Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
3 uur geleden, Ton van Hout zei:

PlanB heeft blijkbaar de app ontwikkeld waarmee Kia samenwerkt, het is een Nederlands bedrijf uit Amsterdam. Dat maakt het communiceren met de developers makkelijker dan dat ze in Korea zouden zitten maar ik verwacht niet dat ze hun medewerking zullen geven om toegang te verlenen. Wat natuurlijk wel kan is lobbyen zodat ze doorkrijgen dat er behoefte is om op afstand de auto voor te verwarmen. In mijn huidige auto gebruik ik een app van Sievers IT uit Duitsland om de standkachel te programmeren. Ik kan hier herhalende reeksen en individuele datums in zetten waardoor je een zeer handig tooltje hebt. Zelfs de omgevingstemperatuur is gekoppeld, zo gaat de kachel niet aan als het buiten boven de 10 graden is bij mijn auto. Dit zijn nuttige zaken die ik ook terug wil zien in de Kia app. Straks zal ik nog screenshots plaatsen van de huidige Sievers app. ter illustratie.

Mijn wensen zijn:

• interieurverwarming op afstand schakelbaar op aan/uit en temperatuur in graden Celcius
  • de mogelijkheid om de aanjager aan te zetten op voorruitontwaseming ter verwijdering van ijs en sneeuw
  • aanzetten stuurverwarming
  • aanzetten stoelverwarming, instelbaar voor iedere stoel incl. achterbank
  • buitentemperatuur wordt meegenomen in de keuze de interieurverwarming wel/niet aan te zetten
  • hoogte van buitentemperatuur tbv schakelkeuze is instelbaar, in graden Celcius
  • indicator welke acties toegestaan zijn wanneer gestekkerd / ontstekkerd
  • indicator welke acties toegestaan zijn wanneer de accu een bepaald ontladingsniveau heeft
  • duur van de verwarming instelbaar per device
  • offset van ieder device om 'aan' te gaan tov de geplande wegrijtijd (stoelverwarming hoeft geen 30 minuten voordat je wegrijdt aan te gaan, eerder twee of drie)

Graag kopiëren en aanvullen zodat er een lijst ontstaat die we kunnen aanbieden aan PlanB en Kia.

Developer Kia App.: www.theplanbcompany.com

http://www2.truphone.com/rs/510-EVP-755/images/Truphone-Case-Study.pdf

Poeh, je bent niet kieskeurig met je wensen.... :rolleyes:

Intussen heb ik een dongel besteld (zie hier) om eens te kijken wat er allemaal op die CANbus gebeurt. Wie weet wordt je daar ook al wijzer van?

Geplaatst

Ik ben gewend om met ontwikkelaars om te gaan en die moet je exact vertellen wat ze moeten doen, daarom stel ik altijd hele duidelijke specificaties op. Ik had ook al naar de engineering mode gekeken via een link hier op het forum.

Geplaatst

Heb je toevallig ook al contact met ze opgenomen om te vragen of ze de commandolijst van Kia hebben? Het zou mooi zijn als ze daar een kopietje van zouden willen geven.

Kans is klein, maar als je het niet vraagt weet je zeker dat je nix krijgt :-)

Geplaatst
4 uur geleden, Ton van Hout zei:

PlanB heeft blijkbaar de app ontwikkeld waarmee Kia samenwerkt, het is een Nederlands bedrijf uit Amsterdam. Dat maakt het communiceren met de developers makkelijker dan dat ze in Korea zouden zitten maar ik verwacht niet dat ze hun medewerking zullen geven om toegang te verlenen. Wat natuurlijk wel kan is lobbyen zodat ze doorkrijgen dat er behoefte is om op afstand de auto voor te verwarmen. In mijn huidige auto gebruik ik een app van Sievers IT uit Duitsland om de standkachel te programmeren. Ik kan hier herhalende reeksen en individuele datums in zetten waardoor je een zeer handig tooltje hebt. Zelfs de omgevingstemperatuur is gekoppeld, zo gaat de kachel niet aan als het buiten boven de 10 graden is bij mijn auto. Dit zijn nuttige zaken die ik ook terug wil zien in de Kia app. Straks zal ik nog screenshots plaatsen van de huidige Sievers app. ter illustratie.

Graag kopiëren en aanvullen zodat er een lijst ontstaat die we kunnen aanbieden aan PlanB en Kia.

Developer Kia App.: www.theplanbcompany.com

http://www2.truphone.com/rs/510-EVP-755/images/Truphone-Case-Study.pdf

Top idee!

• interieurverwarming op afstand schakelbaar op aan/uit en temperatuur in graden Celcius
  • de mogelijkheid om de aanjager aan te zetten op voorruitontwaseming ter verwijdering van ijs en sneeuw
  • buitentemperatuur wordt meegenomen in de keuze de interieurverwarming wel/niet aan te zetten
  • hoogte van buitentemperatuur tbv schakelkeuze is instelbaar, in graden Celcius
  • indicator welke acties toegestaan zijn wanneer de accu een bepaald ontladingsniveau heeft
  • offset van ieder device om 'aan' te gaan tov de geplande wegrijtijd (stoelverwarming hoeft geen 30 minuten voordat je wegrijdt aan te gaan, eerder twee of drie)
  • achterruit verwarming op afstand aan kunnen zetten
  • buitenspiegelverwarming op afstand aan kunnen zetten
  • verwarmen van interieur (en ruiten) moet ook werken als je niet aan een laadpaal hangt (maar wel voldoende accu capaciteit hebt)

Bij de Outlander PHEV gingen spiegels, voor- en achterruit en interieur allemaal tegelijk aan. Aan een kwartiertje had je voldoende om alles te ontdooien

Geplaatst
  • de mogelijkheid om de aanjager aan te zetten op voorruitontwaseming ter verwijdering van ijs en sneeuw
  • offset van ieder device om 'aan' te gaan tov de geplande wegrijtijd (stoelverwarming hoeft geen 30 minuten voordat je wegrijdt aan te gaan, eerder twee of drie)
  •  achterruit verwarming op afstand aan kunnen zetten
  •  buitenspiegelverwarming op afstand aan kunnen zetten
  •  verwarmen van interieur (en ruiten) moet ook werken als je niet aan een laadpaal hangt (maar wel voldoende accu capaciteit hebt)
  • aanzetten interieurverwarming te koppelen aan item in gekoppelde agenda; bijvoorbeeld de google agenda
Geplaatst

Goed idee! Ik zou de wensen waarschijnlijk wel wat terugschroeven, want het huidige lijstje is wel heel erg vanuit een engineer standpunt gemaakt. Jan met de pet moet het ook nog kunnen bedienen, usability is erg belangrijk. (ik schrijf zelf software en mijn vrouw is usability engineer, dus die roept me af en toe terug. :D )

Of ze moeten een simpele app maken maar wel IFFTT koppelingen maken voor bepaalde wensen.

Geplaatst

Kan denk ik geen kwaad eerst 'alles' op een rijtje te hebben en daarna te gaan indikken. Een voorbeeld heb ik al genoemd: een knop waarmee je het interieur, de voor- en achterruit inclusief de buitenspiegels verwarmt (desnoods op een vaste temperatuur). Dat is tegelijk de knop die ik het liefste als eerste zie komen (al 5 jaar verwend met de Outlander en de Leaf). Een menutje dieper kan je desnoods finetunen inbouwen (voor de 'nerds'). Ik moest vorige week (voor het eerst in 5 jaar) weer ouderwets krabben; zo onnodig en plofmotor inherent gedoe.

Geplaatst

En dan maar hopen dat Kia hier meeleest. Heeft er iemand een goede ingang naar Kia?

Het kan alleen maar beter dan bij de Japanse fabrikanten. Ik heb me daar in het (recente) verleden echt voor ingespannen met eigenlijk '0' resultaat. Kia kan hier mooi laten zien wél  naar de wensen van klanten te luisteren. Natuurlijk: die wensen moeten realistisch zijn.

Geplaatst

wat zijn we toch verwend aan het raken :P

Aan de andere kant, als de mogelijkheid en de techniek er zijn... gemak dient de mens!

Tot nu toe gebruik ik mijn app alleen om te kijken of het lukt om m'n auto de volgende morgen op te laden (tot nu toe elke keer gelukt) en het is wel geinig om bij te kunnen houden hoelang de rit naar huis was en hoeveel het scheelt als je buiten de files om rijdt... pijnlijke eye-opener.

Geplaatst

De suggestie van een 'snel aan' knop vind ik erg goed, ik ben overmatig bezig met technologie en mensen als Joe Sixpack moeten het ook kunnen gebruiken. Een simpel menu en een geavanceerd menu zal positief zijn voor de UX en usability/acceptatiegraad.

Geplaatst (aangepast)

Die ‘snel aan’ knop is idd handig. Bij de instellingen kun je dan instellen

a) op welke temperatuur

b) welke onderdelen (interieur, ruit voor, achter, spiegels)

c) hoe lang maximaal

Die aan-knop zit vooraan in de interface zodat Jan-met-de-pet ‘m makkelijk kan bedienen.

Die instellingen ervan zitten dieper weggestopt en zijn gevuld met redelijke default waardes.

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

En een open API zou echt erg mooi zijn. Geen lastige geheimen. Zo kan iedereen erop aanhaken, wat de boel alleen maar aantrekkelijker maakt. 

En dan kan IFTTT er ook mee uit de voeten. 

Geplaatst

Open API vinden autofabriekanten meestal lastig... bang dat je dan aan hun geheimen komt... Maar proberen kan altijd! Deze ideeën zijn top, mensen! ik ben voor, ik heb nog niets toe te voegen though.

Geplaatst
1 minute ago, Ton van Hout said:

Dit is technisch mogelijk want de commando's van de auto lopen over CAN.

Ik dacht ergens te hebben begrepen dat via OBD op de CAN-bus schrijven lastig zou zijn. Maar ik heb me er allerminst in verdiept... En misschien zitten ze wel direct op de CAN met de Kia Connected Services module...

Geplaatst

Als dit via de Kia Connect App gaat hebben we niets met de OBD-poort te maken want het zal via de SIM-kaart gaan die KIA meelevert, over hun eigen servers. Dat prikt zijn data direct de auto in en er is tweewegcommunicatie. Bij TomTom Webfleet heb je ook zoiets, ook chatten (chauffeurs onderling) gaat via de interne SIM, tacho- en voertuigdata ook.

Mijn goal is om geen externe hardware nodig te hebben want tegen de tijd dat het werkt komen er fabrieksupdates waardoor de kans bestaat dat het daarna omvalt.

Geplaatst

Mijn dealer had een training gehad over de e-Niro en schreef op mijn vraag over voorverwarmen het volgende:

Er is ons verteld dat er tot op heden geen mogelijkheid is een App te ontwikkelen die van die features toelaat omdat de wagen niet kan communiceren met data roaming. ( heeft geen SIM kaart slot ).

Mede door het feit dat de Kia Connected Services een module lijkt te zijn die ook nog na aanschaf door de dealer aangeboden wordt, leek het me om een fysiek kastje op de OBD te gaan. Maar we zullen het zien als de auto er is...

Geplaatst

Dat kan ook, andere merken bouwen gewoon een kastje in die ergens op de K-lijn wordt aangesloten, vaak achter de tellerbak. In dat kastje zit een SIM en dat zal dan met deze oplossing identiek zijn. De OBD-poort moet je vrijhouden want daar moet de garage de uitleesstekker aansluiten en de kans is ongeveer 99% dat ze vergeten om jouw dongle weer terug te plaatsen. Die ligt dan in de werkplaats, niemand weet wat het is en van wie het is en eindigt in de prullenbak.

Geplaatst (aangepast)

Er is voor andere merken al het nodige uitgezocht. Dat betekent dat we de structuur voor een eigen interface niet meer hoeven maken, maar alleen de e-Niro-specifieke commando's uit moeten vissen.

Zie hier voor een aantal al uitgezochte interfaces.

En hier zie je de overzichtspagina voor BMW Connected. Je ziet dat de verbinding met de auto netjes via de servers van BMW loopt. Hier wat achtergond en de API-documentatie.

En weet je nog niet zo veel van de commando's van de auto, dan kan je en Bluetooth-OBD2-plug gebruiken en de app van Torque op je telefoon zetten. Dan kan de verkregen data hiermee gelogd worden.

Dit lijstje geeft alvast een basisidee van wat er zoal mogelijk is.

aangepast door Hippe lip
Geplaatst (aangepast)

Bij deze een opzet. Had even wat tijd over en enige zaken ruw op papier gezet. Aan degenen die willen editen, dat is prima, voeg je naam toe in de wijzigingentabel, de datum van de wijziging en WAT je gewijzigd heb. Zorg dat het bestand onder 1Mb grootte blijft ivm de uploadbeperking. Tot nu toe heb ik me alleen op de functionele zaken gericht, nog niets over kwantiteiten, impact op de Kia Connectiviteit backbone, technieken, etc. Voor mij zijn dat op dit moment zaken die ik ondergeschikt vind.

Functionele Specificatie uitbreiding Kia Connect App.docx

aangepast door Ton van Hout
Geplaatst
2 uur geleden, JvdBosch zei:

Mijn dealer had een training gehad over de e-Niro en schreef op mijn vraag over voorverwarmen het volgende:

Er is ons verteld dat er tot op heden geen mogelijkheid is een App te ontwikkelen die van die features toelaat omdat de wagen niet kan communiceren met data roaming. ( heeft geen SIM kaart slot ).

Mede door het feit dat de Kia Connected Services een module lijkt te zijn die ook nog na aanschaf door de dealer aangeboden wordt, leek het me om een fysiek kastje op de OBD te gaan. Maar we zullen het zien als de auto er is...

We zitten hier in het e-Niro-draadje. De e-Niro heeft standaard die communicatiemodule (af fabriek) ingebouwd. Bij de andere Kiamodellen is het idd een optie die later ingebouwd kan worden.

De auto heeft dus in de fabriek al een SIM-kaartje ingebouwd gekregen. Vergelijk dat maar met hoe TomTom dat met z'n kastjes doet. Daar zit ook al meteen een SIM-kaartje in, ook al doe je er mss niets mee. Als je dan een abonnement daarvoor afsluit wordt dat ding gebruikt. Het is vaak een industrieel M2M (machine-to-machine) simkaartje dat vastgesoldeerd zit op de print.

Ze hier bijvoorbeeld, foto rechtsonderaan: https://www.comprion.com/products-solutions/products-solutions-a-z/rsp-m2m-platform/

Geplaatst
2 minuten geleden, Ton van Hout zei:

Bij deze een opzet. Had even wat tijd over en enige zaken ruw op papier gezet. Aan degenen die willen editen, dat is prima, voeg je naam toe in de wijzigingentabel, de datum van de wijziging en WAT je gewijzigd heb. Zorg dat het bestand onder 1Mb grootte blijft ivm de uploadbeperking. Tot nu toe heb ik me alleen op de functionele zaken gericht, nog niets over kwantiteiten, impact op de Kia Connectiviteit backbone, technieken, etc. Voor mij zijn dat op dit moment zaken die ik ondergeschikt vind.

Functionele Specificatie uitbreiding Kia Connect App.docx

715915062_Schermafbeelding2019-01-28om17_48_43.png.f8356a9df0ae365c35fd238e19440653.png

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...