Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Ton's aanstaande e-Niro

Ga naar de oplossing Opgelost door LC88,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Toen ik binnenkwam deze avond vroeg ik nog of ze met geknepen billetjes in de auto gereden heeft, maar haar reactie was: "Mwah, ik was er zeker van dat ik thuis zou komen.". Okay... Maar goed, de auto had net weer 60 km bereik en ze is er alweer mee op stap, nu naar het theater in Kampen. Twee x +- 18 km dus dat moet geen probleem geven, daarna gaat hij de hele nacht weer aan de 30 Ampere en is hij morgen weer vol.

Zelf zou ik niet meer echt lekker in de auto gezeten hebben als ik wist dat ik tot 1% zou komen. Ik denk dat het bij haar vooral vertrouwen is in de GoM van de Passat, omdat deze echt heel nauwkeurig is en dat zij deze betrouwbaarheid ook verwacht van de Kia. In dit geval was het ook prima... Ik heb haar wel verteld dat ze sneller mag rijden maar dan moet ze snelladen onderweg (kost tijd), of langzamer moet rijden (kost ook tijd) en dan langer rijdend bezig zijn. Blijkbaar heeft ze mijn snelheid gereden - 120 op de teller - en heeft ze de GoM die mijn verbruik/bereik op 382km zette gehaald. Normaalgesproken rijdt ze stukken sneller dan ondergetekende en had ze het dus niet gehaald. Ik rij het hele stuk rustig achter vrachtwagens met de CC aan maar zij wil altijd doorrijden.

@Hippe lip Wat lege accu betreft: als de auto in de vrij wordt weggezet al dan niet automatisch en niet op de parkeerrem gaat kan je hem zo duwen, maar dat zal je moeten ervaren vermoed ik. Anders krijg je hem ook niet eens van een kruising af mocht je stil komen te staan midden in het verkeer.

@jwv  mijn ondergrens is meestal ook niet veel lager dan 30% want ik rij meestal zelf maximaal 220km per dag en dan gaat mijn vrouw nog eens werken 's-avonds en komt hij met 25% aan de lader te hangen.

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

De GoM bij een brandstof auto is totaal niet vergelijkbaar natuurlijk, dat is wel belangrijk om te realiseren.

Bij mn Toyota stond de range op 0km als er nog 5 liter in de tank zat, kon daar met gemak nog 100km mee rijden. 0km was voor mij het teken om op de terugweg nog even te gaan tanken ;) heerlijk trouwens dat ik daar niet meer hoef te komen!

Vraag me af of 0% ook echt einde oefening is of dat er nog een kleine marge ingebouwd zit, maar heb geen zin om dat zelf uit te proberen :P 

aangepast door jwv
Geplaatst

Haha, het is wel geinig om te weten te komen hoe ver je echt kan rijden nadat de range op "0%" komt. Bij deze ben je uitgenodigd om dit te testen. Zolang ik maar een andere auto ernaast heb - zoals mijn Passat TDi - die kan slepen vind ik het best.

Geplaatst
6 uur geleden, jwv zei:
foldervr 3 mei 2019, 15:50
Ik reed de batterij van mijn E-Niro 100% onder 0% leeg! 

Resultaat: 
-) Met 0% batterij-indicatie toont het kilometer display "- -" 
-) Daarna is nog een afstand van 3-4km mogelijk (80km / h), waarbij de max. beschikbaar vermogen verminderd van in eerste instantie 25 kW tot 18 kW. 
-) Daarna is slechts 4kW beschikbaar om te rijden (verhoogd tempo) 
-) In deze test werd de E-Niro DC50 na 400 m opgeladen in deze accuconditie. 

-) Opladen van 0 - 100%, 66% DC50 en 34% AC 3,6 kW 
-) Totaal stroomverbruik 70,3 kW 
-) Dit leverde een totale oplaadefficiëntie op van 91% 
-) De laadefficiëntie bij gelijkstroomladen leek iets hoger zijn, dan in de AC-winkel

-) In totaal heeft de E-Niro 432 km afgelegd in deze test. 
-) rijprofiel 30% snelweg 130-150km / h, 30% snelweg incl Alpen geeft 40% van de stad. 
-) buitentemperaturen 14- 23 ° C 
-) Test periode van 3 dagen 

bij het legen van gemerkt dat de vermindering van het resterende bereik indicator up tot slot gaat continu - als basis, lijkt de boordcomputer 15,8kWh / 100km te accepteren. 

U kunt de E-Niro met uiterste nauwkeurigheid leegmaken.

Geplaatst
13 uur geleden, Ton van Hout zei:

@Hippe lip Wat lege accu betreft: als de auto in de vrij wordt weggezet al dan niet automatisch en niet op de parkeerrem gaat kan je hem zo duwen, maar dat zal je moeten ervaren vermoed ik. Anders krijg je hem ook niet eens van een kruising af mocht je stil komen te staan midden in het verkeer.

Je beschrijft hier de situatie dat jij hem zelf stil zet. Waar ik op doelde is de situatie dat de auto het zelf opgeeft; dat die zelf niet meer verder wil en de boel stil zet. Dan heb je zelf nix meer in te brengen. En gaat-ie dan ook vanzelf op de parkeerrem? Dat zal nog niemand hier geprobeerd hebben, neem ik aan...

Geplaatst
13 hours ago, Ton van Hout said:

Toen ik binnenkwam deze avond vroeg ik nog of ze met geknepen billetjes in de auto gereden heeft, maar haar reactie was: "Mwah, ik was er zeker van dat ik thuis zou komen.". Okay... Maar goed, de auto had net weer 60 km bereik en ze is er alweer mee op stap, nu naar het theater in Kampen. Twee x +- 18 km dus dat moet geen probleem geven, daarna gaat hij de hele nacht weer aan de 30 Ampere en is hij morgen weer vol.

Grappig, mijn vrouw was met de ZOE ook de eerste van ons twee die thuis kwam met 0% en uitstapte met een gezicht van "zo dat heb ik mooi uitgekiend".

Met de KIA vind ik de GOM wel wat lastiger. We moeten naar huis de laatste 30km over een provinciale weg. Ik was gewend dat je dan wat range "terugverdient" omdat je langzamer rijdt, maar de KIA blijft even hard terug tellen als op de snelweg.

Wat ik niet snap is dat volgens mij geen enkele EV een "marge" indicatie heeft: het verschil tussen range en afstand tot bestemming. Je zit toch best vaak uit te rekenen hoeveel km's je nog over hebt.

• Like 1
Geplaatst
5 minutes ago, Hippe lip said:

Je beschrijft hier de situatie dat jij hem zelf stil zet. Waar ik op doelde is de situatie dat de auto het zelf opgeeft; dat die zelf niet meer verder wil en de boel stil zet. Dan heb je zelf nix meer in te brengen. En gaat-ie dan ook vanzelf op de parkeerrem? Dat zal nog niemand hier geprobeerd hebben, neem ik aan...

Dat is mij nog nooit gebeurd, en in Nederland ben je ook bijna nooit meer dan 10km verwijderd van een laadpaal. Dus als je echt leeg komt te staan ligt dat echt aan jezelf.

Geplaatst
1 minuut geleden, Prlwytzkofsky zei:

Dat is mij nog nooit gebeurd, en in Nederland ben je ook bijna nooit meer dan 10km verwijderd van een laadpaal. Dus als je echt leeg komt te staan ligt dat echt aan jezelf.

Tja, das makkelijk gezegd: "een laadpaal". Toe maar eens: als je accu door omstandigheden onderweg veel te leeg is en je gaat naar zo'n dichtbijzijnde 11 kW paal. Hoe lang moet je daar dan wel niet rond blijven hangen voordat je voldoende hebt om naar een snellader te kunnen en daar alsnog de rest te laden?

• Like 1
Geplaatst
5 minutes ago, Hippe lip said:

Tja, das makkelijk gezegd: "een laadpaal". Toe maar eens: als je accu door omstandigheden onderweg veel te leeg is en je gaat naar zo'n dichtbijzijnde 11 kW paal. Hoe lang moet je daar dan wel niet rond blijven hangen voordat je voldoende hebt om naar een snellader te kunnen en daar alsnog de rest te laden?

Is waarschijnlijk nog altijd sneller (en goedkoper) dan je auto af moeten laten slepen :-)

Enige traject waar ik wel eens op tot het randje ga is naar huis omdat ik er redelijk zeker van kan zijn dat de laadpaal daar het doet en niet bezet is. Voor het overige zorg ik altijd voor een marge: als de geplande lader stuk/bezet is moet je de volgende kunnen halen. Wegwerkzaamheden kunnen ook wel eens voor stress zorgen.

Gelukkig is deze discussie tegenwoordig vrij academisch: met de range van de Niro en Fastned , allego, etc moet ik meestal sneller plassen dan dat de auto leeg is. 

Geplaatst
5 uur geleden, Hippe lip zei:

Niet specifiek of de bestuurder het doet want ik weet niet wat de auto doet als hij bijna leeg is, waarschijnlijk gewoon stilvallen onder de dan geldende omstandigheden... Staat hij in de D heb je pech...

Geplaatst
58 minuten geleden, Ton van Hout zei:

Niet specifiek of de bestuurder het doet want ik weet niet wat de auto doet als hij bijna leeg is, waarschijnlijk gewoon stilvallen onder de dan geldende omstandigheden... Staat hij in de D heb je pech...

Denk dat de versnellingsbak electronica via de 12V accu geregeld wordt. Puur vanwege de veiligheid moet je de auto altijd uit D kunnen halen lijkt mij.....

Geplaatst (aangepast)

Even rekenen wat er aan stroom verbruikt is: Gisteren is er ongeveer 8kWh geladen en er is 66.01kWh vanaf net voor middernacht geladen, dat geeft dus 74kWh voor:

* laden van 1% tot 16%, daarna heeft de auto 27 km gereden ivm een theaterbezoekje

* laden van +- 8 tot 100%. Er is dus 64 + 5kWh netto geladen uit 74kWh. Dat is met 7% laadverlies zuiniger dan steeds met 18% laadverlies te werken wanneer je laadt van 30% naar 90%.

Wat ik wel weer bijzonder vind is dat de auto bijna 9 1/2 uur heeft staan laden, mijn vrouw was blijkbaar even voor middernacht terug en de auto was tegen 10 uur vol. De vaatwasser was al klaar toen ze thuis kwam en er heeft verder geen zware verbruiker aangestaan behalve de auto, en aan de grafiek kan je zien dat er continue rond de 6800W op heeft gestaan, dat is 29.5A.

IMG_20190510_150503.thumb.jpg.6d3533930bc9d83f0b8a6d185102fac6.jpg

01.thumb.PNG.88e566af42b8dcfbb53b148b6bdf2600.PNG

02.thumb.PNG.cf7171766354f3b6b67a4f74311264b5.PNG

03.thumb.PNG.84129168531cf99d743400acfb83c114.PNG

04.thumb.PNG.3e0b796cd3b0f2115d90ffd80eb9f84a.PNG

aangepast door Ton van Hout
Geplaatst
3 uur geleden, King Niro zei:

Denk dat de versnellingsbak electronica via de 12V accu geregeld wordt. Puur vanwege de veiligheid moet je de auto altijd uit D kunnen halen lijkt mij.....

Dat lijkt mij ook, want als de auto niet uit de D te halen is met een lege accu moet je de banden van de grond hebben om te kunnen bewegen. Die Duitse site die @jwv aanhaalde over dat de accu tot 0 werd leeggereden vind ik wel kras.

Geplaatst

* laden van 1% tot 16%, daarna heeft de auto 27 km gereden ivm een theaterbezoekje

?
Gisteren schreef je dat het om een rit van 18+18km (=36km) ging, if heb ik dat verkeerd begrepen?
Geplaatst

@Murcielaygo Nee dat klopt, dat schreef ik. Alleen was de 18 + 18 mijn prognose - geschat terwijl ze weg was - en de 27 km was de gerealiseerde afstand, afgelezen uit de rittenadministratie in de Kia app.

• Like 1
Geplaatst

Vraagje. In juli krijg ik mijn ceed dynamicsplusline. Deze heeft ook lane following assist. Hoe werkt dat nu bij jou? Ik heb er wel een beetje over gelezen in dit topic maar nog niet heel veel

Geplaatst

Het betekent dat de auto zelf tussen de lijntjes blijft rijden zolang je iedere 25? seconden je handen op het stuur plaatst. Doe je dat niet zal de Lane Assist uitvallen.

Geplaatst

@Ton van Hout

De vraag is niet wat het doet (lees: zou moeten doen), maar hoe dat werkt bij jou. Of anders gezegd: werkt dat fijn en lukt het tussen de lijntjes houden een beetje of werkt het maar matig of erger je je regelmatig aan die LA.

Dát leek me de essentie van de vraag....

Geplaatst
20 uur geleden, tijdjes123 zei:

Vraagje. In juli krijg ik mijn ceed dynamicsplusline. Deze heeft ook lane following assist. Hoe werkt dat nu bij jou? Ik heb er wel een beetje over gelezen in dit topic maar nog niet heel veel

Ik gebruik het alleen bij hele lange ritten op de snelweg. Zelfs dan kiest het regelmatig een onprettige lijn. Bij flauwe bochten vaak te laat, maar daarbij ook te scherp, de bocht in, om vervolgens via een bijna rechte lijn veel te ver in de buitenbocht uit te komen. Soms gaat het ook wel goed hoor. 

Als ik langere tijd alleen korte ritten verwacht, schakel ik het uit (in het menu, dus alleen in P). Idem met de Lane Departure Warning/Assist (iedere rit met de knop). Deze werkt wat mij betreft te hakkerig/ongedempt, en zodra het lijnenpatroon minder goed zichtbaar is schakelt het zichzelf (tijdelijk) uit. 

Geplaatst

Ik rij best wel veel, vooral op snelweg en heb het eigenlijk altijd aan staan. Ik stuur eigenlijk altijd gewoon een beetje zelf, maar de assistent stuurt gewoon met mij mee waardoor ik maar losjes hoef te sturen. Maar wel altijd stuur in handen. Soms gaat het ook niet helemaal goed, zoals bij invoegstroken bij spitsstroken (bv A50 Apeldoorn-Arnhem). Meest rechtse strook loopt soms een een schuine overheen voor invoegers. Dan wil die soms abrupt die schuine lijn volgen naar de linker strook. Maar ben me daar gewoon bewust van en gaat prima verder. Wat ik minder goed vind gaan is bij sommige landelijke weggetjes, waar geen midden-belijning is, maar wel zijlijnen. Dan wil die soms echt het midden van de weg opzoeken. Dan moet je echt wel tegensturen naar rechts bij een tegenligger. Het voelt dan net als een force-feedback stuurtje op mijn PC.

• Like 1
Geplaatst
18 minuten geleden, Terp1234 zei:

Wat ik minder goed vind gaan is bij sommige landelijke weggetjes, waar geen midden-belijning is, maar wel zijlijnen. Dan wil die soms echt het midden van de weg opzoeken. Dan moet je echt wel tegensturen naar rechts bij een tegenligger. Het voelt dan net als een force-feedback stuurtje op mijn PC.

Dit vind ik nou ook erg onprettig rij je over een dijkje moet je uitwijken. Stuurt ie ineens terug das wel ff opletten...

Nu weet ik het dus zet ik het uit zou gij er zijn als het ook op het stuur had gezeten.

Maar op de snelweg en 80km/h wegen werkt het erg fijn!

Geplaatst (aangepast)

Het weer gaat de goede kant op en ik rij nog steeds dezelfde route met dezelfde snelheid; 109km @ 120 op de teller. Waar ik in de winter met tegenwind uitkom op een afgelezen verbruik van boven de 210Wh/km zit ik nu op 173Wh/km.

• Vanmiddag een ritje Zwolle - Groningen, 108,5 km.
  • Temp was 17 graden, droog en zonnig
  • Regeneratie op standje 0.
  • Stuurverwarming: uit
  • Stoelverwarming: uit
  • Verwarming op 'driver only, airco aan.
  • Rijtijd 67 minuten
  • Restbereik bij thuiskomst was 154km
  • Verbruik was exact 173W per km bij aankomst

Gemiddeld verbruik over 'alle' ritten is nu 178W/km, vermoed ik aangezien de BC zichzelf reset bij 10.000km aangezien hij nu op 3.925km staat.

IMG_20190513_171755.thumb.jpg.bf230e7762a6facc6738189a45b930d8.jpg

IMG_20190513_171801.thumb.jpg.d81430a88a07d2e04eaf38c7e4be0697.jpg

IMG_20190513_171805.thumb.jpg.fde3686e0e5aa8f9c98819c15a3b6f6f.jpg

IMG_20190513_171808.thumb.jpg.3d25a54bbb47bd896da85b11e88abd9c.jpg

aangepast door Ton van Hout

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...