Ketan Geplaatst 3 Februari, 2019 Delen Geplaatst 3 Februari, 2019 Ik heb sinds afgelopen vrijdag mijn Kia e-Niro (Executive Line / Gravity Blue). Ik heb (nog) geen eigen laadpaal dus gebruik openbare laadpalen in de wijk (in Rotterdam). Alleen de laadtijden vallen vies tegen! Ik ging vanochtend weg met een volle accu (451 km range gaf dashboard aan). Naar Naarden en terug (rit van bijna 200 km) en er zat nog 220 in de accu. Omdat ik morgen naar Maastricht ga besloot ik hem weer aan de openbare laadpaal te hangen zodat ik met een volle accu naar Maastricht kan rijden. Bij het aansluiten gaf dat ding aan 24u nog nodig te hebben!! Terwijl de accu slechts 50% leeg was!! Dat zou betekenen dat aan de 220v thuis sneller is dan een laadpaal! Afijn - na een paar uur de e-Niro verplaatst naar een andere laadpaal in de straat - die gaf 10 uur aan - das minder dan de helft als de eerste laadpaal - maar nog erg veel voor een half volle accu. Wat gaat hier mis? Hebben andere mensen hier ook last van? Is het gewoon de kou? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
de-niro Geplaatst 3 Februari, 2019 Delen Geplaatst 3 Februari, 2019 Veel laadpalen geven niet direct het volle vermogen maar verhogen na enkele seconden/minuten het aantal ampère. De auto geeft een inschatting meteen bij het inpluggen. Heb ik met mijn huidige Ioniq ook. Gisteren nog bij een publieke paal gestaan met 50% lading. Auto gaf 6 uur aan op het scherm. Na 3 uur kwam ik aan bij de auto en was hij gewoon 100%. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
korsowito Geplaatst 4 Februari, 2019 Delen Geplaatst 4 Februari, 2019 Ter aanvulling: de bms berekent de laadtijd aan de hand van de eerste secondes van de laadsessie. Dus als deze traag begint dan geeft de auto aan de hand daarvan zijn info en past deze gedurende de sessie niet meer aan. Verder is het zo dat de e-niro op 1 fase laadt. Dus het kan zijn dat er bijv 11KW op de paal staat maar dit is dan met 3-fasen. Als ik de laadtijd van TS zie dan denk ik dan hij zo’n paal had. Als je elke dag lange afstanden moet dan is het beter om zelf een paal thuis te hebben die dan ook 32S op 1 fase kan leveren, dan is de auto tussen 10-12 uur weer vol. Anders ergens een snellader pakken onderweg. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
SanderM Geplaatst 7 Februari, 2019 Delen Geplaatst 7 Februari, 2019 Hier hetzelfde probleem op een openbare 11kw lader en de 11kw lader op mijn werk wil de auto niet sneller laden dan 3,4kw per uur. Dat schiet niet echt op.... Valt er sneller te laden met 11/22kw openbare laders? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Case Geplaatst 7 Februari, 2019 Delen Geplaatst 7 Februari, 2019 Een openbare 11kW laadpaal is drie-fasen met 3,7kW per fase. De e-Niro gebruikt hiervan maar 1 fase. Een 22kW laadpaal zou de e-Niro met 7,2 kW moeten laten laden (het maximum van de lader in de auto). 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Eldevee Geplaatst 9 Februari, 2019 Delen Geplaatst 9 Februari, 2019 Ketan, ook ik heb vorige week vrijdag mijn Kia e-Niro (eveneens Executive Line en Gravity Blue) opgehaald. Heb een EV-Box 11 kW thuislader (3-fasen, 16A). De Kia laadt met 3,7 kW, omdat er maar 1 fase wordt benut. Goed voor een kleine 23 km per uur laadtijd, theoretisch van leeg naar opgeladen ca. 20 uur. Met de afstanden die jij rijdt, is een 1-fase 32A lader aan te raden. Dan is de accu in 10 uur weer volledig opgeladen. Wil je future-proof zijn, dan kan je voor een 3-fasen 32A lader gaan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Case Geplaatst 9 Februari, 2019 Delen Geplaatst 9 Februari, 2019 (aangepast) Let op, voor een 22kW lader heb je een 3x35A hoofd zekering nodig (duurder vastrecht). Of je kiest voor een 1-fase lader die 2 fasen van 16A kan samenvoegen tot een fase van 32A. 9 Februari, 2019 aangepast door Case Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Hippe lip Geplaatst 10 Februari, 2019 Delen Geplaatst 10 Februari, 2019 15 uur geleden, Case zei: Of je kiest voor een 1-fase lader die 2 fasen van 16A kan samenvoegen tot een fase van 32A. Welke lader doet dat? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Sigmasailor Geplaatst 10 Februari, 2019 Delen Geplaatst 10 Februari, 2019 Of ga direct naar een DC lader. Over dit onderwerp is al heel wat afgebabbeld. Je hebt er speciale (kostbare) transformatoren voor. Hier staat (bijvoorbeeld) al van alles: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1872031 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Case Geplaatst 10 Februari, 2019 Delen Geplaatst 10 Februari, 2019 6 uur geleden, Hippe lip zei: Welke lader doet dat? Bijvoorbeeld de EVtun Accelev laders, van 6 of 8 kW. Of de Ratio EV Transformer, die 3 fasen combineert tot 1. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Case Geplaatst 13 Februari, 2019 Delen Geplaatst 13 Februari, 2019 Op 10-2-2019 om 19:39, Case zei: Bijvoorbeeld de EVtun Accelev laders, van 6 of 8 kW. Of de Ratio EV Transformer, die 3 fasen combineert tot 1. Net informatie gekregen van de Ratio EV Transformer; deze combineert ook 2x16A tot 1x32A. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Sigmasailor Geplaatst 13 Februari, 2019 Delen Geplaatst 13 Februari, 2019 Interessant, kan je de info op dit forum delen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
ChrisE Geplaatst 28 Augustus, 2019 Delen Geplaatst 28 Augustus, 2019 Ik heb sinds 26-08 eindelijk mijn E-Niro. Heerlijke auto. Nu de eerste keer aan de lader gehad en de laadtijd valt erg tegen. Toen ik hem op de lader aansloot, was de accu 53% vol. Na ruim 9 uur laden was de accu 90% vol. Dat betekent een totale laadtijd van zo’n 18 uur. De lader is een Mennekes Amtron 3.7- 7.4kW, en op advies van de leverancier heb ik de aansluiting aan laten passen naar 3x25A en de groepenkast laten vervangen. Kostbaar grapje, en dus valt de laadtijd extra tegen. Klopt dit allemaal wel? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Cabjo Geplaatst 15 September, 2019 Delen Geplaatst 15 September, 2019 (aangepast) Op een 11 kW paal laadt de Niro met 3,2 kW per uur max, op een 22 kW met 5,8 kW max, is mijn ervaring tot nu toe. Wat mij opvalt is dat, als er aan de andere aansluiting een Mitsubishi Outlander, een Jaguar Ipace, of een BMW i3 gaat hangen, mijn laadsnelheid enorm keldert, bij een 22 kW-paal bijvoorbeeld naar 2,6 kW/h. Weet iemand hoe dit kan? Zou een dikkere kabel, met minder weerstand dus, helpen? 15 September, 2019 aangepast door Cabjo Typo Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
jwv Geplaatst 16 September, 2019 Delen Geplaatst 16 September, 2019 (aangepast) @Cabjo die “22kW” paal is zeer waarschijnlijk een 17kW paal, namelijk 3x25A afgezekerd i.p.v. 3x32A. Je haalt dan op 1 fase max 230V x 25A = 5,7kW. Is het een zogenaamde dubbele paal, dan wordt de stroom verdeeld over 2 auto’s. Helaas gaat dat “dom” en krijgen beide kanten 3x12A. De paal kijkt dus niet of er aan beide kanten een EV die maar 1 fase laadt zit aangesloten, in theorie zouden die dan immers beide vol op ieder een andere fase kunnen. 1x12A = 2,8kW dus dat klopt dan met jouw observatie. Een dikkere kabel helpt niet. Je kabel zal reeds 32A ondersteunen, anders had je ook de 5,8 kW niet gehaald. (Er zit een weerstand in de kabel waardoor de laadpaal kan “zien” of de kabel dik genoeg is om meer dan 16A / 3,7kW aan te kunnen). 16 September, 2019 aangepast door jwv Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Cabjo Geplaatst 16 September, 2019 Delen Geplaatst 16 September, 2019 Bedankt voor de info. Dus als de ander wel op 3 fasen kan laden, krijgt hij er 2 en ik 1, omdat mijn auto alleen enkelfase toelaat? Begrijp ik dat goed? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
jwv Geplaatst 16 September, 2019 Delen Geplaatst 16 September, 2019 (aangepast) 8 minuten geleden, Cabjo zei: Bedankt voor de info. Dus als de ander wel op 3 fasen kan laden, krijgt hij er 2 en ik 1, omdat mijn auto alleen enkelfase toelaat? Begrijp ik dat goed? Nee dan krijgt hij er ook 3 net als jij (dus ongeacht of de auto alle 3 of 2 of 1 fase gebruikt), en het vermogen wordt 50/50 verdeeld op alle 3 de fasen. In theorie kan zo’n laadpaal intelligenter, maar wordt in de praktijk alleen bij sommige laadpleinen toegepast, niet bij de simpele losse laadpalen op straat. 16 September, 2019 aangepast door jwv Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Hippe lip Geplaatst 20 September, 2019 Delen Geplaatst 20 September, 2019 (aangepast) In de toekomst gaat het laden een stuk sneller. Nu alleen nog de vraag hoe je dit doet met de bekabeling. Hoe ga je 64 kWh in een paar seconden door de kabels jagen zonder ze rood(wit?)heet te stoken? https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/future-transportmobility/32391/autobatterij-opladen-seconden?q=%2Ffuture-transportmobility%2F32391%2Fautobatterij-opladen-seconden&utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=e-mail&utm_campaign=Daily+Focus+18+September 20 September, 2019 aangepast door Hippe lip Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
meeder Geplaatst 20 September, 2019 Delen Geplaatst 20 September, 2019 Hogere spanning gebruiken? Hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom voor hetzelfde vermogen. Alleen brengt hoogspanning natuurlijk weer andere mogelijke problemen met zich mee. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Cabjo Geplaatst 20 September, 2019 Delen Geplaatst 20 September, 2019 Porsche heeft al een redelijke tussenoplossing, hoger voltage idd: https://www.porschecentrumamsterdam.nl/nieuws-evenementen/nieuws/porsche-neemt-eerste-snelladers-met-800-volt-technologie-in-gebruik-1682 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Hippe lip Geplaatst 20 September, 2019 Delen Geplaatst 20 September, 2019 2 uur geleden, meeder zei: Hogere spanning gebruiken? Hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom voor hetzelfde vermogen. Alleen brengt hoogspanning natuurlijk weer andere mogelijke problemen met zich mee. Ja inderdaad. Weet iemand tot welke spanning de CCS getest is? Wat is de maximale spanning die de plug mag hebben, oftewel: voor welke maximum spanning is die ontworpen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Sigmasailor Geplaatst 20 September, 2019 Delen Geplaatst 20 September, 2019 Geen idee, maar ik denk 800 volt. Anders zou het niet werken op dit moment. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Cabjo Geplaatst 20 September, 2019 Delen Geplaatst 20 September, 2019 'Elke auto met een Combined Charging System-stekker kan gebruik maken van het laadstation in Berlijn-Adlershof. ' staat op die website van het Porsche centrum Amsterdam. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Hippe lip Geplaatst 20 September, 2019 Delen Geplaatst 20 September, 2019 11 uur geleden, Hippe lip zei: Ja inderdaad. Weet iemand tot welke spanning de CCS getest is? Wat is de maximale spanning die de plug mag hebben, oftewel: voor welke maximum spanning is die ontworpen? De vraag was. Iet of die 800V kan hebben, maar voor welke maximum spanning de stekker ontworpen is. Kan deze bijvoorbeeld 1500V aan? Of nog meer? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Case Geplaatst 20 September, 2019 Delen Geplaatst 20 September, 2019 4 minuten geleden, Hippe lip zei: De vraag was. Iet of die 800V kan hebben, maar voor welke maximum spanning de stekker ontworpen is. Kan deze bijvoorbeeld 1500V aan? Of nog meer? Max rated voltage CCS combo 2 is 1000 Volt 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.