Sigmasailor Geplaatst 16 Maart, 2019 Geplaatst 16 Maart, 2019 Lijkt op mijn ervaringen met de Leaf. Grappig wel hoe je je bewust wordt van je verbruik onder invloed van weer. Dat is bij een ICE natuurlijk niet anders, daar heb ik alleen nooit echt op gelet. Quote
Ton van Hout Geplaatst 16 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 16 Maart, 2019 Met andere clubs heb ik ook zuinigheidswedstijden gereden hoor, alleen deden we dat steeds per volle tank. Zover mogelijk rijden en daarna je tankbonnetje posten, da een paar keer achter elkaar doen en je krijgt een goed beeld, en uiteraard werden de beste records gereden in de zomer wanneer de weg leeg is, trucksurfend naar je werk of naar Zuid-Europa. De reden dat ik nu met verbruik en bereik bezig ben is voorspelbaarheid van mijn bereik onder diverse omstandigheden, ik wil weten waar ik aan toe ben. Naar mijn werk rij ik meestal 114 op de gps omdat ik naar mijn gevoel te lang in de auto zit, ik vind 68 minuten reistijd acceptabel. Met deze snelheid heb ik het gevoel enigszins op te schieten en tevens relaxed te rijden... Zoals men zegt, "ik ben niet op de vlucht, maar op weg naar werk" Quote
Ton van Hout Geplaatst 16 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 16 Maart, 2019 De auto was vanmorgen niet geladen want ik had de Zappi alleen nog maar ingesteld op laden vanaf 2300 uur op MDWDV, gehele dag laden op ZZ staat nu ook goed. Wel moet ik de begrenzing in de auto er weer afhalen van 'alleen laden van 2300-0700'. De auto moet altijd kunnen laden en de laadkast bepaalt wanneer er geladen wordt, hier dus de Zappi. 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 16 Maart, 2019 Geplaatst 16 Maart, 2019 Waarom laad je nou op MDWDV vanaf 23:00 en ZZ niet? Gaat het je om daltarief? En die drie tijden op ZZ snap ik niet helemaal.... Dat kan toch gewoon op VZa 23:00 en dan 24 uur lang en Zo weer vanaf 23:00 8 uur lang? Quote
Ton van Hout Geplaatst 16 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 16 Maart, 2019 @Hippe lip Je begrijpt het prima maar omdat je de Zappi niet live hebt gezien weet je dit niet: er zitten vier regels in de boost modus en de maximale duur is 8 uur. daarom moet ik wel drie regels toevoegen voor ZZ om 24 uurs dekking te krijgen. En ja, ik wil het lage tarief gebruiken om te laden, scheelt € 100 op jaarbasis. Op zich peanuts als je naar de totale jaarkosten van de auto kijkt maar omdat de Zappi dit kan doe ik het gewoon. Gratis geld.... 1 1 Quote
Chris. Geplaatst 17 Maart, 2019 Geplaatst 17 Maart, 2019 Op 12-3-2019 om 19:12, Ton van Hout zei: Als je naar de verbruiksstaat van vandaag kijkt zie je een lading overdag tussen 1150 en 1300 uur ongeveer. In deze periode is er netto door de P1-poort ingekocht bij EnergieDirect +- 4.8kWh. De Zappi geeft aan dat er 1% groene stroom bijzit vandaag en dat is die +- 600W die uit de zonnepanelen kwamen en in de auto terecht zijn gekomen. [Zappi geeft de namen alleen verkeerd om aan, uitzoeken waarom dat is!!] 4.8kWh + .02kWh = 4.8kWh en dat komt weer in de buurt van de 55kWh uit het leveringsrapport 'vandaag'. ps: gelijk ff de datum aanpassen, die stond 1 dag achter. Niet goed ingesteld afgelopen zaterdag --> waarschijnlijk gesmokkeld om een dag langer weekend te hebben. Gisteren heb ik contact gehad met de Zappi-leverancier en hij geeft aan dat de App nog niet klaar is en dat Zappi Ltd UK de levering wil laten plaatsvinden als de app klaar is. Hmmmm. Laat ze eens doorwerken daar! Hallo Ton Met plezier lees ik de ervaringen van jullie met de E- Niro. Als ik de foto van de zappi bekijk zou ik zeggen dat je stroomklemmen verkeerd zijn geconfigureerd. Er staat 99% green. Vgl. mij zou dat grid moeten zijn en 1 % green Als ik lees hoe je aan het uitvogelen ben hoe en op welke manier je het beste kunt laden om de accu zo lang mogelijk goed te houden is dit voor toekomstige bezitters alleen maar goed en handig. Ik vraag me alleen af wat Kia voorschrijft? De auto word uitgerust met een fase laden 7,2 kw dan zou je er toch vanuit moeten kunnen gaan dat je op deze waarde zonder problemen kan laden. Zeker omdat Kia 7 jaar garantie geeft op de totale auto. Kan het zijn dat de kw die je teveel of kwijt bent zitten in het eventueel voor laten verwarmen van de auto smorgens misschien neemt zappi dit vermogen wel niet mee met het totale plaatje. Vat dit niet op als kritiek of wijsneus maar ben gewoon heel benieuwd Ik moet nog een paar maanden wachten op mijn auto en volg deze discussie dus bijzonder graag Mvgr Chris Quote
Ton van Hout Geplaatst 17 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 17 Maart, 2019 17 minuten geleden, Chris. zei: Hallo Ton Met plezier lees ik de ervaringen van jullie met de E- Niro. Als ik de foto van de zappi bekijk zou ik zeggen dat je stroomklemmen verkeerd zijn geconfigureerd. Er staat 99% green. Vgl. mij zou dat grid moeten zijn en 1 % green Als ik lees hoe je aan het uitvogelen ben hoe en op welke manier je het beste kunt laden om de accu zo lang mogelijk goed te houden is dit voor toekomstige bezitters alleen maar goed en handig. Ik vraag me alleen af wat Kia voorschrijft? De auto word uitgerust met een fase laden 7,2 kw dan zou je er toch vanuit moeten kunnen gaan dat je op deze waarde zonder problemen kan laden. Zeker omdat Kia 7 jaar garantie geeft op de totale auto. Kan het zijn dat de kw die je teveel of kwijt bent zitten in het eventueel voor laten verwarmen van de auto smorgens misschien neemt zappi dit vermogen wel niet mee met het totale plaatje. Vat dit niet op als kritiek of wijsneus maar ben gewoon heel benieuwd Ik moet nog een paar maanden wachten op mijn auto en volg deze discussie dus bijzonder graag Mvgr Chris Hallo Chris, leuk dat jij ook een e-Niro gaat rijden en alvast wat meeleest, ik ben benieuwd naar je ervaringen wanneer je je auto hebt. Opmerkingen/toevoegingen ben ik alleen maar blij mee want dan denken anderen ook mee, da's alleen maar nuttig. Wat betreft dat green/grid omgedraaid zijn heb ik eerder al benoemd want dit is inderdaad incorrect, de stroomklem - het is er slechts 1, omdat ik eenfase stroom thuis heb - zit op de bruine draad, de fase. Dit is conform de handleiding. Zojuist heb ik even in de groepenkast gekeken en de stroomklem (@hippe lip; nu doe ik het goed!!) zit inderdaad verkeerd om, hij wijst naar het telwerk in plaats van naar de groepen. Dit staat expliciet zo benoemd in de handleiding en dat deel heb ik niet verteld aan Mark, mijn buurman - de elektricien. Nu is dat nu niet zo belangrijk want hij doet het verder prima alleen vraag ik hem wel of hij hem om kan draaien voor mij. Het probleem van de garantie is dat niemand het echt weet want er zijn geen Kia's met deze accu's die ouder zijn dan zeven jaar, en technieken zijn iedere paar maanden weer beter dan ervoor. Deze verbeteringen worden door de toeleveranciers gebruikt om steeds betere accu's te bouwen die lichter / compacter worden en meer range krijgen. Garantie is een verzekeringsproduct dat Kia heeft verzekerd bij (zeer waarschijnlijk) hun eigen financiële dienstverlener en voor hen is het niet meer dan een stukje rekenen, voor mij is het echter een volkomen ander verhaal want ik wil deze auto ongeveer 10 jaar rijden. Dan zal hij buiten de garantie vallen en dan wil ik dat hij het nog steeds goed doet. De volledige financiële risico's vallen dan op mijn schouders. Wel realiseer ik me dat er accu-revisiebedrijven zullen ontstaan die in het gat gaan springen dat ontstaat als voertuigen buiten de garantietermijn gaan vallen. Op de accu en aandrijflijn zit volgens mij twee jaar / 150.000 km garantie Tesla accu's zijn wel een goede referent wat betreft rangeverlies met ongeveer 5% verlies in de eerste 50.000km en 5% in de range van 50.000 tot 300.000km. Dit Google Spreadsheets document van Nederlandse en Belgische Teslarijders met gegevens van voertuigen uit de hele wereld is de basis hiervoor. Uit de gegevens van de Tesla rijders blijkt dat hun accu's niet veel te lijden hebben onder laden tussen de 60-90% maar dat volledig leeg en helemaal vol niet te prefereren zijn en zelfs slecht zijn voor de accu, zo staat het daar. Zie de rood omcirkelde tekst hieronder... Extra kWh's: mijn auto verwarmt niet voor dus daar zit geen extra verbruik, het zijn gewoon laadverliezen. Ieder elektrisch apparaat heeft dat want de laders worden warm en werken met een hogere spanning dan het doelapparaat intern heeft. De Zappi kan maximaal 7kWh laden en de Kia zelf kan maximaal 7.4kWh aan. Zappi laadt doorgaans op 6.9kWh 's-nachts omdat hij gewoon weer vol moet komen. Wat ik wel ga doen is in de zomer laat ik de auto overdag laden in het weekend zodat ik de zonnestroom ga consumeren in plaats van terug te leveren. Dit wordt pas echt interessant als we de tweede BEV hebben want dan staat er de meeste tijd eentje aangesloten aangezien mijn vrouw 20 uur per week werkt en dat deels thuis kan doen. Zij plant haar afspraken flexibel in en hierdoor staat er een auto veel tijd voor de deur, ideaal voor een elektrische auto. Maar goed, dat is toekomstmuziek maar wel een toekomst om naar toe te werken. Quote
HenryV Geplaatst 17 Maart, 2019 Geplaatst 17 Maart, 2019 Als ik het goed lees is laden tot 100% niet slecht(er) voor de accu maar langer dan 2 uur op 100% laten staan wel. Ergens anders heb ik gelezen dat er af en toe tot 100% geladen moet worden voor het calibreren van de cellen. Dus als je kunt timen dat de accu vol is vlak voor vertrek lijkt me dat een goede optie. Quote
Ton van Hout Geplaatst 17 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 17 Maart, 2019 (aangepast) Dat las ik er ook in, ik laad de auto vanaf 23:00 uur doordeweeks tot 90% en zal dan af en toe eens tot 100% laden indien ik binnen twee uur vertrek nadat de auto 100% accuvulling bereikt heeft. Deze strategie lijkt mij een goede om de accuduur en capaciteit te maximeren. 17 Maart, 2019 aangepast door Ton van Hout Quote
Nick_2019 Geplaatst 17 Maart, 2019 Geplaatst 17 Maart, 2019 Op 14-3-2019 om 20:39, Ton van Hout zei: Het in de gaten houden van de laadverliezen wordt een interessante casus... Die 20% van jou leek me wel vrij veel dus heb ik vandaag ook eens op de meter gekeken. van 45 naar 100% geladen = 35,2 kWh Verbruik volgens de meter = 42,67 kWh 35,5 / 42,67 = 82,5 Het lijkt er op dat er nogal wat energie gelekt wordt. De lader werd wel iets lauw maar kabels en 'stopcontact' bleven koud. Zou de batterij dan ruim 7 kWh verstookt hebben? Quote
Murcielaygo Geplaatst 18 Maart, 2019 Geplaatst 18 Maart, 2019 Maar is 100% wel echt 100% als je 64kWh kunt laden en de accu AFAIK 67kWh is? Quote
Ton van Hout Geplaatst 18 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 18 Maart, 2019 Da's waar, anders kom je op 64/67= 95.52%. 1 Quote
Ton van Hout Geplaatst 18 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 18 Maart, 2019 Geen idee, maakt mij niet veel uit want ik ga de auto na de zakelijke inzet als privé-auto inzetten voor mijn vrouw, tot ik weer de dan derde BEV koop. Dan kijken we wat we doen: 1: verkopen 2: slopen en de onderdelen verkopen op een verwacht ik, levendige tweedehandsmarkt en de accu's in huis plaatsen En de keuze is afhankelijk van de restwaarde van de auto en de prijs voor een flinke huisaccu. Als het gunstiger voor mijn liquiditeit is om hem te slopen gaat hij in delen de deur uit. 1 Quote
Chris. Geplaatst 19 Maart, 2019 Geplaatst 19 Maart, 2019 Op 17-3-2019 om 11:53, Ton van Hout zei: Hallo Chris, leuk dat jij ook een e-Niro gaat rijden en alvast wat meeleest, ik ben benieuwd naar je ervaringen wanneer je je auto hebt. Opmerkingen/toevoegingen ben ik alleen maar blij mee want dan denken anderen ook mee, da's alleen maar nuttig. Wat betreft dat green/grid omgedraaid zijn heb ik eerder al benoemd want dit is inderdaad incorrect, de stroomklem - het is er slechts 1, omdat ik eenfase stroom thuis heb - zit op de bruine draad, de fase. Dit is conform de handleiding. Zojuist heb ik even in de groepenkast gekeken en de stroomklem (@hippe lip; nu doe ik het goed!!) zit inderdaad verkeerd om, hij wijst naar het telwerk in plaats van naar de groepen. Dit staat expliciet zo benoemd in de handleiding en dat deel heb ik niet verteld aan Mark, mijn buurman - de elektricien. Nu is dat nu niet zo belangrijk want hij doet het verder prima alleen vraag ik hem wel of hij hem om kan draaien voor mij. Het probleem van de garantie is dat niemand het echt weet want er zijn geen Kia's met deze accu's die ouder zijn dan zeven jaar, en technieken zijn iedere paar maanden weer beter dan ervoor. Deze verbeteringen worden door de toeleveranciers gebruikt om steeds betere accu's te bouwen die lichter / compacter worden en meer range krijgen. Garantie is een verzekeringsproduct dat Kia heeft verzekerd bij (zeer waarschijnlijk) hun eigen financiële dienstverlener en voor hen is het niet meer dan een stukje rekenen, voor mij is het echter een volkomen ander verhaal want ik wil deze auto ongeveer 10 jaar rijden. Dan zal hij buiten de garantie vallen en dan wil ik dat hij het nog steeds goed doet. De volledige financiële risico's vallen dan op mijn schouders. Wel realiseer ik me dat er accu-revisiebedrijven zullen ontstaan die in het gat gaan springen dat ontstaat als voertuigen buiten de garantietermijn gaan vallen. Op de accu en aandrijflijn zit volgens mij twee jaar / 150.000 km garantie Tesla accu's zijn wel een goede referent wat betreft rangeverlies met ongeveer 5% verlies in de eerste 50.000km en 5% in de range van 50.000 tot 300.000km. Dit Google Spreadsheets document van Nederlandse en Belgische Teslarijders met gegevens van voertuigen uit de hele wereld is de basis hiervoor. Uit de gegevens van de Tesla rijders blijkt dat hun accu's niet veel te lijden hebben onder laden tussen de 60-90% maar dat volledig leeg en helemaal vol niet te prefereren zijn en zelfs slecht zijn voor de accu, zo staat het daar. Zie de rood omcirkelde tekst hieronder... Extra kWh's: mijn auto verwarmt niet voor dus daar zit geen extra verbruik, het zijn gewoon laadverliezen. Ieder elektrisch apparaat heeft dat want de laders worden warm en werken met een hogere spanning dan het doelapparaat intern heeft. De Zappi kan maximaal 7kWh laden en de Kia zelf kan maximaal 7.4kWh aan. Zappi laadt doorgaans op 6.9kWh 's-nachts omdat hij gewoon weer vol moet komen. Wat ik wel ga doen is in de zomer laat ik de auto overdag laden in het weekend zodat ik de zonnestroom ga consumeren in plaats van terug te leveren. Dit wordt pas echt interessant als we de tweede BEV hebben want dan staat er de meeste tijd eentje aangesloten aangezien mijn vrouw 20 uur per week werkt en dat deels thuis kan doen. Zij plant haar afspraken flexibel in en hierdoor staat er een auto veel tijd voor de deur, ideaal voor een elektrische auto. Maar goed, dat is toekomstmuziek maar wel een toekomst om naar toe te werken. Ton. Zat nog even na te denken over de laadverliezen. De accu kan Vgl mij verwarmt en gekoeld worden via een warmtepomp systeem wat in de auto zit. Kan het zijn dat die warmtepomp tijdens het laden vermogen vraagt wat niet meer te traceren is? Maar waar je wel vermogen aan kwijt bent. Met vriendelijke groet, Chris van der Velde Quote
Ton van Hout Geplaatst 19 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 19 Maart, 2019 Het schijnt dat er dan minder laadverliezen zin in de winter... En je verwarmt het interieur met de restwarmte. Quote
Ton van Hout Geplaatst 19 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 19 Maart, 2019 Deze week is een stuk prettiger qua weer en dat is te merken: Verbruik, maar vooral, bereik. Vanmorgen ritje Zwolle - Groningen, 108km. Gestart met een bereik van 314km: 9km stad, 90km lang met 120 op de teller gereden (+- 114 op de GPS), 9km 100km/u Temp was 2 a 3 graden, bijna de hele weg regen. Regeneratie op standje 0. Stuurverwarming: uit Stoelverwarming: uit Verwarming op 'driver only, airco uit. Rijtijd 65 minuten Restbereik bij aankomst was 209km Verbruik was exact 193W per km bij aankomst Bijna windstil, droog weer. Wel was er nachtvorst Invloed op bereik: beginbereik 314- eindbereik 209 = 105 km bereik eraf gesnoept met 108km rijden. Rijstijl: Economisch 90%, Normaal 10%, Sportief 0% Vanmiddag ritje Groningen - Zwolle, 108km. Gestart met een bereik van 209km en 97km lang met 115/120 op de teller gereden, daarna 3km ongeveer 100 op de teller gereden en de laatste 9km zeer relaxed de stad door. Temp was 12 a 13 graden, droog en zonnig Regeneratie op standje 0, alleen als ik moest remmen schakelde ik handmatig naar 2 a 3 Stuurverwarming: uit Stoelverwarming: uit Verwarming op 'driver only, airco uit. Rijtijd 70 minuten Restbereik bij aankomst was 104km Verbruik was exact 174Wh/km bij aankomst. Gedurende de rit was het 175Wh/km en middels de laatste 9km de stad door zakte het verbruik Invloed op bereik: begin bereik 209- eindbereik 104 = 105 km bereik eraf gesnoept met 108km rijden. Gemiddeld verbruik over alle ritten is nu 175W/km. Odometer:4470km Gereden tijd: 63:14 Rijstijl: Economisch 65%, Normaal 35%, Sportief 0% Onze panelen leveren nu ook aardig terug aan het net, er is van 0700 tot 1700 opwek geweest waardoor er zo'n 20kWh bruto is opgewekt waarvan er +- 3kWh direct geconsumeerd is door het huis. Ook ga ik even het laadverlies bijhouden in een staatje onder voorwaarde dat ik weet wat de vulgraad in % van de accu bij aanvang van het laadproces. Vandaag heb ik er niet op gelet dus geen cijfers voor vandaag. 1 Quote
korsowito Geplaatst 20 Maart, 2019 Geplaatst 20 Maart, 2019 Je eerste rit bevat “bijna de hele weg regen” en verderop in die rit “Bijna windstil, droog weer. Wel was er nachtvorst” cooy paste foutje? verder interessant om te zien hoe een ev last heeft van weersinvloeden! Ook ben ik benieuwd naar de laadverliezen. Quote
Sigmasailor Geplaatst 20 Maart, 2019 Geplaatst 20 Maart, 2019 (aangepast) Net voor de eerste keer flink opgeladen: van 34% naar 100% = 0,66 x 64=42,24 kWh. Mijn Lolo laat zien dat er 48,67 kWh verbruikt (geleverd) is. De lader (dat ding met oranje 'bougie' kabels onder het V6 deksel) voelde lekker warm aan. Ik kom dan aan een rendement van 86,8%. Hmmm, eens zien wat er gebeurt als je tot 80 en 90% gaat laden. 20 Maart, 2019 aangepast door Sigmasailor Quote
Geronimo81 Geplaatst 20 Maart, 2019 Geplaatst 20 Maart, 2019 @Sigmasailor heb je je e-Niro binnen? Quote
Ton van Hout Geplaatst 20 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 20 Maart, 2019 @korsowito Ctrl-C Ctrl-V foutje inderdaad! Laat op de avond en ik was niet zo scherp meer, had gisteren een dag gewerkt en nog 350km gereden. 1 Quote
Ton van Hout Geplaatst 4 April, 2019 Topic Starter Geplaatst 4 April, 2019 Gisteren voor het eerst een stukje file gereden en ik dacht, die adaptieve cruisecontrol moet me in de file kunnen helpen... Dus de CC aangezet en de minimumsnelheid is 30km/u, de auto volgt de auto voor je perfect en stopt volledig uit zichtzelf. Om weer weg te rijden moet je een klein tikje op het gaspedaal geven of de resume knop op het stuur aan te tikken en je rolt zo weer verder... Fantastische uitvinding! Mijn andere auto heeft ook CC maar die heeft geen radar, die is niet adaptive dus. Dit rijdt veel lekkerder, alleen moest ik wennen aan de afstand waarop - +- 200 tot 150 meter achter het voertuig voor je - dat de auto de snelheid gaat inhouden. De auto voel je dan ineens langzamer gaan en dat is wat minder fijn maar de oplossing is simpel. Eerder naar links gaan... Wat ik ook al las in het 'kleine ergernissen' draadje is dat de remlichten oplichten tijdens de ritten op de cruise, dat is niet fijn voor de bestuurders achter je. Quote
Sigmasailor Geplaatst 4 April, 2019 Geplaatst 4 April, 2019 Het werkt inderdaad prima, je kunt de snelheid ook gewoon op 110 (of wat dan ook) laten staan. De Niro rijdt keurig vertragend (en regenererend) de file in in past zich aan aan de 'snel'heid van je voorganger. Wat die bestuurders achter je betreft: als die net zoveel afstand houden als de Niro is er niets aan de hand. Ik was dit al gewend van de Leaf (werkt eigenlijk precies hetzelfde) en trek me er niets meer van aan. Quote
King Niro Geplaatst 4 April, 2019 Geplaatst 4 April, 2019 (aangepast) Cool. klinkt als een goed systeem. En als zelfs in de Formule 1 de remlichten aangaan bij regenereren, moet het bij de E-Niro ook kunnen Vond dat in het begin ook storend (PHEV deed dat niet, GTE wel) maar het went inderdaad vanzelf. PS; zaterdag de auto ophalen ........ 4 April, 2019 aangepast door King Niro 1 Quote
Geronimo81 Geplaatst 5 April, 2019 Geplaatst 5 April, 2019 10 uur geleden, Ton van Hout zei: Gisteren voor het eerst een stukje file gereden Wat een heerlijk woon-werk-verkeer ervaring moet jij hebben daar in het noorden... 1 Quote
Terp1234 Geplaatst 5 April, 2019 Geplaatst 5 April, 2019 Tsja, ik kom ook uit het Noorden en rij veel naar het Zuiden. Meestal gaat het tot Zwolle goed. Dan op de A50 richting Apeldoorn is het dan vaak vaste prik met de opstopping door niks. Dat is met deze cruise control wel een heel stuk gemakkelijker dan met de adaptive cruise maar hand-bak van mijn vorige auto. Ik rij sowieso zo veel mogelijk met de cruise aan. Maar mijn carpoolers die soms meerijden vinden het soms wel eng hoe ik er op blijf vertrouwen als ik op een file af kom rijden. Ik weet wel dat die tijdig stopt, maar op het 'handje' zou je zelf al veel eerder het gas hebben losgelaten. de navigatie geeft de files wel goed aan op het scherm, ben dan meestal ook wel alert op mogelijk stilstaande auto's voor me. Er worden trouwens ook wel heel veel flitsers getoond op de navigatie die er allang niet meer staan. Ondanks dat ik op het knopje druk dat ze verwijderd mogen worden, staan ze er bij de volgende rit gewoon weer tussen. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.