto is dit een instelling|(op je S9) dat als die verbonden met bluetooth dat die automatisch android auto start. Dit kan je uitzetten. Dat wist ik niet, maar heb het gevonden. thanks! Quote
Moo Geplaatst 11 Juni, 2019 Geplaatst 11 Juni, 2019 On 5/24/2019 at 5:22 PM, Ton van Hout said: De versie van de software: Vorige versie: Software: DE_EV.EUR.SOP.005.7.STD_M Navigatie: Geen idee Kaart: geen idee Huidige versie: Software: DE_EV.EUR.SOP.005.7.181019.STD_M Navigatie: STD_AVN_MID.EUR.KMC.180914.MICOM Kaart: EUR.11.41.46.704.101.2(D.E2/E.E2) Hoopte dat dit een nieuwe versie was, echter is deze versie al sinds Januari 2019 op verschillende fora gedeeld. Quote
Ton van Hout Geplaatst 12 Juni, 2019 Topic Starter Geplaatst 12 Juni, 2019 Op 9-6-2019 om 16:36, bvherpen zei: Hoi Ton . Waarom gebruik je geen 2e stroomklem ( voor je zonnepanelen input te meten ) dat zal je zappi nl beter gaan werken. De zappi weet dan nl exact wat er aan extra vermogen beschikbaar is en de eco mode mocht salderen niet meer van toepassing zijn ( toekomst ) gaat dan ook goed werken . Niet nodig. Zappi werkt met 1 stroomklem en weet precies wat grijze/groen stroom is, en registreert dit ook gewoon. Alles is volgens de handleiding aangesloten en je kan ook op het display zien hoeveel er teruggeleverd wordt of hoeveel er uit het net gekocht wordt. Quote
Bram E-Niro Geplaatst 12 Juni, 2019 Geplaatst 12 Juni, 2019 (aangepast) 48 minuten geleden, Ton van Hout zei: Niet nodig. Zappi werkt met 1 stroomklem en weet precies wat grijze/groen stroom is, en registreert dit ook gewoon. Alles is volgens de handleiding aangesloten en je kan ook op het display zien hoeveel er teruggeleverd wordt of hoeveel er uit het net gekocht wordt. Dit klopt niet helemaal Ton . De zappi weet dat er bv 40a over jou netaansluiting beschikbaar is . Hij gaat laden met een X aantal ampere stel 20a . hij meet dan dat er bijvoorbeeld 10a uit je netaansluiting onttrokken wordt en berekend op die manier dat er dus 10a van de zonnepanelen komt . Maar hierbij gaat hij niet van je verbuikers in huis uit dit kan hij immers niet weten. Stel dat die 5a opnemen dan leveren je zonnepanelen dus 15a ipv de berekende 10a . Het werkt dus idd wel met 1 ct klem maar niet helemaal correct als je bv de eco modus wil gebruiken zal hij dus niet alle zonnestroom in je auto laden maar alleen het deel dat overblijft na gebuik in huis . hij meet dan op de 1e ct klem en zorgt er voor dat er niks ( tot je aan de max laadstroom zit van je auto ) aan het net terug word geleverd wordt. 12 Juni, 2019 aangepast door bvherpen 1 Quote
Bram E-Niro Geplaatst 6 Augustus, 2019 Geplaatst 6 Augustus, 2019 Op 9-3-2019 om 16:52, Ton van Hout zei: Hier was ik begonnen om de Zappi buiten te monteren, dat is zeer eenvoudig; je hebt slechts drie schroeven nodig en hij zit. Ik heb er RVS schroeven met ringetjes voor gebruikt zodat alles netjes eruit blijft zien. De dikke kabel is de vijf-aderige 6mm2 waardoor ik voorbereid ben op driefasen laden in de toekomst, al zal ik dan wel deze Zappi moeten wisselen voor de nieuwere versie want deze kan slechts eenfase laden, maar wel tot 32 Ampere! De twee draden voor L2 en L3 leg ik netjes aan de kant en de ethernetdraad wordt gebruikt om de spanningsklem in de meterkast te verbinden aan de Zappi om de loadbalancing functie te kunnen gebruiken. De overige aderparen van de ethernetdraad worden aan de kant gelegd, als er overgegaan wordt naar driefasen zullen er op de twee andere fasen ook spanningsklemmen geplaatst moeten worden. Alle bekabeling is er dan op voorbereid. Ton mocht je ooit problemen hebben met de waarde die je ct klem uitleest dan kan dat komen doordat je hem niet juist hebt aangesloten op de utp kabel . Die foto 1 Quote
Sigmasailor Geplaatst 7 Augustus, 2019 Geplaatst 7 Augustus, 2019 (aangepast) Zie ik nu goed dat je per contact telkens beide aders van een twisted pair aansluit? Wat is daar de reden voor? Moet een van die aders niet aan een soort van ‘aarde’ of nul? Het klopt wel met de beschrijving maar ik ben nieuwsgierig naar het waarom. Verder neem ik maar aan dat je de twee niet gebruikte fase aders in de meterkast ook niet aansluit en alles goed merkt? 7 Augustus, 2019 aangepast door Sigmasailor Quote
Bram E-Niro Geplaatst 7 Augustus, 2019 Geplaatst 7 Augustus, 2019 Een CT klem is een spoel waar stroom doorheen gaat hoe meer stroom hoe hoger de spanning die op de + tov de - komt te staan. Zappi geeft zelf aan dat je 1 twisted pair moet gebruiken waarschijnlijk ivm het voorkomen van storing op het signaal. Op de aansluiting van de ct klep in de zappi staat bij 1 een - en de ander een + dus een nul is niet nodig de ct geeft waarschijnlijk een dc spanning af. Quote
Murcielaygo Geplaatst 7 Augustus, 2019 Geplaatst 7 Augustus, 2019 Zie ik nu goed dat je per contact telkens beide aders van een twisted pair aansluit? Wat is daar de reden voor?Valt mij nu ook pas op.Hiermee vervalt de reden dat de aders getwist zijn, namelijk voorkomen van storing.Beter gebruik je 1 getwist paar per CT... Quote
Hippe lip Geplaatst 7 Augustus, 2019 Geplaatst 7 Augustus, 2019 1 uur geleden, bvherpen zei: Een CT klem is een spoel waar stroom doorheen gaat hoe meer stroom hoe hoger de spanning die op de + tov de - komt te staan. Zappi geeft zelf aan dat je 1 twisted pair moet gebruiken waarschijnlijk ivm het voorkomen van storing op het signaal. Op de aansluiting van de ct klep in de zappi staat bij 1 een - en de ander een + dus een nul is niet nodig de ct geeft waarschijnlijk een dc spanning af. Bijna goed. CT staat voor Current Transformer, oftewel stroomtransformator; in feite niets anders dan elke andere transformator. Die geeft aan de secundaire kant (de kant die naar de Zappi gaat) een stroom af die in vaste verhouding staat tot de stroom door de ader waar die omheen geklemd zit. Die verhouding staat ws op de CT-klem. Is die bijvoorbeeld 1:10.000, dan zal er aan de meetkant (Zappi) een stroom lopen van 2 mA wanneer er door de gemeten ader in de groepenkast 20 A loopt. Die stroom wordt door de Zappi gemeten met een circuit met lage weerstand, zodat de stroom er ongehinderd doorheen kan en de meting dus niet beïnvloed wordt. Omdat het een 'gewone' transformator is, komt er aan de secundaire kant dus wisselstroom uit. Om de invloed van storingen onderweg zo klein mogelijk te houden wordt idd het gebruik van twee (om elkaar) getwiste aders voorgeschreven. 1 Quote
Sigmasailor Geplaatst 7 Augustus, 2019 Geplaatst 7 Augustus, 2019 OK, maar in een CAT 5 of 6 situatie is toch altijd een van de aders van een twisted pair de data lijn en de andere een gemeenschappelijke nul (common ground)? Wat ik dus niet snap is dat je beide aders van een twisted pair parallel neemt. Quote
Case Geplaatst 7 Augustus, 2019 Geplaatst 7 Augustus, 2019 33 minuten geleden, Sigmasailor zei: OK, maar in een CAT 5 of 6 situatie is toch altijd een van de aders van een twisted pair de data lijn en de andere een gemeenschappelijke nul (common ground)? Wat ik dus niet snap is dat je beide aders van een twisted pair parallel neemt. Precies. De beschrijving klopt, de uitvoering niet! Je moet niet twee aders van één twisted pair gebruiken voor één aansluiting van de CT klem, maar één twisted pair (twee draden) voor de aansluiting van beide CT-klem aansluitingen. Je gebruikt dan dus maar één twisted pair! De beschrijvende tekst is juist bedoeld om een aansluiting, zoals op de foto met aders uit twee verschillende twisted pairs, te voorkomen. 1 Quote
Sigmasailor Geplaatst 7 Augustus, 2019 Geplaatst 7 Augustus, 2019 Ja, dat staat er, simpel en dan is het ook logisch! Quote
Murcielaygo Geplaatst 7 Augustus, 2019 Geplaatst 7 Augustus, 2019 in een CAT 5 of 6 situatie is toch altijd een van de aders van een twisted pair de data lijn en de andere een gemeenschappelijke nul (common ground)?Een CAT 5/6 UTP- kabel heeft GEEN "common grond"; het netwerkverkeer loopt over 4 aderparen, 2x TX en 2x RX (tot 100Mbit volstaan 1x TX en 1x RX).Bij een STP-kabel is er een mantel die aan massa KAN liggen.Maar in dit geval gebruik je dus per stroomtrafo een aderpaar. En voor een evt. 2e trafo een tweede paar.Doordat de aders per paar getwist zijn zal de spoel-werking die een circuit heeft worden opgeheven.Dus in de foto's hierboven moet de CT worden aangesloten tussen bruin en bruin-wit OF blauw en blauw-wit, alleen dan werkt het effect van het twisten tegen uitzenden EN oppikken van storingen... Quote
Hippe lip Geplaatst 7 Augustus, 2019 Geplaatst 7 Augustus, 2019 Kortom @Ton van Hout, je zal je Zappi (en groepenkast) nog even open moeten maken om die UTP-kabel aan te passen: één aderpaar gebruiken voor de twee aansluitingen van de CT-klem. Ben je hier nog, Ton? 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst 8 Augustus, 2019 Geplaatst 8 Augustus, 2019 Ik gok dat Ton met vakantie is.Laatst actief op 24-7 Quote
Sigmasailor Geplaatst 8 Augustus, 2019 Geplaatst 8 Augustus, 2019 De foto's zijn niet van het kastje van Ton. Toch weer wat geleerd. Quote
Hippe lip Geplaatst 9 Augustus, 2019 Geplaatst 9 Augustus, 2019 Waar haal je die wijsheid vandaan? Quote
Sigmasailor Geplaatst 10 Augustus, 2019 Geplaatst 10 Augustus, 2019 Post is toch van iemand anders? Quote
Murcielaygo Geplaatst 10 Augustus, 2019 Geplaatst 10 Augustus, 2019 Post is een quote.Het is wel degelijk een bericht van Ton, #181 in dit topic.Helaas kan ik geen rechtstreekse link maken. Maar nogmaals; ik vermoed dat Ton met vakantie is... Quote
Sigmasailor Geplaatst 10 Augustus, 2019 Geplaatst 10 Augustus, 2019 Ah, gelukkig maar (ik dacht dat iemand ook een Zappi had aangesloten) ; dan zijn we on-topic gebleven en kan Ton als hij weer terug is eens zien of hij het anders wil aansluiten. 1 Quote
RWO Geplaatst 24 Oktober, 2019 Geplaatst 24 Oktober, 2019 Op 29-1-2019 om 17:10, Hippe lip zei: Let je er wel ff op dat je hiervoor een speciale aardlekschakelaar nodig hebt? Tegenwoordig is de type B aardlekschakelaar voorgeschreven. Dat is een model dat ook afschakelt op gelijkstroomfouten. Let op: die B-aanduiding is iets heel anders dan de zekering met B-karakteristiek. Zie dit artikel: https://www.laadpunt.nl/waarom-type-b-aardlekbeveiliging/ Omdat er in dit draadje al veel over is geschreven.... Sinds eind januari al meelezer op dit forum maar tot op heden weinig gepost. Als het goed is komt in november mijn e-niro en gister heeft new motion een wallbox opgehangen. Nu heb ik mijn twijfels of de juiste aardelekschakelaar is gebruikt en ben ik een behoorlijke noob op dat gebied. Kan iemand mij vertellen of de juiste schakelaar is gebruikt, (de schakelaar naast the unit van new motion). Mijn dank is groot. Quote
Sigmasailor Geplaatst 24 Oktober, 2019 Geplaatst 24 Oktober, 2019 Leuke puzzle voor Hippe Lip (foto is iets onduidelijk). Voor zover ik het kan ontcijferen is dit geen ALS met een DC component zoals waarschijnlijk nu wel vereist is. Quote
Hippe lip Geplaatst 24 Oktober, 2019 Geplaatst 24 Oktober, 2019 (aangepast) @RWO Als het gaat om dat ding waar Schneider op staat: dat is een zekeringautomaat en geen aardlekschakelaar. Dat ding links ervan (dat nu uit staat) is dat ook niet. Dat is een 32A zekeringautomaat. Het feit dat er een B op staat wil dus allerminst zeggen dat je goed zit. Dat is precies hetgeen ik voor waarschuwde in de post die je aanhaalde: Quote Let op: die B-aanduiding is iets heel anders dan de zekering met B-karakteristiek. Dit is zo'n zekering met B-karakteristiek. Nu is de vraag welke laadpaal je hebt, om vast te stellen of die gelijkstroombeveiliging in de paal zit of niet. Zo niet, dan zal die alsnog in de groepenkast gebouwd moeten worden. 24 Oktober, 2019 aangepast door Hippe lip 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.