Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik heb even een vraag over de laadbeheer instellingen. 

Ik wil graag op dinsdag en donderdag om 9 uur dat de auto is verwarmd. Dit kan ik prima instellen. Maar ik wil ook graag dat de auto begint met laden (thuis) vanaf het daluren tarief. Maar dan elke keer dat ik hem heb aangesloten op mijn laadpaal. Dus niet alleen op dinsdag en donderdag.

Ik heb de handleiding erop nageslagen maar het is me niet duidelijk of dat op deze manier werkt.

Heeft iemand dit al geprobeerd?

Geplaatst

Ik heb iets vergelijkbaars; maandag t/m donderdag vertrek ik meestal om 6:50. Die tijd heb ik dus als vertrektijd ingesteld met verwarmen aan. Ook heb ik mijn huis als laadlokatie ingesteld zodat dat schema alleen daar wordt gevolgd. Daarnaast heb ik daluren als prioriteit staan, want alleen in daluren krijg ik hem niet altijd helemaal vol. De overige dagen heb ik een vertrektijd van 9:00 staan, zodat de auto in elk geval de volgende dag weer vol is.

Geplaatst (aangepast)

Werkt bij mij niet echt consistent. Daarnet begon ie meteen weer met laden terwijl er maar 15% bij hoeft en vertrek op 8.15 staat.

aangepast door jwv
Geplaatst

Ik heb net een test gedaan:

• Vertrek ingesteld op dinsdag en donderdag (display toonde: Volgend vertrek 18 april 9:00 AM)
  • Oplaadlocatie ingesteld op thuis
  • Gepland opladen ingesteld op: "Tarieven voor daluren hebben prioriteit"
  • Geplande temperatuur ingesteld

Resultaat: vanmorgen was er niets geladen. Ik had verwacht dat dit sowieso zou werken omdat het de ingestelde vertrekdag is.

Maar wat ik niet begrijp is waarom daluren voorkeur gekoppeld moet zijn aan vertrek dagen.
Ik wil dat, wanneer de auto thuis op de lader staat, de voorkeur altijd laden tijdens daltarief is.

Misschien wil ik wel te veel (dat krijg je met software ontwikkelaars :winkiss:)

Geplaatst

Misschien vindt de auto niet dat ie thuis staat? Volgens mij kijkt ie niet aan welke laadpaal die staat maar waar op de gps die staat, (ik kan het mis hebben hoor). Misschien die optie er even buiten beschouwing laten en dan weer proberen, kijken wat er dan gebeurt. Of kun je dit allemaal niet zonder die optie instellen?

Geplaatst
26 minuten geleden, korsowito zei:

Misschien vindt de auto niet dat ie thuis staat? Volgens mij kijkt ie niet aan welke laadpaal die staat maar waar op de gps die staat, (ik kan het mis hebben hoor). Misschien die optie er even buiten beschouwing laten en dan weer proberen, kijken wat er dan gebeurt. Of kun je dit allemaal niet zonder die optie instellen?

Ja, dat was ook mijn idee. Ik ga het morgen testen zonder de locatie in te stellen (hoewel de auto volgens mij aangeeft of hij op de locatie is).

Geplaatst (aangepast)
1 uur terug, stevedem zei:

als ik dit zo lees ben ik blij met 1 tarief...

In het verleden dacht ik ook dat dag/nachttarief voordelig zou zijn, totdat ik het werkelijke dag- en nachtverbruik ging uitpluizen en de tarieven ernaast zette. Vergelijk dat dan met wat het zou kosten als je voor enkeltarief zou kiezen en je ziet dat het (in mijn geval tenminste) niets uitmaakt. Nog geen paar tientjes voordeel op jaarbasis, en dan moet je nog flink je best doen door de grootverbruikers (wasmachine, vaatwasser e.d.) alleen ‘s nachts of in het weekend te gebruiken. 

Dat heb ik losgelaten en geniet nog steeds van de vrijheid om apparaten aan te zetten wanneer het uitkomt. Zonder serieuze meerkosten. 

Dat was wel in het pré-EV-tijdperk. Als je veel kms maakt en dat ks nachts thuis kunt laden, dan kan dat wel eens anders uitvallen. Maar het loont de moeite om het eens goed door te rekenen met alle variabelen erbij.

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst

Ik wek overdag stroom op en lever dat terug tegen het hoge tarief. Na 21.00 haal ik dezelfde stroom weer terug tegen het lage tarief: tel uit je winst!

Geplaatst

Bij mijn energie contract zijn de helft van de uren daluren en met mijn verbruik voordat de EV gekocht was had ik altijd meer verbruik in de daluren. Volgens mijn berekening scheelt het me €100 als ik alleen tijdens daluren laadt, dat is met 35.000 km per jaar. Eigenlijk boeit het niet zoveel want het is een klein percentage van het totaal waardoor ik ook gewoon laad wanneer ik de stekker er in prik.

• Like 1
Geplaatst
3 uur geleden, Sigmasailor zei:

Ik wek overdag stroom op en lever dat terug tegen het hoge tarief. Na 21.00 haal ik dezelfde stroom weer terug tegen het lage tarief: tel uit je winst!

Winst? Werkelijk? Over hoeveel cent heb je het dan per jaar (ongeveer)? Want die verschillen tussen dag- en nachttarief zijn toch niet zo groot?

3 uur geleden, Ton van Hout zei:

Volgens mijn berekening scheelt het me €100 

Per jaar? Da’s idd niet veel

3 uur geleden, Ton van Hout zei:

Eigenlijk boeit het niet zoveel want het is een klein percentage van het totaal waardoor ik ook gewoon laad wanneer ik de stekker er in prik.

Psies, geen gedoe met op de klok kijken wanneer je iets aan of uit moet schakelen. Dat gemak is ook wat waard.

Geplaatst

Kleine moeite hoor; ik kom thuis en doe de stekkers er in; om een uur of 2100 zet ik de LoLo aan. Alle beetjes helpen. Zo'n 4000 kWh per jaar tegen anderhalve cent :-), die 100 euro haal ik dus niet eens.

Geplaatst

In dat opzicht lijkt Jedlix een zinvollere en makkelijkere manier om in daltijd te laden. Het valt me nu op dat ik daarover hier nog weinig tot nix hoor. 

Iemand hier die daar gebruik van maakt?

Geplaatst (aangepast)
5 uur geleden, Murcielaygo zei:

Dat gaan met een niet-Tesla/Renault niet werken;
Bron: https://jedlix.com/nl/hoe-het-werkt/

Hier heb je thuis dus niks aan...

Oh, da’s jammer. Zou dat liggen aan het feit dat de e-Niro maar eenwegcommunicatie heeft?

En hoe gaat dat dan bij openbare laadpalen? Als daarmee gecommuniceerd kan worden, dan zou dat toch ook moeten kunnen met mijn paal thuis?

In elk geval kunnen diegenen die veel openbaar laden omdat ze geen (plek voor een) thuislader hebben er toch hun voordeel mee doen als ik het goed begrijp. Toch?

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

Ik had nog nooit van Jedlix gehoord.
Ze bestaan sinds 2015, dus echt veel ruchtbaarheden geven ze er ook (nog?) niet aan.

Het heeft volgens mij te maken met de connectivity van de auto met een app. Die is -van wat ik lees- bij de e-Niro bedroevend. Bij Tesla natuurlijk uitmuntend, voor de ZOE is er een aparte app.

Bij een openbare paal kunnen ze de lader natuurlijk aan de paal-zijde sturen, dan moet je waarschijnlijk een paalnummer ofzo ingeven in hun app.
Maar dat is een gok...

Geplaatst

Even verder gelezen;

Download de Jedlix app en bekijk de kaart om te zien welke laadpalen er bij jou in de buurt beschikbaar zijn. Belangrijk is dat je een laadpasnummer toevoegt in de app. Met dat nummer herkennen wij jou op het moment dat je een slimme laadsessie start bij een openbare laadpaal.

Dus door je laadpas te koppelen kunnen zij (op afstand?) via de paal de sessie starten/aanpassen.

En ik heb ook een stuk gelezen over Tesla: ze communiceren rechtstreeks met je Tesla na het invoeren van je Tesla-credentials, zodat de auto de laad-sessie kan regelen.

Bij de ZOE regel je het via de speciale Renault-app; Renault is partner in Jedlix. Ook dan moet je ingeven "welke" ZOE van jou is...
Geplaatst

Maar als ze een openbare paal kunnen sturen, dan zou dat met een eigen paal toch ook moeten kunnen, op voorwaarde dat die op de juiste manier met het internet kan communiceren? Voor die communicatie kan dan een kastje gemaakt worden. 

Relatief kleine ingreep voor groot effect. Toch?

• 2 weken later...
Geplaatst

Om in aanmerking te komen voor de KIA pechhulp moet je een onderhoudskaart laten zien.

Hoe zit dat eruit? Kan alleen een kaartje vinden wanneer de eerstvolgende beurt is.

Staat alleen de datum en km stand ingevuld.

Geplaatst

Ik heb een kaartje met hoesje (sticker) gekregen bij aflevering, was ongeveer 2 x zo groot als een credit Card en past mooi achter een zonnescherm.

Geplaatst
21 minuten geleden, Sigmasailor zei:

Ik heb een kaartje met hoesje (sticker) gekregen bij aflevering, was ongeveer 2 x zo groot als een credit Card en past mooi achter een zonnescherm.

Foto ?

Geplaatst

Ik heb een Kia Family Card. En de gegevens daarvan staan ook in de Kia App. Die ik dan ook nog in StoCard heb staan.
Maar in principe lijkt mij dat je kenteken genoeg moet zijn als je belt; dat is bij mijn garage altijd het eerste waar ze naar vragen...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...