Ga naar inhoud

Traag opladen


Ketan

Aanbevolen Berichten

Ik heb sinds afgelopen vrijdag mijn Kia e-Niro (Executive Line / Gravity Blue). Ik heb (nog) geen eigen laadpaal dus gebruik openbare laadpalen in de wijk (in Rotterdam).

Alleen de laadtijden vallen vies tegen! Ik ging vanochtend weg met een volle accu (451 km range gaf dashboard aan). Naar Naarden en terug (rit van bijna 200 km) en er zat nog 220 in de accu. Omdat ik morgen naar Maastricht ga besloot ik hem weer aan de openbare laadpaal te hangen zodat ik met een volle accu naar Maastricht kan rijden. Bij het aansluiten gaf dat ding aan 24u nog nodig te hebben!! Terwijl de accu slechts 50% leeg was!! Dat zou betekenen dat aan de 220v thuis sneller is dan een laadpaal!

Afijn - na een paar uur de e-Niro verplaatst naar een andere laadpaal in de straat - die gaf 10 uur aan - das minder dan de helft als de eerste laadpaal - maar nog erg veel voor een half volle accu.

Wat gaat hier mis? Hebben andere mensen hier ook last van? Is het gewoon de kou?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Veel laadpalen geven niet direct het volle vermogen maar verhogen na enkele seconden/minuten het aantal ampère.  De auto geeft een inschatting meteen bij het inpluggen.

Heb ik met mijn huidige Ioniq ook. Gisteren nog bij een publieke paal gestaan met 50% lading. Auto gaf 6 uur aan op het scherm. Na 3 uur kwam ik aan bij de auto en was hij gewoon 100%. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ter aanvulling: de bms berekent de laadtijd aan de hand van de eerste secondes van de laadsessie. Dus als deze traag begint dan geeft de auto aan de hand daarvan zijn info en past deze gedurende de sessie niet meer aan. Verder is het zo dat de e-niro op 1 fase laadt. Dus het kan zijn dat er bijv 11KW op de paal staat maar dit is dan met 3-fasen. Als ik de laadtijd van TS zie dan denk ik dan hij zo’n paal had. Als je elke dag lange afstanden moet dan is het beter om zelf een paal thuis te hebben die dan ook 32S op 1 fase kan leveren, dan is de auto tussen 10-12 uur weer vol. Anders ergens een snellader pakken onderweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een openbare 11kW laadpaal is drie-fasen met 3,7kW per fase. De e-Niro gebruikt hiervan maar 1 fase. Een 22kW laadpaal zou de e-Niro met 7,2 kW moeten laten laden (het maximum van de lader in de auto).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ketan, ook ik heb vorige week vrijdag mijn Kia e-Niro (eveneens Executive Line en Gravity Blue) opgehaald.
Heb een EV-Box 11 kW thuislader (3-fasen, 16A). De Kia laadt met 3,7 kW, omdat er maar 1 fase wordt benut.
Goed voor een kleine 23 km per uur laadtijd, theoretisch van leeg naar opgeladen ca. 20 uur.

Met de afstanden die jij rijdt, is een 1-fase 32A lader aan te raden. Dan is de accu in 10 uur weer volledig opgeladen.
Wil je future-proof zijn, dan kan je voor een 3-fasen 32A lader gaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Let op, voor een 22kW lader heb je een 3x35A hoofd zekering nodig (duurder vastrecht).

Of je kiest voor een 1-fase lader die 2 fasen van 16A kan samenvoegen tot een fase van 32A.

aangepast door Case
Link naar reactie
Delen op andere sites


6 uur geleden, Hippe lip zei:

Welke lader doet dat?

Bijvoorbeeld de EVtun Accelev laders, van 6 of 8 kW.  Of de Ratio EV Transformer, die 3 fasen combineert tot 1.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 10-2-2019 om 19:39, Case zei:

Bijvoorbeeld de EVtun Accelev laders, van 6 of 8 kW.  Of de Ratio EV Transformer, die 3 fasen combineert tot 1.

Net informatie gekregen van de Ratio EV Transformer; deze combineert ook 2x16A tot 1x32A.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 6 maanden later...

Ik heb sinds 26-08 eindelijk mijn E-Niro. Heerlijke auto. Nu de eerste keer aan de lader gehad en de laadtijd valt erg tegen. Toen ik hem op de lader aansloot, was de accu 53% vol. Na ruim 9 uur laden was de accu 90% vol. Dat betekent een totale laadtijd van zo’n 18 uur. De lader is een Mennekes Amtron 3.7- 7.4kW, en op advies van de leverancier heb ik de aansluiting aan laten passen naar 3x25A en de groepenkast laten vervangen. Kostbaar grapje, en dus valt de laadtijd extra tegen. Klopt dit allemaal wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Op een 11 kW paal laadt de Niro met 3,2 kW per uur max, op een 22 kW met 5,8 kW max, is mijn ervaring tot nu toe. Wat mij opvalt is dat, als er aan de andere aansluiting een Mitsubishi Outlander, een Jaguar Ipace, of een BMW i3 gaat hangen, mijn laadsnelheid enorm keldert, bij een 22 kW-paal bijvoorbeeld naar 2,6 kW/h. Weet iemand hoe dit kan? Zou een dikkere kabel, met minder weerstand dus, helpen?

 

aangepast door Cabjo
Typo
Link naar reactie
Delen op andere sites


@Cabjo die “22kW” paal is zeer waarschijnlijk een 17kW paal, namelijk 3x25A afgezekerd i.p.v. 3x32A.

Je haalt dan op 1 fase max 230V x 25A = 5,7kW. Is het een zogenaamde dubbele paal, dan wordt de stroom verdeeld over 2 auto’s. Helaas gaat dat “dom” en krijgen beide kanten 3x12A. De paal kijkt dus niet of er aan beide kanten een EV die maar 1 fase laadt zit aangesloten, in theorie zouden die dan immers beide vol op ieder een andere fase kunnen.

1x12A = 2,8kW dus dat klopt dan met jouw observatie.

Een dikkere kabel helpt niet. Je kabel zal reeds 32A ondersteunen, anders had je ook de 5,8 kW niet gehaald. (Er zit een weerstand in de kabel waardoor de laadpaal kan “zien” of de kabel dik genoeg is om meer dan 16A / 3,7kW aan te kunnen).

aangepast door jwv
Link naar reactie
Delen op andere sites


8 minuten geleden, Cabjo zei:

Bedankt voor de info. Dus als de ander wel op 3 fasen kan laden, krijgt hij er 2 en ik 1, omdat mijn auto alleen enkelfase toelaat? Begrijp ik dat goed?

Nee dan krijgt hij er ook 3 net als jij (dus ongeacht of de auto alle 3 of 2 of 1 fase gebruikt), en het vermogen wordt 50/50 verdeeld op alle 3 de fasen.

In theorie kan zo’n laadpaal intelligenter, maar wordt in de praktijk alleen bij sommige laadpleinen toegepast, niet bij de simpele losse laadpalen op straat.

aangepast door jwv
Link naar reactie
Delen op andere sites


In de toekomst gaat het laden een stuk sneller. Nu alleen nog de vraag hoe je dit doet met de bekabeling. Hoe ga je 64 kWh in een paar seconden door de kabels jagen zonder ze rood(wit?)heet te stoken?

https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/future-transportmobility/32391/autobatterij-opladen-seconden?q=%2Ffuture-transportmobility%2F32391%2Fautobatterij-opladen-seconden&utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=e-mail&utm_campaign=Daily+Focus+18+September

aangepast door Hippe lip
Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, meeder zei:

Hogere spanning gebruiken? Hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom voor hetzelfde vermogen.
Alleen brengt hoogspanning natuurlijk weer andere mogelijke problemen met zich mee.

Ja inderdaad. Weet iemand tot welke spanning de CCS getest is? Wat is de maximale spanning die de plug mag hebben, oftewel: voor welke maximum spanning is die ontworpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


11 uur geleden, Hippe lip zei:

Ja inderdaad. Weet iemand tot welke spanning de CCS getest is? Wat is de maximale spanning die de plug mag hebben, oftewel: voor welke maximum spanning is die ontworpen?

De vraag was. Iet of die 800V kan hebben, maar voor welke maximum spanning de stekker ontworpen is. Kan deze bijvoorbeeld 1500V aan? Of nog meer?

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 minuten geleden, Hippe lip zei:

De vraag was. Iet of die 800V kan hebben, maar voor welke maximum spanning de stekker ontworpen is. Kan deze bijvoorbeeld 1500V aan? Of nog meer?

Max rated voltage CCS combo 2 is 1000 Volt

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...