Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

e-Niro: De laadpaal, welke heb je besteld of welke gebruik je?

Ga naar de oplossing Opgelost door Ton van Hout,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
11 uur geleden, Terp1234 zei:

De monteur die de paal heeft aangelegd had 2 opties, of de loadbalancer op inderdaad de P1-poort, of eentje met een stroomspoel. In overleg met zijn kantoor moest hij die met de spoel aanleggen. 

Waarom is die loadbalancer met spoel dan niet aangelegd, als de monteur dat van kantoor wel moest doen?

Als ik jou was zou ik kijken of die er alsnog in kan. Dat is de enige techniek die echt werkt, zoals ik je al uitlegde. 

Geplaatst
Op 22-2-2019 om 19:29, Terp1234 zei:

Mijn e-Niro staat voor maart gepland, maar deze week kreeg ik door de LeasePlan al de laadpaal thuis geïnstalleerd; een NewMotion Home Advanced met Dynamic Load Balancing. Ik heb een 1x40A aansluiting. Ik ben benieuwd of ik daarmee de 32A laden zal halen. Ik rij zo'n 1000 km/week, dus elke dag thuis goed laden is dan wel een pré. Mijn werkgever zet vol in op elektrisch rijden, dus onze vestigingen zijn ook ruim van laadpalen voorzien om overdag weer genoeg te laden voor de terugreis. Ik heb al veel zin in de vele km'tjes in de e-Niro. 
Aan de paal zit een vaste kabel van 8 m zodat ik de voorkant van de auto er makkelijk mee kan halen op de oprit. Als ik de kabel afgerold weer over de paal (of beter lader aan de muur) terug snel opwikkel, gaat die behoorlijk 'kinkelen'. Is er een truuk om weer snel, netjes en strak op te rollen zonder de stekker meerdere keren rond te hoeven draaien?

Altijd beginnen met wikkelen bij de lader en los op de hand, zodat je bij voorbaat al de 'krinkelingen' er uit kan schudden. Zoveel mogelijk het snoer 'languit' leggen. Nooit om je hand en elleboog wikkelen, want dan krijg je ze er juist in.

Geplaatst
41 minuten geleden, Hippe lip zei:

Waarom is die loadbalancer met spoel dan niet aangelegd, als de monteur dat van kantoor wel moest doen?

Als ik jou was zou ik kijken of die er alsnog in kan. Dat is de enige techniek die echt werkt, zoals ik je al uitlegde. 

De eerste monteur had de load balancer met spoel wel aangelegd, maar met nog een storing erop. De UTP kabel van de laadpaal zat ook in het load balancing kastje (paarse pijl). De monteur van vanochtend heeft echter de UTP kabel alsong in de P1 gestopt (rode pijl). Ik heb er al een mail achteraan gestuurd dat ze de situatie met de spoel weer moeten herstellen en ik niet akkoord ga met deze opstelling. Wordt vast nog vervolgd...

20190223_224246.jpg

Geplaatst
13 uur geleden, Terp1234 zei:

De eerste monteur had de load balancer met spoel wel aangelegd, maar met nog een storing erop. De UTP kabel van de laadpaal zat ook in het load balancing kastje (paarse pijl). De monteur van vanochtend heeft echter de UTP kabel alsong in de P1 gestopt (rode pijl). Ik heb er al een mail achteraan gestuurd dat ze de situatie met de spoel weer moeten herstellen en ik niet akkoord ga met deze opstelling. Wordt vast nog vervolgd...

Wat zou kunnen zijn, is dat de storing van de eerste monteur werd veroorzaakt doordat de spoel verkeerdom was aangesloten. De stroommeetspoelen van Zappi bijvoorbeeld hebben een expliciete richting hoe om de stroom er doorheen moet gaan. Als je ‘m verkeerdom in het stroomcircuit opneemt, dan meet-ie geen toe- maar afname van de belasting als er een extra stoomverbruiker in huis inschakelt. Dat is dus niet de bedoeling....

wie weet lag het daaraan? Tis maar een gokje; ff meedenkend....

Geplaatst

Zo het begint een serieuze installatie te worden. Ik weet dat de muur geschilderd moet worden, maar het is niet vochtig in de kelder.

Boven de inmiddels 6 jaar oude lader voor de ZOE die ik heb omgebouwd naar smartevse. Onder de nieuwe trafo lader die meteen geleverd is met smartevse. Er zit een serieel kabeltje tussen zodat ze straks onderling kunnen loadbalancen. De installateur komt nog een extra stopcontact en kWh meter plaatsen.

Tot die tijd loadbalancen door stekkers om te pluggen :-)

Ook heb ik een automaat met karakteristiek C besteld voor de krachtstroomgroep omdat die er nu uitknalt als de trafo inschakeld op 32A. Op 30A gaat het goed. Kabellengte is kort genoeg om dat te mogen doen.

DSC_0008.thumb.JPG.16f6f461f4b2f7788750377e5e8be503.JPG

DSC_0009.thumb.JPG.fb34d8d120942354e2fe1e730b87888e.JPG

DSC_0011.thumb.JPG.d93e12164f58cbe45b69414e5006c3a2.JPG

• Like 1
Geplaatst
3 uur geleden, Hippe lip zei:

Wat zou kunnen zijn, is dat de storing van de eerste monteur werd veroorzaakt doordat de spoel verkeerdom was aangesloten. De stroommeetspoelen van Zappi bijvoorbeeld hebben een expliciete richting hoe om de stroom er doorheen moet gaan. Als je ‘m verkeerdom in het stroomcircuit opneemt, dan meet-ie geen toe- maar afname van de belasting als er een extra stoomverbruiker in huis inschakelt. Dat is dus niet de bedoeling....

wie weet lag het daaraan? Tis maar een gokje; ff meedenkend....

Thx, ik zal het meenemen als er weer een monteur langs gaat komen. Dat meedenken is juist waar forums voor zijn :dup:

Geplaatst
6 uur geleden, Prlwytzkofsky zei:

Onder de nieuwe trafo lader die meteen geleverd is met smartevse.

DSC_0009.thumb.JPG.fb34d8d120942354e2fe1e730b87888e.JPG

Zo hé...!

Ik was al nieuwsgierig naar de binnenkant van het kastje; gelukkig laat je een foto zien. Zó’n grote trafo kom je niet vaak tegen. Flinke jongen....

En de uitgang daarvan gaat rechtstreeks naar je auto? Of komt daar nog een laadpaal met regelunit tussen?

En wat ben je aan zo’n kast kwijt?

Geplaatst
Op ‎22‎-‎2‎-‎2019 om 08:28, Ton van Hout zei:

Snelladen is laden middels DC stroom, en alles via AC, waarbij de maximale snelheid gelimiteerd is tot 7.4kWh door het BMS in de auto, is 'langzaam' laden waarbij verteld moet worden dat het beter is om zo traag mogelijk te laden ivm de levensduur van de accu.

Je kan dus beter 's nachts thuis laden en middels je slimme laadpaal de laadduur uitsmeren over de hele nacht en bijvoorbeeld 4kWh te laden ipv in enkele uren 7,4kWh te laden.

Tenzij je een leaserijder bent, dan boeit het je waarschijnlijk niks. Degenen die de auto wel in bezit hebben vinden dit wel belangrijk.

Dank!

Ik ben dus een lease rijder, maar het boeit mij wel hoor, ik behandel mijn lease auto alsof ik hem zelf gekocht heb :-) 

Geplaatst
Op ‎21‎-‎2‎-‎2019 om 22:32, Sigmasailor zei:

Met snelladen bedoel ik 'echt' snelladen (bij Fastned en soortgenoten); die stekkers hoef je gelukkig zelf niet mee te brengen; die zitten gewoon vast aan de laadstations.

Dat bedoelde ik ook, maar wonderbaarlijk ligt er in de leaf toch echt een snellaadlabel

Geplaatst

bedankt voor de tip van de 8-jes maken, Hippe lip! 

Nog even over de leaserijder vs. de particuliere rijder. Het is natuurlijk ook zo dat een leaserijder bij elk vreemd geluidje naar de garage gaat om het te laten fixen (zit allemaal in het leasebedrag) terwijl de particuliere rijder geld wil sparen en zelf loopt te tobben of het gewoon negeert omdat hij de rekening van de garage niet wil betalen.

*gooit nog wat olie op het vuur en pakt de popcorn* 

Geplaatst
21 minutes ago, Geronimo81 said:

bedankt voor de tip van de 8-jes maken, Hippe lip! 

Nog even over de leaserijder vs. de particuliere rijder. Het is natuurlijk ook zo dat een leaserijder bij elk vreemd geluidje naar de garage gaat om het te laten fixen (zit allemaal in het leasebedrag) terwijl de particuliere rijder geld wil sparen en zelf loopt te tobben of het gewoon negeert omdat hij de rekening van de garage niet wil betalen.

*gooit nog wat olie op het vuur en pakt de popcorn* 

Boefje! Meestal is dat ook zo met leasen dat je verplicht bent de boel te laten fixen bij de garage, doe je dit niet dan kun je een boete krijgen... ik ben ook leaserijder en ook ik behandel mijn lease auto alsof het van mij is... 

Geplaatst

Ik ben trouwens zelf eigenaar van de e-Niro, dus geen leaserijder. Had alleen trek in popcorn! :P 

• Haha 2
Geplaatst
12 hours ago, Hippe lip said:

Zo hé...!

Ik was al nieuwsgierig naar de binnenkant van het kastje; gelukkig laat je een foto zien. Zó’n grote trafo kom je niet vaak tegen. Flinke jongen....

En de uitgang daarvan gaat rechtstreeks naar je auto? Of komt daar nog een laadpaal met regelunit tussen?

En wat ben je aan zo’n kast kwijt?

Dit is een laadpaal, alleen met een transformator erin. Uitgang gaat dus direct naar de auto. Hij kostte 1500 Euro Ex BTW, maar inc kabels en kabelophangdingetje. Het is geloof ik de duurste op de markt (concurrentie is b.v. evtun) maar voor zover ik nu heb gezien ook degene met het laagste verlies.

Een AC lader is in principe een heel simpel ding dat alleen aan de auto laat weten hoeveel ie maximaal kan leveren en daarna een relais (schakelaar) omzet waarna de auto direct aan het electriciteitsnet zit gekoppeld. Als er behoefte aan is zal ik later een korte technische beschrijving van een AC lader posten. Niet omdat ik een betweter ben (hoewel dat waarschijnlijk ook zo is), maar ik heb zelf best lang moeten zoeken en het is eigenlijk heel eenvoudig.

3 hours ago, Vas said:

Dank!

Ik ben dus een lease rijder, maar het boeit mij wel hoor, ik behandel mijn lease auto alsof ik hem zelf gekocht heb :-)

(reactie op Ton). Even voor de duidelijkheid: er is op dit forum geen overeenstemming of 7kW laden slechter voor de accus is dan 4kw. Onder andere ik twijfel daaraan.

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

Ik heb de ICU Eve Mini van van Alfen, gelijk gekoppeld aan de bankrekening ivm het declareren. Gebruikte laadpas MultiTankCard (newmotion), Werkt top!. 

Zit middels een dynamic loadbalancing aangesloten op 1 van de drie fase (25A). Tot nu toe voldoende, mocht nodig zijn dan kan de aansluiting verzwaard worden.

IMG_6834.thumb.jpg.0d98db502ad79173e6ad1bf83a1eaf6f.jpg

aangepast door Marcello75
afbeelding toegvoegd
Geplaatst
5 uur geleden, Vas zei:

Dat bedoelde ik ook, maar wonderbaarlijk ligt er in de leaf toch echt een snellaadlabel

Nee dat klopt niet, in jouw auto zit een type 2 Mennekes laadkabel voor AC-laden, snelladen doe je zoals ik al zei op DC en zoals anderen zeggen doe je dat bij een snellaadstation waar de kabel aan de laadkast vastzit. Deze kabels zijn vloeistofgekoeld om de hoge stromen aan te kunnen, ook is de aansluiting anders. De DC-lader heeft een plug die groter is en alle aansluitingen afdekt in de laadaansluiting. Snelladen doe jij met een CCS stekker.

Naast de Type 2 mennekes zal er een 'granny' kabel bijzitten voorzien van een Schuko lader waarmee je in een normale wandcontactdoos (stopcontact) kunt aansluiten.

Geplaatst (aangepast)

Mijn aanvraag voor een laadpaal in de straat is in behandeling genomen door de gemeente Bussum, maar het zal nog wel enige maanden in beslag nemen voordat die aanvraag alle fases (en toesteming van de omwonenden) heeft doorlopen. In de tussentijd wil ik gaan laden met de Granny lader. Omdat ik geen oprit heb, heb ik hiervoor deze verlengkabel aangeschaft. (10m neopreen 3x2.5 mm2 verlengkabel) De kabel is IP44, maar is het misschien verstandig een kabelmof te gebruiken? Zo ja, hoe moet die er dan uitzien? Voor zover ik weet is de Schuko aan de granny kabel haaks, dus dat gaat niet passen in een kabelmof als deze. Kan iemand een die in het bezit is van een e-Niro een foto maken van de Granny kabel? bvb dank!

En heeft iemand nog tips voor een rubber matje voor die ik kan gebruiken voor de kabel die over de stoep loopt?

aangepast door Connos
Geplaatst

20190225_205115.thumb.jpg.cd6a0435d34fc8c8232fc900a5f853e9.jpg

Hij is inderdaad haaks. Hoop dat het duidelijk genoeg is. 

Als je googelt op kabelmat vind je wel het een en ander. Ik kan me herinneren dat de discussie op het tweakers forum over laadpalen al gevoerd is en dat daar een linkje stond naar een goede kabelmat (maar ik kan me vergissen sorry). Ik zal even kijken of ik hem snel kan vinden.

Geplaatst
44 minuten geleden, Prlwytzkofsky zei:

Kan het linkje niet meer vinden, dus het was waarschijnlijk een hersenspinsel van mij. Sorry.

Op het Outlander PHEV forum was iemand, die een Ultratech Sidewinder flexibele kabelbrug had gebruikt. Deze worden bij muziekevenementen gebruikt om kabels te beschermen, en te zorgen dat mensen niet struikelen over losliggende draden.

Zoeken bij winkels voor muzikanten. Bijv http://www.fritz-events.nl

Geplaatst
1 hour ago, Nick_2019 said:

Dit is die sidewinder

kabelbrug-sidewinder.jpg

Wow, dat ziet er cool uit. Dank allemaal!

Geplaatst

Wellicht al bekend, maar hou er rekening mee dat in een groot aantal gemeenten dit NIET mag, ook al gebruik je zo'n kabelgoot.
Iets met APV, struikelgevaar en aansprakelijkheid.

Het zal vast zo'n vaart niet lopen, maar ee hoeft maar net wat mis te gaan of een overijverige handhaver langs te komen...

Mbt die stekker/granny charger; kun je de haakse stekker niet vervangen?
Of wellicht is de kabel die de auto in gaat van een verlengkabel te voorzien?

Geplaatst
Op 25-2-2019 om 11:31, Prlwytzkofsky zei:

Een AC lader is in principe een heel simpel ding dat alleen aan de auto laat weten hoeveel ie maximaal kan leveren en daarna een relais (schakelaar) omzet waarna de auto direct aan het electriciteitsnet zit gekoppeld. Als er behoefte aan is zal ik later een korte technische beschrijving van een AC lader posten. Niet omdat ik een betweter ben (hoewel dat waarschijnlijk ook zo is), maar ik heb zelf best lang moeten zoeken en het is eigenlijk heel eenvoudig.

Ja, daarin heb ik wel interesse. Zeker als het eentje is met load balancing. Anders ook trouwens.....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...